Hvad er en pædagog?.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Præsentation Pædagogisk konsulent Erik Hønge Uddannet fritidspædagog Leder af en børnehave Leder af et fritidshjem SFO-konsulent Freelancekonsulent bl.a.
Advertisements

INDHOLD: VÆRDIER REGLER RUTINER PRAKSIS PÆDAGOGIK
Pædagoguddannelsen Professionsbachelor 3½ år Teori – praksis
De pædagogiske læreplaner i dagplejen.
Introduktion til Sprogpakken
2 år og 3 måneder i skole. 1 år og 3 måneder i praktik.
Begrundelse for ændringer i uddannelsen
Verdens vigtigste profession * Navn * Læreruddannelsen * Linjefag * Årgang.
Introduktion til Sprogpakken
Kids n’ Tweens, Leg og læring
Tryllefløjten tilbyder børnene kulturelle oplevelser indenfor drama, kunst, kulturhistorie og musik i børnehøjde i tæt samarbejde med kulturinstitutioner.
Jeg støtter barnet ved:
Fuld fart frem… anderledes måde.. Hvorfor skal vi være innovative/entreprenante? Den globale udfordring Vi skal konkurrere på produkter og services.
Måltidet – lyst og fællesskab
½.
Hvad render vi rundt og laver?
Pædagog som profession
Pædagoguddannelsen Vi kommer fra Ikast pædagog seminarium. I de følgende slides vil vi fortælle om pædagoguddannelsen. Pædagogens arbejde handler kort.
Pædagoguddannelsen VIA Ikast.
CASSIOPEIASTUEN TRIVSEL OG LÆRING. MORGENMAD Hygge og dialog!
Udviklingsprojekt om tværprofessionelt samarbejde mellem pædagoger, lærere og socialrådgivere r Vi skal give de studerende bedre tværprofessionelle.
Ekspert i Undervisning 1. delrapport Projektgruppemøde 6. august 2009 Læreruddannelsen i Silkeborg Projektgruppemøde 6. august 2009 Læreruddannelsen i.
Modulbaseret efteruddannelseskursus i sundhedspædagogik
Sundhed i skolen Ifølge ”Fælles mål” fra Undvisningsministeriet er sundhed et obligatorisk emne i skole regi.
Opdagende skriftsprog i et inklusionsperspektiv
RARRT© RELATION ANERKENDELSE RESSOURCER REFLEKSION TEORI
1 National konference d. 21. november Workshop III Systematisk rekruttering til telefonrådgivning – et eksempel.
Velkommen til Nordregårdsskolen
HVOR LANGT ER KOMMUNERNE KOMMET I FOREBYGGELSEN OG EVT. BEHOV FOR STRUKTURELLE ÆNDRINGER I F.M. OPRETTELSEN OG DRIFTEN AF KOMMUNALE SUNDHEDSCENTRE Ane.
Undervisningsplan for 7. semester 40S Specialisering Linjefag tidsplan
Alsidig personlig udvikling Sociale kompetencer Sproglig udvikling Krop og bevægelse Naturen og naturfænomener Kulturelle udtryksformer og værdier Læreplans.
Praktikvejleder træf Tirsdag den 28/
De første erfaringer med…
Agenda Lærerprofession Professionsidealet Lovgivning
Lærer Mig og min uddannelse Lærerprofessionen Sundhedsfremmende
Tidsplan for eksamen 40s umd
Uddannelse og profession
Folkeskolereformen Lystrup Skole. Dagsorden Reformen generelt Skolehverdagen i børneperspektiv Skole-hjemsamarbejdet.
Pædagogfagets kernefaglighed
Børn og pædagoger i en digital verden
Per Øhrgaard, Jette Eriksen, Sisse Oreskov
Et godt liv for alle borgere Christina Krog, tlf. Om Sund By Netværkets strategiske satsninger og arbejdsmetode.
Pædagog uddannelsen – Professionens kernefaglighed
Alsidig personlig udvikling Sociale kompetencer Sproglig udvikling Krop og bevægelse Naturen og naturfænomener Kulturelle udtryksformer og værdier x Læreplans.
Pecha Kucha over: Lærer Læreruddannelsen Folkeskoleloven Innovation i lærerfaget Rene , Anne-Louise , Caroline
Specialisering 271 UMD.
RÅDGIVNINGS- OG KONSULENTOPGAVER I SKOLER OG DAGINSTITUTIONER KAREN WISTOFT, PH.D. POST DOC. DPU Konsulentfunktionen - pædagogiske kompetencer.
Multiteoretisk praksis - eller fagrelativistisk manualisering?
Pædagogens univers.
Hvor er vi? Hvem er vi? Vores uddannelse Hvad bliver vi uddannet til? Demokrati Ligeværd Faglighed CKF’er Alsidig udvikling Almen dannelse Pædagogik.
Pædagogens univers Fra vugge til krukke… En generalist uddannelse – Børn og unge – Mennesker med sociale problemer – Mennesker med nedsat funktionsevne.
Allindelille skoles værdigrundlag og profil Udarbejdet i marts 2009.
Mental sundhed Ulla Uldahl og Henriette Lundstrøm
KVALITET I SAMSPIL OG LÆREPROCESSER I DAGTILBUD Oplæg v/ Maybritt Larsson Institutionsleder Barnets Hus-Amerikavej.
 Høj faglighed (pædagogisk kvalitet)  Ledelse  Organisering/mindre børnegrupper  Fra værested til lærested  Leg  Forældreinddragelse/fremtidens familieliv.
1 Faglige udfordringer og kommende initiativer på dagtilbudsområdet Ny Dagtilbudslov Læring, udvikling, omsorg og dannelse Pædagogiske læreplaner Krav.
1 Temamøde om Social Ulighed i Sundhed Erfaringer med at sætte social ulighed i sundhed (SUS) på dagsordenen i Københavns Kommune Disposition: - Begreber.
Lærer- og pædagoguddannelsen på Færøerne Birgir Sondum og Simone Christensen Helsinki 26/04-11 – 27/04-11.
BEVÆGELSE OG IDRÆT I DEN PÆDAGOGISKE PRAKSIS. GRUNDLAG  Pædagogisk idræt  Bevægelse er mere end fysisk: - fysisk, psykisk, social og kognitiv udvikling.
Den gode børnesamtale -handler om mere end barnets ret til at blive hørt Det handler om hvordan barnet bliver hørt.
Vælg layout 1. Højreklik uden for dit slide 2. Vælg et passende layout fra “drop ned” menuen Vis hjælpelinjer som hjælper ved placering af objekter 1.Højreklik.
TR-møde Socialpædagogerne, Sydjylland
Den pædagogiske læreplan
Sundhedspædagogik og værdier
Dagtilbudsreformen ”Stærke dagtilbud,- alle børn skal med i fællesskabet” Den styrkede pædagogiske læreplan Arbejdsgruppernes udkast til temabeskrivelser.
En stærk pædagogprofession i bevægelse BUPL’s nye professionsstrategi
Inspirationsworkshop med fokus på
Fra Videoklip med intro til modulet – pædagoguddannelsen
Omsorgskultur i daginstitutioner
Barnesyn og børneperspektiv
Præsentationens transcript:

Hvad er en pædagog?

Uddannelsen Tager 3,5 år Indeholder10 ugers ulønnede praktik Indeholder 2 x 6 måneders lønnede praktik Er En bachelor uddannelse

Uddannelsen Linjefag: Sundhed, krop og bevægelse (SKB) Udtryk, musik og drama (UMD) Værksted, natur og teknik (VNT)

Kernefaglighed Fra bekendtgørelsen: ”Den studerende skal gennem uddannelsen erhverve sig viden, indsigt og kompetencer til som pædagog at varetage de udviklings-, lærings- og omsorgsopgaver, der er forbundet med pædagogarbejdet inden for et bredt arbejdsfelt samt erhverve sig grundlag for videreuddannelse”. Pædagogen opgave er at yde omsorg for andre, og sørge for at hjælpe dem til at udvikle sig selv.

Kernefaglighed At arbejde anerkendende IKKE forveksles med ros Relation

Kernefaglighed At kunne reflekterer At kunne samarbejde

Pædagogens vigtigste arbejdsredskab Kernefaglighed Kommunikation: Pædagogens vigtigste arbejdsredskab

Hvad kan man arbejde med når man er uddannet pædagog? Dagplejer Vuggestue Børnehaver SFO 0.klasse (børnehaveklasseleder) Psykiatri Julemærkehjem Familieinstitutioner Arbejde med etniske minoriteter Plejehjem (ældrepleje) Sygehuset Institutioner for udviklingshæmmende Det sociale område

WHO: ”Sundhed er en tilstand af fysik, psykisk og socialt velvære.” Hvad er sundhed?

”Kommunalbestyrelsen har ansvaret for ved varetagelsen af kommunens opgaver i forhold til borgerne at skabe rammer for sundlevevis.” Sundhedsloven Ansvar?

Pædagogens rolle for at sundhedsfremme Dobbeltsocialisering: Pædagogens rolle for at sundhedsfremme

Hvordan oplyses- og læres børnene om sundhed? Implicit og eksplicit Hvordan oplyses- og læres børnene om sundhed?

Csikzentmihaly Flowmodel

At være bevist om magt i sin profession Ida Schwartz: At være bevist om magt i sin profession

Magt og sundhedsfremme Bevistheskontrolerende magt --> Fra stat til institution Strukturel magt --> Fra institution til det enkle barn

Governmentality Gennemsyrer alle samfundslag

Innovativ sundhedsfremme Hvordan sundhedsfremmer vi i den pædagogiske praksis?

Leg = læring? Barnets mulighed for læring --> hvordan bliver sundhedsfremmende elementer en naturlig integreret del af barnet?

Empowerment Konsekvenser ved ikke at inddrage barnet i sundhedspolitikken på institutionerne Fordele sundhedsfremme bliver en integreret del i barnets videre udvikling

VI KAN ANDET END AT SIDDE I RUNDKREDS SÅ JA!!!!! VI KAN ANDET END AT SIDDE I RUNDKREDS OG DRIKKE KAFFE!!!!