Turboforløb i Københavns Kommune
Turboforløb Turbodansk med MBU 2010-11 Læsesvage elever Turboforløb i forskellige fag, som sikrer et højt niveau af fordybelse og mulighed for fleksibel undervisning Elever der har brug for en ekstra udfordring samt elever der har brug for ekstra støtte
Turboforløb Formålet: At elever udvikler større læselyst og tillid til egne læsekompetencer At eleverne skal kunne se klare og målbare resultater af deltagelsen i forløbet At eleverne opnår forståelse for, at læsning kan bruges til noget uden for skolen
Turboforløb Forløbene planlægges og gennemføres med eksterne institutioner Erfaringer: Positive erfaringer. Eleverne føler det er relevant, kan bruges i andet end skolske rammer Formidlingsprocessen er vigtig for eleverne Transfer. Overførsel af det lærte fra en læringssituation til en anden
Turboforløb 2012-13 Skolenavn målgruppe og fag Samarbejds-partner Kirkebjerg skole 6.-7. klasse, Naturfagligt Experimentarium, Niels Bohr, Højdevangen skole 10-15 elever i udskolingen, Særlige interesserede LIFE, det biovidenskabelige Fakultet. Torben Roug, tiro@life.ku.dk Frederiksgaard 8.-9. 10. klasse, Naturfag og læsning 1. ønske Øresunds miljøskole, Søren Breinholt, søren.breinholt@buf.kk.dk Grøndalsvængets Skole (Område Bispebjerg) 7.-8. klasse, Naturfag og landbrugsskole 1. Roskilde tekniske skole tove rasmussen tra@lssj.dk, 2. Thorshøjgaard, Rita Hansen og Niels Stockholm, info@landbruget-thorshoejgaard.dk Tingbjerg Heldagsskole 6. klasse,naturfag og læsning Vandværkstedet, Jesper Steenberg, jes@buf.kk.dk Ellebjerg skole 7. klasse, multimodale tekster torben bichel nielsen, tbn@buf.kk.dk, kim neergaard, kineer@buf.kk.dk Blågård Skole 7.-8. årgang, 10-15 elever, naturfag, læsning Bæredygtig udvikling, Henrik Gretoft. hg@buf.kk.dk Hanssted Skole 6.-7. klasse, stille fagligt stærke, dansk, matematik og naturfag Landbrug og Fødevarer (egen aftale) Bavnehøj 7.-8. klasse, dansk og naturfag. Fagligt svage zoologisk have, Mikkel Bro, mib@zoo.dk Peder Lykke skolen 6.-9. klassetrin, Fagligt stærke, Æstetik/historie, Matemaik/Naturfag Nørrebro Park Skole 6.-9. klasse. Særlige udfordringer. 2 hold 6.-7. og 8.-9. klasse Naturvidenskabeligt fokus Tagensbo Skole Jeanne Jacobsen 6.-7. klasse, anvendt matematik Københavs befæstning, Poul Vestergaard, povest@buf.kk.dk; ane riis sørensen: ars@skoletjenesten.dk Sønderbro skole 15 elever, 8. klasse, fagligt svage Københavns Bymuseum, Sidsel Risted Staun, sidsel@kff.kk.dk; kruiff@kff.kk.dk Den Classenske Legatskole, Lone Laursen 8. klasse, fagligt stærke. Lærings, læse-og skrivestrategier Arbejdermuseet, linda nørgaard Andersen, linda.noergaard.andersen@arbejdermuseet.dk; ane riis sørensen, ars@skoletjenesten.dk
Turboforløb 2013-14 Skole Målgruppe og Fag Samarbejdspartnere Frederiksgård Skole 9. klasse Post og Telemuseet Grønsdalsvængets Skole 8. klasse, særlige forudsætninger Roskilde Tekniske Skole Guldberg Skole 6.-8. klasse, biologi, særlige forudsætninger LIFE - Biovidenskabeligt Fakultet Holbergskolen 6. klasse, dansk, særlige udfordringer Thorvaldsens Museum Kirkebjeg Skole 6.-7. klasse, naturfag, særlige + svage Øresundsmiljøskolen Kirsebærhavens Skole 8. klasse, dansk, matematik, naturfag, svage Zoologisk Have Lundehusskolen 6. klasse, dansk, svage Pædagogisk IT Nørrebro Park Skole 6.-9. klasse, biologi, særlige forud. Danmarks Akvarium / Den Blå Planet Peder Lykke Skolen 6.-9. klasse, matematik og naturfag, fagligt stærke Energi- og Vandværkstedet Sølvgades Skole 8. klasse, naturfag, to klasser Statens Naturhistoriske Museum Tagensbo Skole 6.-7. klasse, matematik Københavns Befæstning Tingbjerg Heldagsskole Udskoling, naturfag Vibenshus skole 7.-8. klasse, biologi, særlige udfordringer
Turboforløb Høje faglige forventninger til eleverne Tydelighed omkring Erfaringer: Høje faglige forventninger til eleverne Tydelighed omkring Forventninger- mundtligt og skriftligt Klar arbejdsgang Lærerne benytter fagsprog og forventer, at eleverne gør det samme Motiverede og engagerede elever Arbejder på tværs af klasser med forskellige former for holddannelse
Turboforløb Teamsamarbejde – reflekterer over og justerer undervisningsplaner Opmærksomhed på at skabe mulighed for transfer Hvis læring er situeret, kan der så ske transfer? Det tilegnede må rekonceptualiseres / nyfortolkes
Turboforløb Fremadrettet: Læsning i fagene/faglig læsning Samarbejdsmuligheder mellem skole og institutioner, en win-win situation Økonomi, Budgettet for 2013 og 14 Karen.maass@buf.kk.dk, 27251915