Problemliste Listen laves vilkårligt – herefter udvælges det problem der har 1. prioritet

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
PRAKTIKDOKUMENTET CUPP –PROJEKT
Advertisements

V./ Leif Tøfting Kongsgaard, Væksthuset
Gammelheds-Philosophy
KONFLIKTHÅNDTERING Velkommen! Dias.
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne beskriver og italesætter ofte sig selv med de ord, som voksne brugte om dem, da de var børn. Mange.
Proces – trin for trin Leder afsøger alternativer til udpegning
Hvem er vi? Martin Dahl Karin Dam Nielsen
Værdiseminar Af Katrine Soelberg, Ousbjerggaard 2012
Sikkerhedskultur - lærlinge
Gode råd i forbindelse med mundtlig eksamen
Johannesevangeliet kap 15,1-11.
©Jenny Bohr – Til underviserne Her er valgt at vise filmen ”et liv i kaos”. Hvis kursisterne er unge, kan man vælge en anden film eks. ”det.
Prioritering.
Forsiden 1.Denne knap bruges når du vil taste dagens resultater ind. 2.Denne knap skal kun bruges hvis du allerede har gemt data og du finder ud af at.
Det svære liv i en sportstaske
Roskilde Tekniske Skole
Uddannelsesdag for kursusledere og efteruddannelsesvejledere Fra viden på kursus til handling i praksis Møde om God læring.
Psykoedukation til unge i OPUS
1 Alder år 55 % år 24 % år 17 % Hvor længe på VUC? 1 år 93%
Ved psykolog Lena Højgård Isager Psykologhuset Kognitivt Fokus
Hvordan kan undervisningen vitalisere / re-vitalisere de unges
Introduktion til Det Praktiske Projekt Det Praktiske Projekt Udvikling og skriveproces.
Halv- eller helårsturneringer Udtræk fra undersøgelse Indkomne svar 27.
Darum skole 4. november 2013.
Samarbejde bibliotek og uddannelse – et bud på hvordan
Kvantitative metoder
Hvor der er fokus på klimaet.
Mindre grimt, tak.
Engelbert H – og den sidste chance
Hvem kommer på Perron 3 Hvilken profil har de? Hvad har fået dem til at komme?
Hjælp mig med at finde den !!! En stor belønning til dem, der SER bedst! Præsenterer Klik her for at starte JEG HARMISTET MIN MIS !! Red Bulls.
Problemløsningsheuristik I.1 Hvordan besvarer man sin problemstilling? I.Forstå problemstillingen 1.Hvad er det (i min problemstilling) som jeg ikke ved.
Teenage Coaching Dagnæsskolen.
Hvad gør livet så værdifuldt?
Undersøgende. Indkredser situationen: Hvem gjorde hvad, hvor, hvornår, hvordan.? Hvad skete der? Hvem gjorde hvad? Hvad sagde hun? Var alle der? Hvem var.
Psykoedukation til patienter med bipolar affektiv sindslidelse
Psykoedukation for patienter med skizofreni
VEJEN TIL JOBBET Det er godt at være bevidst om alle muligheder. Jo større en del af stillingsmarkedet, du bearbejder, jo større er sandsynligheden for,
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne med ADHD har ofte mange negative erfaringer med sig. Mange har fået megen skæld ud som børn, og de.
Gør det simpelt Trænings planlægning.
Procesværktøjer.
Omgangstone og kollegialitet
Hvad vej skal vi?. Unge Med Anden Etnisk Baggrund End Dansk UMAEBED.
Circle of change Benægtelse Reaktion Accept Handling
Formulering af strategi ud fra analyse og ”Scenarier”
Cand.pæd. og exam. eksistentiel psykoterapeut (PI)
VEJEN TIL DEN GODE LINKEDIN PROFIL
MÅL, PLANLÆGNING OG OPFØLGNING
Køb det fulde sæt til 299 kr + moms
Opsummering af strategiske mål fra analysearbejdet Noter alle de strategiske mål, du/I er nået frem til i analysearbejdet Prioriter, sorter, saml og tilføj.
Din Økonomi Dit Valg Dit Mål.
Hvordan spørger man anerkendende?
Velkommen til Green Field. Hvad er Green Field? På Green Field er alting muligt: Her er ingen restriktioner Her kan man udfolde sig Her er alle imødekommende.
Evaluering og IT Brøndby Gymnasium
Hvis du ønsker at opnå fremragende
Præsentation af resultaterne fra casestudie
Problemløsningsheuristik I.1 1.Hvad er det (i min problemstilling) som jeg ikke ved endnu? Dvs. hvad leder jeg efter (og hvorfor er det vigtigt/interessant.
Problemløsningsheuristik A.1 1.Hvad er det (i min problemstilling) som jeg ikke ved endnu? Dvs. hvad leder jeg efter (og hvorfor er det vigtigt/interessant.
Læreren som læringsleder
CFK  Folkesundhed og Kvalitetsudvikling Høskovkollegiet 2014 Høskovkollegiet 2014 opgørelse Dataindsamlingen er foretaget i perioden fra.
SCA-øvelse: IND Instruktion: Fortæl om en eller flere konkrete opgaver hjemmefra, der er løst (fx plænen er slået/der er lukket for vandet i sommerhuset).
Skabelon til udarbejdelse af YoungCRM Årshjul
Introduktion til første lektionsstudie. Uddannelsesplan.
Karen Sandfær Lysholm Norbøll
SUF - gevinstrealisering
SMTTE-Modellen Sammenhæng Evaluering Mål Tiltag Tegn Hvad vil vi?
Læringslokomotivets forældresamarbejde
Velkommen Pårørendekursus Livet med demens i eget hjem
Fra anledning til udvikling
Præsentationens transcript:

Problemliste Listen laves vilkårligt – herefter udvælges det problem der har 1. prioritet Problemer: Mål: ________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________ ________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

”Vigtighed og Tro på egen evne” 10 10

Fordele Ulemper Fortsætte som hidtil: Foretage en ændring:

”På en skala fra 0 til 10: Hvor 0 = ”uden betydning” og 10 = ”meget vigtig” - Hvor vigtigt er det for dig at gennemføre din grunduddannelse?” Hvis den unge svarer lave tal – 1-5: Den unge svarer f.eks. 4: Hvad er grunden til at du ikke ligger på 3? Har vigtigheden på noget tidspunkt ligget højere end det gør nu? Hvilke betingelser var tilstede dengang? Hvad har gjort at disse betingelser ikke længere er aktuelle? Hvad tænker du evt. der kunne gøre det mere vigtigt for dig? Hvis den unge svarer høje tal – 5-10: Har det altid været vigtigt for dig (f.eks.9) at nå dette mål? Hvad kan gøre det endnu vigtigere? Hvad kan få vigtigheden af en gennemført uddannelse til at falde for dig? Hvis den unge svarer 0: Dette betyder, at det er helt uden betydning for den unge at gennemføre en uddannelse – og dermed vil vejledningssnakken objektivt set være uden mening. I stedet for at opgive: Spørg da den unge om vigtigheden af en uddannelse altid har ligget på 0, og spørg den unge om han/hun har nogle bud på hvad der kunne medvirke til at tallet stiger. Hvis den unge fastholder, at det er helt uden betydning at gennemføre en uddannelse, så er dette den unges valg. Og vejlederen kan måske fristes til at opridse konsekvenserne af f.eks. et dårligt fremmøde for den unge. Vær dog i disse tilfælde meget opmærksom på, når en ung svarer med et ”0” – så kan det være udtryk for rigtig mange ting: Dårlige erfaringer med at dele tanker og drømme med andre. At der er ting i den unges liv der på alle måder er langt mere attraktivt end det at komme i skole. Manglende tro på egne evner. Provokation. Og meget mere. Én ting er helt sikkert: Den løftede pegefinger vil kun få den unge til at lukke døren efter sig og tænke, at det alligevel ikke nytter noget. Prøv at fortsætte til det andet ben i V skalaen side 2 side 1

”Hvis du tog beslutningen i dag om at gennemføre grunduddannelsen – hvor meget tror du på det kunne lykkes? Side 2 Hvis lave tal: 1-5: Har troen på det kunne lykkes været højere? Hvilke ting kan få dig til hhv. at tro mere eller mindre på succes? (Det kan for nogle unge være en støtte at bede dem om at beskrive 3 konkrete ting der støtter dem i troen på at kunne gennemføre – og ligeledes 3 ting der får dem til at miste troen.) Hvis høje tal. 5-10: Hvilke ting der støtter din tro på, at det vil lykkes. Har disse overbevisninger altid være høje? Er der noget der kan få tallet til at falde? Hvis den unge svarer 0: Så må vejlederen respektere dette. Den unge har ikke lyst eller kapacitet til at snakke uddannelse lige nu. Måske giver det mening at bede den unge tænke lidt over snakken og komme igen et par dage efter. Men vejlederen må tage en ærlig snak om konsekvenserne ift. fraværet – men nu giver snakken måske mere mening. For hvis den unge hverken synes det er vigtigt at gennemføre en uddannelse – eller tror på det kan lykkes. Ja så er der måske heller ikke så meget grund til at møde op i skolen. I disse tilfælde kan der komme helt andre muligheder på tale. Uanset svaret må vejlederen hele tiden forholde sig værdi-neutralt til de svar den unge giver. Der er altså ikke på forhånd lagt an til et ”rigtigt” eller ”forkert” svar. Undersøgelsen skal give indsigt, støtte, forståelse og måske Aha oplevelser hos den unge. Vejlederen skal IKKE sidde med facitlisten på de rigtige svar, og har IKKE til opgave at presse den unge i en bestemt retning. Overgang til fordele/ulemper Side 3

”Vil du være med til at vi kigger lidt på de fordele og ulemper der er forbundet med hhv. sådan som det er nu – og en anden måde at gøre tingene på, som du tænker der kunne få dit mål til at lykkes? Side 3 Undersøgelse af fordele og ulemper ved hhv. den nuværende adfærd – og en anden (og mere hensigtsmæssig) adfærd. Når den afklarende snak i V skemaet har givet et tydeligere billede af de betingelser der hhv. støtter og belaster den unge i fastholdelse af uddannelsen, kan vejlederen udfordre den unge yderligere ved at undersøge ambivalensen i disse betingelser. Det kan være hensigtsmæssigt at udvælge en konkret adfærd frem for det overordnede mål. Man kan f.eks. snakke om pjæk-adfærden, fester, dovneri, computerspil, hash, hidsighed og aggression, problemer hjemme – der er uanede områder hvor den unge oplever disse som de mest problematiske i forhold til at kunne gennemføre uddannelsen. Ambivalensen udfordres ved hjælp af et fordele/ulempe skema på hhv. problemadfærd og den ønskede adfærd. Husk at lade den unge selv formulere det realistiske mål for forandring. I undersøgelsen er vejlederen fordoms- og værdifri, og nysgerrig og undersøgende på den unges tanker og argumenter.

Opstilling af Fokusmål for vejledersamtalerne Hvilken målgruppe vil du anvende metoden overfor: ________________________________________________________________________________________________________________________ Sæt dig 3 konkrete mål du intensivt vil arbejde med/have opmærksomhed på til opfølgningskurset. 1: _________________________________________________________ 2: _________________________________________________________ 3: _________________________________________________________ Hvordan vil du sikre dig disse mål overholdes? ________________________________________________________________________________________________________________________ Bemærkninger og Vigtige noter: ________________________________________________________________________________________________________________________