Købsadfærd Købstyper.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Cand. techn. soc. Pia Bille Konsulent i Lepla
Advertisements

Projekt: <indsæt projektnavn>
Tyskeren fortæller at han købte en lille gave til sin kone i går.
CSR-Review ®. CSR-Review® er et computer- program, som gør det nemt for alle virksomheder at skabe overblik, vurdere og evaluere alle deres aktiviteter.
Hvorfor er det offentlige marked interessant?
Producentmarkedet (B-t-B) Kapitel 26
Vi spoler lige filmen tilbage
HHX - Lene Baake Afsætning 2012.
Modul 1 - Processer.
Samarbejde med eller uden Service Level Agreement (SLA)
Afsætning 2012.
Hvad kan din virksomhed gøre for at leve op til banker og leverandørers krav ? 6. oktober 2009.
Jespersen & Laursen Erhvervs- og organisationspsykologer Magt kulturen Spindelsvævs- strukturen.
Erhvervsøkonomi Peter Lynggaard Driftsøkonomi Kapitel 10
9 Købsadfærd på konsumentmarkedet
Iværksætteri: Af Thomas Buhelt..
Virksomheders Risk Management i juridisk kontekst
Beretning for år 2001 Fremtiden.
Præsentation: Obligatorisk opgave 1
Fuldkommen konkurrence
Brug af underleverandører - Generelle sikkerhedsudfordringer
Ledelse af frivillige i det kirkelige arbejde v. Dorte Kappelgaard Roskilde d. 5. september 2011.
S O R - modellen Markedsførings- Stimuli (De fire P-er) Omverdenen
Monopolistisk konkurrence
Fuldkommen konkurrence
Virksomheder - definition
Formuepleje kræver en strategi Senior formuerådgiver
Gør det simpelt Trænings planlægning.
AFSÆTNING B – Schønberg
Munthe Plus Simonsen - En entreprenøriel opdagelsesrejse Fortæller: Naja Munthe Producent: GoVisual Redigering: Suna Løwe Nielsen.
Struktur og processer I alle studier af innovationssucceser og fiaskoer er det konstateret, at de største årsager til manglende succes er: 1.Manglende.
Kjeld Tyllesen, PEØ, CBS1 1 vare produceret på 2 anlæg Kjeld Tyllesen Erhvervsøkonomi / Managerial Economics.
Specifikke krav til virksomheder Hvordan kommer I i gang ?
Kontaktperson-ordning = primærvoksenfunktion = mentorordning VANGEBOSKOLEN
Samarbejdsøvelse En lille øvelse, hvor man samtidig får lejlighed til at vise sin kreativitet.
Brønden. Brøndopkoblingen Ved DBC Ding Ding - Hosting Den server som Ding løsningen kører på. ● Internt hos biblioteket ● Hos kommunen ? ● Tredje udbyder.
Barrierer i og for forbedringsprojekter Udenom, indenom, henover eller igennem barriererne Hvilken vej vil du? 12. oktober C2E netværk.
Design af organisationen
Anvendt markedsføring Kapitel 24
Erna Storgaard - Kastanievænget Vonge - tlf Regler omkring tavlen Det.
Omsorg for patienter i det endoskopiske afsnit. Styrer driften?  Stort flow af patienter  Korte kontakter  Øget instrumentel / teknologisk sygepleje.
7 Købsadfærd på konsumentmarkedet
Praktisk bekæmpelse af kæmpebjørneklo
POLITISK DELTAGELSE & VÆLGER ADFÆRD
Hvis du ønsker at opnå fremragende
RADAR i projektarbejdet 12. okt C2E netværk.
Organisering og styring af den kommunale sygepleje
9 Købsadfærd på producentmarkedet
Senior Festival Hvor ord svigter, ”taler musikken” Udarbejdet af: Peter, Younas, Katarina og Nina.
Systematisk problemløsning i kriminalitetsbekæmpende funktioner
Handlingsalternativer
Dorthe Carlsen UC Syddanmark og Læremiddel.dk Esbjerg, 22.oktober 2014
Et samarbejde mellem: BAT Kartellet | Bygherreforeningen | Dansk Byggeri | Danske Arkitektvirksomheder | DI Byggematerialer | Foreningen af Rådgivende.
Maslows behovsteori Maslows behovspyramideEksempler på behov Eksempler på varer, der dækker det enkelte behov Selvrealisering Egobehovet Sociale behov.
Mødet med de unge Erfaringer med at inkludere unge med skizofreni og skizotypi på arbejdsmarkedet. Er der plads på arbejdsmarkedet til unge med psykisk.
Hvad skaber den økonomiske udvikling?.. De økonomiske drivkræfter Det er den private sektor, der står for hovedparten af produktionen i Danmark. Ejerne.
PRINCIPPER FOR PROJEKTLEDELSE IT PROJEKTLEDELSE 14. marts 2014.
Initiativer under Uddannelsesplan II Initiativer under EUD – Brancheskolerne 2014.
Kort gennemgang – der kommer en nærmere beskrivelse på modul 3
Indkøb hos Statens Indkøb
Købsadfærd afsætning.
Behandling af leverandørfaktura
TFV teorien Produktion som en transformation af input til output.
Killer Brand Killer Content Killer Leads!
Præsentation af forretningsplan
D/K Regnskab i/s Eksamensprojekt juni 2017.
45116 Teknologisk Forandring og Postal Logistik
Hvad forstår man ved et producentmarked?
Rapportering af fremdrift eller status
Produktnavn.
Præsentationens transcript:

Købsadfærd Købstyper

Købstype (Rutinekøb, Modificeret genkøb, Nykøb)) Analyse af købsadfærd Ved gennemgang af købsadfærd skal følgende punkter medtages: Købstype (Rutinekøb, Modificeret genkøb, Nykøb)) Købsbeslutningsprocessen Købscentret (Initiativtager, Brugere, influenter, Beslutningstagere, Godkendere, Købere, Gatekeepers)

De tre købstyper: På producentmarkedet er der 3 former for køb: Rutinekøb Genkøb hos leverandør der tidligere har leveret produktet. Købet er af lille risiko, da man ved hvad man får. Få deltagere i købscentret. Små delkomponenter, A4 papir. Modificeret genkøb Der ønskes mere information om produktet der skal købes. Der er måske købt for længe siden, og man overvejer forskellige forhold, såsom f.eks. Teknologiske forhold, priser, udbyder. Flere deltagere i købscentret. Nykøb Køb af et nyt produkt. Køberen har brug for meget information, og købscentret vil være stort. F.eks. Komponenter til nyt produkt. For leverandøren vil konkurrencen blive hårdere når købsklassen går mod nykøb.

De tre købstyper:

Analyse af købscentret giver vigtig viden Hvem deltager i købsbeslutningsprocessen? Hvilke handlinger foretager deltagerne i købsbeslutningsprocessen? Hvilke handlinger har hvilken betydning for købsbeslutningsprocessens forløb og udfald? Hvor proaktiv er køberen i sin købsadfærd, og hvordan påvirker dette købsbeslutningsprocessen?

Deltagere i beslutningsprocessen Købscentret Initiativtagere Initierer en igangsættelse af købsbeslutningsprocessen. Brugere Formulerer de specifikke krav til den produktydelse, som skal leveres. Influenter Hjælper med at fastlægge specifikationer og giver informationer, som kan påvirke forløbet af købsbeslutningsprocessen. Beslutningstagere Træffer beslutning (Indstiller) om leverandør og produkt. Godkendere Har kompetencen til at godkende endeligt. Købere Hjælper med at fastlægge specifikationer. Forestår udvælgelsen af leverandører. Forhandler med/køber hos leverandørerne. Gatekeepers/Informationsvogtere Påvirker og styrer dele af strømmen af information til de øvrige medlemmer af købscentret.

Købsbeslutningsprocessen Buygrid modellen giver et overblik over hvor man befinder sig i købsbeslutningsprocessen. Den giver en struktureret gennemgang af de 8 faser i købsbeslutningsprocessen