Turboforløb i Københavns Kommune

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Aktivitet – hvor/hvornår: Videns- og erfaringsseminar i Middelfart, lørdag den 19. marts. MKR var der sammen med Pia fra Herredsåsen og Claus fra Rynkevangen.
Advertisements

Drømmescenarie – om 2 til 3 år
Folkeskolereformen Et fagligt løft af folkeskolen.
Forældrearrangement om folkeskolereform
Velkommen til Dagnæs & Endelave skole Én af landets bedste folkeskoler
Elever i specialklasser og specialklasseelever
Talentudvikling på Virum Gymnasium Vil du være VG-talent?
Fastholdelsesstrategier på EUC Syd Udfordringen  95 % af en ungdomsårgang skal gennemføre en ungdomsuddannelse.  Det er nødvendigt at vi alle i fællesskab.
1. HF Introduktionsforløb Langkær Gymnasium og HF
EUD for ordblinde – en helhedsorienteret indsats
Udskoling Informationsmøder 30. januar og 3. februar 2014.
Politisk udgangspunkt Byrådet besluttede den 1. november 2010, at Fredensborg kommune skal have en ny skolestruktur. Ønsket er at skolerne bedre kan imødegå.
Profilskole Fyrtårn C ”Det hele barn” Fyrtårn A ”Fortsat høj faglighed”
DE TRE KLARE MÅL - REFORMEN  Folkeskolen skal udfordre alle eleverne, så de bliver så dygtige de kan.  Folkeskolen skal mindske betydningen af social.
Skolereformen Overordnede mål:
Faglig Literacy Sprogbaseret læring i naturfag Arenaskolen Greve
The Fittest will survive
Digital produktion - leg og læring på begyndertrinnet
De store underviser de små ved hjælp af it.
Præsentation af resultater fra elev-trivselsundersøgelsen i Team X 2
Vision Uddannelsesparate unge
Velkommen til valgmøde
ATU: FAGLIGT UDBYTTE, FRA EN DELTAGERS SYNSPUNKT TALENTUDVIKLING I UDDANNELSESSYSTEMET, TAGENSVEJ 86, D. 23 AUGUST 2011.
NTS-centeret Nationalt center for undervisning i natur, teknik og sundhed - Fordi interessen for og kvaliteten af undervisningen i natur, teknik og sundhed.
Bestyrelsesmøde 30. september 2013 Stavnsholtskolen Folkeskolereform – de helt overordnede rammer.
Folkeskolereformen - hvor er vi?
Uddannelsesparathed - hvad er det
Uddannelsesforum 2012 Slip dem løs …! Grøndalsvængets skole København Lærer: Elsebet Jakobsen.
Folkeskolereformen - generel information
Skolebestyrelsens årsmøde for forældre på Hillerødsholmskolen
Aftale om et fagligt løft af folkeskolereformen
Hvad er specialpædagogiske kompetencer?
Folkeskolereform Version 1.0
Præsentation af resultaterne fra erfaringsopsamlingen om ny klassedannelse LIM den 5. januar 2012.
Forældremøde Herningvej Skole, torsdag den 1
- Hvad kan I forvente som forældre?
Skolereform 2014 Hodsager Skole.
Faglig fordybelse i indskolingen
En portfolio er den bevidste indsamling og løbende vurdering af eller refleksion over undervisningens og læringens processer og produkter.
iPads i sprogundervisningen – erfaringer fra forskning i praksis
Informationsmøde tirsdag den 10. juni Reformen - formål 1.Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan. 2.Folkeskolen.
NETVÆRKSMØDE OM UU, FOLKESKOLE & UNGDOMSUDDANNELSERNE Forventninger, muligheder, udfordringer & handlinger i lyset af folkeskolereform og omlægninger af.
Potentialerne i den (nye) åbne skole
Folkeskolereform Camilla: Velkomst.
Informationsmøde 17. juni Forældre Skolereformen på Rønneskolen.
Velkommen til infomøde om Skolereformen
-Akademiet NTS repræsentantskabsmøde den
- Et forsøgsprogram for folkeskolen
Anne Mette Rosendahl Rasmussen
Velkommen til Fyraftensmøde 26.marts 2014 på Rosendalskolen
Folkeskolereform august 2014 Velkommen til oplæg om implementeringen af folkeskolereformen på Haldum-Hinnerup Skolen.
KØBENHAVNS KOMMUNE Børne- og Ungdomsforvaltningen Forandringsprogrammet/Organisationsudvikling 9. Maj 2007 Bilag 2 BUF’s strategiske grundlag.
Præsentation af resultater DUR/Almen didaktik 2013/14 på Roskilde Katedralskole Ved Thomas Axelsen adjunkt i historie og samfundsfag.
Kom i gang med Folkeskolereformen
©B H Sørensen & K Levinsen Aalborg Universitet 2014 Konference – Odense d. 11 sept Demonstrationsskoleprojekt Elevernes egenproduktion og elevinddragelse.
Gymnasierådet – 11. marts 2008 Evalueringer af gymnasiereformen Forsøg med digitale eksamensopgaver Forsøg med nyt bioteknologifag i stx og htx.
Undervisning i forbindelse med besøg på Experimentarium V/ Anette Vestergaard Nielsen Experimentarium.
De seks bedste billeder fra gruppen
Fra skoleelev til Zoopilot
Målstyret undervisning
Sprogbaseret læring i naturfag
Velkommen til alle nye og kendte elever og forældre.
PHOTO STORY I 2.KLASSE FORTÆLLING I DANSK. FORTÆLLING I DANSK Går du med tanker om, hvordan du kan få dine elever til at fortælle og udtrykke sig i både.
19. januar 2015 Sammenhængskraft - fra udskoling til ungdomsuddannelse.
Lundehusskolens Værdigrundlag. Stærk Faglighed Trivsel for Alle Den Åbne og Mangfoldige Skole Det Forpligtende Fællesskab Anerkendende Børnesyn.
National ordblindetest på tværs af uddannelser Testen skal identificere elever og studerende med ordblindhed på tværs af uddannelser fra forår 3.klasse.
Hvilken betydning har en faglig handlingsplan for mit barn?
Hvilken betydning har en faglig handlingsplan for mit barn?
© Erhvervsøkonomi til akademiuddannelserne (3. udg
Præsentationens transcript:

Turboforløb i Københavns Kommune

Turboforløb Turbodansk med MBU 2010-11 Læsesvage elever Turboforløb i forskellige fag, som sikrer et højt niveau af fordybelse og mulighed for fleksibel undervisning Elever der har brug for en ekstra udfordring samt elever der har brug for ekstra støtte

Turboforløb Formålet: At elever udvikler større læselyst og tillid til egne læsekompetencer At eleverne skal kunne se klare og målbare resultater af deltagelsen i forløbet At eleverne opnår forståelse for, at læsning kan bruges til noget uden for skolen

Turboforløb Forløbene planlægges og gennemføres med eksterne institutioner Erfaringer: Positive erfaringer. Eleverne føler det er relevant, kan bruges i andet end skolske rammer Formidlingsprocessen er vigtig for eleverne Transfer. Overførsel af det lærte fra en læringssituation til en anden

Turboforløb 2012-13 Skolenavn målgruppe og fag Samarbejds-partner Kirkebjerg skole 6.-7. klasse, Naturfagligt Experimentarium, Niels Bohr, Højdevangen skole 10-15 elever i udskolingen, Særlige interesserede LIFE, det biovidenskabelige Fakultet. Torben Roug, tiro@life.ku.dk Frederiksgaard 8.-9. 10. klasse, Naturfag og læsning 1. ønske Øresunds miljøskole, Søren Breinholt, søren.breinholt@buf.kk.dk Grøndalsvængets Skole (Område Bispebjerg) 7.-8. klasse, Naturfag og landbrugsskole 1. Roskilde tekniske skole tove rasmussen tra@lssj.dk, 2. Thorshøjgaard, Rita Hansen og Niels Stockholm, info@landbruget-thorshoejgaard.dk Tingbjerg Heldagsskole 6. klasse,naturfag og læsning Vandværkstedet, Jesper Steenberg, jes@buf.kk.dk Ellebjerg skole 7. klasse, multimodale tekster torben bichel nielsen, tbn@buf.kk.dk, kim neergaard, kineer@buf.kk.dk Blågård Skole 7.-8. årgang, 10-15 elever, naturfag, læsning Bæredygtig udvikling, Henrik Gretoft. hg@buf.kk.dk Hanssted Skole 6.-7. klasse, stille fagligt stærke, dansk, matematik og naturfag Landbrug og Fødevarer (egen aftale) Bavnehøj 7.-8. klasse, dansk og naturfag. Fagligt svage zoologisk have, Mikkel Bro, mib@zoo.dk Peder Lykke skolen 6.-9. klassetrin, Fagligt stærke, Æstetik/historie, Matemaik/Naturfag Nørrebro Park Skole 6.-9. klasse. Særlige udfordringer. 2 hold 6.-7. og 8.-9. klasse Naturvidenskabeligt fokus Tagensbo Skole Jeanne Jacobsen 6.-7. klasse, anvendt matematik Københavs befæstning, Poul Vestergaard, povest@buf.kk.dk; ane riis sørensen: ars@skoletjenesten.dk Sønderbro skole 15 elever, 8. klasse, fagligt svage Københavns Bymuseum, Sidsel Risted Staun, sidsel@kff.kk.dk; kruiff@kff.kk.dk Den Classenske Legatskole, Lone Laursen 8. klasse, fagligt stærke. Lærings, læse-og skrivestrategier Arbejdermuseet, linda nørgaard Andersen, linda.noergaard.andersen@arbejdermuseet.dk; ane riis sørensen, ars@skoletjenesten.dk

Turboforløb 2013-14 Skole Målgruppe og Fag Samarbejdspartnere Frederiksgård Skole 9. klasse Post og Telemuseet Grønsdalsvængets Skole 8. klasse, særlige forudsætninger Roskilde Tekniske Skole Guldberg Skole 6.-8. klasse, biologi, særlige forudsætninger LIFE - Biovidenskabeligt Fakultet Holbergskolen 6. klasse, dansk, særlige udfordringer Thorvaldsens Museum Kirkebjeg Skole 6.-7. klasse, naturfag, særlige + svage Øresundsmiljøskolen Kirsebærhavens Skole 8. klasse, dansk, matematik, naturfag, svage Zoologisk Have Lundehusskolen 6. klasse, dansk, svage Pædagogisk IT Nørrebro Park Skole 6.-9. klasse, biologi, særlige forud. Danmarks Akvarium / Den Blå Planet Peder Lykke Skolen 6.-9. klasse, matematik og naturfag, fagligt stærke Energi- og Vandværkstedet Sølvgades Skole 8. klasse, naturfag, to klasser Statens Naturhistoriske Museum Tagensbo Skole 6.-7. klasse, matematik Københavns Befæstning Tingbjerg Heldagsskole Udskoling, naturfag Vibenshus skole 7.-8. klasse, biologi, særlige udfordringer

Turboforløb Høje faglige forventninger til eleverne Tydelighed omkring Erfaringer: Høje faglige forventninger til eleverne Tydelighed omkring Forventninger- mundtligt og skriftligt Klar arbejdsgang Lærerne benytter fagsprog og forventer, at eleverne gør det samme Motiverede og engagerede elever Arbejder på tværs af klasser med forskellige former for holddannelse

Turboforløb Teamsamarbejde – reflekterer over og justerer undervisningsplaner Opmærksomhed på at skabe mulighed for transfer Hvis læring er situeret, kan der så ske transfer? Det tilegnede må rekonceptualiseres / nyfortolkes

Turboforløb Fremadrettet: Læsning i fagene/faglig læsning Samarbejdsmuligheder mellem skole og institutioner, en win-win situation Økonomi, Budgettet for 2013 og 14 Karen.maass@buf.kk.dk, 27251915