Processtøtte - Fritidspas Opstartskonference Fritidspas 12. Maj 2011 Mette Kierkgaard og Holger Kristoffersen.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Et metodeudviklingsprojekt i UU DANMARK UU Vestsjælland
Advertisements

VI HJÆLPER UDSATTE BØRN OG UNGE
Set i forældreperspektiv
Inddrag nu Kick-off møde
Folkeskolereform 2014 En gennemgang af hvor vi på TDS er nu i forhold til forliget om ny folkeskolereform.
Strategisk planlægning
LÆSNING på Ahlmann - Skolen
Ankestyrelsen - en styrelse under Socialministeriet •Ankeinstans på arbejdsskadeområdet •Afgørelser i principielle sager truffet af kommunerne på det sociale.
Deltagere Cirkelledere Cirkel I – målgruppe: normalklasser
Økonomien i det boligsociale arbejde Bo Andersen Konsulent Boligsocial Funktion.
Frøslev-Padborg skole
Forandringsteori for Venindenetværket2013
Møde for kontaktpersoner – Høng 10. September 2013.
Inddrag nu kredsformandsmøde den 8 marts 2011
Lærersamarbejde i Aarhus september 2011 Aarhus Social- og Sundhedsskole.
”Udsatte unge med Sjældne Diagnoser” Oplæg til Sjældne Diagnosers repræsentantskabsmøde d. 15.september 2006.
Alle har ret til en aktiv fritid -uanset social status.
Inspiration og viden i din hverdag RANDERS BIBLIOTEK.
Realisering af skolereformen i Gladsaxe
Evaluering af ”Røgfrihed for alle”
Kontaktforældre - et vigtigt led mellem skole og forældre Kontaktforældrene er et vigtigt led mellem skole og forældre. Kontaktforældrene repræsenterer.
Chefanalytiker, Oxford Research
SSP-Samrådet Værdier, mission og visioner
Forældrenetværk Hvad – hvordan – hvilke emner
Forældreuddannelse? Oplæg til Skolerådsmøde 30. marts 2004.
Selvevaluering ’It i folkeskolen’
AKTIV DELTAGELSE AF TOSPROGEDE FORÆLDRE GENNEM UNDERVISNING I FORÆLDREINTRA Christiane Bech, Udviklingskonsulent og projektleder Lene Mose Nielsen, Underviser.
Netværksmødet Professionelle relationer i tværfagligt samarbejde med kvalitet og effektivitet 2012.
Astrup Skole 1. august 2014 Fritidsmodul – frivillig og gratis undervisning Alle skoledage kl
Lean Netværk AAU.
21. juni 2012 Fællesskaber for Alle - Dagtilbuddets Fællesskaber Velkommen.
Velkommen Lærersamarbejde i Aarhus august 2012 Aarhus Tech, Viby J.
LP-modellens Landskonference 2014 i Horsens
Forældremøde Herningvej Skole, torsdag den 1
KABS – Konference Stofmisbrug 2008 Undersøgelse: Stofmisbrugsområdet efter kommunalreformen.
Tjek-ud konference Projekt styrket genoptræning og rehabilitering af personer med erhvervet hjerneskade 22. September 2014 Velkommen.
Kontaktforældremøde den 12/1-12 Kontaktforældrerollen?
Tema 3 Samarbejde om indsatsen for barnet Udgivet af Socialstyrelsen februar 2014.
Information til nye forældreråd i 0
Temamøde 18. marts 2009 Organisations- uddannelsen 2009.
Oplæg til Strategi for kreds-FDF HB møde februar 2012, bilag 4.2 Status – februar 2012 Ver.2.5.
Folkeskolereformen – Hvordan udnytter I mulighederne?
Lederseminar 2014 Varde Kommune
Afprøvning og dokumentation af Åben Dialog som metode
Hvad er Projekt X:IT? Projekt Børn, Unge & Rygning Kræftens Bekæmpelse.
Præsentation af projekt ”Metode- og kvalitetsudvikling i Ungdomsskolernes HU” 31. januar 2013 Line Andersen.
Integration af undervisning om kliniske retningslinjer i professionsbacheloruddannelsen - ideer og tanker Lea D. Nielsen, Cand. Cur, Adjunkt, UC Syddanmark,
Dit barn gør ikke hvad du siger men hvad du gør
Fritidspas på det kommunale budget Merete Scheelsbeck Formand for Fritids- og Kulturudvalget Høje-Taastrup Kommune (HTK)
Forandringsteori for Lektiehjælpscafeer under Red Barnet Ungdom
LÆRING, LEG & BEVÆGELSE.
Uddannelse for udviklingshæmmede
Klasserumsledelse og elevinddragelse Arbejdsseminar 28. august 2014 Camilla Hutters & Astrid Lundby Center for Ungdomsforskning, Aalborg Universitet København.
Odense, d. 4. feb Kl Velkommen Kommissorium version 2 Kl Ny skole- og ny klubstruktur i Randers v. Henrik Bille, afd.leder, og Ina.
Det politiske arbejde med udvikling af folkeskolen i Esbjerg kommune
- Fritidsvejledning i Viborg Kommune
Integrationsministeriets puljer København, 27. august 2010.
HELHED på Enghaveskolen Skoleåret HELHED på Enghaveskolen Definition på helhed De bedst mulige betingelser for at fremme det enkelte barns udvikling.
Fagligt selskab i fremtiden Oktober e Afrunding af seminar: Tak til alle oplægsholdere, der har beriget os med deres perspektiver på temaet – I.
Kompetencerejsen Program informationsmødet 14. maj Velkomst ved Henrik Hjortdal, SCKK Hvad karakteriserer et godt forskningsmiljø?
Formål At give inspiration til at få tænkt fjernundervisning (e-læring) ind i forsvarets uddannelser og kompeten- ceudvikling af medarbejderne.
Pulje: udbredelse af erfaringer fra forsøg med fritidspas
Tillidsreform SKAL Principper for samarbejdet mellem den danske regering, arbejdsgiverne og de faglige organisationer.
Beskæftigelsesregion Midtjylland Møde om det kontrollerede forsøg Mentor til udsatte unge torsdag den 24. maj 2012.
FÆLLES OM FRITIDEN Oplæg på temadagen ‘Veje til deltagelse’ Cecilie Friis / projektmedarbejder SUMH – Sammenslutningen af Unge Med Handicap.
En jobrettet indsats for aktivitetsparate kontanthjælpsmodtagere Netværksmøde på Sjælland 10. december 2014.
Årskursus i Hjertemotion
Dialogmøde om træningspakker målrettet mennesker med demens
Inspirationsworkshop med fokus på
Lær med Familien - et projekt om forældreinvolvering i folkeskolen
Præsentationens transcript:

Processtøtte - Fritidspas Opstartskonference Fritidspas 12. Maj 2011 Mette Kierkgaard og Holger Kristoffersen

Formål med processtøtte Målrettet TYPE B projekter Vi skal støtte, opmuntre, inspirere, koordinere og være bindeled Støtte jer i at nå de mål I har sat jer med at integrere stærkt udsatte børn og unge Særligt fokus på at støtte udviklingen, beskrivelsen, implementeringen og forankringen af metoder til at integrere stærkt udsatte børn og unge Der er i alt 20 projekter, der er der målrettet stærkt udsatte børn og unge – 6 ”rene” TYPE B, 14 TYPE A+B Desuden at formidle erfaringer og anbefalinger fra Forsøg med Fritidspas

Hvordan processtøtte? Hele projektperioden – dvs. fra maj 2011 til primo typer af aktiviteter: –1) Opstartskonference –2) Netværks-møder –3) Projekt-hjemmeside –4) Ad hoc individuel støtte Personer: –Holger Kristoffersen, tlf –Berit Møller, tlf –Mette Kierkgaard (projektleder), tlf –Ditte Sehested Kuhlmann (student),

Netværksmøder NETVÆRK 1 RENE TYPE B NETVÆRK 2 TYPE A+B NETVÆRK 3 TYPE A+B NETVÆRK 4 TYPE A+B Brønderslev Esbjerg KBH Odense (Tarup) Aalborg Fanø Fredericia Morsø Varde Viborg Hedensted Norddjurs Silkeborg Aarhus Fredensborg Furesø Greve Odense (Rising ungdomsskole) Roskilde Høje-Taastrup

Netværksmøder … fortsat Langt de fleste ressourcer bruges her Som hovedregel afholdes møderne fra kl på følgende tidspunkter: –Oktober/november 2011 –Maj 2012 –Oktober 2012 –Maj 2013 –Oktober 2013 –Maj 2014

Netværksmøder: Hvad kan I forvente af Servicestyrelsen: Overordnet er vores rolle at være støttende i forhold til de aktuelle ting, der optager jer i forhold til at få projektet godt i vej – (som nævnt) opmuntre, inspirere, koordinere, være bindeled Ved hvert møde deltager en repræsentant fra Servicestyrelsen, dvs. enten Berit Møller, Mette Kierkgaard eller Holger Kristoffersen. Servicestyrelsen er tovholder og står blandt andet for at indsamle relevante emner og ”indspark” om det, der rør sig i projekterne inden møderne Emner og ”indspark” bliver omsat til et overordnet tema, som vil blive omdrejningspunkt på det enkelte netværksmøde. De overordnede temaer på netværksmøderne bliver forskellige fra gang til gang

Netværksmøder … fortsat Eksempler på temaer på baggrund af jeres projektbeskrivelser: Hvad indeholder metoden mht.: –Forældreinddragelse –Inddragelse af øvrigt netværk –Etablering af tillidsfuld relation –Opbygning af viden om barnet/den unge –Inddragelse af foreningslivet, integration og fastholdelse i –Opsøgende aktiviteter –Tværfagligt samarbejde –Motivation – afdække, fastholde, tilpasse –Helhedssyn – optræning motorisk, fysiologisk, kostvaner, kompetencemæssigt mm. –Teoretiske perspektiver (fx anerkendende tilgang, engagement, brugerinddragelse, empowerment, tillid, relationer) ØVRIGE PROCESTEMAER: Projektlederens rolle, håndtering af modstand og konflikter, forankring, udskiftning af medarbejdere.

Netværksmøder: Hvad vi forventer af jer: At I deltager aktivt i det oprettede netværk At I bidrager til netværksmøderne med interessante emner og problemstillinger fra jeres egne projekter At I bidrager med oplæg o.l. såfremt det er relevant At I er villige til at være vært for netværksmøderne hver 4., 5. eller 6.gang, alt efter hvor mange projekter, der er i jeres netværk Med værtskab menes, at de andre i netværket kommer på besøg i jeres projekt og at i står for lidt forplejning. At I deltager med minimum 2 personer som (så vidt muligt) er gennemgående. Derudover kan andre relevante projektdeltagere deltage afhængigt af mødets tema.

Netværksmøder …. fortsat Eventuelle eksterne oplægsholdere afholdes af projekternes midler. TIDSPLAN i 2011: I august sender vi invitation til første møde. Overvej gerne om I vil være værter. September: Mere information om slagets gang ved netværksmøderne – meld gerne ind med forslag! Oktober/november: 1. møde i netværket – herunder også dialog om oplæg til slagets gang

Hjemmeside Under udvikling Tidshorisont: Lancering i oktober 2011 Målgruppen: –Ansatte, fritidsvejledere, projektledere m.fl. –Børn, unge, forældre, netværk –Øvrige kommuner, organisationer m.fl.

Hjemmeside …. fortsat Indhold: –Temaer/Øjeblikke, fx foreninger, inddragelse af forældre/netværk, skolens rolle, frontpersonale, ungdomsskoler, børnenes/de unges perspektiv mm. –Information om alle projekter –Forskning om børn og unges fritidsliv –Inspiration: praksis erfaringer fra kommuner, organisationer, udland mm. –Baggrundsinformation om fritidspas –Kontaktinfo Hjemmesiden er et vigtigt dokumentationsredskab i forbindelse med vidensopsamlingen.

Hjemmeside: Hvad kan I forvente af Servicestyrelsen? Opretter hjemmesiden Vedligeholder hjemmesiden Er tovholder på at temaer/øjeblikke produceres

Hjemmeside: Hvad forventer vi af jer? At I bidrager med interessante cases, temaer, historier og lignende – cirka 1 gang årligt

Ad Hoc individuel processtøtte I tilfælde af særlige udfordringer i et projekt Begrænsede ressourcer (i alt cirka 150 timer i hele projektperioden) Primært telefonstøtte, kan også være projektbesøg. Hvad kan I forvente af Servicestyrelsen: –At vi er til rådighed indenfor de ressourcemæssige rammer. (I praksis vil vi altid kunne give en tilbagemelding/støtte) Hvad forventer vi af jer: –At I tager fat i os, hvis der opstår problemer med fremdriften af projektet og i særdeleshed metodeudviklingen og metodebeskrivelsen.