Børns brug af interaktive medier - inspiration til ny læringspraksis i skolen Birgitte Holm Sørensen Forskningsprogramleder Ph.d. Danmarks Pædagogiske.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Danehofskolens værdigrundlag
Advertisements

Dias 1 D E P A R T M E N T O F M E D I A, C O G N I T I O N A N D C O M M U N I C A T I O N Kulturens medialisering Danmarks Biblioteksforening Årsmøde.
Lederkonference Holdbar ledelse – i pædagogisk praksis
Oplæg v Stine Liv Johansen, ph.d., Aarhus Universitet Opstartsdag i Skanderborg Lørdag den 22. januar 2011.
Ørestad Skoles værdier
MEDIEKULTUR OG SKOLEKULTUR
Funktionelle perspektiver på mediebrug
De pædagogiske læreplaner i dagplejen.
”Dannelse af faglige sociale netværk ved hjælp af web 2.0 teknologier”
MEDIEPÆDAGOGISKE VEJLEDNINGSVÆRKTØJER
Læreprocesser med filmfortællinger
Læringscentret og nye vejledningsformer
Læring og læringsresourcer
Teori-Praksis-holdning
Introduktion til Sprogpakken
Kids n’ Tweens, Leg og læring
Digital produktion - leg og læring på begyndertrinnet
Forskningen i ITMF-projekterne
Anonym Digital Rådgivning
Spiludvikling som didaktisk metode d. 16/ på OTG
Projekt - mobil interaktion i det fysiske og virtuelle biblioteksrum.
Lærermiddelkultur(er)?
BØRN, UNGE OG COMPUTERSPIL CENTER FOR COMPUTER GAMES RESEARCH COPENHAGEN JONAS HEIDE SMITH FORSKNINGEN I BØRN, UNGE OG COMPUTERSPIL Ved.
Computerspil Nu da panikken har lagt sig Jonas Heide Smith HERLEV BIBLIOTEK, 12/
Mediepædagogik – i et vejlederperspektiv
Udvikling af fagenes didaktik Flakkebjerg,
UDGANGSPUNKT 6. Februar Læringsmål Den studerende • har indsigt i og forståelse af forholdet mellem unges livs- og udviklingsbetingelser • kan reflektere.
Livsmod - tematimer om digital mobning
Mediepædagogik og didaktik
TIL HEST - Sikkerhed ved ridning og omgang med heste
M ÅLGRUPPEANALYSE EgoTrap. Maj: Interaktivitet Charlotte: Elevforudsætninger Kristian: Lærerne som gatekeepers Jesper: Konceptforslag.
1 Christian Wang: »Skolens nye roller og redskaber i vidensamfundet« SkoleIntra Træf Nyborg 13. april 2005 Skolens nye roller og redskaber i.
MÅL OG METODER I MEDIEPÆDAGOGISK ARBEJDE Kultur og mediekultur Medialisering: mediepædagogik og didaktik Receptionsteori: tekst og kontekst Æstetik og.
Eksperimenterende undervisning
”Hvad skal man gøre. Hvordan skal man handle. Hvem skal man være
World-making i designproces Etnografisk inspireret feltstudie Naming  Beskrivelse af designsituation  Designerens perspektiv Nu-scenarie Framing  Formulering.
UDDANNELSER I UDVIKLING – side 1 Skolebiblioteket som læringscenter Rikke Schultz
Nye digitale muligheder i overbygningen KL, Odense Birgitte Holm Sørensen Forskningsprogrammet Medier og it i læringsperspektiv DPU, Aarhus Universitet.
Færre bøger – mere IT Karin Levinsen Forskningsprogrammet Medier og IT I Læringsperspektiv DPU, Aarhus Universitet Hvordan får vi mere it? Skal vi have.
Projekt - mobil interaktion i det fysiske og virtuelle biblioteksrum.
Udviklingspuljen for folke- og skolebiblioteker Workshop Roskilde 29.august 2013 Jonna Holmgaard Larsen chefkonsulent.
Case Året er 2031 og staten er i gang med centraliseringen og nu er det blevet skolernes tur. Der skal spares penge på både lærere og undervisningsmaterialer.
Læringsmiljø og anvendelsesorienteret undervisning
LÆRING, LEG & BEVÆGELSE.
Hanne Voldborg Andersen Ididakt En god dag for Peter.
CASE - e-læring og vidensdeling hos Danfoss AR Christopher Kjær Konference om E-pædagogik, arr. FLUID,
SAMMEN GØR VI DIG BEDRE 1 Rammesætning Kompetenceudvikling af pædagogiske ledere.
Menneske og maskine Medier og Kommunikation, F2005.
Virtuelle verdener og rum, forår 2002 Lisbeth: Baggrund BA i Litteraturvidenskab & Medievidenskab MA i Image Studies (University of Kent) Cand.mag i Litteraturvidenskab.
Børns behov for samspil på biblioteket?! Thessa Jensen, ph.d. Lektor, Aalborg Universitet.
Demonstrationsskoleprojekt:
De schönske termer Workshop d|bubbles. Naming, framing og reframing Udgangspunkt: vi har gennemgået en worldmaking-proces Naming Framing Workshop: test.
BØRN, UNGE OG COMPUTERSPIL CENTER FOR COMPUTER GAMES RESEARCH COPENHAGEN JONAS HEIDE SMITH FORSKNINGEN I BØRN, UNGE OG COMPUTERSPIL Ved.
COMPUTER-SUPPORTED COOPERATIVE WORK Medier og Kommunikation
Leg og læring i virtuelle verdener Tine Jensen, Ph.d.-studerende Roskilde Universitetscenter, Danmark
Design af interaktion til interaktion i cscw
M-læring -. Innovationsdilemmaet We can do amazing things with technology, and we’re filling the world with amazing systems devices, but we find it hard.
Kommunikation - når tværfagligt samarbejde skal lykkes.
Forsat arbejde med Indiens døtre og emnet læring
Relations kompetencer
Web 2.0 Didaktik 2.0 bnd. Hvad har 2.0 at byde på Rammer og betingelser ElevenLæreren.
Skift farvedesign Gå til Design i Topmenuen Vælg dit farvedesign fra de seks SOPU-designs Vil du have flere farver, højreklik på farve- designet og vælg.
Børns udvikling og samspil med ”de andre” Minileder 2 kursus august 2015.
SAMMEN GØR VI DIG BEDRE 1 SIP4 Pædagogisk ledelse i praksis – fra ord til handling.
”Filmen er et af vor tids vigtigste kulturelle udtryk
Forløbet: Unge – identitet, socialisering og sociale medier
SIP4 Pædagogisk ledelse i praksis – fra ord til handling
Er det muligt at foretage et sikkert valg?
Leg, kreativitet dannelse
Barnesyn og børneperspektiv
Præsentationens transcript:

Børns brug af interaktive medier - inspiration til ny læringspraksis i skolen Birgitte Holm Sørensen Forskningsprogramleder Ph.d. Danmarks Pædagogiske Universitet

Børns brug af interaktive medier og deres færden i de virtuelle rum Indgår der elementer og -processer, som kan udfordre og inspirere til ny læringspraksis i skolen?

Projekt: Børns opvækst med interaktive medier - i et fremtidsperspektiv

Forskningspositioner medieetnografi børnekultur - ”børneperspektiv”

Børn lever i spændingsfeltet mellem FYSISKE RUM oplevelser informationer leg læring kommunikation sociale relationer identitet VIRTUELLE RUM

Spil Kommunikation Skabende aktiviteter Informationssøgning Skolearbejde & hjemmearbejde til skolen Udforskning af programmer

Børns chat Virkelighedsorienteret chat Fiktionsorienteret chat

Børns chat Virkelighedsorienteret chat at lære at chatte at have netvenner Fiktionsorienteret chat at klæde sig ud i ord at holde spillet kørende at skabe ”chatserier”

Perspektiver på chat leg sociale relationer identitet læring

Børns brug af Computerspil Fascinationen er knyttet til: Det at spille Det sociale Indhold og æstetik Samspillet mellem disse

Børns multimedieproduktion billed- og lydorientering design og layout hyperstruktur det skabende

Hvilke elementer og processer lægger børnene vægt på?

Være i aktivitet styre og bestemme handle skabe

Udfordringer problemorientering og -løsning konkurrere og vinde

Kommunikation følelsen af at være i kontakt med andre - mental urbanisering etablere og vedligeholde kontakter

Samarbejde vidensdeling distribution og udvikling af ideer og tanker

Nye sociale relationer etablering af netrelationer tolkningsfællesskaber

Multible identiteter Selvtolkning kulturelle positioner

Simultan kompetence

problemorientering og -løsning - herunder undersøgelse og udforskning skabelse og kreativitet egenstyring og beslutning kommunikation - at udtrykke sig, meddele sig, diskutere herunder at anvende forskellige medier samarbejde med vidensdeling og distribution af viden etablering af nye sociale relationer og tolkningsfællesskaber selvtolkning og udvikling af identiteter tværkulturel orientering billed- og lydorientering konkurrence simultan kapacitet

Industrial ageKnowledge Age Teacher-as-directorTeacher-as-facilitator, guide, consultant Teacher-as-knowledge sourceTeacher-as-co-learner Curriculum-directed learningStudent-directed learning Time-slotted, rigidly scheduled Open, flexible, on-demand learning learning Primarily fact-basedPrimarily project- and problem-based Theoretical, abstract principlesReal-world, concrete actions and reflections and surveys Drill and practiceInquiry and design Rules and proceduresDiscovery and invention CompetitiveCollaborative Classroom-focusedCommunity-focused Prescribed resultsOpen-ended results Conform to normCreative diversity Computers-as-subjects of studyComputer-as-tool for all learning Static media presentationsDynamic multimedia interactions Classroom-bounded World-wide-unbounded communication Communication Test assessed by norms Performance-assessed by experts, mentors, peers and self (Trilling &Hood 2001:17)

Hvordan kan skolen bruge de praksisformer, strategier og processer, som børnene anvender i deres brug af de nye medier?