GRATIS HR & LEDELSESTILBUD

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Oplæg om den nye offentlighedslov – set fra ombudsmandens stol v/Folketingets Ombudsmand Jørgen Steen Sørensen Seminar, Kammeradvokaten, 20. november 2013.
Advertisements

IPad, en naturlig del af lege- og læringsmiljøet i Daginstitutionen Mariehønen i Jelling  Mariehønen i Jelling er en aldersintegreret Daginstitution med.
KONFLIKTHÅNDTERING Velkommen! Dias.
Psykisk arbejdsmiljø.
”Kan ledelse kurere sygdom?” Masterclass, tirsdag den 21. juni 2011
At forholde sig professionelt Anne Skov
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne beskriver og italesætter ofte sig selv med de ord, som voksne brugte om dem, da de var børn. Mange.
Klager og den vanskelige samtale
Hvem er vi? Martin Dahl Karin Dam Nielsen
Forældremøde Lærkebo. Mariagerfjord Kommune.
Gode råd i forbindelse med mundtlig eksamen
©Jenny Bohr – Til underviserne Her er valgt at vise filmen ”et liv i kaos”. Hvis kursisterne er unge, kan man vælge en anden film eks. ”det.
En ultra kort og praksisnær introduktion til mentaltræning
Flere bekendte, lige så mange venner, men mere tid alene… - Nogle få perspektiver på ungdoms- og foreningsliv i en ”synes godt om”-kultur København 3.decemberr.
Workshop almene boligdage
Hvad gør livet så værdifuldt?
Uddannelsesdag for kursusledere og efteruddannelsesvejledere Fra viden på kursus til handling i praksis Møde om God læring.
Psykoedukation til unge i OPUS
UDVIKLINGSKATALOG - A •være mere direkte og krævende overfor andre •påtage sig nye varierede opgaver noget oftere •bruge sin autoritet noget mere •træffe.
MedarbejderUDVIKLINGSsamtale
Learn2improve Dansk Junior Golf Akademi
Arbejdspladsudvikling
Samarbejde med eller uden Service Level Agreement (SLA)
Den praktiserende læge som virksomhedsleder og arbejdsgiver
En konflikthåndterende kultur
Ledere i gang August 2010 Kaj Jørgensen, Lønchef
Ledelse af frivillige i det kirkelige arbejde v. Dorte Kappelgaard Roskilde d. 5. september 2011.
at arbejde med ledernes psykiske arbejdsmiljø?
Den lille forskel - der gør så stor forskel Kære familie og venner Selvom I alle kender til Daniels diagnose, så ved vi at det kan være svært helt at forstå.
Hvem kommer på Perron 3 Hvilken profil har de? Hvad har fået dem til at komme?
Problemliste Listen laves vilkårligt – herefter udvælges det problem der har 1. prioritet
Hvad gør livet så værdifuldt?
Hvordan passer jeg på mig selv ?
Efteruddannelsesindsatsen 2007 Analyse Danmarks undersøgelse januar 2008 Oplæg på Kompetencerådets møde den v./ Merete.
Hans Jørgen Limborg & Hans Hvenegaard
Opfølgning på TULE xxx Koncern HR
Tema 5: Relationer og kommunikation Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Konstruktiv dialog kan forebygge smerter i muskler og led
Procesværktøjer.
Circle of change Benægtelse Reaktion Accept Handling
Vejlederens kommunikation
Psykoterapeutisk Center Stolpegård Klinik for Spiseforstyrrelser Flerfamilieeftermiddage II PC Stolpegård 1.
Boligsocialt arbejde hos Boligkontoret Danmarks medlemmer Et kig på de største udfordringer Katja Lindblad, udviklingschef
Team En gruppe er en samling mennesker, der Har fælles mål
Refleksioner og opsamling ift. i går
Tillids- og TalsmandskursusSøfartens Ledere TR`ens rolle og rettigheder Valg af tillidsmænd  Valg af tillidsmand/mænd forudsætter hjemmel hertil i overenskomsten.
Lederseminar 2014 Varde Kommune
God ledelse og god bestyrelseskultur Ledelse og samarbejde Temamøde BL´s 6.kreds Den 11.November 2014.
Peter Westmark Relationskompetence - det er de professionelle voksne der ansvar for kvaliteten af relationen STU - Træf Den
Hvordan virker certificering som arbejdsmiljøregulering? Robson Sø Rocha, PhD Assistant Professor Copenhagen Business School.
Randers Kommune. 2 Stabene i Randers Kommune - 2 Møde gruppen af stabsledere – Velkommen v. Klaus Christiansen - Introduktion til arbejdsprocessen.
Hvis du ønsker at opnå fremragende
Præsentation af resultaterne fra casestudie
CFK  Folkesundhed og Kvalitetsudvikling Høskovkollegiet 2014 Høskovkollegiet 2014 opgørelse Dataindsamlingen er foretaget i perioden fra.
Stress En folkesygdom?.
Adfærd og kommunikation på traumestuen. Lone Kobberø.
Hvordan man bekæmper mobning
Hvad kan vi gøre for at hjælpe søskende??
Kapitel 13 Ansættelsesret. I kapitel 13 gennemgås: 1. Arbejdsret 2. Generelle spilleregler 3. Ansættelsesaftalens indhold 4. Funktionærret 5. Ansatte.
LUP – Personalejura, 20. okober 2009 Skarrildhus Personalejura og Arbejdsgiverrollen.
Hvorfor individuel lønforhandling?. Hvad er individuel lønforhandling? Med individuel lønforhandling har den enkelte medarbejder forhandlingsretten og.
Ansættelsesforhold Med fokus på ophør af ansættelsesforholdet.
Kapitel 17 Ansættelsesret. 1.Ansættelse 2.Diskrimination og ligebehandling 3.Under ansættelsen – funktionærloven 4.Ophør af ansættelsen Kollektiv eller.
Skab engagement som coach Dette er et værktøj for dig, som vil Skabe motivation, engagement og ejerskab Sikre bedre performance Skabe udvikling og læring.
Den professionelle samtale Ilulissat den 11. februar 2016 Jakob Munk Jensen, Danmarks Læreforening.
3. dag - Modul 1A Afskedigelse Evaluering (kl ) Lunchbox og tak for denne gang (kl )
Afskedigelse UC plus.
TR-kursus IA Afskedigelse - lærere ved VUC 14. September 2018
Afskedigelse FOAS.
Afskedigelse A2B.
Præsentationens transcript:

GRATIS HR & LEDELSESTILBUD HVAD KAN DU - OG HVAD MÅ DU?

INSPIRATION TIL GOD PERSONALE LEDELSE HVAD MÅ DU..? Ifølge loven og reglerne.. HVAD KAN DU…? Den gode måde at drive ledelse på..

2014 Møde 4 onsdag den 12/3 kl. 08.30-12.00 Tema: Hverdagens konflikter og de psykiske arbejdsmiljø Møde 5 tirsdag den 6/5 kl. 08.30-12.00 Tema: HR & Ledelses monopolet – aktuelle HR og ledelses spørgsmål og dilemmaer (Gæster i HR monopolet: Helle Thomsen FCM, Claus Steinlein FCM)  Møde 6 tirsdag, den 10/9 kl. 08.30 -12.00 Tema: Performance management

Kom af med de rigtige – på den rigtige måde Dagens indhold Kom af med de rigtige – på den rigtige måde                      Morgenmad samt velkomst ved Ole og præsentation.                      Vanskelige samtaler - Ole                      De 3 K’er– Ole                      Opsigelsesprocessen – Søren Opfølgning og Ledelsespligten – Ole Fremkig – Søren/Ole                 

GRATIS HR & LEDELSESTILBUD DE VANSKELIGE SAMTALER

Dansk Ledelseskultur Selvledelse og teamledelse Uformel ledelse Konfliktsky ledelse …person der står i spidsen for og har bestemmende indflydelse på et foretagende, en gruppe mennesker, tilhængere el.lign.

Team og Selvledelse…. Dialog og tillid præger ledelsesstilen på danske arbejdspladser Du skal selv finde ud af at strukturere og løse dine arbejdsopgaver eller følge en instruktion fra kollegaerne. Lederen kontrollerer ikke eller følger ikke op på alt. Du skal selv holde styr på tidsforbrug og deadlines – og levere den aftalte kvalitet Teamledelse vil sige, at en gruppe af medarbejdere får tildelt en opgave eller et projekt, som man finder ud af at løse indbydes.

Uformel ledelse… I vores generelle stræben efter lighed på arbejdspladsen, udviskes den traditionelle chef-medarbejder relation. Det betyder, at selv om man i nogle situationer taler og agerer som kollegaer, så er man i andre situationer chef og medarbejder. Ulempen er, at det er svært at tyde og gennemskue, hvornår chefen er kollega, og hvornår chefen er chef. Især når man aldrig har været udsat for uformel ledelse før.

Konfliktsky ledelse… Danske ledere har det – som resten af nationen – dårligt med konflikter. Det sker tit, at en leder går uden om et problem med en medarbejder for at undgå at såre vedkommende. Eller at lederen kommunikerer uklart ved en irettesættelse, så det er svært for medarbejderen at tyde, hvad lederen egentlig mener.

Vi er generelt gode til at få ting til at gro….

Det bliver vanskeligt fordi… Vi er ikke dygtige til konfronterer Vi er er en del af teamet i dag – og leder i morgen Vi går rundt om grøden og lader problemet vokse unødvendigt stort Vi har for travlt med alt muligt andet end at være leder

Intet kan stå over virksomhedens mål! POPULÆR FORSTÅENDE TOLERENCE RAR VENLIG TÅLMODIG GODE FORKLARINGER DET ER OGSÅ FORDI….

GRATIS HR & LEDELSESTILBUD KRAV, KÆRLLIGHED & KONSEKVENS

KRAV! Hvis jeg ikke ved hvor jeg skal hen, er det jo ligegyldigt hvilken vej jeg vælger….

KÆRLIGHEDEN… Jeg vil gå rigtigt langt for at træne dig Jeg vil supportere dig, alt det jeg kan Jeg vil støtte og udfordre dig Jeg vil hjælpe og rådgive Jeg vil stole på dig - og vise det

KONSEKVENSEN… Godt gået! Belønning Udvikling *#¤!!&)(?!!¤%&!!!! ”Straf” Afvikling

GRATIS HR & LEDELSESTILBUD OPSIGELSESPROCESSEN GRATIS HR & LEDELSESTILBUD

Opsigelse – Huskeliste 5 pkt. – Bilag 1 Opsigelsesgrundlag Opsigelsesvarsel Opsigelsens begrundelse – saglighedskrav Arbejde/suspension/fritstilling i opsigelsesperioden Afholdelse/opgørelse/afregning af ferie og feriefridage

Opsigelse Ad. 1) Opsigelsesgrundlag Ved enhver opsigelse bør virksomheden altid undersøge: Hvilken type medarbejder er det? Medarbejderens anciennitet Om medarbejderen er omfattet af særlige beskyttelsesregler?

Opsigelse Ad. 2) Opsigelsesvarsel Bestemmelse i lov, kollektiv overenskomst eller ansættelsesaftale Funktionærlovens opsigelsesvarsel (bilag 2) Opsigelsesvarsel efter Textiloverenskomsten (bilag 3)

Opsigelse Ad. 3) Opsigelsens begrundelse – saglighedskrav Visse regler stiller krav om, at en opsigelse af et ansættelsesforhold skal være sagligt/rimeligt begrundet i virksomhedens eller medarbejderens forhold Funktionærlovens § 2b (bilag 4) Hovedaftalens § 4, stk. 3 (bilag 5)

Opsigelse Ad. 3 Opsigelsens begrundelse – saglighedskrav Opsigelse begrundet i virksomhedens forhold: rationalisering/lønbesparelse omstrukturering eks. 1: Arbejdsmangel eks. 2: Intern/ekstern sælger eks. 3: Tysk kundskaber

Opsigelse Ad. 3) Opsigelsens begrundelse – saglighedskrav Opsigelse begrundet i medarbejderens forhold: samarbejdsproblemer manglende ”performance”

Opsigelse Betingelser i FUL § 2b, stk. 1. Godtgørelse for usaglig opsigelse – ful § 2b – bilag 4 Betingelser i FUL § 2b, stk. 1. Beskæftiget uafbrudt i et år på opsigelsestidspunktet Opsigelsen må ikke være rimeligt begrundet i hverken virksomhedens eller F’s forhold Tidspunktet for vurderingen er opsigelsestidspunktet Hvem har bevisbyrden?

Opsigelse Godtgørelsens størrelse efter FUL § 2b Udgpkt.: Max ½ af opsigelsesvarslet Modif.1.: F ved opsigelsen fyldt 30 år, kan godtgørelse udgøre indtil 3 mdr’s. løn. Modif.2.: F beskæftiget i mindst 10 år, kan godtgørelse udgøre indtil 4 mdr.s løn Modif.3: F ansat i uafbrudt 15 år, kan godtgørelsen udgøre indtil 6 mdr.s løn Godtgørelse ligger typisk mellem ½ og 2/3 af maksimum.

Opsigelse Ad. 4) Arbejde/suspension/fritstilling i opsigelsesperioden Bilag 6 (personalejura side 62-64) Virksomheden bestemmer ensidigt Suspension: Arbejdsgiver beslutter at lønmodtageren ikke skal udføre sine sædvanlige arbejdsfunktioner men stå til rådighed. Fritstilling: Medarbejderen skal ikke udføre sine sædvanlige arbejdsfunktioner og ikke stå til rådighed for arbejdsgiver.

Opsigelse Ad. 5) Afholdelse/opgørelse/afregning af ferie og feriefridage Varsling af ferie – hovedferie og restferie Feriefridage Optjeningsår/ferieår

Bortvisning LM’s væsentlige misligholdelse => bortvisning Hvad er forskellen på opsigelse og bortvisning? Passivitet Bortvisningsgrunde?

GRATIS HR & LEDELSESTILBUD LEDELSESPLIGTEN GRATIS HR & LEDELSESTILBUD

Hvordan opleves du som leder……? …….og hvordan ser du dig selv?

DET ER ALDRIG RART AT BLIVE FANGET I HEGNET!

Din pligt som leder – og en konkret forventning! At håndtere de ting, der ikke virker At gribe ind - rettidigt At du sætter rammerne Vise respekten for både for kollega og virksomhed

Skift i tide….

2 klassikere… Forhaling Hvis lederen udskyder tidspunktet for den vanskelige besked, skaber det utryghed hos medarbejderen. Denne utryghed beslaglægger mange resurser, som var bedre anvendt til at affinde sig med situationen. Dårlig forberedelse Hvis lederen er dårligt forberedt, kan han måske ikke underbygge sin beslutning ret godt. Det kan resultere i, at medarbejderen med rette kan stille spørgsmål ved kvaliteten af beslutningen.

…Og 2 mere… Manglende afklaring af egne følelser Det er væsentligt i forberedelsen at klargøre sig, hvilke følelser medarbejderens reaktioner vil fremkalde hos en selv. Hvis dette forsømmes, kan lederen i situationen komme til at fremstå som usikker og famlende, og det kan være svært at fastholde sine synspunkter. Bruger for lidt tid Selvom situationen er ubehagelig, bør lederen bruge tilstrækkelig tid til at få begrundet din beslutning og få medarbejderen til at acceptere den. Der bør også være tid til, at medarbejderen kan ytre sig om sin oplevelse af sagen - men der må ikke hos medarbejderen opstå forhåbning om ændring af beslutningen.

GRATIS HR & LEDELSESTILBUD OPFØLGNING GRATIS HR & LEDELSESTILBUD

Tænk på resten af teamet Tag hånd om den, der ikke skal være med mere Tag hånd om dem, der skal være med fremad - Hvorfor/Derfor Fremtiden Roller Krav Planer - Outplacement Support mv

GRATIS HR & LEDELSESTILBUD FREMKIG – 2014!

2014 temaerne Møde 4 onsdag den 12/3 kl. 08.30-12.00 Tema: Hverdagens konflikter og de psykiske arbejdsmiljø. Møde 5 tirsdag den 6/5 kl. 08.30-12.00 Tema: HR & Ledelses monopolet – aktuelle HR og ledelses spørgsmål og dilemmaer. (Gæster i HR monopolet: Helle Thomsen FCM, Claus Steinlein FCM)  Møde 6 tirsdag, den 10/9 kl. 08.30 -12.00 Tema: Performance management og fratrædelsesaftaler

HR & Ledelses monopolet Konkrete cases Skæve vinkler Inspiration og debat

Input og dilemmaer På Linkedin gruppen eller på mail må du gerne spille ind med ledelsesdilemmaer og konkrete cases som du gerne vil have panelets input til den 6/5 2014. Vi anonymiserer casene i det nødvendige omfang.

TAK FOR I DAG! Vi glæder os til at se dig igen den 12/3 2014