’Gode’ specialpædagogiske indsatser …

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Hvorfor denne opgave Fordi erfaring og forskning viser, hvad der duer
Advertisements

Danehofskolens værdigrundlag
Det specialpædagogiske landskab i Danmark
Lederkonference Holdbar ledelse – i pædagogisk praksis
Set i forældreperspektiv
Folkeskolereform 2014 En gennemgang af hvor vi på TDS er nu i forhold til forliget om ny folkeskolereform.
Samtaler i hverdagen & Understøttende sprogstrategier
Dansborgskolen – vi udvikler hele mennesker
1 Folkeskolereformen -hvilke perspektiver giver den i forhold til dagens overskrift set fra en politisk synsvinkel Søren Kristensen.
Vingsted den 4. november 2011 Peter Westmark
Pædagoguddannelsen Professionsbachelor 3½ år Teori – praksis
Fra integrerende til inkluderende pædagogisk praksis i skolen
Hierarki for styringsredskaber
VISION FOR ORDRUPSKOLE2010 Sammenfatningsarbejde.
Fra integration til inklusion
Forældremøde X årgang.
Tofthøjskolen nu og i fremtiden Skoleplanarbejde 2011.
Kan daginstitutioner gøre en forskel. v
Fælles bestyrelsesmøde Ødis skole
Inklusion i Børneinstitution Højme
for elever i komplicerede læringssituationer DPU, Aarhus Universitet
Inklusion i skole og samfund … nye tanker, muligheder og faldgruber
Orienteringsmøde 11. november Trørødskolen - en attraktiv skole! rummelighed og anerkendelse faglighed og arbejdsglæde klare regler og godt humør.
Byggesten til en (mere) inkluderende skole (2) DPU, Aarhus Universitet
Orienteringsaften børnehaveklasser 13/14
- Hvad kan I forvente som forældre?
Dansen omkring handicapbegrebet
26. MARTS 2009 DANMARKS PÆDAGOGISKE UNIVERSITETSSKOLE AARHUS UNIVERSITET Effekter af den specialundervisning, der gives som supplement til den almindelige.
Susan Tetler, DPU & MAH & Delagtighedens didaktik i relation til børn med cerebral parese.
SFO – mellem skole- og fritidspædagogik
Oplæg for DH-Vallensbæk d. 25. februar Inklusion i grundskolen
Byggesten til en (mere) inkluderende skole DPU, Aarhus Universitet
Konference om styring af specialundervisning og inklusion, 4. oktober 2010.
Løjtegårdsskolen tirsdag d. 12. januar 2010
Inkluderende undervisning: Dilemmaer, muligheder og udfordringer
Relationer handler om troværdighed og tilgængelighed
Inklusion med læring Hvilke navne??.
Læring og inklusion i skolen
Den inkluderende skole
Forældremøde august Skoleområdets oplæg – Trørødskolens indskolingsplan.
Specialefterskoler … i et inklusionsperspektiv:
Adfærd, Kontakt og Trivsel Undervisningsministeriet
Udviklingsprojekt - Drømmeskole Skoleår 2011/2012 og 2012/2013 En fælles rejse.
Udsatte børn i folkeskolen - hvordan løser folkeskolen opgaven? Specialundervisningen i folkeskolen.
Narrativitet i specialpædagogisk skolepraksis
Læringsmiljø og anvendelsesorienteret undervisning
Peter Westmark Relationskompetence - det er de professionelle voksne der ansvar for kvaliteten af relationen STU - Træf Den
Inkluderet i skolens fællesskab?
MODUL 3A KAREN WISTOFT PROFESSOR, INSTITUT FOR LÆRING, ILISIMATUSARFIK LEKTOR, INSTITUT FOR UDDANNELSE OG PÆDAGOGIK, AU Involvering.
Inklusion: Hvad fremmer og hindrer?
KØBENHAVNS KOMMUNE Børne- og Ungdomsforvaltningen Forandringsprogrammet/Organisationsudvikling 9. Maj 2007 Bilag 2 BUF’s strategiske grundlag.
Inklusion og inkluderende processer
Hvilken indflydelse har forældre på elevernes trivsel og læring?
Inklusion og Specialviden
1 Søndre Skole skal være et sted, hvor elever hver dag bliver udfordret og derved får de bedste betingelser for at tilegne sig faglige, sociale og personlige.
Strategi for inklusion x. Hvorfor en inklusionsstrategi? For at: Binde inklusionsarbejdet sammen på tværs af dagtilbud, skole, fritidstilbud og det specialiserede.
Lundehusskolens Værdigrundlag. Stærk Faglighed Trivsel for Alle Den Åbne og Mangfoldige Skole Det Forpligtende Fællesskab Anerkendende Børnesyn.
Værdigrundlag for Haarby Skole. Fællesskab Hvad betyder fællesskab for os: At alle bidrager og har værdi for gruppen. At der er en samhørighed på skolen.
Godkendt af bestyrelsen den 5. november 2015 Barnets perspektiv EGMONT FONDENS STRATEGI FOR BØRNE- OG UNGEINDDRAGELSE.
Vælg layout 1. Højreklik uden for dit slide 2. Vælg et passende layout fra “drop ned” menuen Vis hjælpelinjer som hjælper ved placering af objekter 1.Højreklik.
Inklusion i Åkanden Pædagogisk grundlag Åkandens pædagogik tager udgangspunkt i den anerkendende tilgang. Anerkendelse er en ligeværdig relation mellem.
HVORDAN DEFINERER VI DET I BV 3
Hvordan motiverer vi de unge?
Ungdomsskolen 2021 MISSION
Inspirationsworkshop med fokus på
Strategiske pejlemærker
Søndre skoles vision Søndre Skole skal være et sted, hvor elever hver dag bliver udfordret og derved får de bedste betingelser for at tilegne sig faglige,
Omsorgskultur i daginstitutioner
Barnesyn og børneperspektiv
Rammesætning Aftaler om indhold Jeg taler ud fra en faglig position
Præsentationens transcript:

’Gode’ specialpædagogiske indsatser … og udfordringer til praksisfeltet Susan Tetler Forskningsleder af ’Social- og specialpædagogik i inkluderende perspektiv’ tetler@dpu.dk DPU, Aarhus Universitet Marts 2010 1 1

Indholdets omdrejningspunkter Hvordan ser de specialpædagogiske brydninger ud, set i et internationalt perspektiv? Kvalitet i specialundervisningen … eller hvad virker? Hvilken faglighed skal der til for at imødekomme børnenes behov?

De generelle tendenser i Danmark ... og globalt Visioner om en inkluderende skole og adfærdsproblematikken Internationelle konventioner Børnekonventionen Salamanca-konventionen Stadig flere børn og unge marginaliseres i skolen Visioner om mangfoldighed og kategoriseringsproblematikken Forskellighed som resurse (ikke mangler, men forskellighed) Sortering til forskellige skoleformer Almindelige klasser, specialklasser, specialskoler Et øget krydspres og konkurrence om uddannelsesresultater International konkurrence på uddannelse (effekter) PISA, PEARLS, TIMMS, Dilemmaer for den specialpædagogiske profession

En ændret problemforståelse Fra at se ’problemet’ forankret i det enkelte barn Afvigelse forstås som resultatet af en individuel patologi Primært kompensatorisk læring rettet imod den enkelte elev Til at se ’problemet’ som opstået i mødet mellem det enkelte barn og dets omgivelser Problem i skolen forstås som resultatet af en organisatorisk patologi Organisatorisk læring og skoleudviklingsstrategier er centrale

5 overordnede spørgsmål Hvem er det, som i dag møder hindringer for læring og aktiv deltagelse? Hvilke hindringer er der tale om? Hvordan kan vi reducere disse hindringer? Hvilke ressourcer kan bidrage til øget læring og deltagelse for alle? Hvordan kan vi udnytte ressourcerne bedre for at støtte læring og deltagelse for alle? 5

Problemets karakter: en OECD definition Disabilities (nedsat funktionsnedsættelse) Difficulties (faglige/adfærdsmæssige udfordringer) Disadvantages (kulturel og/eller socialt udsathed) 6

Et skolerelateret inklusionsbegreb Tilstedeværelse I hvilken grad man er til stede i fællesskabet Accept og anerkendelse I hvilken grad man bydes velkommen som fuldgyldig og aktiv deltager i fællesskabet Delagtighed I hvilken grad man bidrager aktivt i fællesskabets aktiviteter Faglig og personlig udvikling I hvilken grad man lærer og udvikler positive selvbilleder Peter Farrell, 2002 7

Tre hovedfaktorer, støttende for læring Relationer (’relationships’) fokuserer på, i hvilket omfang deltagerne i gruppen/klassen støtter og hjælper hinanden. Personlig udvikling (’personal development’) fokuserer på, hvordan der støttes op om personlig vækst og udvikling. Læringsledelse (’system maintenance’) fokuserer bl.a. på behov for ændringer i undervisningen generelt eller i forhold til den enkelte elev David Mitchell, 2008

Projektets metoder og materiale 26 elever i 24 læringsmiljøer på 23 skoler i 18 kommuner Dataindsamlingsmetoder og -kilde Interviews med fokuselevernes lærerteams (med to års mellemrum) Interviews med deres forældre Interviews med fokuselever om deres selvopfattelse Interviews med fokuselever og deres klassekammerater om deres læringsmiljø Observationer af undervisning i ”klassen” (med et års mellemrum) Indsamling af succeshistorier (defineret af lærerne) Indsamling af pædagogisk elevmateriale, fx elev- og årsplaner 9

Aktørperspektiver De professionelles perspektiv (lærere og pædagoger) Hvordan opfatter de deres pædagogiske opgave? Hvordan udfører de den? Forældrenes perspektiv Hvordan oplever de deres inddragelse i skolens arbejde? Hvilke ønsker har de for deres børns skoleforløb? Elevernes perspektiv Hvordan er deres selvopfattelse i forhold til: Skolefaglighed Sociale relationer Deltagelse Hvordan karakteriserer de deres læringsmiljø?

Hvad siger de centrale aktører? Hvad siger forældrene? Forældre oplever ’at være i kamp’ for deres børn. Forældre lægger vægt på, at deres børn trives … og har gode sociale relationer. Forældre oplever midlertidighed … og brud/overgange. Forældre vil gerne inddrages som ressource: Hvad siger eleverne? De har det godt med kammerater i timer og i frikvarterer; skolen er for dem et trygt sted frit for drilleri, og de giver alle udtryk for, at det i deres respektive klasser er OK ikke at være lige god til alt. MEN De synes ikke, de i deres klasseværelse kan lave forskellige ting uden at forstyrre hinanden, og de synes heller ikke, at der generelt set er arbejdsro i timerne Medbestemmelse om indhold i skolearbejdet ligger det rigtigt tungt med. Og de siger, at der nok er nogen i deres klasse, der føler sig udenfor og alene. Hvad siger lærerne? Lærere siger, de mangler uddannelse og specifik viden om den mangfoldighed af problemstillinger, deres elever byder på. Læreres IKT-viden og -erfaringer er begrænsede. Lærere siger, at de ønsker sparring og supervision med udgangspunkt i den praksis, problemerne er forankret i.

KVALITET: Et relationelt perspektiv? Indsatser, som gør det muligt for skolen/institutionen at tilpasse sig de børn og unge, den skal være til nytte for. OG Indsatser, som gør det muligt at hjælpe børn og unge med at tilpasse sig en situation eller institution. At se barnet i sin sammenhæng

Byggesten til ’gode’ (special)pædagogiske indsatser (Special)pædagogisk uddannelse ’Bredt tænkte’ kollegialt konsultative funktioner At integrere støtten i læringsfællesskabets aktiviteter At kunne planlægge og gennemføre undervisning ud fra et barns nærmeste udviklingszone Elevplaner (som grundlag for pædagogisk praksis) At styrke elevernes indflydelse på egne læringsprocesser At skabe rum og nicher for inkluderende processer At skabe rum for aktiv deltagelse og samarbejdsrelationer Et integreret fagligt og socialt fokus At inddrage et relationelt perspektiv til forståelse af elevers komplicerede læringssituationer At tænke didaktisk i relation til diagnosens stadig stærkere position At udnytte IKT’ens varierede muligheder At differentiere mål, indhold, materialer, metoder og tid At inddrage forældrenes mangfoldighed af ressourcer

På udkig efter børns og unges uanede udviklingsmuligheder … kræver At vi som pædagogisk professionelle er nysgerrige på at trænge ind bag de umiddelbare udtryk, som disse børn giver; At vi har en tro på, at det er muligt at etablere en sund tilknytning mellem barnet og de voksne (omkring barnet); At vi som pædagogisk professionelle formår at møde børnene, så de selv får mod på at deltage i de ’nye’ sammenhænge; At vi bestræber os på at få blik for et barns potentialer; Og ikke mindst … at vi selv har lyst til at deltage i denne udviklingsproces. (Søren Hertz, 2009)

Aktør - Brik Det at ville noget med sig selv og andre er en forudsætning for at have mod på livet, at tro på sig selv og se sig selv som vigtig. At arbejde med elevens ’at ville’ er derfor specialpædagogikkens ædleste område. Gennem dette træder individet frem som selvstændigt menneske. Per Lorentzen (1997) 15

Tak for jeres opmærksomhed tetler@dpu.dk