Læringsrum for implementering af akkrediteringsstandarder

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Bedre udbytte af it i skolen Noter fra lærernes selvevaluering af emne 2.
Advertisements

Den Danske Kvalitetsmodel
3. seminar om afklaring og vurdering af realkompetencer 20.maj 2010 Silkeborg Ulla Nistrup Velkommen.
Når uddannelse, udvikling og god sygepleje går hånd i hånd.
Hvordan kan resultaterne fra Sundhedsprofil 2010 bruges i den regionale folkesundhedsstrategi? Bente Lauridsen Regionsrådets 1. næstformand og medlem af.
På vej mod forandring Charlotte Dalsgaard, direktør, cand. techn. soc. 20. maj rganisationsudvikling
Kursus den 12. marts Program i dag: Opsamling fra sidst.
Hierarki for styringsredskaber
Agenda Refleksion over sidste undervisningsdag.
- Et interaktivt kursus i forandringsledelse
Udvikling og kvalitets sikring af sygeplejen i praksis
Date :31 1.
Kvalitetsstyring som ledelsesværktøj.
Introduktion til vejledning i projektarbejde
Opfølgning på TULE xxx Koncern HR
Velkommen til SKJOLDHØJ FORSAMLINGSHUS. Historien om Mahmoud Hvordan var det engang……
SFO – mellem skole- og fritidspædagogik
Bedre udbytte af it i skolen Noter fra lærernes selvevaluering af tema 1.
Bedre udbytte af it i skolen Noter fra skolens ledelsesteams’ selvevaluering.
Bedre udbytte af it i skolen Noter fra kommunale repræsentanters selvevaluering.
Introduktion til KVIK KvalitetsVærkøj til udvikling af Innovation og Kompetence Standardoplæg for ledelsen m.fl.
BRO Kompetenceudvikling Brugerinddragelse, Relationelle kompetencer og Overgange Winnie Lund BRO Nord Navn (Sidehoved/fod)
Forandring og læring i organisationen
På vej mod en region Nye muligheder Harmonisering. Kvalitet – effektivisering Den fremtidige specialeplanlægning Kompetencebehov i fremtidens hospitalsvæsen,
Afdelingsledelsen Vision og værdigrundlag i Planlægningsområde Syd.
Hvem er jeg? Gunvor Hallas Chefkonsulent Cand.scient.adm., født 1952
UDVIKLINGSFORLØB FOR LEDERE Kriminalforsorgen Midt- og Nordjylland Modul 1 Ved brug af materialet og yderligere information kontakt: Jens Linder, Chefkonsulent,
Niveauer for læring i organisationen
Carsten Lindorf Lean - kompetenceudvikling Ledelsen.
E-learning – individ og fællesskab Perspektiver på uddannelse, vidensdeling og vidensudvikling som fælles praksis i CSCL-former. Asger Hasle Harlung Konference.
Konfigurationsskolen
Dansk kvalitetsmodel på det sociale område.
Når strategien om innovation skal virkeliggøres - At oversætte strategier KLKs Innovationsdag November 2014 Søren Obed Madsen
1 Marianne Tewes, Hjertecentret Implementering af en klinisk retningslinje – effekt af et uddannelses- & træningsforløb for erfarne sygeplejersker Dokumentationskonference.
Hvad er det gode skolelederliv? - Et selvevalueringsforløb.
Konference om efteruddannelse og kompetenceudvikling
Den nye sundhedsaftale 2015 – 2018
til implementering af retningslinjer i almen praksis
Lauritz B. Holm-Nielsen, Rektor Oplæg for statslige topledere 2006 A A R H U S U N I V E R S I T E T Internationalisering af uddannelser.
KVIK-modellen KVIK-modellens historie Modelgennemgang
KVIK KvalitetsVærktøj til udvikling af Innovation og Kompetence
Introduktion til KVIK KvalitetsVærkøj til udvikling af Innovation og Kompetence Standardoplæg til hele organisationen.
6. Evaluere og vurdere vores strategier og virkelig- gørelsen af dem 3. Tegne vores strategier Strategicirklen 5. Følge op på vores strategier i dagligdagen.
Hvad er det gode skolelederliv?
Velkommen til KIP lancering Kompetencer I Praksis.
Lederkonferencen 9. juni 2010
Læreprocesser i naturvidenskabelige fag - I erhvervsuddannelses-kontekster Ole Ravn Christensen Paola Valero Institut for Uddannelse, Læring og Filosofi.
Institut for Kvalitet og Akkreditering i Sundhedsvæsenet marts 2015 Den Danske Kvalitetsmodel Midtvejsbesøg Hospitalsenhed Vest, Herning.
©SCKK 2005 Excellence Netværk 2004/2005 KVIK vs. Excellence – kan de kombineres og hvordan?
Introduktion til KVIK Modellen Tovholderens rolle og opgaver
Præsentation af egen institution En forudsætning for en konstruktiv erfaringsudveksling og sparring indenfor netværket er, at kendskabet til hinanden er.
Nye veje for bibliotekets brugeruddannelse Fra Bologna til Hammerfest - dansk fra sidelinjen Oslo 6.april06 Tina Pipa Koordinator for Brugeruddannelse.
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Introduktion til KVIK Selvevaluering fra start til slut 27. september 2007 SCKK temadag.
Lederskab og organisering - Om at skabe dynamiske rammer Børnechef Kirsten Pamperin.
Kvalitetsarbejdet i speciallægepraksis - Hvorfor du’r DDKM? FAS Årsmøde Munkebjerg
Katrine Schumann, communicate2innovate. Mission-statement: Superhelteakademiet Karakteristik af Den pædagogiske Konsulent 2010 Levendegørels e af Teori.
Organisation & Kultur SOL3 september 2015 Elsebet Gjetting Cand.comm., konsulent.
1 Vision Region Syddanmark har en HR-funktion, som via initiativ, dialog og samarbejde understøtter forretningsområdernes behov for HR ydelser HR sætter.
Præsentation af Praktikvejlederuddannelsen. Praktikvejlederuddannelsen En basisuddannelse med muligheder!
(Hvordan) bringer Peer-støtte recovery ind i organisationerne
Udfordringer og muligheder i det tværfaglige samarbejde Tværfaglig intelligens . Tværfaglig intelligens. Sundhedskonference 2016 Eva Just.
Hvad er det gode skolelederliv?
Modernisering og Akkreditering
Kvalitetsenheden for Almen Praksis i Region Nordjylland
ERP og BPR.
Audit som metode til kvalitetsudvikling
DDKM – Den Danske Kvalitetsmodel
Program d. 19. aug Audit som metode til kvalitetsudvikling v. Lars Oberländer Kaffe – Planlægning,
DDKM – Den Danske Kvalitetsmodel
Gruppeudviklingssamtale Trin 1-2-3
Præsentationens transcript:

Læringsrum for implementering af akkrediteringsstandarder

Oplæget vil omhandle: Læringsrum Institutionaliseret uddannelse af ledelse og akkrediteringskonsulenter Strukturerede læringsforløb på arbejdspladsen (refleksive processer) Et nyt perspektiv på at opnå en følelse af nødvendighed

Uddannelse af akkrediterings-konsulenter d. 1-2. april Trin 6 (Kotter): Styrkelse af medarbejdernes kompetencer Sørg for nødvendig medarbejderuddannelse Uddannelse (Wenger): Kodificering af viden der skal meningsforhandles til et tingsliggjort emne Et selvevalueringsredskab eller papirarbejde der kan vinges af i et skema Hvordan planlægges interventioner der får medarbejderne til at forholde sig til praksis? Uddannelse af akkrediterings-konsulenter d. 1-2. april 103 standarder 452 indikatorer

Møder (som ambassadør) Opslagstavle (overordnede budskaber) E-mail (Krav og henvisninger) Plancher: (Kompleks viden, helt ny viden) Brug evt. farver, tegninger, vittigheder

Læringens fire faser Den erfaringsbaserede læreproces Refleksion Viden Handling ”At praktisere konstant” ”At studere” Udsættes for refleksion Ny viden, mere hensigtsmæssige handlemønstre Værdier & grundlæggende antagelser Kilde: Hildebrandt & Brandi. Lærende organisationer. 1998 (Kolb, Lewin, Dewey, Schön)

Fire trin i kvalitetsudviklingsprocessen - svarende til akkrediteringsstandardens indikatorer Standard 2.1.4.1. Ernæringsscreening: Indlagte patienters ernæringsmæssige risiko vurderes (Hvad vil vi?) Plan (Hvad gør vi?) Do (Når vi målet?) Study (Hvad skal justeres?) Act P - Trin 1 Er der retningsgivende dokumenter om hvordan vi skal arbejde? A – Trin 4 Udvikler/forbedrer vi praksis? D – Trine 2 Kendes og følges de retningsgivende dokumenter? S – Trin 3 Dokumenteres der, og hvad siger data? Kilde: Region Nordjylland, uddannelse af akkrediteringskonsulenter

Kotter forandringsledelse Måder at hæve nødvendighedsniveauet på Change management, lineær, strukturel, universel model 8 trin for fejl Fremkald en krise Tillad fejl at udvikle sig Sæt mål så højt at de ikke kan opfyldes Send informationer der demonstrerer svaghed Ledelse / lederskab Ledelse Planer skaber Budgetter Formel struktur Organisering Bemanding 10-30 % Lederskab Vision skaber Strategier Kulturen Skabe tilslutning Motivation 70-90 %

Hvordan kan vi gå til ”problemet” fra en anden vinkel? Hvordan styrkes drivkraften? Inspiration: Den anerkendende position Mobilisere drømme og forhåbninger Skabe viden om nuværende bedste praksis Hvordan kan nuværende bedste praksis bruges som trædesten? Det unikke i organisationen Et dynamisk organisatorisk rum , et levende social system Plan/virkelighed Videnskabsteoretisk: Hvilket sprog benyttes til at begribe organisationen? En kombination – for at skabe motivationen Hvad vil om to år få jer til at sige – ’Godt vi fik Den Danske Kvalitets Model?’