Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

01-07-2014 1 Sådan indsættes firmalogoet på denne side •Vælg “Billede” i menuen Indsæt •Find filen med dit logo •Klik på OK Sådan ændres logoets størrelse.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "01-07-2014 1 Sådan indsættes firmalogoet på denne side •Vælg “Billede” i menuen Indsæt •Find filen med dit logo •Klik på OK Sådan ændres logoets størrelse."— Præsentationens transcript:

1

2 01-07-2014 1 Sådan indsættes firmalogoet på denne side •Vælg “Billede” i menuen Indsæt •Find filen med dit logo •Klik på OK Sådan ændres logoets størrelse •Klik på logoet. De bokse, som vises rundt om logoet, kaldes “størrelseshåndtag”. •Brug disse for at ændre størrelsen på objektet.

3 01-07-2014 2 2010 - 2014 Organisationerne udpeger personerne De faglige udvalg godkender personerne Kr. ??? Udgifterne udredes af de lokale organisationer

4 t i l b a g en æ s t es t a r t 01-07-2014 Lovgrundlaget for de lokale uddannelsesudvalgs arbejde Erhvervsuddannelsesloven § 39-43 Bekendtgørelsen til de enkelte indgange • Vejledning til bekendtgørelsen for den enkelte uddannelse • Uddannelsesordningen

5 t i l b a g en æ s t es t a r t 01-07-2014 http://eud-adm.dk/

6 BEKENDTGØRELSE AF LOV OM ERHVERVSUDDANNELSER - OPLYSER  § 39: Pålægger skolen, at den i samarbejde med det lokale uddannelsesudvalg, fastlægger undervisningens nærmere indhold 01-07-2014 5

7 BEKENDTGØRELSE AF LOV OM ERHVERVSUDDANNELSER - OPLYSER  § 41. Det lokale uddannelsesudvalg rådgiver skolen i spørgsmål, der vedrører den aktuelle uddannelse, og virker for samarbejdet mellem skolen og det lokale arbejdsmarked. 01-07-2014 6

8 BEKENDTGØRELSE AF LOV OM ERHVERVSUDDANNELSER - OPLYSER  § 41, stk. 2. Skolens afgørelse om valgfag af lokal betydning, træffes efter indstilling fra uddannelsesudvalget 01-07-2014 7

9 BEKENDTGØRELSE AF LOV OM ERHVERVSUDDANNELSER - OPLYSER  § 43. Stk. 2. De faglige udvalg og det lokale uddannelsesudvalg skal ved kontakt med virksomheder og eventuelt ved opfordringer til virksomheder virke for, at der tilvejebringes det antal praktikpladser, som der er behov for i det enkelte fagområde 01-07-2014 8

10 I henhold til nugældende lovgivning kan der formuleres nogle hovedpunkter 01-07-2014 9 • Rådgive om lokale undervisningsplaner • Følge evalueringer og medvirke til kvalitetssikring af uddannelserne • Medvirke til at fremskaffe praktikpladser • Fornyelse af uddannelserne • Udarbejde retningslinjer for praktikuddannelsen • Formidle og medvirke ved sammenspil mellem skole, erhvervslivet og praktikvirksomhederne • Rådgive om undervisningsmiljøet, faglokaler og udstyr

11 Opmærksomhed ved møder i de lokale uddannelsesudvalg 01-07-2014 10 • Den lokale undervisningsplan • Er den eksisterende? • Bliver den drøftet/revideret og hvordan?

12 Opmærksomhed ved møder i de lokale uddannelsesudvalg 01-07-2014 11 • Kvaliteten i undervisningen • Hvordan måles kvaliteten? • Hvor ”vises” resultaterne? • Er kvaliteten genstand for drøftelser? • Hvem deltager i svendeprøverne? • Møder udvalget eleverne?

13 Opmærksomhed ved møder i de lokale uddannelsesudvalg 01-07-2014 12 • Kvaliteten – udstyr, lokaler, undervisningsmidler • Hvordan vurderes lokalerne? • Hvordan vurderes udstyret? • Hvordan vurderes undervisningsmidlerne? • Interesserer udvalget sig for lokaler, udstyr og undervisningsmidler?

14 Opmærksomhed ved møder i de lokale uddannelsesudvalg 01-07-2014 13 • Kvaliteten - læreruddannelse • Interesserer udvalget sig for læreruddannelse? • Hvad gør skolen konkret?

15 Opmærksomhed ved møder i de lokale uddannelsesudvalg 01-07-2014 14 • Praktikpladsopsøgende arbejde • Hvilke initiativer tages der for at skaffe praktikpladser? • Hvilke initiativer tages der for at ”gøre reklame” for uddannelsen? • Medvirker udvalget ved rådgivning om uddannelsesaktiviteten?

16 Opmærksomhed ved møder i de lokale uddannelsesudvalg 01-07-2014 15 • Udvalget • Er udvalgets pladser besat og paritetisk? • Er der en forretningsorden? • Hvordan er mødefrekvensen og deltagelsen? • Hvordan er indtrykket af arbejdet i udvalget? • Er udvalget aktivt? – hvis nej hvorfor?

17 Opmærksomhed ved møder i de lokale uddannelsesudvalg 01-07-2014 16 • Udvalget - skolen • Er der kontakt til skolens ledelse/bestyrelse? • Hvis ja – hvordan? • Yder skolen den fornødne sekretariatsbetjening?

18 Opmærksomhed ved møder i de lokale uddannelsesudvalg 01-07-2014 17 • Det centrale udvalg og decentrale udvalg • Hvordan opfattes udvalget • Hvad forventer udvalget af det centrale udvalg og omvendt? • Hvordan informerer vi – er vi gode nok?

19 01-07-2014 18 Kompetence og opgaver  Skoleundervisningen - 45 min. pr. lektion  Hvorledes undervisningen tilrettelægges ud fra en 37 timers arbejdsuge  Det lokale uddannelsesudvalg bør kræve, at skolen ved hvert møde fremlægger og udleverer en timeplan for samtlige elever, samt en oplysning om, hvor mange elever der går i en klasse

20 Kompetence og opgaver  Sikre at de lærere der skal undervise, har et tilstrækkeligt fagligt niveau, men husk det egentlige ansvar ligger hos skolens bestyrelse.  Sikre de pædagogiske indlæringsformer  Rådgive skolen om indretning af undervisningslokaler 01-07-2014 19

21 Tilrettelæggelse af møder  Der bør afholdes ca. 4 årlige møder - fordelt med 1 møde i hvert kvartal i den 3. - 4. undervisningsuge. At der fra alle møder udsendes referater til skolens bestyrelse, organisationerne og det faglige udvalg  Tilstræbe et årligt møde med skolens bestyrelse 01-07-2014 20 Udvalget konstituerer sig selv REFERAT Skolen stiller sekretariatsbistand til rådighed for udvalget

22 Vigtige opgaver  En dagsorden til et møde bør indeholde et punkt, hvor kommende møder fastsættes  det gælder også mødeaftner for elever og mestre, eks. orientering om en kommende svendeprøve.  Sikre, at når skolen underviser eller oplyser om fagpolitik, at der da altid er en repræsentant fra forbundet og mesterforeningen. Det kunne være en god opgave for formandskabet i det lokale uddannelsesudvalg 01-07-2014 21

23 t i l b a g en æ s t es t a r t 01-07-2014 Resumé med mellemrum på møderne 1. Gennemgå vigtige resultater og udfordringer der er opstået siden sidste møde. 2. Er de fastsatte målsætninger nået?

24 t i l b a g en æ s t es t a r t 01-07-2014 Målsætninger for perioden 2010 - 2014 Strategiske indsatsområder –Virksomhederne –eleverne –skolen Andre væsentlige indsatsområder?

25 Skoleundervisningen  Områdefag, specialefag  Grundfag  Valgfag 01-07-2014 24 Reform 2000 Valgfrie specialefag Skolens udbud af specialefag Hvorledes vejledes eleverne Har eleverne valgmulighed

26 Tilrettelæggelse af Specialefag En vigtig opgave for LUU  Eleven skal kunne vælge det specialefag som eleven ønsker  Det kan sikres ved skolesamarbejde  Det kan sikres ved åben læring – eleverne i en klasse modtager forskelligt undervisning og dermed undervisning i det specialefag de har valgt 01-07-2014 25

27 Merit En vigtig opgave for LUU  Sikre, at skolerne tilbyder eleverne alternativ undervisningsfag – jf. grundfagsbekendtgørelsen 01-07-2014 26

28 Også en vigtig opgave  Afholdes der møder mellem elev, skole og virksomheden, når uddannelsesaftalen indgås? 01-07-2014 27

29 Efteruddannelse En vigtig opgave for LUU  Sikre, at der bliver tilrettelagt efteruddannelseskurser på skolen  Sikre, at virksomhederne benytter kurserne 01-07-2014 28

30 DM SKILLS 2014 - I Aalborg JANUAR 2014 • Vi kårer Danmarksmesteren 2014 01-07-2014

31 UDVIKLINGSREDEGØRELSEN • Indstillinger til det faglige udvalg senest ???? 01-07-2014

32 WWW.FRISORFAGET.DK WWW.KOSMETIKER.DK • De lukkede sider hvor I alle har koder til 01-07-2014

33 MAILADRESSER • Vi ønsker jeres mail adresser • Frisør- og kosmetikerfagets Fællesudvalg - Faaborgvej 41 A - 5250 Odense SV - Telefon: 63 17 34 44 - MailMail 01-07-2014


Download ppt "01-07-2014 1 Sådan indsættes firmalogoet på denne side •Vælg “Billede” i menuen Indsæt •Find filen med dit logo •Klik på OK Sådan ændres logoets størrelse."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google