Interkulturel kommunikation

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Dias 1 D E P A R T M E N T O F M E D I A, C O G N I T I O N A N D C O M M U N I C A T I O N Kulturens medialisering Danmarks Biblioteksforening Årsmøde.
Advertisements

Kulturmøder og kulturforskelle
Funktionelle perspektiver på mediebrug
Kultur på arbejde: Kulturforståelse og merkantil kultur
Head Lean Netværks-gruppe.
Globalisering og kompetenceudvikling
The IPC experience. IPC/Long Courses Enrollment and Distribution of IPC Students,
Modul 1 - Processer.
International linje en forsøgsordning Hvem er vi? Hvad er det vi kan / vil / skal Internationalt læringsmiljø / flersproget tilgang Fokus den internationale.
Ledelse i Praksis – 4. aften
Mediepædagogik og didaktik
Indledning Verden er blevet mindre – afstanden er ingen hindring
Sprog/billeder på Internettet
Undersøgelsen i hovetræk
Der er penge i kommunikation
Om feedback og tilbagemeldinger
Digitalisering i Praktiken Workshops den 9. februar 2007
Hverdagens Helte i Danfoss Floor Heating
Nichlas Christensen Afsætning. * Det er et kortvarigt produkt, da det er en daglig vare, og er en energi drik.
Fire aspekter Ledelsen (strategisk branding)
Uddannelse og vækst Carl-Johan Dalgaard Seminar om uddannelse i beskæftigelsesindsatsen 2. November 2009.
Firms, workers, and the Geographic Concentration of Economic Activity Af G. H. Hanson (i) The Oxford Handbook of Economic Geography s
Input FMEA Output Shit in = Shit out FMEA
Levy Pierre (2001), Cyberculture Teksten til i dag er fra sidste kapitel og konklusionen fra bogen Cyberculture. Tekno optimist.
5 Internationalisering
Internationale Studier, Engelsk/Spansk på Aalborg Universitet
To modsatrettede Opfattelser Organisation, Trojka, 4. udgave, 2007
Globalisering.
  Anne Holmen Center for internationalisering og parallelsproglighed Engelsksproget undervisning Hvor parallelsproglige.
Danmark i en globaliseret verden
Reklamer Reklametyper.
Sønderjylland i verden – Globale udfordringer og lokale kompetencer Hvordan er de danske uddannelser rustet til globaliseringskapløbet.
25/2 2003Rikke Holm Petersen Agenda Definition af et brand 3 typer strategier: monolitisk, kombineret, varemærkebaseret Definition af corporate branding.
________________________________________________________________________ Møde med foreningerne 6. oktober 2011 Landsbyvisions-modellen ”Byrådet ønsker,
International webshop En mere teknisk tilgang. Simpel matematik? Nu i DanmarkOm lidt i verden ? 5 mio.5 mia. 1 kunde pr. uge1000 kunder pr. uge.
ARCON SOLAR STORSKALA-SOLVARMEANLÆG 2013 Generalforsamling Mou Kraftvarme 5. marts 2013.
Når strategien om innovation skal virkeliggøres - At oversætte strategier KLKs Innovationsdag November 2014 Søren Obed Madsen
Kultur på arbejde: Kulturforståelse og merkantil kultur
Årsplan – en kort en lang
Videncenter for virksomheders globalisering v/Tine Svane Hansen
Flere vækstiværksættere i Danmark Oplæg på rådgiverkonference den 20. november 2008 V/ Lars Nørby Johansen Formand for Danmarks Vækstråd.
Velkommen til Kandidat Åbent hus 2015
Æstetisk kommunikation i teori og praksis
Dansk ledelsesstil og tillid som global konkurrencestyrke
Ill Et produkt med mange dimensioner
’’Hård navigation gennem en skov af kopier.’’
Kulturens plads – central eller decentral styring af kulturopgaverne?
Produkt præsentation Christian Cletus Bjørn Eilertsen.
Sara Mosberg Iversen, MA Kommunikation Medier og Kommunikation, F2005.
INTERNATIONAL STRATEGI FOR RANDERSGADES SKOLE KØBENHAVNS KOMMUNES INTERNATIONALE PROFILSKOLE V. INTERNATIONAL KOORDINATOR, SIMON ASTRUP
1 Målgruppeanalyse ITU forår 2011 Paul R. Metelmann.
Virksomhedskontakter, fag og studieretninger - Nogle overvejelser og eksempler.
Globalisering ANNE ROSENDAHL KRISTIANSEN 1.B NGH.
Jeopardy Del 3: International økonomi. FrihandelProtektionismeØkonomisk integration Globaliseringens vindere Globaliseringens tabere
Kommunikationsmodeller Gruppe 6: Frederik Arend Sørensen, Christian Fennert, Josepine Errebo, Nora Henriksen.
markedsføringsplaner
Tag på udveksling!.
Energierhvervsanalyse
ikek 6 Markedskommunikation
Humanistisk Entrepreneurship 3 Forretningsmodellens mønstre A
Ekstern kommunikation
Humanistisk Entrepreneurship 3 Forretningsmodellens mønstre A
Interkulturel erhvervskommunikation 11 Branding Brand Essence modellen Hofstedes nye dimensioner forår 2017 Pillon - KU.
Tværmedial Kommunikation 11 +content Interkulturel kommunikation
DENNE SLIDE SLETTES – GOD ARBEJDSLYST!
Interkulturel erhvervskommunikation 11 Branding Brand Essence modellen Hofstedes nye dimensioner forår 2018 Pillon - KU.
ikek 6 Markedskommunikation, Teorier og modeller
Humanistisk Entrepreneurship 3 Forretningsmodellens mønstre A
Tværmedial Kommunikation 9 +content Interkulturel kommunikation
Overordnet fokus forløbet
Præsentationens transcript:

Interkulturel kommunikation Hvilke udfordringer og problemer møder virksomheder, når de kommunikerer med forskellige kulturer?

Interkulturel kommunikation At møde ”den anden”….. ”Interkulturel kommunikation indebærer både en risiko for misforståelser og en chance for forståelse.” Definition: ”Kommunikation er den dynamik, der kan skabe fælles forståelse og enighed blandt mennesker. Kultur er de normer og forventninger, der former kommunikations- processen.” (Sine Nørholm Just, CBS)

Interkulturel kommunikation Morsø Jernstøberi A/S (www.morsoe.com) Etableret i 1853 af N. A. Christensen Godt 150 års erfaring inden for produktion af brændeovne, skorstene, indsats, grill, tilbehør Brand: høj kvalitet, pålidelighed, dansk Eksportmarkeder: Europa, Afrika, USA, Canada, Japan, Australien

Interkulturel kommunikation Localization = tilpasning af et produkt, service, tekst osv. til en specifik kultur, sprog, præference Globalization = øget mobilitet af varer, service, arbejdskraft, teknologi og kapital i verden Globalisering i marketing: Global brands need global communication strategy (Coca Cola)

Interkulturel kommunikation Sidst i 1990’erne: Morsø Jernstøberi reviderer sit markedsføringsmateriale og oversætter den danske version til engelsk, tysk, hollandsk, italiensk, norsk og svensk Fotografier, farver, lay-out, symboler, selling points etc. ændres ikke Retorisk strategi ændres ikke

Interkulturel kommunikation UK og DK: begge lavkontekstkulturer – kulturerne ligner hinanden……. Kulturelle lighedspunkter? Markedsføringsmæssige lighedspunkter? Tekstmæssige lighedspunkter?

Interkulturel kommunikation Theodore Levitt (1995): globalisering som strategi (produktion, ledelse, distribution, marketing) Men: brands opfattes forskelligt på forskellige markeder HONDA: USA = kvalitet + pålidelighed HONDA: Japan = fart + ungdom + energi IKEA: Australien = mode + prestige

Interkulturel kommunikation Kulturelle forskelligheder er essentielle Bør ”indregnes” i alle strategier Etnocentrisme: En tendens til at betragte ens egen kultur som overlegen i sammenligning med andre kulturer, man betragter andre kulturer som værende mindre værd/vigtige i fht ens egen kultur ”Danish” behøver ikke opfattes som kvalitet!

Interkulturel kommunikation Morsø vælger en etnocentrisk tilgang til sin markeds-kommunikation Morsø forventer, at det engelske marked opfatter budskabet i brochuren som det danske marked opfatter budskabet…. Fordel: standardisering = omkostningsbesparende Ulempe: ?

Interkulturel kommunikation Shannon & Weaver (1949): Man forudsætter, at afsender og modtager har samme kulturelle identitet. Kommunikation er en lineær proces – støj er udelukkende af ”teknisk” karakter ”Støj” kan også være af kulturel/forståelsesmæssig karakter

Interkulturel kommunikation Morsøs datterselskab i UK ville ikke bruge oversættelsen! Datterselskabet producerede sin egen tilpassede oversættelse til det britiske marked = localization Tekst, fotos, farver, lay-out, selling points blev også tilpasset

Interkulturel kommunikation Morsø Jernstøberi var skeptisk over for den tilpassede/lokaliserede version af salgsmaterialet Men: salgstallene steg markant ”The gut feeling”/”something isn’t quite right”

Interkulturel kommunikation

Interkulturel kommunikation

Interkulturel kommunikation