Hvad er en pædagog?
Uddannelsen Tager 3,5 år Indeholder10 ugers ulønnede praktik Indeholder 2 x 6 måneders lønnede praktik Er En bachelor uddannelse
Uddannelsen Linjefag: Sundhed, krop og bevægelse (SKB) Udtryk, musik og drama (UMD) Værksted, natur og teknik (VNT)
Kernefaglighed Fra bekendtgørelsen: ”Den studerende skal gennem uddannelsen erhverve sig viden, indsigt og kompetencer til som pædagog at varetage de udviklings-, lærings- og omsorgsopgaver, der er forbundet med pædagogarbejdet inden for et bredt arbejdsfelt samt erhverve sig grundlag for videreuddannelse”. Pædagogen opgave er at yde omsorg for andre, og sørge for at hjælpe dem til at udvikle sig selv.
Kernefaglighed At arbejde anerkendende IKKE forveksles med ros Relation
Kernefaglighed At kunne reflekterer At kunne samarbejde
Pædagogens vigtigste arbejdsredskab Kernefaglighed Kommunikation: Pædagogens vigtigste arbejdsredskab
Hvad kan man arbejde med når man er uddannet pædagog? Dagplejer Vuggestue Børnehaver SFO 0.klasse (børnehaveklasseleder) Psykiatri Julemærkehjem Familieinstitutioner Arbejde med etniske minoriteter Plejehjem (ældrepleje) Sygehuset Institutioner for udviklingshæmmende Det sociale område
WHO: ”Sundhed er en tilstand af fysik, psykisk og socialt velvære.” Hvad er sundhed?
”Kommunalbestyrelsen har ansvaret for ved varetagelsen af kommunens opgaver i forhold til borgerne at skabe rammer for sundlevevis.” Sundhedsloven Ansvar?
Pædagogens rolle for at sundhedsfremme Dobbeltsocialisering: Pædagogens rolle for at sundhedsfremme
Hvordan oplyses- og læres børnene om sundhed? Implicit og eksplicit Hvordan oplyses- og læres børnene om sundhed?
Csikzentmihaly Flowmodel
At være bevist om magt i sin profession Ida Schwartz: At være bevist om magt i sin profession
Magt og sundhedsfremme Bevistheskontrolerende magt --> Fra stat til institution Strukturel magt --> Fra institution til det enkle barn
Governmentality Gennemsyrer alle samfundslag
Innovativ sundhedsfremme Hvordan sundhedsfremmer vi i den pædagogiske praksis?
Leg = læring? Barnets mulighed for læring --> hvordan bliver sundhedsfremmende elementer en naturlig integreret del af barnet?
Empowerment Konsekvenser ved ikke at inddrage barnet i sundhedspolitikken på institutionerne Fordele sundhedsfremme bliver en integreret del i barnets videre udvikling
VI KAN ANDET END AT SIDDE I RUNDKREDS SÅ JA!!!!! VI KAN ANDET END AT SIDDE I RUNDKREDS OG DRIKKE KAFFE!!!!