Salg og service Dag 1
Virksomhedens omverden Virksomhedens om-verden er i konstant forandring. Følger den ikke med tiden, kan den ende med at bukke under.
Nærmiljø Til en butiks nærmiljø regnes: Kunder Leverandører En virksomheds nærmiljø er de grupper, som virksom- heden ofte er i kontakt med og som den i et vist omfang er i stand til at påvirke Til en butiks nærmiljø regnes: Kunder Leverandører Konkurrenter
Fjernmiljø En virksomheds fjernmiljø omfatter: Befolkning Økonomi Virksomhedens fjernmiljø er en række samfundsmæssige faktorer, der kan have indflydelse på virksomhedens salg. Faktorer den ikke kan ændre, men som den må tilpasse sig En virksomheds fjernmiljø omfatter: Befolkning Økonomi Teknologi Kultur Tidsmæssige svingninger
Distributionskæden
Ved indirekte distribution vælger producenten at sælge sine produkter gennem en eller flere distributionsled til forbrugerne.
Man kan også distribuere uden grossist:
Der er forskellige typer kæder i detail- handelen Egentlige kæder Frivillige kæder Franchise kæder
Virksomhederne skal vælge beliggenhed
Behov Kapitel 2
Maslows behovspyramide Bestemt behovsrækkefølge Ofte dækkes flere behov samtidigt Konsekvenser for virksomhedernes markedsføring
Behov Medfødte behov Kulturbestemte behov Effektive behov Latente behov
Købemotiver Det rationelle købemotiv De sociale købemotiver
Fire sociale købemotiver Bandwaggon Snob Veblen Thrifty