konception Planlægning ud fra genuint formål

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Værktøj hjælpemiddel, som mennesker bruger, når de har et problem eller en opgave, som de de ikke uden hjælp kan klare Et problem kan nogle gange løses.
Advertisements

10. ved Kløften EDB og Terminsprøve.
Introforløb i grammatik
Faglig læsning og forudsætninger herfor. Indskoling
Skolen år 2016 * Mark Prensky Digitale indfødte * Digitale indvandrere
Projekt - Litteratursøgning og skriftlighed
Forsiden 1.Denne knap bruges når du vil taste dagens resultater ind. 2.Denne knap skal kun bruges hvis du allerede har gemt data og du finder ud af at.
HANDLEPLAN PÆDAGOGISK IDRÆT Dato:
Kultur på arbejde: Kulturforståelse og merkantil kultur
Læringsstile og lektier
TV- og filmreklamer.
Taskbaseret sprogundervisning
Fra formel til funktionel undervisning
Hvor meget må kvaliteten i et robust og forsvarligt beredskab koste?
Tid Til Dansk Tid Til Dansk er et komplet dansksystem for klasse.
HADERSLEV KOMMUNES 10.KLASSECENTER ved Kløften Skriftlige prøver Haderslev Kommune – 2013 Skriftlige prøve.
Dansk sprog og sprogbrug 2 Michael Dal
1 … med guiderne Thomas Kjær og Hanne Westerkam.
De sidste undervisningstimer
Semiotik, Lingvistik og sprogbrug
10. ved Kløften EDB og FS10 – prøve Maj 2014.
Grammatik hvorfor og hvordan?
Faglig læsning 2.
De skriftlige eksamensopgaver i engelsk
– Om formidlingen af afgørelser i offentlige breve
F A C U L T Y O F H U M A N I T I E S U N I V E R S I T Y O F C O P E N H A G E N Nja… En korpusbaseret undersøgelse af interjektioner i talesprog ODT’s.
Ph.d.-projekt, Sanni Nimb
Strategier Kommunikationsstrategier Forståelsesstrategier
1 Med guiderne Thomas Kjær og Karen Rask Mortensen.
Folkeskolens afgangsprøve
Gør det simpelt Trænings planlægning.
Lidt om danskundervisningen Sådan skal I helst ikke se ud efter endt undervisning!
Bjarne Christensen Ribe Seminarium
 Skal fra starten være om nære og genkendelige ting  Skal være med mulighed for gentagelse  Skal give eleverne en positiv tilgang til et nyt sprog.
Et eller flere ord?.
Kommunikativ sprogfærdighed
Formalia ved opgaveskrivning
Samfundsfaglig metode – kapitel 25 Samfundsfagsbogen Kureer, 2012
Kildekritik Niveau 3 for MVU. Om nødvendigheden af kildekritik.
Workshop om organisatoriske udfordringer & strukturelle løsninger v/ projektleder Helle Stuart.
EDB og terminsprøve – prøve
Kultur på arbejde: Kulturforståelse og merkantil kultur
Data Dictionary (databaser, del 7)
Skuffespørgsmål Ordene: ”Hvad, hvordan og hvorfor” bør være det første ord i hovedparten af vores spørgsmål: Handling / Begivenhed: Hvad (er der sket?)
WordNet Elektronisk leksikalsk database Semantisk ordbog Ca
Rapporter (Access, del 5). RHS – Informationsteknologi – Udgangspunkt Vi har oprettet en database Vi har defineret en eller flere tabeller, og.
Sproglig teori og metode (I)
Introduktion til Access (Access, del 1). RHS – Informationsteknologi – Fra design til udvikling Vi ved nu, hvordan vi finder et design for en database,
Terminsprøver december  Kom i god tid. Helst 15 min. Før prøven begynder  Find din plads. Dit navn og prøvenr. Står på bordet.  Du skal selv.
Videnskabsteori & metode
3) Sprog og diskursfællesskab
Download Guiden Inspektionsguiden er udviklet med henblik på at hjælpe danske virksomheder, der står.
Grundlæggende DW, HTML, CSS, udskæring.
SO1.6 (Det kulturelle område, del 2): SPROG OG KOMMUNIKATION
PRØVEN I SKRIFTLIG TYSK
PRØVEN I SKRIFTLIG TYSK
Kommunikation Hvad er det og hvordan udvikler vi bedst muligt sproget sammen med vores børn? Hej jeg hedder Mette og er dagtilbuddets sprogvejleder, jeg.
Fagdidaktik i sprogfag – lingvistisk kompetence Viden og færdigheder ift. Udtale, stavemåder, morfologi og syntaks (sætningsdannelse) samt ordforråd. Deklarativ.
Præsentation af opgaven Tysk fortsætter A stx Konference om ny digital skriftlig prøve med adgang til internettet Fredericia den Mette Hermann.
BØRNELINIEN Definition på kompetente børn og unge med særlige behov.
MUNDTLIG FREMLÆGGELSE De fem arbejdsfaser. Forberedelse Hvordan forbereder man en mundtlig fremlæggelse? Når du skal fremlægge et fagligt indhold for.
DE KLASSISKE SPROG SOM BASIS FOR ANVENDELSESORIENTERET SPROGINDLÆRING.
Eksempel på tekst 1 som skal bearbejdes
Infomøde om synteseopgaven
PRØVEN I SKRIFTLIG TYSK
VELKOMMEN TR-møde 27. november 2018 Fokus på Bisidderrollen.
PRØVEN I SKRIFTLIG TYSK
Lektion 6 Formålet med denne lektion er at introducere eleverne til de fællesskabende aktiviteter, der i høj grad støtter op om skabelsen af et stærkt.
PRØVEN I SKRIFTLIG TYSK
Præsentationens transcript:

konception Planlægning ud fra genuint formål Tid (sml. erfaring 1 af 4 færdig, 4 gange længere) Penge, se tid Eks.: Svensk Akademiordbog, Norsk Ordbog, Den Danske Ordbog, Politikens Musikordbog, Genteknologisk ordbog, Den Danske Regnskabsordbog, Madagassisk-tysk ordbog

Empirisk basis Introspektion Spørgeundersøgelser (probander) Foreliggende beskrivelser Belæg Tekstkorpus Internettet som tekstkorpus

lemmaselektion Systematisk i første række (fx alle tal til 20, så 30, 40 osv., fx alle måneder, alle ugedage, alle helligdage Frekvensargumenter Selektion af vanskelige ord (fx ortografiske varianter som bolsje/bolche) Sandhedsserum ønskværdig, når der oplyses om lemmabestand

ortografi Deskriptiv (i alt, ialt – fråse, frådse) Præskriptiv (i alt, fråse) Proskriptiv (i alt og fråse anbefales, men i alt og frådse kan også findes som lemma)

Angivelsestyper i lemmalisten + oplysninger i integrerede omtekster For hver type et eget felt, hvor mange typer afhænger af ordbogsfunktionerne I omteksten kan der fx være en integreret ordbogsgrammatik, dvs. der kommer en fordelingsstruktur mellem et eller flere felter i lemmalisten og omteksten

fleksion Relation til ordbogsgrammatik, evt. til grammatikfragment Eksplicitte eller implicitte angivelser sko –en, - sko subst. en, -en, -, -ene sko en, -en, -, -ene; en –s, -s, -s, -enes sko subst. § 113 sko subst. 53a

Im- og eksplicitte grammatiske angivelser Høre –r, -te, t Høre verb –r, hørte, hørt Høre –r, hørte, hørt; hør!, -s, hørtes Høre verb § 45

Grammatik: varianter Aften: en, aftnen/aftenen, aftner/aftener, aftnerne/aftenerne Aften en, -en, -er, -erne ANM Derudover bruges også aftnen, aftner, aftnerne. Disse former anbefales ikke af denne ordbog til skriftlige tekster. (proskriptiv fremgangsmåde)

brug ved receptionsproblemer for L1-brugere -? udtale -? ortografi -? Grammatik - orddannelse + semantik -? synonym eller antonym +?- ordforbindelser +?- eksempler - etymologi + illustrationer (+) henvisninger til andre ord eller til kilder

brug ved receptionsproblemer for L2-brugere -? udtale -? ortografi -? grammatik - orddannelse + semantik -? synonym eller antonym +? ordforbindelser +? eksempler - etymologi + illustrationer (+) henvisninger til andre ord eller til kilder

brug ved produktionsproblemer for L1-brugere +-? udtale + ortografi +? grammatik + orddannelse + semantik +? synonym eller antonym + ordforbindelser +? eksempler - etymologi +? illustrationer + henvisninger til andre ord eller til kilder

brug ved produktionsproblemer for L2-brugere -? udtale + ortografi + grammatik + orddannelse + semantik +? synonym eller antonym + ordforbindelser + eksempler - etymologi +? illustrationer + henvisninger til andre ord eller til kilder

La-Lb-oversættelse for La-brugere + ækvivalent til lemma + ækvivalent til ordforbindelse + eks. + Leksikografisk forklaring? på La? eller Lb? (på La for de fleste brugere, dog måske ikke for La-brugere på meget højt Lb-niveau) + synonymer og antonymer til ækvivalent + grammatisk angivelse til ækvivalent

Strukturer (i trykt ordbog) Makrostruktur (HB: glatalfabetisk) Mikrostruktur (opdeling i felter først) Fordelingsstruktur (ekstremt vigtigt) Henvisningsstruktur (forkert i NLO) Se nærmere i:Henning Bergenholtz/Ilse Cantell/Ruth Vatvedt Fjeld/Dag Gundersen/Jón Hilmar Jónsson/Bo Svensén: NLO. Nordisk leksikografisk ordbog. Oslo: Universitetsforlaget 1997.

Strukturer (i elektronisk ordbog) Makrostruktur (irrevant) Mikrostruktur (opdeling i felter først) Fordelingsstruktur (ekstremt vigtigt) Henvisningsstruktur (forkert i NLO) Alt i alt foreligger der ikke klare leksikografiske strukturopfattelser til elektroniske ordbøger. Særligt tilgangsstrukturerne er helt anderledes.

Polyfunktionale ordbøger Mindst 200 forskellige ordbogstyper Mindst 100 forskellige fag Meget små sprog må nødvendigvis udvikle koncepter til ekstremt polyfunktionale ordbøger Man bør her satse på forbundne internetordbøger, se de danske netordbøger

La-Lb-oversættelse for Lb-brugere ækvivalent til lemma ækvivalent til ordforbindelse Leksikografisk forklaring ? på Lb? eller La? (på Lb for de fleste brugere, dog måske ikke for Lb-brugere på meget højt La-niveau) synonymer og antonymer til ækvivalent +? grammatisk angivelse til ækvivalent

Polyfunktionale ordbøger Mindst 200 forskellige ordbogstyper Mindst 100 forskellige fag Meget små sprog må nødvendigvis udvikle koncepter til ekstremt polyfunktionale ordbøger Man bør her satse på forbundne internetordbøger, se de danske netordbøger