Børns brug af interaktive medier - inspiration til ny læringspraksis i skolen Birgitte Holm Sørensen Forskningsprogramleder Ph.d. Danmarks Pædagogiske Universitet
Børns brug af interaktive medier og deres færden i de virtuelle rum Indgår der elementer og -processer, som kan udfordre og inspirere til ny læringspraksis i skolen?
Projekt: Børns opvækst med interaktive medier - i et fremtidsperspektiv
Forskningspositioner medieetnografi børnekultur - ”børneperspektiv”
Børn lever i spændingsfeltet mellem FYSISKE RUM oplevelser informationer leg læring kommunikation sociale relationer identitet VIRTUELLE RUM
Spil Kommunikation Skabende aktiviteter Informationssøgning Skolearbejde & hjemmearbejde til skolen Udforskning af programmer
Børns chat Virkelighedsorienteret chat Fiktionsorienteret chat
Børns chat Virkelighedsorienteret chat at lære at chatte at have netvenner Fiktionsorienteret chat at klæde sig ud i ord at holde spillet kørende at skabe ”chatserier”
Perspektiver på chat leg sociale relationer identitet læring
Børns brug af Computerspil Fascinationen er knyttet til: Det at spille Det sociale Indhold og æstetik Samspillet mellem disse
Børns multimedieproduktion billed- og lydorientering design og layout hyperstruktur det skabende
Hvilke elementer og processer lægger børnene vægt på?
Være i aktivitet styre og bestemme handle skabe
Udfordringer problemorientering og -løsning konkurrere og vinde
Kommunikation følelsen af at være i kontakt med andre - mental urbanisering etablere og vedligeholde kontakter
Samarbejde vidensdeling distribution og udvikling af ideer og tanker
Nye sociale relationer etablering af netrelationer tolkningsfællesskaber
Multible identiteter Selvtolkning kulturelle positioner
Simultan kompetence
problemorientering og -løsning - herunder undersøgelse og udforskning skabelse og kreativitet egenstyring og beslutning kommunikation - at udtrykke sig, meddele sig, diskutere herunder at anvende forskellige medier samarbejde med vidensdeling og distribution af viden etablering af nye sociale relationer og tolkningsfællesskaber selvtolkning og udvikling af identiteter tværkulturel orientering billed- og lydorientering konkurrence simultan kapacitet
Industrial ageKnowledge Age Teacher-as-directorTeacher-as-facilitator, guide, consultant Teacher-as-knowledge sourceTeacher-as-co-learner Curriculum-directed learningStudent-directed learning Time-slotted, rigidly scheduled Open, flexible, on-demand learning learning Primarily fact-basedPrimarily project- and problem-based Theoretical, abstract principlesReal-world, concrete actions and reflections and surveys Drill and practiceInquiry and design Rules and proceduresDiscovery and invention CompetitiveCollaborative Classroom-focusedCommunity-focused Prescribed resultsOpen-ended results Conform to normCreative diversity Computers-as-subjects of studyComputer-as-tool for all learning Static media presentationsDynamic multimedia interactions Classroom-bounded World-wide-unbounded communication Communication Test assessed by norms Performance-assessed by experts, mentors, peers and self (Trilling &Hood 2001:17)
Hvordan kan skolen bruge de praksisformer, strategier og processer, som børnene anvender i deres brug af de nye medier?