UNI-spansk - forårssemestret 2011

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
AT opgave 2014 Mad og Mennesker
Advertisements

Progression i de større skriftlige opgaver:
Læring i Multikulturelle Kontekster
Bekendtgørelse om den afsluttende evaluering i folkeskolen
Studieretnings projektet ÅSG Studieretningsprojekt  En skriftlig opgave i typisk to fag  Du har 2 uger uden anden undervisning til opgaven  Der.
Økonomiske fag på handelsgymnasiet
Bachelor projekt Forår 2009.
Fra formel til funktionel undervisning
Aalborg Handelsgymnasium på vej imod Det Digitale Handelsgymnasium.
Grundlæggende IT, niveau G
3/1 – 15/1: Synopsis og AT-eksamen
Evaluering.
- og problemformulering
2. fremmedsprog i gymnasiet
Henriette Lungholt Uge Kreative metoder.
Dagens program  Præsentation af os  Præsentation af kurset samt praktisk info (herunder hjemmeside, køb af kompendium, eksamen m.m.)  Øvelse:
Modus En af verbets bøjningskategorier (tempus fremstiller en situationen i en bestemt tid, aspekt lægger en bestemt synsvinkel på, afgrænsethed). Modus:
Vejlederens funktion i det problemorienterede projektarbejde
SVS intro 7. december 2010 v/LH Dias 1 Specialeseminarer på Institut for Statskundskab, KU Henrik Jensen Professor, Dr.Scient.Pol. & Ph.D. Department of.
SPROGFAG – DIDAKTIK OG METODE
Spansk Hvad skal eleverne lære? Faglige mål Eleverne skal kunne: – forstå et tydeligt talt spansk – tale et klart og nogenlunde flydende spansk,
Velkommen til Bacheloropgaven! Dagens korte program: 1.Valg af linjefag og linjefagsvejleder 2.Opgavens rammer og prøveform 3.Temaer v. plenumkonferencer.
Tina Sneholm Andersen tian
Drejebogen til eksamen på idræt B
Lidt om danskundervisningen Sådan skal I helst ikke se ud efter endt undervisning!
CO foråret 2009 CO: Computerarkitektur og operativsystemer CO: Computerarkitektur og operativsystemer Udgør sammen med CDS (Computernetværk og Distribuerede.
Fysik B : Omfang 5 timer pr. uge
”Ny skriftlighed” Elevernes studieforberedende skrivekompetencer
Introduktion til vejledning i projektarbejde Anette Kolmos og Søren Hansen 30/8 og 20/
Vejlederens funktion i det problemorienterede projektarbejde
Øjeblikkets kunst Facilitering af tværfaglighed
Regionalmøder i dansk – sept Indhold:
Bekendtgørelse om den afsluttende evaluering i folkeskolen
MUNDTLIGT krav – form – indhold
Temadage i kulturområdet Studieområdet del 1: 3 områder: Det samfundsøkonomisk/samfundsfaglige - område Det erhvervsøkonomiske område Sprog- og kulturområdet.
Tina Sneholm Andersen tian
Begrebsafklaring og et blik på sprogets betydning for tosprogede børn
Fra 13-skalaen til 7-trinsskalaen
Kommunikativ sprogfærdighed
Bacheloropgavens mundtlige dimension torsdag d. 19/1-12 Mål med mødet: 1.At etablere et forum for refleksion over opgavens mundtlige del. 2.At I efterfølgende.
S TUDIERETNINGSPROJEKTET ÅSG H VAD ER ET STUDIERETNINGSPROJEKT ? En skriftlig opgave i typisk to fag Du skal tage udgangspunkt i et studieretningsfag.
Dagens program Præsentation af os Præsentation af kurset samt praktisk info (herunder hjemmeside, køb af kompendium, eksamen m.m.)
Dagens program Præsentation af mig15 min. Præsentation af kurset samt praktisk info (herunder hjemmeside, køb af kompendium m.m.)15 min. Øvelse:
Dagens program Præsentation af os Præsentation af kurset samt praktisk info (herunder hjemmeside, køb af kompendium, eksamen m.m.) Præsentation.
Bacheloropgavens mundtlige dimension onsdag d. 4/5-11
Lektion 1: Hvad er velfærdsstaten ifølge jer
Bacheloropgaven i idræt i ny LU
Matematik A på hhx v/fagkonsulent Marit Hvalsøe Schou.
2. sem. Valgkursus Formidling af faglig viden – om at forstå og formidle faglige tekster v./ Bo Gerner Nielsen & Martin Thellefsen.
ASF-bekendtgørelsen ASF har to elementer: sproglig bevidsthed sproglig analysefær- dighed ASF- forløbet er: sammenhængende et samarbejde mellem dansk og.
SLP foråret 2011 MedIS og Medicin Lars Peter Jensen,
Studiestartsprøve 2014 d. 18 September 2014.
EKSAMEN OG PRØVER.
SKABELON.
Skift farvedesign Gå til Design i Topmenuen Vælg dit farvedesign fra de seks SOPU-designs Vil du have flere farver, højreklik på farve- designet og vælg.
Præsentation af Akademiuddannelsen i Løn- og personaleadministration
Fagdidaktik i sprogfag – lingvistisk kompetence Viden og færdigheder ift. Udtale, stavemåder, morfologi og syntaks (sætningsdannelse) samt ordforråd. Deklarativ.
Præsentation af opgaven Tysk fortsætter A stx Konference om ny digital skriftlig prøve med adgang til internettet Fredericia den Mette Hermann.
KØBENHAVNS KOMMUNE Forvaltning Afdeling / kontor Byhøjskolens orientering om folkeskolens afsluttende prøver 19. september 2016.
INFORMATIONSMØDE OM 4. SEMESTER PÅ SIV Forår
Plantekendskab: Introduktion - Fagets indhold 1. Emner vi skal igennem:  Det botaniske systems opbygning  Navngivningsregler  Morfologi  Botaniske.
Studieretningsprojektet
Erfaringer med brug af 7-trins-skalaen, DPU 27. august 2007
Bekendtgørelse om den afsluttende evaluering i folkeskolen
Studieretningsprojektet
Bedømmelse af vejledende opgave 1
Studieretningsprojektet
Infomøde om synteseopgaven
Plantekendskab: Introduktion
Arbejd effektivt og præcist
Præsentationens transcript:

UNI-spansk - forårssemestret 2011 Grammatik og sprogbeskrivelse

Materiale ’Spansk universitetsgrammatik 2010’ af Helle Dam-Jensen og Lotte Dam Øvelser og afleveringsopgaver (sendes løbende) Præsenter bogen, husk ”mere om”

Kompetencebeskrivelse for modulet Viden om: fremmedsprogets syntaks, morfologi og grammatiske betydning inden for centrale emneområder begrebsapparat og metode til beskrivelse og analyse af grammatiske strukturer inden for fremmedsproget. Færdigheder i: at beskrive centrale grammatiske emneområder at genkende og beskrive grammatiske strukturer inden for centrale emneområder vha. begrebsapparat og metode. Nye kompetencebeskrivelser alle studieordninger skal indeholde. Det man skal prøves i og som eksaminator og censur kan bruge som tjekliste

Prøve En ekstern individuel skriftlig prøve på dansk Forår 2011: Grammatik og sprogbeskrivelse En ekstern individuel skriftlig prøve på dansk Prøven har form af en skriftlig stedprøve Den studerende skal på grundlag af en forelagt spansk tekst give en samlet redegørelse for et grammatisk emne samt karakterisere en række grammatiske problemer Alle hjælpemidler må anvendes Normeret prøvetid: 5 timer. Bedømmelsesform: En karakter efter 7-trinsskalaen Omfang: 5 ECTS-point. Normalt i november. En meget grundlæggende prøve.

Emner forår 2011 Refleksive konstruktioner med upersonlig betydning Modus Tempus Aspekt Verbalperifraser Infinitte former (participiet, gerundium og infinitiv) Repetition af tidligere emner

Program 15/1 introduktion til semestret repetition af refleksive konstruktioner med upersonlig betydning øvelse i refleksiv oplæg om sætningstyper øvelse i sætningstyper introduktion til modus Evt. blandet øvelse (repetition) Kursusplan: se udleveret kursusplan