Præsentation, Sundhedsfagligt forum, Hillerød Hospital, 24

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Finsenscentret den 25. marts 2014
Advertisements

Medarbejderudviklingssamtalen
Lokal kompetencedag marts / april Velkommen Lokal kompetencedag: • Opfølgning fra internatet • Fastholdelse af projektets mål • Input fra nulpunktsanalysen.
Værdiseminar Af Katrine Soelberg, Ousbjerggaard 2012
Tværsektoriel ledelse – hvorfor, hvordan, hvorhen?? Volume II
BIOANALYTIKERES KERNEFAGLIGHED OG PROFESSIONSIDENTITET
Hvilken forskel skaber mest værdi for brugerne?
EN HELHEDSORIENTERET UNGEINDSATS? ERFARINGER FRA NULPUNKTSANALYSEN AF ROUTE 25 V/ANNE MØLGAARD, RAMBØLL Alternative title slide.
Lederudvikling.
Instituttet for Blinde og Svagsynede, Rymarksvej 1, 2900 Hellerup, T: , W: Kompetenceudvikling.
Arbejdspladsudvikling
Vi gennemførte en række interview ifm
Brugerinddragelse i et uddannelsesperspektiv
Kommunikationsstrategi - et strategisk ledelsesværktøj
Når effektmåling rammer organisationen
Statens Museum for Kunst Præsentation på AUTO seminar d Helene Brøndholt Nielsen, SMK digital Louise Bugge Jacobsen, u.l.k.
Kommunal rehabilitering – hvordan lykkes vi med den
Hvad siger virksomhederne (nogle af dem)? En survey udført af projekt Talentvejen.nu ved konsulent fra HVR og Finn Lundorff + flere fra skolerne. 24 virksomheder/15.
Den brændende platform
Fælles forældremøde Thurø
Det handler om at følges med nogen og skabe resultater.
18. April 2012 Fællesskaber for Alle - Dagtilbuddets Fællesskaber Velkommen.
Vicedirektør Susanne Poulsen, Bornholms Hospital
Opfølgning på TULE xxx Koncern HR
Vejlederens funktion i det problemorienterede projektarbejde
Adfærdsændringer i Almen praksis Pisk eller gulerod? Emne - Danske Regioners syn på: Overenskomsten som styringsredskab over for praktiserende.
- Dagtilbuddets Fællesskaber
På vej mod en region Nye muligheder Harmonisering. Kvalitet – effektivisering Den fremtidige specialeplanlægning Kompetencebehov i fremtidens hospitalsvæsen,
Boligsocialt arbejde hos Boligkontoret Danmarks medlemmer Et kig på de største udfordringer Katja Lindblad, udviklingschef
Modernisering af den offentlige sektor … og indflydelse på medarbejdernes opgaver og positioner i pædagogisk praksis Lars Christensen / Professionshøjskolen.
Patient-information om medicin - hvad virker? (fokus på skr. information) Marianne Møller Farmaceut, Master i Professionel Kommunikation (MPK)
Gruppeudviklingssamtaler
Henning Boddum Mobil tlf Kordegnenes Årsmøde Velkommen til Strategi og Social kapital.
Konference Indsats, udvikling og samarbejde på det sociale område.
Projekt om forebyggelse af indlæggelser og genindlæggelser i planlægningsområde Nord Resultater, erfaringer og læringspointer Karen Gliese Nielsen Patientforløbsenheden,
Bæredygtig økonomi Kun revisitation på plejecenter hvert fjerde år – bortset fra særligt ”dyre” borgere.
Når strategien om innovation skal virkeliggøres - At oversætte strategier KLKs Innovationsdag November 2014 Søren Obed Madsen
Elementer i ”Forebyggelsespakken om Tobak”, der i særlig grad kan løfte kommunernes indsats Tobakstemagruppemøde i Sund By Netværket 17. juni 2013 Chefkonsulent.
Virksomhedsservice og mentorprojekt for unge. Virksomhederne kommer ind her Virksomheder ringer til vores callcenter på Virksomhedsservice sidder.
Lægedage Sammenhængende patientforløb – hvad skal der til? Oplevelser fra en kommunal hverdag og en hjemmesygeplejerskes beretninger Kommunalt perspektiv.
Tine Jerris, projektleder i Kronikerprogrammet
Den nye sundhedsaftale 2015 – 2018
Hovedpunkterne i en ny strategi
Udfordringer i sundhedsopgaven i den enkelte kommune - temaer fra interviewrunde strategiseminar januar 2015.
Uddannelse, roller og kompetencemåling
MODUL 3A KAREN WISTOFT PROFESSOR, INSTITUT FOR LÆRING, ILISIMATUSARFIK LEKTOR, INSTITUT FOR UDDANNELSE OG PÆDAGOGIK, AU Involvering.
Præsentation af resultaterne fra casestudie
KØBENHAVNS KOMMUNE Børne- og Ungdomsforvaltningen Forandringsprogrammet/Organisationsudvikling 9. Maj 2007 Bilag 2 BUF’s strategiske grundlag.
Kortdage 2004 Omlægningerne i de offentlige GI/GIS relaterede forvaltninger. Hvordan håndterer man de menneskelige og organisatoriske omstillingsprocesser?
KVIK-modellen KVIK-modellens historie Modelgennemgang
BKFs årsmøde 13. november 2008 Præsentation af BKFs nye ledelsespublikation Ved Børne- og Kulturdirektør Klaus Nørskov.
UNIVERSITY COLLEGE LILLEBÆLT I ucl.dk I UNIVERSITY COLLEGE LILLEBAELT Arbejdsmøde den 8. november 2011.
Et velfungerende MEDsystem: Hvorfor og hvordan? - Erfaringer fra Region Midtjylland Lars Hansson, direktør, Region Midtjylland.
1 Sigtelinjer for arbejdet På baggrund af budgetmaterialet (inkl. bagvedliggende notater og viden i øvrigt): Udarbejde formuleringer til sigtelinjer for.
Organisering og styring af den kommunale sygepleje
Introduktion til KVIK Modellen Tovholderens rolle og opgaver
Ledelses- og Styringsgrundlag. Oplæg v. Bo Johansen – 20. aug
Ledelsesudfordringer i kommunerne – nu og i den nære fremtid Oplæg for FTF`s Tænketank om ledelse, d. 6. juni v/ Per B. Christensen, formand for.
Strategisk kompetenceudvikling - konteksten
Gruppearbejde Oplæg til workshops Hvilke emner skal der være fokus på? Hvilke arbejdsgrupper skal der nedsættes? Hvad skal der til? Hvordan.
Kvalitet i fremtidens sundhedsuddannelser Uddannelsespolitisk oplæg.
Projekt Ny styring i et patientperspektiv Mette Jensen, Koncernøkonomi Region Midtjylland.
SUF - gevinstrealisering
Chefsygeplejerske Judith Mølgaard, Sygehus Fyn
Opsamling og afslutning
Optakt til samarbejdet om sundhedsaftaler og praksisplan 2014
Præsentation af Socialtilsyn Øst -orientering om årsrapport 2015 og evalueringen af lov om socialtilsyn Baggrund Socialtilsynets årsrapport skal fungere.
Adgang til egne data IT-Arkitekturrådet d It-Arkitekturrådet
Administrativ organisering
Trivselsmodel Et adhoc udvalg har i 2018 arbejdet med ideer til, hvordan ÆS lokalafdelinger kan fremme trivsel blandt frivillige. I foråret 2019 overdrog.
Præsentationens transcript:

Præsentation, Sundhedsfagligt forum, Hillerød Hospital, 24 Præsentation, Sundhedsfagligt forum, Hillerød Hospital, 24. maj 2012 af forskningsprojekt: Ansvar og ansvarlighed for koordination af patientforløb - et casestudie med fokus på den sundhedsprofessionelle i Hillerød Kommune Jakob Schierup Bovin, udviklingskonsulent, projektleder E-post: jsb@ucc.dk Tlf.: +45 4189 7218 Professionsinstituttet KLEO/sundhed – ledelse og organisationsudvikling Professionshøjskolen UCC KLEO / Sundhed

Illustration af fokus for projektet: At sætte klinisk viden i spil KLEO / Sundhed

Baggrund Formål Metode Resultater Fokuspunkter og anbefalinger Præsentation af: Baggrund Formål Metode Resultater Fokuspunkter og anbefalinger Strukturreform mv. Undersøge ”den ensomme cowboy” Casestudiemetode + modus 2 At sætte klinisk viden i spil KLEO / Sundhed

Skærm-dump fra d.d., 9. maj, 2012 At sætte klinisk viden i spil KLEO / Sundhed

Tre slags resultater Rammer for praksis Kvantitative konklusioner om praksis Kvalitative konklusioner om praksis At sætte klinisk viden i spil KLEO / Sundhed

Resultater 1: Rammer for praksis En kinesisk æske af rammer for rammer… Samlet billede af casekommunen - tre spændingsfelter: Borger- og patienttilgang Standardisering og individualitet Centralisering og decentralisering af ansvar for koordination At sætte klinisk viden i spil KLEO / Sundhed

Fund om praksis Kategorisering efter udførerfunktion og forskellige typer af koordination: Udførerfunktion (sundhedsfaglig kerneydelse) Kontaktpersonfunktion (informationsformidling) Forløbskoordination (enkeltforløbs sammenhæng) Bevilling (inkl. formel visitation) Samarbejdskoordination (organisationsudvikling) Udførerfunktion Koordi-nation At sætte klinisk viden i spil KLEO / Sundhed

Resultater 2: Kvantitative fund om praksis Kvantitativ hovedkonklusion A: Udførerfunktion og forløbskoordination fylder mest Kvantitativ hovedkonklusion B: Det hænger sammen! Udførerfunktion og koordination (som samlet hele) hænger sammen Forskellige former for koordination hænger sammen (også i hospi-talsregi) At sætte klinisk viden i spil AMA/skadestue som eksempel: Triagerende, koordinerende, ansvarshavende, kontaktperson(er), udførende og ledende KLEO / Sundhed

At sætte klinisk viden i spil KLEO / Sundhed

Det hænger sammen (kvantitativt) …men hvordan (kvalitativt)? Resultater 3: Kvalitative resultater om praksis At sætte klinisk viden i spil KLEO / Sundhed

3 eksempler på sammenhæng mellem funktioner: Sammenhæng mellem udførerfunktion og forløbskoordination: ”[Vi koordinerer] fordi at vi har borgeren i centrum, og det gør vi fordi at vi måske netop er den, der har den helt rigtige kontakt til borgeren, så det giver mening at det også er os, der har den rolle også at få samlet personer” Sammenhæng mellem forløbskoordination og bevilling: ”Jeg tilbyder tit et besøg inden for halvanden måned – det er noget uden for loven, men hvis jeg kan se, at jeg tror der er mening med det, så gør jeg det” Sammenhæng mellem div. og samarbejdskoordination ”I refleksion over vores dagligdag. Hvis vi kan se, at der er nogle ting, der giver mere mening, så prøver vi at skubbe på dem ved at ændre kvalitetsstandarder eller få strikket vores tilbud sammen, så det matcher det vi har og ikke kun tænke vores lille hjørne…” At sætte klinisk viden i spil KLEO / Sundhed

Skoven, træerne og det midt i mellem To kvantitative hovedkonklusioner Et gennemgående mønster 341 citater/eksempler På baggrund af samlet analyse af eksempler At sætte klinisk viden i spil KLEO / Sundhed

Forløbsko-ordination Ansvar Udfører Samarb.koordination Haves Tages Haves Kontakt-person Tages Bevilling Tages At sætte klinisk viden i spil Forløbsko-ordination KLEO / Sundhed

Forløbsko-ordination Leder Ansvar undtagelser Udfører Samarb.koordination Haves Haves Tages Tages Haves Kontakt-person Haves Tages Bevilling Haves Tages Eks. på undtagelse; visitator At sætte klinisk viden i spil Forløbsko-ordination Forløbskoordinator (i de kommuner, som har dét) KLEO / Sundhed

Forløbsko-ordination Eksempel 1 Udfører ”[Vi koordinerer] fordi at vi har borgeren i centrum, og det gør vi fordi at vi måske netop er den, der har den helt rigtige kontakt til borgeren, så det giver mening at det også er os, der har den rolle også at få samlet personer” Kontakt-person At sætte klinisk viden i spil Forløbsko-ordination KLEO / Sundhed

Forløbsko-ordination ”Jeg tilbyder tit et besøg inden for halvanden måned – det er noget uden for loven, men hvis jeg kan se, at jeg tror der er mening med det, så gør jeg det” Udfører Kontakt-person Bevilling At sætte klinisk viden i spil Forløbsko-ordination Eksempel 2 KLEO / Sundhed

Forløbsko-ordination ”I refleksion over vores dagligdag […] så prøver vi at skubbe […på f.eks. standarder…] og ikke kun tænke vores lille hjørne…” Udfører Samarb.koordination Kontakt-person Bevilling At sætte klinisk viden i spil Forløbsko-ordination Eksempel 3 KLEO / Sundhed

Den sundheds-professionelle Forløbsko-ordination Borger Organisation Konkret Individuelt Krop Ide Generelt Abstrakt Ansvar Udfører Samarb.koordination Den sundheds-professionelle Kontakt-person Bevilling At sætte klinisk viden i spil Forløbsko-ordination KLEO / Sundhed

Ansvar Hvordan? Borger Organisation Den sundheds-professionelle Åbent Dialog og oversættelse samt Fortolkning, forhandling og Iscenesættelse At sætte klinisk viden i spil Skjult KLEO / Sundhed

Ansvar Hvorfor? Borger Organisation Den sundheds-professionelle Med henblik på kvalitet …i spændingsfelter mellem legitimitet og legalitet Etisk gyldigt Formelt gyldigt At sætte klinisk viden i spil KLEO / Sundhed

Den sundheds-professionelle Borger Organisation Ansvar På hvilken baggrund? Den sundheds-professionelle 1) Viden om borgere 2) Faglighed 3) Organisatorisk forståelse At sætte klinisk viden i spil KLEO / Sundhed

Forløbsko-ordination Virkeligheden Udfører Samarb.koordination Kontakt-person Bevilling At sætte klinisk viden i spil Forløbsko-ordination KLEO / Sundhed

Baggrund Formål Metode Resultater Fokuspunkter og anbefalinger Præsentation af: Baggrund Formål Metode Resultater Fokuspunkter og anbefalinger At sætte klinisk viden i spil KLEO / Sundhed

Fokuspunkter og anbefalinger Centralt og decentralt ansvar Struktur Kompetencer Kultur At sætte klinisk viden i spil KLEO / Sundhed

Fokuspunkt ang. placeringer af koordinationsansvar Ved central placering af ansvar, fokus på: overdragelse af viden fra udfører til koordinator udvikling af kompetencer hos koordinatorer ift. forandringsledelse, innovation og gennemslagskraft Ved decentral placering af ansvar, fokus på: evt. overdragelse af borgere til medarbejdere med organisatorisk kompetence udvikling af kompetencer hos udførere ift. organisatorisk forståelse Ledervinkel: ledelse af selvledende og medledende medarbejdere fordrer mere ledelse I hvert fald en anden form for ledelse f.eks. værdiledelse eller ledelse af kulturprocesser eller ledelse af organisationsudvikling igennem udvikling af medarbejderes kompetencer Også værd at tænke på følgende ved rekruttering: Kan medarbejderen forene faglighed og økonomisk ansvarlighed? …for ellers holder det ikke i længden med selvledelse. At sætte klinisk viden i spil KLEO / Sundhed

Anbefalinger ang. struktur Formelle (leder)aftaler på tværs: En leder er både struktur og aktør Koordinationsstratificering Kvantitativ og kvalitativ Dømmekraft og casebeskrivelser Jævnlig revision Økonomi Råderum for udfører fordrer ansvarlighed hos udfører Råderum kan f.eks. bestå i bevillingskompetence på tværs af områder IT  Tydelig kommunikation Opsporing og opfølgning Forventede grader af ansvarstagning At sætte klinisk viden i spil KLEO / Sundhed

Anbefalinger ang. kompetenceudvikling Organisatoriske, pædagogiske, personlige og kliniske kompetencer Samlet systematisk strategisk kompetenceudvikling Borgerbehov + koordinationsstratificering = kompetencebehov Organisatoriske At sætte klinisk viden i spil KLEO / Sundhed

Anbefalinger ang. kultur Afklaring af roller Egen Andres Fokus på proces i spændingsfelter mellem struktur og kultur Værdier og frontlinjekompetence Forskel på intentioner og konsekvenser Ledervinkel: At lede kultur… f.eks. ved at iværksætte målrettede processer …mødes på tværs om konkrete borgerforløb fokus på roller og positioner At sætte klinisk viden i spil KLEO / Sundhed

Link til projektrapport: http://kleo.ucc.dk/sundhed/forskningomsammenhaengendepatientforloeb/