Samarbejde skole og erhvervsliv Arbejdsgruppemøde 19.- 20.september 2011.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Egå Gymnasium Dialog mellem fagene og erhvervslivet Startkonference 5. September 2011.
Advertisements

Orientering om AT-eksamen Fredag d. 16/1 i 2. og 3. lektion.
Sammenhængs-kraft som DYNAMO i klasserummet
Deltagere Cirkelledere Cirkel I – målgruppe: normalklasser
Sekvens 3: Diskussion i fokusgrupper Skolenetværk vedr. formativ evaluering og udvikling af skolekultur Arbejdsseminar 1, Fredericia Gymnasium 15/1/14.
Opdatér dato Vælg >Indsæt >Sidehoved / Sidefod Skriv Måned og År i feltet for dato Vis hjælpelinjer som er en hjælp ved placering af billeder: 1.Højreklik.
HTX – teknisk gymnasium
Roskilde Tekniske Gymnasium
Velkommen til informationsmøde om 0. klasse på Skovshoved Skole
Lærersamarbejde i Aarhus september 2011 Aarhus Social- og Sundhedsskole.
KØBENHAVN SOM CO2 NEUTRAL 2025
For vejledere i opgaver og projekter i 2g og 2hf Dynamokursus d
Introduktionsaften 10. klasse på Hjalleseskolen
Workshop 1: Ideudvikling og problemformulering
Fornavn Efternavn, Titel Evt. Arrangementsnavn Det rullende universitet A A R H U S U N I V E R S I T E T Kommunikationsafdelingen Line Holdt Rude, phd.
ScienceLab -Et naturfagligt samarbejde i Faaborg-Midtfyn Kommune.
AKTIV DELTAGELSE AF TOSPROGEDE FORÆLDRE GENNEM UNDERVISNING I FORÆLDREINTRA Christiane Bech, Udviklingskonsulent og projektleder Lene Mose Nielsen, Underviser.
Hhx – Handelsgymnasium Htx – Teknisk gymnasium
Workstations.
Velkommen! Til projektseminar på ferskvandscentret marts 2008 ___________________ Udviklingsprojekt Invention og Innovativ Naturvidenskab i teknologiundervisningen.
Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage.
Deltagerstyret undervisning
Relationer – børn og voksne
Lean Netværk AAU.
Vejledning i projektarbejde
Velkommen til konsulentuddannelsesdagen 18. marts 2010.
Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage.
AT9 - 2g April-maj 2007 Formalia 16 moduler 4 timers elevtid Der arbejdes individuelt, i par eller i grupper (max 4 medlemmer) Individuel fremlæggelse.
Workshop 1: Ideudvikling og problemformulering Sarah m. L. Krøtel
Ændr 2. linje i overskriften til AU Passata Light 3. SEPTEMBER 2014 MARIE KJÆRGAARD AARHUS UNIVERSITET AU WORKSHOP ATU, SEP
Fra forskning til forandring Lektor og udviklingsleder Camilla Hutters Center for Ungdomsforskning, DPU, Aarhus universitet
Fremtidens tekniske gymnasium
SamfundsCup TIDSPUNKTPROGRAM Indtjekning og velkomst samt kort præsentation af SamfundsCup, årshjul og årets tema ved projektledere.
Generel introduktion til EC
Lederseminar 2014 Varde Kommune
Obligatorisk selvvalgt opgave
Digital skriftlig- og mundtlighed
IMODUS – IHK Workshop om Blended Learning Workshopintroduktion.
Projekt Forskerspirer Projekt Forskerspirer Projekt Forskerspirer giver deltagerne mulighed for at fordybe sig i et emne og udarbejde forslag.
Obligatorisk selvvalgt opgave
Mød Aalborg Universitet
SAMMEN GØR VI DIG BEDRE 1 Rammesætning Kompetenceudvikling af pædagogiske ledere.
HELHED på Enghaveskolen Skoleåret HELHED på Enghaveskolen Definition på helhed De bedst mulige betingelser for at fremme det enkelte barns udvikling.
Obligatoriske fag Dansk A Teknik A Engelsk B Fysik B Kemi B Matematik B Teknologi B Biologi C Kommunikation/it C Samfundsfag C Teknologihistorie C 3 studieret-
Har du husket din licens? Opstartsmøde 6. september 2012.
8.CD Erritsø Centralskole Efterår 2012 MOBICATION.
Innovation Fredericia Gymnasium. De to spor:  Innovation i AT frem mod årsprøve i maj  Muligheder for innovation i studieretninger og afdækning.
Læreprocesser i naturvidenskabelige fag - I erhvervsuddannelses-kontekster Ole Ravn Christensen Paola Valero Institut for Uddannelse, Læring og Filosofi.
Innovationsskole Et udviklingsprojekt på Lyngby Tekniske Gymnasium.
Samfundsansvar i praksis via lokale partnerskaber Program for første netværksmøde i Roskilde den 4. december 2008 mhtconsult, august 2008 © Side 1 mhtconsult,
En Bæredygtighed Fremtid mobiltelefonen
FIRST® LEGO® LEAGUE 2015 OPLÆGSHOLDER, DATO.
FIRST® LEGO® LEAGUE 2015 OPLÆGSHOLDER, DATO. Siden starten i 2000 har FIRST Scandinavia haft som formål at give børn og unge gode lærings- og udviklingsmuligheder.
Integreret vejledning i efterskolen Vingsted, september 2013 Lars Mouritzen (SKALs Efterskole)
SKRIVEFAGET Modul 4: Faglighed og taksonomi Lektion 4: Diskussion.
Overblik Mål Målet med udviklingsprojektet: At skabe et konkret undervisningsforløb, der i fremtiden kan tilbydes ungdomsuddannelser. Målet med selve.
Grundlaget  Hvad skal der til? Eleven i centrum Vejlederviden og ledelseskompetence Fællesskab, tillid – og pengene gider vi ikke tænke på Samarbejdsaftaler.
FIRST® LEGO® LEAGUE 2016 Kick Off møde mandag den 12. september 2016.
Kævlefolket - Et undervisningsforløb i skulptur
Elevguide Innovations-brobygnings-opgave
Velkommen til HTX Fremtidens tekniske gymnasium
Bilag 2: Oversigt over forløbet
Video club – med fokus på autonomi Motivation i praksis And
Velkommen til.
45116 Teknologisk Forandring og Postal Logistik
Forbered dit oplæg for en folkeskoleklasse eller andet uddannelsesarrangement De næste slides er inspiration til præsentation af dig og din virksomhed.
Forbered dit oplæg for en folkeskoleklasse eller andet uddannelsesarrangement De næste slides er inspiration til præsentation af dig og din virksomhed.
Princip for kontaktforældre
Elevguide Innovations-brobygnings-opgave (IBO)
FN’s Verdensmål som konkurrenceparameter: Guide til interaktivt spil
Præsentationens transcript:

Samarbejde skole og erhvervsliv Arbejdsgruppemøde september 2011

MÅL: Give eleverne kendskab til virkelighedsnære problemstillinger (Autencitet) Give eleverne kendskab til en virksomheds praksis Lade eleverne afprøve, anvende og kombinere viden og kompetencer i et samspil mellem tekniske og naturvidenskabelige discipliner

Arla, Rødkærsbro – 250 ansatte – 53 tons Mozzarella om året Teknisk Gymnasium Silkeborg – Fag: Teknikfag A - Proces, levnedsmiddel og sundhed 3.g (alder: år) – 15 drenge – 13 piger To lærere

Forventningsafstemning (To møder) Aftaler omkring: – Aktiviteter – Tid – Niveau

Forløbsbeskrivelse

Samson Agro (To gennemløb)

Forløbsbeskrivelse – Samson Agro

Uge Antal Lektioner Emne 514Introduktion til projektet lekt: Besøg fra Samson Agro A/S lekt: Undervisning i Solid Works 58 4 lekt: Undervisning i Branding og Markedsføring lekt: Undervisning i Animationer lekt: Besøg på Samson Agro A/S Projektarbejde lekt: Workshop i Naturvidenskabernes Hus Projektarbejde 146 Projektet fremlægges i Naturvidenskabernes Hus Tidsplan

Uge Antal lektioner Hvem / HvorTemaBeskrivelse 16 HTXIntroduktion til projektet Research på klassen Eleverne laver indledende research på relevant teknologi og branche 14 Søren Christian fra Samson Besøger HTX Præsentation af virksomhed Oplæg med x antal konkrete opgaver Eleverne skal præsenteres for mulige projekter, så de efterfølgende kan vælge problem og starte idefase 2 12 (4x3) NN1 underviser eleverne på HTX Tekniske tegninger med programmet Solid Works Indledende undervisning i brugen af programmet Solid Works HTX Projektarbejde Eleverne arbejder med udvikling af løsninger 54 NN2 underviser eleverne på HTX Branding og MarkedsføringEleverne gøres bekendt med begreberne branding og introduceres til markedsføring 66 TAW – lærer underviser eleverne på HTX Brug af Flash til animationer Undervisning i programmet Flash 88 Besøg på SamsonRundvisning og diskussion af ideerEleverne vises rundt på virksomheden Eleverne præsenterer deres ideer, og ideerne diskuteres med repræsentanter for virksomheden 910 HTX Projektarbejde på skolen Eleverne arbejder fortsat med løsninger og dokumentation af løsninger 114 TAW- lærer besøger HTX Animationer Eleverne viser deres arbejder og modtager kritik HTXProjektarbejde på skolenArbejderne gøres klar til præsentation 148 NVH CampElevworkshop Eleverne fremlægger projekter for Samson, TAW og Agro-Netværk Elevworkshop med fremstilling af testmodeller Løsningerne og præsentationerne kommenteres og diskuteres Tidsplan

Erfaringer Det er meget inspirerende for elever og lærere at arbejde sammen med en virksomhed Udfaldet er afhængig af kontaktpersonen på virksomheden Det er vigtigt at afklare gensidige forventninger

Er der noget i det for virksomheden?