Udvikling og styring af en virksomhed

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Gitte Rosholm Advice A/S
Advertisements

Cand. techn. soc. Pia Bille Konsulent i Lepla
Logistik Mål og strategier
Balanced Scorecard i Dansk Landbrugsrådgivning
10 Konkurrencesituationen
Analyse af eksterne og interne forhold
Gode råd og eksempler på faldgruber
& Økonomistyring Organisationer
Produktion og Logistik
Logistik og supply chain management
Erhvervscase Erhvervscasen kan f.eks. indeholde:
Skabelon til strategisk plan
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Efter selvevalueringen Tovholderens rolle og opgaver 22. august 2007.
Digitalisering i Praktiken Workshops den 9. februar 2007
1. Virksomhedens strategiske planlægning
Kvalitetsstyring som ledelsesværktøj.
IS-Strategi.
Virksomheder - definition
FRA BIKS TIL BUSINESS Vækstmuligheder for kvindelige selvstændige - OPGAVER Århus september 2010.
BackIIBasic En undervisningscase i entrepreneurship
Grundlæggende regnskabsforståelse
Illustrationer til undervisningsbrug
Formulering af strategi ud fra analyse og ”Scenarier”
SWOT-analysen Litteratur lektion 4 Lægaard:
Grundlæg din succes med en langsigtet strategi Derfor er en strategi vigtig – også på landbrug. Mikael Vest 10. januar 2007.
Carsten Lindorf Lean - kompetenceudvikling Ledelsen.
Henning Boddum Mobil tlf Kordegnenes Årsmøde Velkommen til Strategi og Social kapital.
Opsummering af strategiske mål fra analysearbejdet Noter alle de strategiske mål, du/I er nået frem til i analysearbejdet Prioriter, sorter, saml og tilføj.
Konfigurationsskolen
IBC Kurser Ole Høyer 1 VVU Akademiuddannelse i Ledelse Lederskab Dag 3.
PBJ Consult A/S – Mere end et systemhus HR i øjenhøjde
Barrierer i og for forbedringsprojekter Udenom, indenom, henover eller igennem barriererne Hvilken vej vil du? 12. oktober C2E netværk.
Illustrationer til undervisningsbrug
Design af organisationen
29. Plan- og budgetlægning
Rambøll Managements definition af it-governance
Side Driftsøkonomi Kapitel 21 Innovation.
4 Interne forhold Oversigt Værdikæder Kernekompetence
Ledelse af forandringer i praksis Peter Engberg Jensen.
Erhvervsservice Vækst og udvikling
Status for arbejdet med KVIK Tal og fakta Hvad viser evalueringen af KVIK projektet og hvad siger I selv om arbejdet med KVIK? Hvad kan vi så lære af det?
34. Plan- og budgetlægning
Kaplan og Norton: The balanced scorecard
Strategi i Vindervirksomheder Kapitel 2
Mission, vision og strategi.....det er DER – VI skal hen !
Introduktion til afsætning
23. Økonomiske beslutninger
Luksus tøj/accessoires i EU Gucci, Chanel, Hermes og Louis Vuitton
Business cases.
Strategisk kompetenceudvikling - konteksten
Vis hjælpelinjer som er en hjælp ved placering af billeder 1.Højre klik på den aktuelle side og vælg ’gitter og hjælpelinjer’ 2. Sæt kryds ved ’Vis’ tegnehjælpelinjer.
1 [Firmanavn] Forretningsplan NB Mine popsmarte figurer bør slettes, hvis denne template anvendes !
Markedsanalyse og valg af kundegrupper Temamøde den 28. oktober 2004 v/Katrine Nygaard Hansen.
{ Strategi Pepsi Cola Daniel L, Daniel G, Mette N og Trine.
21. Den strategiske plan.
18. Strategisk analyse af eksterne forhold
4 Interne forhold Oversigt Værdikæder Kernekompetence
SUF - gevinstrealisering
Strategisk udvikling af landbrugsbedriften Torben Ulf Larsen
ERP og BPR.
34. Planlægning og budgetlægning
Præsentation af forretningsplan
ERP og BPR.
Præsentation af forretningsplan
Strategi Juni 2013 Montanas Strategi
Mission, vision og forretningsidé
23. Økonomiske beslutninger
Præsentation af forretningsplan
Firmanavn Forretningsplan.
Præsentation af forretningsplan
Præsentationens transcript:

Udvikling og styring af en virksomhed Strategi Udvikling og styring af en virksomhed

Strategi Hvad er felttogets mission? På hvilken slagmark skal slaget stå? Hvad er fjendens styrke? Hvilke stridskræfter skal benyttes? Hvorledes sikres forsyningslinierne?… Hvad gør virksomheden? På hvilket marked skal der gøres noget? Hvad er konkurrenternes styrke? Hvilke konkurrencepara-metre skal benyttes? Hvordan sikres logistikken?…

Strategi-skoler Langtidsplanlægning Strategisk planlægning Produkt-markedsstrategi Kompleks strategisk ledelse

Langtidsplanlægning Omgivelser: Stabilt, simpel og i vækst Mål: Fordele økonomiske ressourcer Indhold: Finansiel planlægning og profitmaksimering Elementer: Budgetter og handleplaner

Strategisk planlægning Omgivelser: Foranderligt, men forudsigeligt Mål: Anvende ressourcer inden for de mest lovende områder Indhold: Tilfredsstille kundebehov for at skabe profit Elementer: Strategisk budget og valg af produktmarkedssegmenter

Produkt-markedsstrategi Omgivelser: Foranderligt med store, diskontinuerte skift Mål: Sørge for balanceret cash-flow og konkurrencemæssige fordele Indhold: Opnå/skabe konkurrencemæssige fordele for at opnå profit Elementer: Virksomheds, SBU- og funktionelle strategier

Kompleks strategisk ledelse Omgivelser: Foranderligt med store, diskontinuerte skift Mål: Løse og integrere problemer indenfor teknologiske, sociale, forretningsmæssige og andre områder Indhold: Håndtere alle elementer af omgivelser og internt for at skabe overlevelse Elementer: Mange forskellige slags strategier efter behov

Hvilken skole Formentligt kompleks strategisk ledelse for de fleste Derfor: Vi må fokusere på flerdimensionelle strategier

Vision At se Fremtidigt ”syn”. Ledestjerne for de handlinger, der udføres i virksomheden Abstrakt og uopnåelig (det flytter sig)

Mission At gøre Det virksomheden gør for at opfylde visionen Så konkret, at det kan bruges som mål Så fleksibelt at det kan indeholde forandringer Så abstrakt at det ikke virker hæmmende

Mål Mål ligger på forskellige niveauer, fx strategisk, taktisk og operationelt niveau Mål er så konkrete, at de kan opfyldes Mål er så konkrete, at opfyldelsen kan måles

Forretningsgrundlag Forretningsområde Funktionsområde Markeder, kunder, produkter, teknologi Funktionsområde Funktion i branchen Konkurrencegrundlag Det grundlag, hvorpå virksomheden bygger sin konkurrenceevne

Forretningsgrundlag 2 Visionen er et ønsket fremtidigt forretningsgrundlag Med alle elementer Med mulige ændringer på alle områder

Forretningsområde Markeder Kunder Produkter Teknologi Nye eller samme markeder (fx Ansoff) Kunder Kundens behov (fx Maslow) Produkter Forbedringer og nye produkter Teknologi Investering (samme teknologi – ny teknologi)

Funktionsområde Placering i branchen

Konkurrencegrundlag Fx Porters Five Forces Konkurrence i branchen Indtrængning af nye konkurrenter Leverandører Kunder Substituerende produkter

Strategier Langsigtede mål Langt sigt 2-10 år? Muligt at ændre på kapacitetsgrundlag

Taktikker Mellemlangt sigt (1-2 år?) Handlingsplaner der tager kapacitetsgrundlaget for givet Periodemål Procesbeskrivelser Procesmål

Operative mål Konkrete og målbare Sammenhæng til taktik og strategi skal være synlig Skal være kendt! Ansvaret for opfyldelse skal være uddelegeret

Hvorfor opstille mål på langt sigt? Man får tid til at overveje alternativer og træffe den rigtige beslutning Man har tid til at rådføre sig med eksperter Man kan inddrage flere interessenter i beslutningsprocessen Koalitionsmodellen Fx medarbejdere, finansielle kilder, myndigheder

Hvorfor inddrage fx medarbejdere? Hvis medarbejderne er enige i målet, så vil de arbejde for at opfylde det Medarbejderne har også et mål med at være i virksomheden (et eller flere behov, der skal opfyldes) og disse skal gerne opfyldes af virksomhedens mål

Maslow

Kernekompetencer Kernekompetencer skal muliggøre tilstedeværelse eller indtrængen på flere markeder. Kernekompetencer skal skabe en væsentlig eller mærkbar værdi, der opleves af kunden. Kernekompetencer skal være svære at efterligne.

BPR – Business Process Reengineering Kundefokus Procesforbedringer Forretningsprocesser

Forretningsprocesser

BPR-metodens elementer

BPR-analyse Procesbeskrivelse De enkelte processer Sammenhængene mellem processerne

Re-design Redesign af alle processer Fokus på kundens behov Fokus på så sammenhængende processer som muligt