Læringsrum for implementering af akkrediteringsstandarder
Oplæget vil omhandle: Læringsrum Institutionaliseret uddannelse af ledelse og akkrediteringskonsulenter Strukturerede læringsforløb på arbejdspladsen (refleksive processer) Et nyt perspektiv på at opnå en følelse af nødvendighed
Uddannelse af akkrediterings-konsulenter d. 1-2. april Trin 6 (Kotter): Styrkelse af medarbejdernes kompetencer Sørg for nødvendig medarbejderuddannelse Uddannelse (Wenger): Kodificering af viden der skal meningsforhandles til et tingsliggjort emne Et selvevalueringsredskab eller papirarbejde der kan vinges af i et skema Hvordan planlægges interventioner der får medarbejderne til at forholde sig til praksis? Uddannelse af akkrediterings-konsulenter d. 1-2. april 103 standarder 452 indikatorer
Møder (som ambassadør) Opslagstavle (overordnede budskaber) E-mail (Krav og henvisninger) Plancher: (Kompleks viden, helt ny viden) Brug evt. farver, tegninger, vittigheder
Læringens fire faser Den erfaringsbaserede læreproces Refleksion Viden Handling ”At praktisere konstant” ”At studere” Udsættes for refleksion Ny viden, mere hensigtsmæssige handlemønstre Værdier & grundlæggende antagelser Kilde: Hildebrandt & Brandi. Lærende organisationer. 1998 (Kolb, Lewin, Dewey, Schön)
Fire trin i kvalitetsudviklingsprocessen - svarende til akkrediteringsstandardens indikatorer Standard 2.1.4.1. Ernæringsscreening: Indlagte patienters ernæringsmæssige risiko vurderes (Hvad vil vi?) Plan (Hvad gør vi?) Do (Når vi målet?) Study (Hvad skal justeres?) Act P - Trin 1 Er der retningsgivende dokumenter om hvordan vi skal arbejde? A – Trin 4 Udvikler/forbedrer vi praksis? D – Trine 2 Kendes og følges de retningsgivende dokumenter? S – Trin 3 Dokumenteres der, og hvad siger data? Kilde: Region Nordjylland, uddannelse af akkrediteringskonsulenter
Kotter forandringsledelse Måder at hæve nødvendighedsniveauet på Change management, lineær, strukturel, universel model 8 trin for fejl Fremkald en krise Tillad fejl at udvikle sig Sæt mål så højt at de ikke kan opfyldes Send informationer der demonstrerer svaghed Ledelse / lederskab Ledelse Planer skaber Budgetter Formel struktur Organisering Bemanding 10-30 % Lederskab Vision skaber Strategier Kulturen Skabe tilslutning Motivation 70-90 %
Hvordan kan vi gå til ”problemet” fra en anden vinkel? Hvordan styrkes drivkraften? Inspiration: Den anerkendende position Mobilisere drømme og forhåbninger Skabe viden om nuværende bedste praksis Hvordan kan nuværende bedste praksis bruges som trædesten? Det unikke i organisationen Et dynamisk organisatorisk rum , et levende social system Plan/virkelighed Videnskabsteoretisk: Hvilket sprog benyttes til at begribe organisationen? En kombination – for at skabe motivationen Hvad vil om to år få jer til at sige – ’Godt vi fik Den Danske Kvalitets Model?’