At omsætte hjælp til selvhjælp til praksis i hjemmeplejen

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Cand. techn. soc. Pia Bille Konsulent i Lepla
Advertisements

Lovlig sagsbehandling
Sprogpakkens 6-dages kursus
At forholde sig professionelt Anne Skov
Dialog og samarbejde om uddannelsesparathed
Arbejdet med ICF på Kommunikationscentret i Hillerød ?
Men hvad er forskellen på disse to lovgivninger?
Rundt om modstand mod læring – hvordan motiverer man?
©Jenny Bohr – Til underviserne Her er valgt at vise filmen ”et liv i kaos”. Hvis kursisterne er unge, kan man vælge en anden film eks. ”det.
En ultra kort og praksisnær introduktion til mentaltræning
Derfor har vi altid meget at lave Pensionistens hverdag
Kompetenceudvikling gennem SPIDO-konceptet
Processuelle netværksmøder – et psykologisk perspektiv på samarbejde i praksis Af Rikke Kann, cand. psych. Speciale ved Institut for Psykologi, Københavns.
Socialreformkommissionen: Betænkning 1 fra 1969:
Fredericia Former Fremtiden Længst muligt i eget liv
- gennem Marte Meo metoden
Kan man gøre andre mennesker lykkelige?
Sygeplejerskens virksomhedsfelt
At være magtesløs med den magtesløse
Socialpædagogisk praksis i demensomsorg - SPiDO
Selvejende institutioner i Danmark
Kick off-seminar Billedkommunikationsprojektet
Erfaringer fra Danmark efter 15 år
Det er sjovere at yde en indsats, når vi arbejder godt sammen!
Hvem skal være med til at definere kerneopgaven – og hvordan
”Du skulle jo gerne ville være derhjemme” Ansvarlighed som nøglen til patientinddragelse Mari Holen Post.doc. ved Center for sundhedsfremmeforskning, RUC.
Hverdagsrehabilitering
Mad, Måltider og Pædagogik
Sygeplejerskeuddannelsen
Sundhedsprofessionelles forståelser af patientinddragelse
- En rigtig god idé! Bevægelse i hverdagen på Høje Gladsaxe skole
Hans Jørgen Limborg & Hans Hvenegaard
- Hvad kan I forvente som forældre?
Sundhedspolitik for Favrskov Kommune Sundhedsambassadører i landsbyerne i Favrskov Sundhedskonsulent Christina Rasmussen-Rubæk.
Pitch af sygeplejerskeuddannelsen af Lykke og Trine
BRO Kompetenceudvikling Brugerinddragelse, Relationelle kompetencer og Overgange Winnie Lund BRO Nord Navn (Sidehoved/fod)
Vellykket og visionær rehabilitering Hvad kræver det… mere? Åben opgavefordeling og systematisk pårørendeinddragelse 1.
Videoanalyse efter VIKOM´s principper:
Workshop 1 Forskningsprojektet Ind i undervisningsrummet på EUD.
Kommuner og regioners perspektiv på revision af SOSU uddannelsen
Samarbejde om forebyggende hjemmebesøg – hvordan spiller de forskellige aktører sammen? Ved SUFO (Landsforeningen for ansatte i Sundhedsfremmende og Forebyggende.
Medicinpædagogik på vej mod en faglig platform
Lægedage Sammenhængende patientforløb – hvad skal der til? Oplevelser fra en kommunal hverdag og en hjemmesygeplejerskes beretninger Kommunalt perspektiv.
Social- og sundhedshjælper retning
Tema 6 Samvær og fælles aktiviteter
Socialpædagogisk praksis i demensomsorg Kompetenceudvikling som forebygger anvendelse af magt og øger livskvalitet, selvbestemmelse og arbejdsglæde.
Pædagogik & kompetenceudvikling i SPIDO-forløbene Knud Erik Jensen, konsulent og underviser på SPIDO
MANGLER BØRN GRÆNSER – eller mangler de voksne?
21. marts 2015Vibeke Reiter, Aleneboende demente Usynlighed – erfaringer fra forebyggende hjemmebesøg. Oplæg ved: Vibeke Reiter, forebyggende.
Visitation i SUF Den Centrale visitation 24. november 2009
Hvis du ønsker at opnå fremragende
MODUL 3A KAREN WISTOFT PROFESSOR, INSTITUT FOR LÆRING, ILISIMATUSARFIK LEKTOR, INSTITUT FOR UDDANNELSE OG PÆDAGOGIK, AU Involvering.
Teori-praksis i sygeplejerskeuddannelsen
Sygeplejersken Vi er modul 5 studerende og går på Via University College i Silkeborg. I vores klasse er vi 40 piger og 2 drenge.
Muligheder og rettigheder
Hvad er kvalitet i ældreplejen - og for hvem? Tine Rostgaard Socialforskningsinstituttet ’Kvalitet på ældreområdet’ 8 februar 2006 Ålborg.
Inspireret af 4 F’er: Foretagsomhed, Fusk, Fordybelse, Finjustering
Århus Kommune Magistratens 3. Afdeling Sundhedsaftaler Økonomi og Myndighed Sundhedsaftaler mellem Århus Amt og Århus Kommune – inspiration til de fremtidige.
Præsentation af forårs-sfo
Problemløsningsheuristik A.1 1.Hvad er det (i min problemstilling) som jeg ikke ved endnu? Dvs. hvad leder jeg efter (og hvorfor er det vigtigt/interessant.
CFK  Folkesundhed og Kvalitetsudvikling Høskovkollegiet 2014 Høskovkollegiet 2014 opgørelse Dataindsamlingen er foretaget i perioden fra.
Er foreningerne for alle – eller bare for de fleste?
Dette er starten på et lille slideshow, der kan præsenteres på minutter. Slideshowet bygger alene på de materialer, der er udleveret i ’Pårørende-kittet’
Ældrepuljen blev til Lone Bredal Jessen, proceskoordinator
SCA-øvelse: IND Instruktion: Fortæl om en eller flere konkrete opgaver hjemmefra, der er løst (fx plænen er slået/der er lukket for vandet i sommerhuset).
Master titel: Gill Sans 40pt (ALL CAPS) Brug under titel til: Præsentation holders navn (Gill Sans 19pt) Afdelingsnavn (Gill Sans 15pt) KØBENHAVNS KOMMUNE.
AKTIV HELE LIVET HJEMMEPLEJEN UNDERSØGELSE AF BRUGERTILFREDSHEDEN MED HJEMMEPLEJEN APRIL 2015.
Dialogmøde om træningspakker målrettet mennesker med demens
SUF - gevinstrealisering
Rehabilitering og hjemmehjælp
Præsentationens transcript:

At omsætte hjælp til selvhjælp til praksis i hjemmeplejen Leena Eskelinen, AKF   (le@akf.dk) Workshop den 25.-26.10.2011 Uddannelsesdag om forebyggelse og optimering af driften på ældreområdet arrangeret af Servicestyrelsen, Ankestyrelsen, UC Lillebælt og Professionshøjskolen Metropol www.akf.dk

Baggrund Forskningsprojekt: Hjælp til selvhjælp eller service i hjemmeplejen. Hvordan er praksis, og er der en virkning? 4 kommuner, hvoraf 2 hjælp-til-selvhjælp, 2 serviceorienterede Hvordan opfatter SOSUerne principperne om hjælp til selvhjælp og service, og på hvilken måde omsættes disse principper til praksis? Hvorfor interessant? Findes de to principper i praksis? Hvordan er relationen mellem dem? Har hjælp til selvhjælp en forebyggende effekt? Fortrænger service hjælp til selvhjælp? Hvad skal der til, for at hjælp til selvhjælp kan realiseres? www.akf.dk

Hjælp til selvhjælp og service i hjemmeplejen: to forskellige principper bærende princip i den sociale lovgivning siden 1980’erne (jf. også Lov om Social Service 1998) Serviceprincippet: nyere, inspireret af NPM siden midten af 1990’erne, senest udtrykt gennem det frie valg af leverandør i 2003 (Socialministerens bemærkninger til lovforslag L130; Socialministeriet og Ældre Sagen 2004). www.akf.dk

Hjælp til selvhjælpsprincippet rødder i en socialpædagogisk kultur, hvor personalet har en opdragerrolle i forhold til borgeren aldring kan forsinkes ved, at borgeren inddrages i forskellige praktiske gøremål aktivere borgeren www.akf.dk

Serviceprincippet udføre den bevilgede hjælp bedst muligt i forhold til borgerens ønsker og udvise fleksibilitet i forhold til borgerens aktuelle ønsker og tilkendegivelser borgeren stilles ikke over for krav om deltagelse borgerens selvbestemmelse www.akf.dk

Kvalitativ delundersøgelse Hvordan kommer principperne om hjælp til selvhjælp og service til udtryk i SOSU’ernes forståelse af deres opgaveudførelse (interview) og i praksis (observation)? Hvad karakteriserer de to principper i praksis? Det vil sige: kan de to principper identificeres i praksis? kan vi præcisere begreberne hjælp til selvhjælp og service? hvornår bliver hjælpen til selvhjælp og hvornår til service? www.akf.dk

Hvordan fik vi adgang til frontpersonalets måde at udføre deres arbejde på? Fokusgruppeinterview med SOSU’er (12 grupper fra 4 kommuner) Deltagende observationer af SOSU’ernes besøg hos ældre i løbet af en almindelig arbejdsdag (13 SOSU’er; i alt 90 besøg) 4 kommuner, hvoraf 2 udvalgt som hjælp til selvhjælp kommuner og 2 som servicekommuner Kommunal hjemmepleje og private leverandører repræsenteret www.akf.dk

To forskellige varianter af hjælp til selvhjælp Ældres deltagelse i hverdagens gøremål i hjælpesituationer (vedligeholdende sigte) Hjælp til selvhjælp med rehabiliterende sigte Eventuelt en tredje form: yde hjælp for at give den ældre overskud til noget andet, der er vigtigt for ham/hende (livskvalitet) Førstnævnte er den hyppigst forekommende. www.akf.dk

Ældres deltagelse i hverdagens gøremål At den ældre hjælper med bad og/eller påklædning, barberer sig eller friserer sig, tørrer støv af, vander blomster, lægger tøj sammen, rydder op, tømmer postkassen, går ud med skraldeposen ... SOSU: ’Jamen det kan for eksempel være, hvis du står med personlig pleje ved en sengeliggende patient, og du vasker vedkommende. En ting er, at du vasker ham i ansigtet, men derfor kan det jo godt være, at han selv kan tørre sig med et håndklæde. Det er ikke altid, vi tænker; vi fortsætter jo bare, men måske kan han selv tørre sig i ansigtet.’ www.akf.dk

Hjælp til selvhjælp med rehabiliterende sigte SOSU: ’Jeg har et meget konkret eksempel. Vi har en, der er fuldstændig frisk heroppe, men han er ikke særlig frisk på sin krop. Ham har vi fået til selv at styre liften med den raske hånd, når han kører op, og når han kører ned. Nu har vi arrangeret det sådan, at han kan køre hen i sin kørestol selv og selv arrangere sin middags-mad, bare den står klar i køleskabet. Og jeg kan mærke, at han børster selv sine tænder nu. Det er sådan en træningsproces, vi har været i gang med, hvor han lige pludselig er så meget mere selvhjulpen bare på to måneder, hvor man tænker ’han kunne ingenting, da jeg startede hos ham’, og nu kan han lige pludselig selv hente sin middagsmad og selv køre liften op og ned.’ www.akf.dk

Hjælp til selvhjælp og faglighed hjælp til selvhjælp kan identificeres i to forskellige varianter, en ’hårdere’ og en ’mildere’ SOSU’erne relaterer hjælp til selvhjælp til faglighed, mens de ikke forbinder service med en faglig tilgang til arbejdet service opfattes snarere som ikke-realiseret hjælp til selvhjælp og dermed manglende faglighed Dette udgør et godt udgangspunkt for at styrke hjælp-til-selvhjælpsorienteret hjælp. www.akf.dk

Andre begrundelser for hjælp til selvhjælp Den er for den ældres skyld og bedste. Forebyggelse af funktionsnedsættelse. Den gør arbejdet mere motiverende og givende som SOSU. Egennytteprincip: - arbejdet bliver lettere og ’sjovere’ (ældre får selv lov at støve af). - arbejdsmiljøhensyn (’hvorfor skulle jeg rode rundt på gulvet, hvis borgeren selv kan tage strømper på?’) www.akf.dk

Forudsætter hjælp til selvhjælp en bestemt form for relation mellem SOSU og den ældre? Hjælp-til-selvhjælpstankegang: fagpersonens dominans; SOSU som initiativtager; den ældre ’aktiveres’ forhandling og ’overtalelse’ for at inddrage den ældre samarbejde begrundelse: den ældres bedste frigørelse; uafhængighed Hjælp til selvhjælp forudsætter en aktiv indsats fra SOSU. www.akf.dk

Forudsætter hjælp til selvhjælp en bestemt form for relation mellem SOSU og den ældre? Hjælp-til-selvhjælpsrelation i praksis Relationen antager forskellige former iflg. observationer: samarbejde: SOSU og den ældre udfører opgaver sammen og supplerer hinanden klar opgavedeling mellem SOSU og den ældre den ældre praktiserer hjælp til selvhjælp på eget initiativ Betydelig variation i relationen: dels gensidig forståelse, dels ingen gensidig (harmonisk) relation. SOSU’erne beskriver, at hjælp til selvhjælp også er afhængig af modtageren. www.akf.dk

Hjælp til selvhjælp – fremmende og hæmmende forhold Hjælpens udformning i praksis er et komplekst samspil mellem SOSU og den ældre modtager, uanset om der er tale om hjælp til selvhjælp eller service: hjælpen er dels betinget af modtageren, dels af SOSUen. SOSU og den ældre er ikke aleneaktører; de handler inden for bestemte ’rammer’ eller strukturer, som de begge er påvirket af: - ledelsens prioriteringer og opbakning - hvordan visitationen udføres. www.akf.dk

Hjælp til selvhjælp – fremmende og hæmmende forhold Ud over forhold relateret til ledelse og visitation og de forhold, som SOSU og den ældre bringer med til hjælpesituationen, nævner SOSUer følgende forhold som værende af betydning for hjælpens indhold: kontaktens varighed opgavens karakter besøgstid relation til pårørende. www.akf.dk

Hjælp til selvhjælp – hjælpens udformning ... Kontekstuelle forhold: Målsætning Visitationsresultat Tid til rådighed Kontaktens varighed Praktisk eller personlig hjælp SOSU: Tilgang til arbejdet Rolleopfattelse Opfattelse af arbejdsmiljø Borger: Forventninger Opfattelse af eget funktionsniveau Vaner Interaktion: Overtalelse eller forhandling, respekt for borgers selvbestemmelse, forholdet mellem borger og SOSU www.akf.dk

Hjælp til selvhjælp er ikke altid mulig ældres helbredstilstand (fysisk svækkelse, demens), hvor andre former for hjælp bliver mere hensigtsmæssige, herunder omsorg problematiske relationer og mangel på samarbejde manglende helhedssyn og fleksibilitet i den bevilgede hjælp (fx mulighed for at træne gangfunktion) forhold omkring samarbejde og dialog med visitation manglende kontinuitet i relationer; tid www.akf.dk

Hjælp til selvhjælp - dilemmaer Ældre har fået bevilget hjælp – hvorfor skal de så deltage? Skal modtageren af hjælp yde en aktiv indsats? Ældres deltagelse i hverdagens gøremål i hjælpe-situationer er den hyppigste variant. Denne form for hjælp til selvhjælp øger ikke selvhjulpenhed. Ved besøgene er der tale om et hjælpemix, dvs. at besøgene består af en kombination af hjælp til selvhjælp og service. www.akf.dk

Hvordan kan hjælp til selvhjælp styrkes? støtte/opbakning til SOSUer fra ledelsen om at holde fast i princippet i den daglige praksis målsætninger for hjælpen indgår i beskrivelsen af den bevilgede hjælp hjælp til selvhjælp er en del af målsætningen forventninger til den ældres egen indsats gøres klart ved visitationen mulighed for støtte fra andre faggrupper som ergoterapeuter og fysioterapeuter udvikling af SOSUernes kompetence til at stille krav til modtagere på en pædagogisk måde www.akf.dk

AKF-rapport: Hansen, E.B., Eskelinen, L. & Dahl, H.M.: Hjælp til selvhjælp eller service i hjemmeplejen. Hvordan er praksis, og er der en virkning? Rapporten kan hentes fra: http://www.akf.dk/udgivelser/container/2011/udgivelse_1168/ www.akf.dk