Lektion 8 Ledelse chj-10-8.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Domstolene i det sydlige Jylland
Advertisements

Velkommen Ledelse og kommunikation ?
Social Kapital – rig på relationer
Klasseledelse PIE 18/
1 Trekant-drama i et UM perspektiv – en sammenligning af ’The Change Triangle’ og formuleringer i UMs ’Generelle principper’
Social kapital – rig på relationer
Ungegruppen i Hedensted Kommune
Lederudvikling.
Introduktion til kriterium 4 Partnerskab og ressourcer Excellence netværk 2004 Jørgen Kjærgaard.
SLP foråret 2011 MedIS og Medicin Lars Peter Jensen,
Ledelse og menneskesyn
Case didaktik? Hvordan udvikles kompetence til at handle…. Agenda:
Organisationsteoriens
Virksomheder – Leavitt’s model
Kunsten at kunne tænke op
Chris Argyris f
Her gennemgås tre af de mest anerkendte
Alle kan varetage en lederrolle – men få kan varetage den godt!
Kursus i Virksomhedsledelse 2005
Ledelse og menneskesyn
Ledelse Består i et samspil mellem mennesker, for at nå
Udgangspunktet er, at der ikke findes nogen rigtig ledelsesform
1 Ledelse, samarbejde og lærerarbejdstidsaftalen Anders Balle.
Ledelse af innovative medarbejdere
Kultur i organisationer
Ledelse af medarbejdere
Ledelse i praksis Intro til projekt, eksamen samt fagets indhold
Ledelse Lederopgaver Topledelse Strate-giske niveau Taktis-ke niveau
I de efterfølgende tre teorier er vigtigt at forstå begreberne
Ledelse Samarbejde Motivation
Lektion 2 organisationsteori chj-10-2.
Organisationstruktur
Forbedre indtjeningen  Sikkerhed på markedet Udvikling Green card medarbejdere Virksomheden.
Projektledelse.
Kodeks for offentlig topledelse
INTERAKTIV PORTAL FOR VIDENSDELING OG LÆRING OM HUMAN RESOURCES HR's indflydelse afhænger af situationen og af konteksten Torben Andersen Lektor, ph.d.
Niveauer for læring i organisationen
Projektledelse.
Lærerkompetencer 6. oktober 2014 Caroline Kearney Projektleder & Uddannelsesanalytiker.
Ledelse Lederopgaver Instrumentelle – varetagelse af den faglige side af arbejdet planlægning og kontrol Emotionelle – forholdet til og mellem medarbejderne.
Noter til emnet Kultur/Max Weber v/ Knud Erik Jørgensen
Tirsdag den 18. september 2007 Freddie Rieper-Holm
Taylorisme vs. Human Relations.
Vidensamfundet (netværkssamfundet) ”Jeg kan jo ikke vide alt. Som topleder i en stor virksomhed er jeg nødt til at træffe beslutninger på baggrund af den.
1 & 2 lektion: Samfundet og samfundsfag – hvad er det?
Projektstyring og Projektledelse
Ledelse i forskellige retninger
2014 – historien om et arbejdsliv
Selvledelse (Empowerment)
Ledelse Lederopgaver Topledelse Strate-giske niveau Taktis-ke niveau
Læringspunkter modul 1-5
Videnledelse i projekter
Dansk ledelsesstil og tillid som global konkurrencestyrke
Magt og legitimitet 28. September Perspektiver på legitimitetsspørgsmålet Legitimitetsspørgsmålet: Hvornår kan magtudøvelse siges at være legitim?
28. februar 2007Organisationskultur i Praktikkenside 1 Organisationer Struktur og kultur - for praktikanterne under RUC’s praktikordning
Introduktion til KVIK Modellen Tovholderens rolle og opgaver
Kursus i Virksomhedsledelse 2004
Rekruttering og fastholdelse af frivillige Brønden, Brøndby kommune 2. oktober 2010 Anders Jacobsen Konsulent Center for frivilligt socialt arbejde 1.Motiver.
Præsentation af Akademiuddannelsen i Løn- og personaleadministration
Indsæt nyt billede: Format: B25,4 x 19,05 cm Klik på billed-ikonet midt på slidet. Find dit nye billede, højreklik på billedet og placér det bagerst. Hvis.
Den selvejende institution – mellem stat, marked og civilsamfund Lars Bo Kaspersen, Statskundskab, Københavns Universitet.
Få styr på projektet PV 7Efteråret 2012 Bachelor i IT og informatik Lars Peter Jensen, Billede: © SLP-gruppen, Aalborg.
.. Opbrudskulturen Styres ved delegering Situationer er komplekse og uforudsigelige (Standardisering af resultatkrav) Orientering mod markedets udvikling.
Projektmanagement PV 9Efteråret 2012 Datalogi og Software Lars Peter Jensen, Billede: © SLP-gruppen, Aalborg Universitet.
Intro til organisations- sociologi v/Janne Seemann ORGANISATION AAU “Organisationsteoriens ambitioner er store. Den sigter mod at forstå og forklare, hvad.
Aktuel forskning om fremmende og hæmmende faktorer i forbindelse med implementeringen af evidensbaseret praksis Temamøde Implementering af ergoterapeutiske.
IIS del 2 Mekanisk kultur. Organisationskultur Iværksætterkulturen Den mekaniske kultur Opbrudskulturen Den dynamiske samstemte kultur »Jørgen Gleerup.
Ledelsesformer og ledelsesteorier
Juridiske Organisation Byggemodningen (Funktionsprincip)
SIP4 Pædagogisk ledelse i praksis – fra ord til handling
Præsentationens transcript:

Lektion 8 Ledelse chj-10-8

Ledelse : definitionsproblematik Ledelse er en række handlinger, som udøves af en eller flere personer ledelse har til formål at få andre mennesker til at gøre noget ledelse skal bidrage til, at organisationen når sine mål (Jacobsen & Thorsvik (2004:382) Ledelse kan defineres ud af 4 egenskaber : Et kommunikerende samspil mellem mennesker der sætter sig i stand til at skabe et fælles mål med vidensmæssige og fysiske fælles ressourcer i form af en problemløsning, således at en nærmere fastlagt resultat nås (Johnson 2002 in Kai Hansen et al. 2007: 358) Management : en rolle i det organisatoriske hierarki, planlægning og kontrol, en-vejs Leadership : relation mellem lederen og medarbejdere, 2 -vejs (Kai Hansen et al. 2007: 362) chj-10-8

ledelsesstile - historisk overblik fælles aspekter : 1. lederkompetencer 2. lederoopgaver 3. lederroller 4. individrelaterede ledelsesaspekter ledelsesformer ledelsesstile chj-10-8

Historisk oversigt De traditionelle ledelsesteorier: den bureaukratiske skole : hierarki, kontrol, 6 principper ( Weber) scientific management : arbejdsprocesser, effektivitet, videnskabelighed (Taylor) den administrative skole : kommandokæde, koordination, overblik og kontrol (Fayol) Nyere tendenser human relations : personlig interaktion, medarbejdernes deltagelse mulig, ’human relations’ kvalifikationer, ( Mayo) human ressources :, indholdsteorierne (behovsteorierne), procesteorierne (hvorfor-teorierne), videnledelse, værdibaseret ledelse. chj-10-8

Fælles aspekter 1. Lederkompetencer : 2. Lederopgaver: 3. Lederroller teknisk/faglig kompetence social kompetence analytisk kompetence (Katz) se evt. komp. S. 362) 2. Lederopgaver: instrumentelle opgaver emotionelle opgaver repræsentative opgaver (Lundquist) 3. Lederroller Mintzberg :opgaver Adizes : personlige egenskaber Mintzberg og Adizes : fokus på handling personlige egenskaber  opgaveløsning autoritet chj-10-8

 interpersonelle roller : topfigur anfører forbindelsesled Lederroller Mintzberg Arbejdsvilkår (se evt. s. 365)  systematisering af lederaktiviteter i 10 roller :  interpersonelle roller : topfigur anfører forbindelsesled  informationsroller : monitor disseminator talsmand  beslutningsroller : entreprenør kriseløser ressourcerfordeler forhandler chj-10-8

administratorrollen A entrepreneurrollen E integratorrollen I Adizes producentrollen P administratorrollen A entrepreneurrollen E integratorrollen I rollerne følger organisationens livscyklus : fødsel: paEi opvoksende alder :pAEi voksen : PAEi livshøjden : PAei skumring : pAeI senilitet : 0A00 : mismanagement chj-10-8

4.Individrelaterede ledelsesaspekter : magt og autoritet autoritetskilde : Ikke-legitim baseret på magt legitim baseret : tradition rationelt-lovlige principper karisma (Weber) + professionel autoritet (Etzioni) magt : belønning tvang legitimitet forbillede ekspertise informationsmagt (Yukl 1998) Positionsmagt tvangsmagt kontrol over ressourcer og belønninger kontrol over information og viden social og normativ magt alliancer og netværk adgang til og kontrol over dagordener personlig magt (Jacobsen & Thorsvik : 169 ) chj-10-8

 ledelsesstile Lederens karakteristiske træk Personlighedstræk + færdighedstræk (Center for Creative Leadership) Menneskeopfattelse • Mc Gregors : X- og Y- teori x-teori : mennesket vil undgå arbejdet  tvang, trussel, kontrol y-teori : arbejdet er naturligt  selvkontrol, selvstyrelse, med ansvar • Schein : 4 opfattelser : det rationelle – økonomiske menneske det sociale … det selvrealiserende … det komplicerede …  ledelsesformer  ledelsesstile chj-10-8

Ledelsesformer • de 3 klassiske ledelsesformer : den autoritære leder den demokratiske leder laissez-faire lederen (Lewin m.fl. ) chj-10-8

De moderne ledelsesformer • gruppeledelse : ledelsen skal styrke interaktion . En model : ML-teorien (Yulk 1971) 4 variabler for effektiv ledelse • selvledelse : uddelegering ud fra virksomhedens overordnede værdier og strategier • videnledelse : ledelse af specialiserede medarbejdere. P. Drucker • motivation af faglige specialister : M. Tampoe : 4 vigtigste motivationsfaktorer (1993) • værdibaseret ledelse : formulering af værdier  intern og ekstern adfærd • coaching og mentoring : bevidsthed + ansvar (Whitmore) 10 kendetegn (G. Walton) • coachingsamtalen : GROW-modellen chj-10-8

Lederstile måden ledelsesformen udføres på • Tannenbaum & Schmidts kontinuum-model 4 faktorer : lederfaktorer medarbejderfaktorer situationsfaktorer kulturfaktorer  4 lederstile : fortæller sælger konsulterer deler • Blake & Mouton : ledergitteret : kombination af hensyn til personalet eller hensyn til medarbejdere  graduering/ identifikation af forskellige lederstile • Hersey & Blanchards model : Situational Leadership II : kombination af instruerende adfærd og støttende adfærd  4 ledelsesstil : delegerende støttende trænende instruerende • Management by Objectives MBO (P. Drucker)  værdibaseret ledelse chj-10-8