Byen København, legendariske byer og moderne byer

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Byggetilladelse - Pippi Langstrømpe
Advertisements

Husk at lukke døren efter dig!
"Ting er ikke altid det, de synes at være."
En fejl ved kvinder. Da Gud skabte kvinden, var han kommet til sin sjete dag med overarbejdstid. En engel dukkede op og sagde: “Hvorfor bruger du så lang.
Jeg lever, og I skal leve! Vi skal ikke selv stable et nyt liv på benene. Det gør Ånden. Det nye liv skal vi ikke leve for at gøre os fortjent til det.
Paulus en brik i Guds frelsesplan
Johannesevangeliet kap 15,1-11.
Vi er en menighed, som giver evangeliet videre, med det mål at mennesker bliver efterfølgere af Jesus. (Mt. 28:18-20) - Det betyder, at vi i menigheden.
Leder Oase 2011 Hvorfor tjene mennesker ?. 5.Mosebog Du skal give ham, og du skal ikke være ked af at give ham. For gør du det, vil Herren din.
Da Gud skabte kvinden, var han kommet til den 6. dag med overarbejde.
Opstandelsesfest.
Jesus kalder, for at velsigne Søndag den 9. september 2012.
VELKOMMEN – VI ER GLADE FOR DIG SLUTTEDE SIG TIL OS.
Med dejlige varme farver
Glem ikke Gud i dit liv! 5 Mos 8,1-20
”Mandat til at leve livet” Fri til at leve gennem Jesu ord Mat. 7:28-29 Da Jesus holdt op med at tale, var de mange mennesker overvældet af forundring.
Juleafslutning for Kostskolen Assersbølgaard.
Menneskets fald og genoprejsning
Festligt fællesskab med livsglæde som værdi. v25 Men den ældste søn var ude på marken. Da han var på vej hjem og nærmede sig huset, hørte han musik og.
Loven om forholdet til penge Matt 6,19-24
Året var 1987, i en lille by med navn Sussex, blev et lille hus totalt til intetgjort. Alt blev kastet ud, inkluderet en lille brun bamse... Den blev.
Tag en gave til børnene Et pinse-opgavehæfte fra Danmarks Folkekirkelige Søndagsskoler.
LKS Du opdager, at din nabos søn på 5 år til har mange blå mærker, bl.a. på overarmene. Hvad gør du?
Døbt til discipelskab! Matthæus Evangeliet 28:18.
”Kaldet til kærlighed”
Tabuer Hvad gør de ved os? Hvad gør vi ved dem?
HISTORIEN OM DE 4 LYS.
Ingen bliver efterladt - eller gør de ?
Livets Ord December 2009 “Således skal jeres lys skinne for mennesker, så de ser jeres gode gerninger og priser jeres fader, som er i himlene ” (Mt 5,16)
Overvældet af Jesu opstandelse!
……………. Livets centrum. 1.Mosebog 11:1-9 Hele jorden havde samme sprog og samme tungemål. Da de brød op mod øst, stødte de på en dal i landet Sinear, hvor.
”Religion er opium til folket”
”Men ved Jesu kors”.. Joh.19:25 Hvem blev ved Jesu kors?
Påskedag 2012 Jesu opstandelse forandrede verden Livs-vandringen mod Emmaus Luk 24.
V5 Han sagde også til dem: »Hvis en af jer har en ven og midt om natten går hen til ham og siger: Kære ven, lån mig tre brød, v6 for en ven af mig er kommet.
Kaldelsen til evangeliet Rom. 1, v1 Fra Paulus, Kristi Jesu tjener, kaldet til apostel, udset til at forkynde det evangelium, v2 som Gud forud har lovet.
Kristus er opstanden! ”Efter sabbatten, da det gryede ad den første dag i ugen, kom Maria Magdalene og den anden Maria for at se til graven. Og se, der.
Kapitel 6 – nogle citater og overvejelser.
Amy følte sig ikke rask, da hun gik i skole
Vokse gennem venskab!.
Og Jesus kom ind i Jeriko og gik gennem byen.. Dér var der en mand, som hed Zakæus, han var overtolder, og han var rig.
Introduktion til Kongen og hans Rige
I begyndelsen skabte Gud himmelen og jorden
”…stil jer til rådighed for Gud… som redskaber for retfærdighed!”
Tid til ”jordbunds- undersøgelse”
Skru op for lyden og læn dig tilbage
Fjellerup valgmenighed Hvem er vi? Hva vil vi? Hva er mitt bidrag? 1.
Forsager vi hykleriet og al dets væsen?. Tag jer i agt for de skriftkloge, som gerne vil gå omkring i lange gevandter og lade sig hilse på torvet og sidde.
At byde den fremmede velkommen. Hvad siger Gud? v33 Når en fremmed bor som gæst i jeres land, må I ikke udnytte ham. v34 Den fremmede, der bor som gæst.
Bespisningen af de fem tusind Da apostlene vendte tilbage, fortalte de Jesus om alt det, de havde gjort. Han tog dem så med og trak sig tilbage til en.
Lydighed v33 Men søg først Guds rige og hans retfærdighed, så skal alt det andet gives jer i tilgift. (Matt 6,33)
»En mand havde to sønner
Historien begynder for lang tid siden, da en mand straffer sin 5 årige datter, fordi hun har tabt en værdifuld genstand. Dengang havde de ikke mange penge.
Den barmhjertige samaritaner Da rejste en lovkyndig sig og ville sætte Jesus på prøve og spurgte ham: »Mester, hvad skal jeg gøre for at arve evigt liv?«
Den gældbundne tjener Himmeriget ligner en konge, der ville gøre regnskab med sine tjenere. Da han begyndte på regnskaberne, blev en, der skyldte ti tusind.
Kristen mystik – den spirituelle gudsopfattelse..
Historien om skatteopkræveren Zakæus
Lidelsens problem (teodicé)
Den fortabte søn »En mand havde to sønner. Den yngste sagde til faderen: Far, giv mig den del af formuen, som tilkommer mig. Så delte han sin ejendom imellem.
Vi tror på Jesu genkomst kap.7.
Forløsende bøn, kap.9.. Daniel 9:1-5 I Dareios’ første regeringsår – han var af medisk herkomst, søn af Ahasverus, og var blevet konge over kaldæernes.
Kampen om troen, kap.6.. Daniel 6:1-6 Dareios besluttede at indsætte satrapper over kongeriget, hundrede og tyve fordelt over hele riget, og over dem.
Den barmhjertige samaritaner
Samson Og Dalila.
Historien om Jesus’ fødsel
Skabt som mand og kvinde
Dommen og Evangeliet …………….. 1.Mosebog 3:8-13 Ved aftenstid hørte de Gud Herren gå rundt i haven. Da gemte Adam og hans hustru sig for Gud Herren mellem.
Skatteopkræveren Zakæus
Opstandelse, bortrykkelse og dom. Teksten 1 Thess 4,13-18 (1084) så sandt som vi tror, at Jesus døde og opstod Gud vil føre de hensovede sammen med ham.
Når Helligånden taler Lektion 1: Helligånden taler gennem Bibelens forfattere Lektion 2: Helligånden taler gennem nulevende mennesker.
Præsentationens transcript:

Byen København, legendariske byer og moderne byer - og lidt om flanøren som modernitetens menneske. Byen

Københavns befolkning - hovedstadsområdet

Københavns befolkning

Befolkningstilvækst i København -1924 Danmarks statistik for 1926. Befolkningsudviklingen i by og land. Tabel 5 – sammenlign årlig tilvækst i procent for hhv. København og Danmark.

København 1806

København 1857

København 1892

København 1920

Fingerplanen (1947)

Århus 1949 – arbejderbolig

Cityplan Vest (1958)

Søringen 1964-1974

Forstad og paracelhus 1960-1980 Omkring 1960 er ca. 1/3 af boligmassen på private hænder. I 1980 er det – ligesom i dag - over halvdelen af boligerne, der er ejerboliger (2/3 af danskerne bor i ejerbolig). Fra 1960 til 1980 bliver der bygget 450.000 parcelhuse i Danmark.

København, Danmark og fremtiden Danmarks statistik. Hvor bor hvem i 2020?

Byen som plan - Chicago

Byen er fremtiden - Brasilia

Urban Design - Canberra

Legendariske byer

Babel Første mosebog kap 11: v1 Hele jorden havde samme sprog og samme tungemål. v2 Da de brød op mod øst, stødte de på en dal i landet Sinear, hvor de slog sig ned. v3 De sagde til hinanden: »Kom, lad os stryge teglsten og brænde dem hårde!« De brugte tegl som sten og asfalt som mørtel. v4 Så sagde de: »Lad os bygge en by med et tårn, som når op til himlen, og skabe os et navn, for at vi ikke skal blive spredt ud over hele jorden.« v5 Herren steg ned for at se byen og tårnet, som menneskene byggede. v6 Så sagde Herren: »Se, de er ét folk med samme sprog. Når de begynder at handle sådan, vil intet af det, de planlægger, være umuligt for dem. v7 Lad os stige derned og forvirre deres sprog, så de ikke forstår hinanden.« v8 Så spredte Herren dem derfra ud over hele jorden, så de måtte holde op med at bygge byen. v9 Derfor hedder den Babel, for dér forvirrede Herren sproget på hele jorden, og derfra spredte Herren menneskene ud over hele jorden.

Sodoma og Gomorra Historien findes i første mosebog kap. 18 og 19 (her 19): v1 De to engle kom til Sodoma ved aftenstid. Lot sad i Sodomas byport, og da han så dem, rejste han sig og gik dem i møde, kastede sig til jorden for dem v2 og sagde: »Kom med hjem, og overnat hos jeres tjener, og få vasket støvet af jeres fødder. Så kan I gå videre i morgen tidlig.« De svarede: »Nej, vi overnatter på torvet.« v3 Men han blev ved med at nøde dem, indtil de tog hjem til ham. Han tilberedte et måltid for dem og bagte usyrede brød, og de spiste. v4 Næppe var de gået til ro, før huset blev omringet af mændene i byen, alle Sodomas mænd fra den yngste til den ældste, hver eneste én. v5 De råbte til Lot: »Hvor er de mænd, der er kommet til dig i nat? Kom ud med dem til os! Vi vil ligge med dem!« v6 Men Lot gik ud i døråbningen til dem, og da han havde lukket døren bag sig, v7 sagde han: »Nej, brødre, I må ikke handle ondt! v8 Jeg har to døtre, som ikke har ligget med nogen mand. Dem vil jeg føre ud til jer, så I kan gøre med dem, hvad I har lyst til. Men disse to mænd må I ikke gøre noget; de er gæster under mit tag.« … v23 Da solen stod op over landet, og Lot var kommet til Soar, v24 lod Herren svovl og ild regne ned over Sodoma og Gomorra fra Herren i himlen. v25 Han ødelagde disse byer, ja, hele Jordandalen, alle, der boede i byerne, og alt, der voksede på markerne.

Athen

Rom – Fra republik til imperium og...

Thomas Couture: Forfaldstidens romere. 1847

Den forbudte by – magtens centralisering og stabilisering

Paris – hovedstaden i det 19. århundrede Paris – hovedstaden i det 19. århundrede. Byen producerer, kloakeres og organiseres.

New York Manhattan åbningsscene

Slum og forurening

Byen... kan ses som udtryk for menneskelig, virkekraft, stræbsomhed og overmod (hybris). er knyttet til synd, druk, hor, dekadence og sædeligt forfald. er centrum for viden, kundskaber, kunst. Den er hjemsted for monumenter og den kollektive erindring. er det sted magten centraliseres, forhandles og distribueres fra. Byen er civilisationens sted. er mødested for socialklasser, etniciteter og folk af diverse seksuelle orienteringer (sodomi). lugter, den er beskidt, forurenet og en smittekilde. Jorden er dækket af lort og luften er fuld af røg. er det sted, det gælder om at være. I byen er der penge, magt, sex og den nyeste mode. accelererer arbejdsdelingen.

Flanøren – den moderne bys menneske Baudelaire beskriver i midten af 1900-tallet flanøren (eller dandyen) som den moderne storbys menneske. Flanøren er mængdens individ ”på rejse i en ørken af mennesker”. Kunstneren iklæder moderne problemer klassiske gevandter. Flanøren har blik for det evige i det modernes flygtighed. Flanøren er først og fremmest en iagttager, der færdes på gader og stræder, hvor han kan betragte menneskene. Flanøren er en verdensborger. Flanøren er ”hjemmefra og dog hjemme overalt”. Flanørens mål er at formægles med mængden. Flanøren ”elsker lidenskabeligt lidenskaben”.

Flanøren i teorien (bla. Benjamin) Det moderne menneskes problem er at forene en længsel efter individualitet med en længsel efter at kunne realisere det almene. Flanøren er med i det moderne almene liv i kraft af sin lidenskabelige optagethed af det. Men som iagttager står han udenfor. Flanøren er en fremmedgjort skæbne, der ingen klasse har. Men kan han måske tage sin fremmedgjorte skæbne på sig?

Afkast af livet i storbyen I den moderne storby bliver det muligt at sanse de historiske kræfter, der sætter betingelserne for den enkeltes liv. Byernes arbejdsdeling fører til at mennesket specialiserer sig og hun bliver dermed mere og mere usammenlignelig med andre mennesker, som hun samtidig bliver mere og mere afhængig af.

Flanør, libertiner, dandy – Sophus Claussen og Dan Turèll

I dag er det kvinderne, der bor i byen Men hvordan ser den kvindelige flanør eller dandy ud?