Det lokale uddannelsesudvalg - LUU Opgaver for LUU på en skole med transport- uddannelser LUU har en central rolle i styringen af de offentlige uddannelsestilbud.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Hvad er Meritvejen? Meritvejen er den direkte vej til at blive faglært og få svendebrev for erfarne chauffører og andre ansatte i transportbranchen. Være.
Advertisements

Status for de lokale uddannelsesudvalgs rolle efter lovforslag om VEU-centre på Konference for Lokale Uddannelsesudvalg og repræsentanter fra udbydere.
Uddannelsesseminar 25.August 2008 Horesta – 3f DK 1 De lokale uddannelsesudvalgs arbejdsopgaver og kompetencer Bruno Clematide.
Klager og den vanskelige samtale
SOSU i EUD: Nye rammer og opgaver Charlotte Netterstrøm Uddannelseskonsulent Afdelingen for erhvervsrettet ungdomsuddannelse Undervisningsministeriet.
Fleksuddannelsen – fra vision til ?. Fleksuddannelse ” Til unge, der ikke har forudsætninger for at gennemføre en almindelig ungdomsuddannelse, skal der.
Kommunens forventninger til, at UU er med til at opfylde 95 % målsætningen Ved Per B. Christensen, Børne- og Kulturdirektør, Næstved Kommune.
Fælles lokal uddannelses udvalgskonference på Syddansk Erhvervsskole d. 8. oktober i Odense.
Peder Ohrt Projektnetværk  I Projekt Faglige Netværk er der udviklet 4 forskellige typer af virtuelle netværk som adskiller sig ved deres funktion, målgruppe.
Meritordninger på TURs område Er fastsat i uddannelsesbekendtgørelsen for indgangen transport og logistik. • 2.3. Elever, der har haft kørekort B i mindst.
Faglig organisering af unge
Vurdering af basale færdighed, FVU og IKV i AMU
Sådan indsættes firmalogoet på denne side •Vælg “Billede” i menuen Indsæt •Find filen med dit logo •Klik på OK Sådan ændres logoets størrelse.
Plan 2015 Vision: Y`s Men International Region Danmark er i 2015 en bevægelse, som lokalt, nationalt, internationalt og organisatorisk er klar til at engagere.
Hvad er AMU’s placering i uddannelsessystemet? Hvem laver AMU?
Program Velkomst v. næstformand for PASS, Ursula Dybmose LUU opgaver Fra fællesbestyrelse til LUU LUU opgaver ifølge loven Status for delegeringer Arbejdet.
Konference for skolerepræsentanter i de Lokale Uddannelsesudvalg.
Møde i LUU Horsens Lokale efteruddannelsesudvalgs opgaver og samarbejdet med skolerne.
Rollerne, EUD Roller i uddannelsessystemet ”DET FAGLIGE SELVSTYRE”
Anbefaling til afklaring af arbejdet i LUU Forretningsorden og organisering af udvalgsarbejdet. Forventninger til samarbejde mellem udvalget og skole samt.
Eksempel på struktur på et Grundforløb
1 Temadag den 25. marts Lokale uddannelsesudvalg Rolle og opgavefordeling mellem Fagligt udvalg Skoler.
Økonomi og Jura 19 Uddannelse lokalt Ø90 Omlægning Opgørelse og arbejdsgange Kursus 2004.
Lokale grønne partnerskaber
Type af klage1. klageinstans2. klageinstansRegel 1. Klage over undervisningen/ uddannelsen SkolenErhvervsuddannelses-loven § 69 2 Klager over en skoles.
Aftale om bedre og mere attraktive erhvervsuddannelser
Detailhandelsuddannelser Skolemøde
ETU: Elevtilfredshedsundersøgelse 2008 Undersøgelsens resultater leder til følgende anbefalinger for UCR: Prioriter elevernes opfattelse af skolens Planlægning.
Skolebestyrelsen Forælder specialklasse Medarbejder Elev Leder Ekstern repræsentant?
Virksomhedskontakten på Teknisk skole i Esbjerg
Oplæg fra EPOS på Augustseminar 2014 Nyborg 15. august
Almen studieforberedelse
Fra erhvervsuddannelse til videregående uddannelse
Hvordan påvirker VEU rådets arbejde et AMU og VEU under forandring? BAI konference 18/
Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage.
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling Kompetenceudvikling af administrative medarbejdere.
Lokale uddannelsesudvalg Uddannelsesinstitutionens redskab i arbejdet med kvalitetssikring.
Oplæg til LO Torsdag den 30. august 2007 Bedre vejledning og rådgivning.
Praktikcentre og Elevplan Elevplankonference 23. og 24. september 2013 Gert Nielsen Undervisningsministeriet.
Sundhedsaftaler og sundhedskoordinationsudvalg Specialkonsulent Andreas Jull Sørensen Indenrigs- og Sundhedsministeriet.
TR UDDANNELSE. Tillidsrepræsentantuddannelsen i Kost & Ernæringsforbundet Som valgt tillidsrepræsentant, skal du gennemføre Kost & Ernæringsforbundets.
Anbefalinger fra Vækstforum Hovedstadens task force om erhvervsuddannelser Vækstforum Hovedstadens møde den 21. juni 2012 v/ Klaus Nørskov,
FTF FTF er danskere − FTF er hovedorganisation for offentligt og privat ansatte. − FTF har 81 medlemsorganisationer. − FTF er.
Audiologiassistentuddannelsen Status og perspektiver December 2005.
Reform af erhvervsuddannelserne - de største nyheder og udfordringer for FOA LUPA-møde marts
P LANLÆGNINGSMODELLER I DET NY AMU Et samarbejde mellem Københavns Socialpædagogiske seminarium & Social- og Sundhedsskolen Horsens -Fredericia.
1 Strukturreformens konsekvenser for kompetenceudvikling i Region Midtjylland Tinghallen 21. september 2006 Bent Hansen.
Lejrskole Afgørelse ved faglig voldgift lige før sommerferien Lov 409 siger 14 timer pr. døgn – uanset om læreren arbejder mere end 14 timer! Konkret arbejdstid.
Status på implementeringen af vejledningsreformen
Frivilligmesse FrivilligtSocialtArbejde Lov om social service § 18. Kommunalbestyrelsen skal samarbejde med frivillige organisationer § 18. Kommunalbestyrelsen.
Fagligt Fælles Forbund Uddannelseskonference for Grønne Uddannelser 7 december 2009.
Velkommen til konference 2016 Lokale Uddannelsesudvalg Kl – 9.45 Velkomst, dagens program v/ Formand Kaj Andersen, 3F kl –10.20Virksomhederne.
UCR Medarbejdere Lisbeth Birch Wolff Janne Bjerregaard 4634 Aktivitet for Janne Bjerregaard. Virksomhed:
Beskæftigelsesreformen - uddannelse til arbejdsløse v/Uddannelsespolitisk konsulent Claus Eskesen.
LUU konference d. 20. oktober 2009 Oplæg v. Gitte Vind, formand for EPOS Samarbejdet mellem EPOS og de lokale uddannelsesudvalg.
Evaluering i Rådgivningen resultater samt tiltag.
Vejlederkonference Randers Tirsdag den Voksenvejledning.
Voksenlærlingordningen. Hvorfor en voksenlærlingeordning?  Voksenlærlingeordningen startede i 1997 for at modvirke de begyndende balanceproblemer på.
Video med Anders Bondo Christensen om formålet med mødet
Temadag for TR.
BAI konference 2016 Velkommen Konferencens temaer Hyggesnak
Erfaringer med test og prøver på BAI´s område
Hvordan bliver arbejdet i LUU en succes?
Skole-reform Skolesamarbejdet Motion og bevægelse.
LO’s udspil ”Bedre overgange fra grundskole til ungdomsuddannelse”
Aftale om bedre erhvervsuddannelser og styrket uddannelsesgaranti
Princip for kontaktforældre
Aftalt uddannelse via Industriens overenskomst
Opsøgende VEU.
Opsøgende VEU.
Præsentationens transcript:

Det lokale uddannelsesudvalg - LUU Opgaver for LUU på en skole med transport- uddannelser LUU har en central rolle i styringen af de offentlige uddannelsestilbud til transporterhvervet. LUU er bindeled mellem  På den ene side det lokale transporterhverv og skolen  På den anden side den centrale partsstyring i TUR og det lokale transporterhverv  På den tredje side som parternes lokale repræsentanter på skolen TUR ønsker at styrke LUUs muligheder for at løfte disse opgaver. Derfor dette diasshow. - God fornøjelse!

Det lokale uddannelsesudvalg - LUU Opgaver for LUU på en skole med transport- uddannelser  Formelt grundlag  Opgaver i forhold til skolen  Opgaver i forhold til TUR og parterne Denne præsentation giver en oversigt over de opgaver, som LUU har, enten i forhold til AMU eller til EUD. Start Diasshow og tryk på en tast for at komme videre – eller brug menuerne – den første er på side 4. Når der står hent linkes der til Internettet. Luk siden for at komme tilbage – eller brug menuen i bunden.

Det lokale uddannelsesudvalg - LUU Skolens opgave som sekretariat for udvalget  Planlægning af årets gang – sammen med formandskabet  Årets temaer og emner  Mødeplanlægning  Planlægning af møde med TUR  Opgaver i forhold til de enkelte møder  Udsendelse af dagsorden og materialer  Udarbejdelse af referat og fremskaffelse af oplysninger, som udvalget ønsker  Fremsendelse af referat til TUR

Opgaver for LUU Hovedmenu – tryk på et felt eller fortsæt  LUU AMU  Formelt grundlag Formelt grundlag  Opgaver i forhold til skolen Opgaver i forhold til skolen  Opgaver i forhold til TUR Opgaver i forhold til TUR  LUU EUD  Formelt grundlag Formelt grundlag  Opgaver i forhold til skolen Opgaver i forhold til skolen  Opgaver i forhold til TUR Opgaver i forhold til TUR  LUU-medlem  Sådan holder jeg mig ajour Sådan holder jeg mig ajour

Det formelle grundlag for LUU - AMU  Formelt grundlag under AMU  Lov om AMU – se § 9 HentHent  Gode råd for LUU under AMU  Lokalt samspil om AMU – henthent  Parternes rolle i AMU – henthent  De danske arbejdsmarkedsuddannelser – hent hent

Arbejdsområde for LUU - AMU  Oversigt over skolens godkendelser  Godkendelse til Fælles Kompetence- beskrivelser FKB  Hvad er skolen godkendt til?  Udbud af uddannelser / kurser  Hvad udbyder skolen?  Hvad udbyder skolen ikke - hvem henvises der til ?  Nye uddannelser på vej Retur til hovedmenu

Arbejdsområde for LUU - AMU Menu – tryk på et felt - eller fortsæt  LUUs opgaver i forhold til skolen LUUs opgaver i forhold til skolen  LUUs opgaver i forhold til TUR LUUs opgaver i forhold til TUR

LUU – AMU: Opgaver i forhold til skolen Menu – tryk på et felt – eller fortsæt  Rådgive om anvendelse af EVE-rammen – dimensionering Rådgive om anvendelse af EVE-rammen – dimensionering  Rådgive om sammensætning af uddannelser til kurser Rådgive om sammensætning af uddannelser til kurser  Dialog om kursernes kvalitet Dialog om kursernes kvalitet  Dialog med skolen om indsatsen for at gøre kursister opmærksomme på uddannelsesmuligheder inden for transportområdet Dialog med skolen om indsatsen for at gøre kursister opmærksomme på uddannelsesmuligheder inden for transportområdet  Dialog med skolen om forsøgs- og udviklingsprojekter Dialog med skolen om forsøgs- og udviklingsprojekter  Rådgive skolen om markedsføring Rådgive skolen om markedsføring  Dialog med skolen om behov for nye godkendelser Dialog med skolen om behov for nye godkendelser Retur til hovedmenu

LUU – AMU: Opgaver i forhold til skolen  Rådgive om anvendelse af EVE-rammen - dimensionering  Hvad er behovet for AMU-kurser på det lokale arbejdsmarked?  hvilket behov peger det Regionale ArbejdsmarkedsRåd RAR på?  hvilket behov peger A-kasserne på?  hvilket behov peger arbejdsgiverforeninger og fagforeninger på?  Hvilket behov peger skolen på? fortsættes

LUU – AMU: Opgaver i forhold til skolen  Rådgive om anvendelse af EVE-rammen - dimensionering  Hvilke behov peges der på fra centralt hold  TURs strategiplan - henthent  Udmeldinger fra 3F, DI (ATL, DTL, Danske Busvognmænd, mv.)  Hent UddannelsesNyt fra 3F Hent  Hent Uddannelsespolitisk Info fra DI  Udmeldinger fra regering og Folketing Retur til menu

LUU – AMU: Opgaver i forhold til skolen  Rådgive om sammensætning af uddannelser til kurser AMUs mindste enhed er en uddannelse. Den kan udbydes alene som kursus – eller flere uddannelser kan sammensættes til et nyt kursus  Skal uddannelser udbydes alene som kurser – eller sammensættes?  Er der behov for længere kurser?  Hvad skal sammensatte uddannelser hedde som kursus? Retur til menu

LUU – AMU: Opgaver i forhold til skolen  Dialog om kursernes kvalitet – udvælg grupper af kurser eller områder  Diskutere tilfredshedsmålinger med skolen  Alle kursister spørges om tilfredshed med:  Skolen  Det faglige indhold i kurset  Undervisere, udstyr og faciliteter  Udvælg et område til hvert møde Retur til menu

LUU – AMU: Opgaver i forhold til skolen  Dialog om kursernes kvalitet – udvælg grupper af kurser eller områder  Diskutere standard på kurserne ud fra TURs anbefalinger - henthent 1.Indhold: TURs anbefalinger sammenholdt med lokale tilpasninger 2.Faciliteter: Skolens prioriteringer sammenholdt med TURs anbefalinger  Udstyr, lokaler og øvelsesarealer til kurset  Undervisningsmaterialer  Faglærerkvalifikationer og efteruddannelse af faglærere fortsættes

LUU – AMU: Opgaver i forhold til skolen  Dialog om kursernes kvalitet  Diskutere standard på kurserne ud fra TURs anbefalinger 3.Dialog med skolen om efterlevelse af Handlingsplan for bedre undervisning i trafikadfærd - henthent 4.Udbudsform  Fleksibilitet på tid:  Er der behov for udbud uden for normal arbejdstid (aften / weekend)?  Er der behov for split-kurser?  Fleksibilitet på afholdelsesform:  Åbent værksted  Dele af kurset som fjernundervisning Retur til menu

LUU – AMU: Opgaver i forhold til skolen  Dialog med skolen om indsatsen for at gøre kursister opmærksomme på uddannelses- muligheder inden for transportområdet  Andre kurser inden for AMU - henthent  Erhvervsuddannelser, herunder især Meritvejen - hent hent  Kortere videregående uddannelser, herunder især akademiuddannelsen International Transport & Logistik på deltid – henthent Retur til menu

LUU – AMU: Opgaver i forhold til skolen  Dialog med skolen om forsøgs- og udviklingsprojekter, herunder projekter om  Udvikling af nye undervisningsformer  Udvikling af værktøjer til kvalitetssikring  Udvikling af værktøjer til uddannelses- planlægning og meritafklaring  Der kan søges midler i AMU-programmets TUP-pulje – henthent Retur til menu

LUU – AMU: Opgaver i forhold til skolen  Rådgive skolen om markedsføring  Dialog om kanaler for markedsføring: Hvordan kommer man bedst i kontakt med branchen lokalt?  Dialog om skolens brochurer, hjemmeside og andre kanaler  Dialog med skolen om behov for nye godkendelser  Er der brancheområder, der ikke får deres behov for uddannelser dækket? Retur til menu

LUU – AMU: Opgaver i forhold til TUR og parterne Menu – tryk på et felt – eller fortsæt  Rådgive TUR om behov for ændringer i uddannelser Rådgive TUR om behov for ændringer i uddannelser  Rådgive TUR om behov for nye uddannelser Rådgive TUR om behov for nye uddannelser  Dialog med TUR om kvaliteten af uddannelserne Dialog med TUR om kvaliteten af uddannelserne  Rådgive TUR om metoder og værktøjer til styrkelse af samarbejdet mellem TUR og LUU Rådgive TUR om metoder og værktøjer til styrkelse af samarbejdet mellem TUR og LUU Retur til hovedmenu

LUU – AMU: Opgaver i forhold til TUR og parterne  Rådgive TUR om behov for ændringer i uddannelser  Hvis en uddannelse – eller dele af den – er  uaktuel  ikke lever op til branchens behov  ikke passer til lokale behov  Hvis sammensætningen af elementer i en uddannelse er uhensigtsmæssig Retur til menu

LUU – AMU: Opgaver i forhold til TUR og parterne  Rådgive TUR om behov for nye uddannelser  Hvis der opstår nye behov på grund af  ny teknologi  nye måder at arbejde på  nye arbejdsområder for transporterhvervet Retur til menu

LUU – AMU: Opgaver i forhold til TUR og parterne  Dialog med TUR om kvaliteten af uddannelserne  Hvis LUU er i tvivl om kvaliteten  Hvis TUR er i tvivl om kvaliteten  Udvikling af værktøjer og metoder til styrkelse af kvaliteten af uddannelserne Retur til menu

LUU – AMU: Opgaver i forhold til TUR og parterne  Rådgive TUR om metoder og værktøjer til styrkelse af samarbejdet mellem TUR og LUU  Handlingsplaner  TURs hjemmeside som informationsforum for medlemmer af LUU og det lokale transporterhverv - hent  TUR udgivelser til information og markedsføring Retur til menu

Det formelle grundlag for LUU - EUD  Formelt grundlag under EUD  Lov om EUD – se § HentHent  Gode råd for LUU under EUD  LUU - samarbejde og kvalitet i uddannelserne – henthent  Fra klar besked til dialog – henthent

Arbejdsområde for LUU - EUD  Oversigt over skolens godkendelser  Godkendelse til uddannelser og specialer  Hvad er skolen godkendt til?  Hvad udbyder skolen?  Hvad udbyder skolen ikke - hvem henvises der til?  Nye uddannelser på vej

Arbejdsområde for LUU - EUD Menu – tryk på et felt – eller fortsæt  LUUs opgaver i forhold til skolen LUUs opgaver i forhold til skolen  LUUs opgaver i forhold til TUR LUUs opgaver i forhold til TUR Retur til hovedmenu

LUU – EUD: Opgaver i forhold til skolen Menu – tryk på et felt eller fortsæt  Rådgive skolen om indholdet i de uddannelser og specialer, som skolen udbyder Rådgive skolen om indholdet i de uddannelser og specialer, som skolen udbyder  Samarbejde med skolen om at skaffe lærepladser Samarbejde med skolen om at skaffe lærepladser  Samarbejde med skolen om at skaffe flere elever Samarbejde med skolen om at skaffe flere elever  Opgaver i forhold til skolepraktik Opgaver i forhold til skolepraktik  Rådgive skolen om indsatsen over for svage elever og frafald Rådgive skolen om indsatsen over for svage elever og frafald  Dialog med skolen om indsatsen for at gøre lærlinge og elever opmærksomme på – og skaffe sig forudsætningerne for adgang til efter- og videreuddannelse Dialog med skolen om indsatsen for at gøre lærlinge og elever opmærksomme på – og skaffe sig forudsætningerne for adgang til efter- og videreuddannelse  Tilbyde skolens lærlinge orientering om medlemskab af fagforeninger og om arbejdsgiverforeningernes virke Tilbyde skolens lærlinge orientering om medlemskab af fagforeninger og om arbejdsgiverforeningernes virke  Dialog med skolen om forsøgs- og udviklingsprojekter Dialog med skolen om forsøgs- og udviklingsprojekter  Rådgive skolen om markedsføring Rådgive skolen om markedsføring  Dialog med skolen om behov for nye godkendelser til erhvervsuddannelser eller udbud af specialer Dialog med skolen om behov for nye godkendelser til erhvervsuddannelser eller udbud af specialer Retur til hovedmenu

LUU – EUD: Opgaver i forhold til skolen  Rådgive skolen om indholdet i de uddannelser og specialer, som skolen udbyder Udvælg og gennemgå de enkelte uddannelser / specialer i en fast turnus. 1.Indhold: Uddannelsens vejledningen sammenholdt med lokale tilpasninger 2.Faciliteter: Skolens prioriteringer sammenholdt med TURs anbefalinger  Udstyr, lokaler og øvelsesarealer til kurset  Undervisningsmaterialer  Faglærerkvalifikationer og efteruddannelse af faglærere 3.Dialog med skolen om efterlevelse af Handlingsplan for bedre undervisning i trafikadfærd - henthent Retur til menu

LUU – EUD: Opgaver i forhold til skolen  Samarbejde med skolen om at skaffe lærepladser  Rådgive skolen om prioritering af indsatsen  Behandle handlingsplan for indsatsen årligt  Rådgive skolen om parternes arrangementer, mv. og hjælpe skolen med aftaler  Søge AER om midler – henthent  Informere det lokale transporterhverv om muligheder for tilskud  kr. til udvidelse af antallet af lærlinge  ATLs tilskud til chaufførlærling - henthent fortsættes

LUU – EUD: Opgaver i forhold til skolen  Samarbejde med skolen om at skaffe lærepladser - mesterskaber  Rådgive skolen om arrangement af lokale mesterskaber for lærlinge med henblik på udtagelse af hold til Danmarksmesterskabet  Evt. være behjælpelig med arrangementet, herunder kontakt til virksomheder og lærlinge  Rådgive skolen om deltagelse i Danmarksmesterskabet for lærlinge  Kontakt til virksomheder, der sender lærlinge  Kontakt til lokal presse om mesterskaber  Eksponering af lærlinge og deres virksomhed Retur til menu

LUU – EUD: Opgaver i forhold til skolen  Samarbejde med skolen om at skaffe flere elever  Rådgive skolen om prioritering af indsatsen  Hjælpe skolen med at vise hvad transporterhvervet er  Hjælpe skolen med kontakter til folkeskoler og vejledere  Behandle handlingsplan for indsatsen årligt Retur til menu

LUU – EUD: Opgaver i forhold til skolen  Opgaver i forhold til skolepraktik  Rådgive skolen om fastlæggelse og tolkning af EMMA-kriterierne i forhold til skolepraktik  Deltage i samtaler med elever om egnethed i forhold til EMMA-kriterierne, hvis skolen ønsker dette  Afgøre klager over skolens bortvisning af elever fra skolepraktik  LUUs afgørelse kan ankes til TUR  Behandle skolens kriterier for praktikvirksomheder, der anvendes til udstationering af elever i skolepraktik Retur til menu

LUU – EUD: Opgaver i forhold til skolen  Rådgive skolen om indsatsen over for svage elever og frafald  Behandle oversigt over frafald på  Grundforløbet  Hovedforløbet  Drøfte skolens handlingsplan for at modvirke frafald  Hjælpe skolen med at finde pladser til svage elever Retur til menu

LUU – EUD: Opgaver i forhold til skolen  Dialog med skolen om indsatsen for at gøre lærlinge og elever opmærksomme på – og skaffe sig forudsætningerne for adgang til efter- og videreuddannelse  Efteruddannelse via AMU - henthent  Videreuddannelse som Transportlogistiker / Logistikøkonom - henthent  Videreuddannelse på deltid på akademi- uddannelsen International Transport & Logistik - hent hent  Uddannelsen som vognmand – henthent Retur til menu

LUU – EUD: Opgaver i forhold til skolen  Tilbyde skolens lærlinge orientering om medlemskab af fagforeninger og om arbejdsgiverforeningernes virke  Arbejdsmarkedets parters rolle  Fordele ved medlemskab af en fagforening  Vilkår og betingelser for at starte selvstændig virksomhed Retur til menu

LUU – EUD: Opgaver i forhold til skolen  Dialog med skolen om forsøgs- og udviklingsprojekter, herunder projekter om  Udvikling af nye undervisningsformer  Udvikling af værktøjer til kvalitetssikring  Udvikling af værktøjer til uddannelsesplanlægning og meritvurdering  Drøfte skolens handlingsplan for forsøgs- og udviklingsprojekter Retur til menu

LUU – EUD: Opgaver i forhold til skolen  Rådgive skolen om markedsføring  Dialog om kanaler for markedsføring: Hvordan kommer man bedst i kontakt med branchen og nye elever?  Dialog om skolens brochurer, hjemmeside og andre kanaler  Dialog med skolen om behov for nye godkendelser til erhvervsuddannelser eller udbud af specialer Retur til menu

LUU – EUD: Opgaver i forhold til TUR Menu – tryk på et felt – eller fortsæt  Rådgive TUR om behov for ændringer i uddannelser eller specialer Rådgive TUR om behov for ændringer i uddannelser eller specialer  Rådgive TUR om behov for nye uddannelser eller specialer Rådgive TUR om behov for nye uddannelser eller specialer  Rådgive TUR om behovet for nye – eller justeringer af eksisterende ordninger Rådgive TUR om behovet for nye – eller justeringer af eksisterende ordninger  Dialog med TUR om kvaliteten af uddannelserne Dialog med TUR om kvaliteten af uddannelserne  Rådgive TUR om metoder og værktøjer til styrkelse af samarbejdet mellem TUR og LUU Rådgive TUR om metoder og værktøjer til styrkelse af samarbejdet mellem TUR og LUU  Rådgive TUR om behovet for kampagner og arrangementer Rådgive TUR om behovet for kampagner og arrangementer Retur til hovedmenu

LUU – EUD: Opgaver i forhold til TUR  Rådgive TUR om behov for ændringer i uddannelser eller specialer  Hvis en uddannelse – eller dele af den – er  uaktuel  ikke lever op til branchens behov  ikke passer til lokale behov  Hvis sammensætningen af elementer i en uddannelse er uhensigtsmæssig Retur til menu

LUU – EUD: Opgaver i forhold til TUR  Rådgive TUR om behov for nye uddannelser eller specialer  Hvis der opstår nye behov på grund af  ny teknologi  nye måder at arbejde på  nye arbejdsområder for transporterhvervet  nye brancheområder, som bør forsynes med erhvervsuddannelse Retur til menu

LUU – EUD: Opgaver i forhold til TUR  Rådgive TUR om behovet for nye – eller justeringer af eksisterende ordninger  Den 2. vej for deltagere med særlige forudsætninger - henthent  Den 3. vej: Meritvejen - henthent  Den 4. vej for voksenlærlinge  Korte uddannelser - hent  Behovet for nye ordninger Retur til menu

LUU – EUD: Opgaver i forhold til TUR  Dialog med TUR om kvaliteten af uddannelserne  Hvis LUU er i tvivl om kvaliteten på skolen  Hvis TUR er i tvivl om kvaliteten på skolen  Udvikling af centrale værktøjer og metoder til styrkelse af kvaliteten i uddannelserne Retur til menu

LUU – EUD: Opgaver i forhold til TUR  Rådgive TUR om metoder og værktøjer til styrkelse af samarbejdet mellem TUR og LUU  Handlingsplaner  TURs hjemmeside som informationsforum for medlemmer af LUU og det lokale transporterhverv  TURs udgivelser til information og markedsføring – henthent Retur til menu

LUU – EUD: Opgaver i forhold til TUR  Rådgive TUR om behovet for kampagner og arrangementer  Målgruppe for kampagne:  nye elever / praktikvirksomheder / vejledere  fokus på særlige brancheområder  Kampagneform og –metoder  Lokale, danske og internationale mesterskaber for lærlinge Retur til menu

LUU – medlem Sådan holder jeg mig ajour  Luk dig ind i TURs rum for LUU- medlemmer og tilmeld dig nyhedsservice – herher  Tilmeld dig TURs nyhedsgrupper – herher  Hent andre præsentationer fra TUR - her  Få UddannelseNyt fra 3F – herher Retur til hovedmenu