Ledelsesudvikling på Københavns Universitet

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
LEAN Akademy.
Advertisements

Kandidaten i klinisk praksis
Møde med klasserådsrepræsentanterne
1 Trekant-drama i et UM perspektiv – en sammenligning af ’The Change Triangle’ og formuleringer i UMs ’Generelle principper’
Introduktion Values Interweave ™. Når virksomhedens sætter fokus på sine værdier, så er ord sjældent nok til at få værdierne forankret.
Intern kommunikation – hvordan arbejder vi mere bevidst med den?
Lederudvikling.
Frøslev-Padborg skole
Klassedannelser til Ansgarskolen Program  Velkomst og intro  Formål  Skolebestyrelsens principper for klassedannelse  Ansgarskolens handleplan.
Det udvidede klasserum
Women in Progress – erfaringer og udfordringer Kønsbalance i finanssektoren 12. marts 2010 Bent Jespersen SVP, Group HR.
At lede liv og læring Børne- og ungedirektør Jan Præstholm, Svendborg Kommune.
Administrative pejlemærker i BUF
Møde for kontaktpersoner – Høng 10. September 2013.
Skabelon til strategisk plan
Overskrift her Navn på oplægsholder Navn på KU- enhed For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”.
Styring og dialog Reformgrupper Ledelsesudvikling - Sikre at lederne er rustet til opgaven. Politisk system De overordnede rammesættende beslutninger for.
FBUs visionsplan 2015.
Kompetencebeskrivelser for ledelsesteamet Skolerne i Ullerslev
Introduktion Team Values Interweave ™. Når samarbejdet i et team skal styrkes, så er ord fra konsulenter eller ledere ikke nok.
SAMARBEJDE & KOMMUNIKATION
God ledelse er vejen til et godt psykisk arbejdsmiljø
Velkommen! Til projektseminar på ferskvandscentret marts 2008 ___________________ Udviklingsprojekt Invention og Innovativ Naturvidenskab i teknologiundervisningen.
Kontaktforældremøde 20. marts maj 2012OS - Kontaktforældremøde: Støtte læring2 Mål og agenda Mål Kontaktforældrerne har opdateret viden og forståelse.
LP som skoleudvikling – et perspektiv udefra og ind i modellen
Førledelse i CBUS. 2 ▪ Førledelse  Institutionslederkredsen besluttet i efteråret 2008 at arbejde med.
Udfordringer og perspektiver på ledelse i kunst- og kultursektoren - et kommunalt perspektiv Introdag – Kunst og kulturlederuddannelsen Odsherred Teaterskole.
Ledelsesrummet Ledelseskraft Ledelsesmagt. Den fælles forståelsesramme Ledelsesrummet: Ledelsesmagt og ledelseskraft.
. Præsentation af Handicapområdets udviklingsproces.
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Værktøjer i KVIK og opsamling på forbedringsprojekter Hvordan foregår en KVIK-selvevaluering?
Workshop om trivselsmålinger SSID – årskonference Rita Jensen Personalestyrelse 29. April 2009.
Værdigrundlag Vision og mission Værdier og mål Oktober Version 2.1.
Kodeks for offentlig topledelse
Værdisæt Hylleholt Skole Respekt Faglighed og udvikling Engagement
Udviklingsprojekt - Drømmeskole Skoleår 2011/2012 og 2012/2013 En fælles rejse.
Det autentiske Team Autentisk lederskab © Udviklings & Kompetencegivende træningsforløb For medarbejder.
Omrejsende ledere - Svendborg Kommunes interne konsulentkorps.
Resultatkrav: Sikkerhed, sundhed og trivsel Kompetenceudvikling
Kompetenceudvikling af kortuddannede på Den sociale Højskole i København 1.Præsentation af Den sociale Højskole som organisation 2.Historien om hvordan.
Højskolernes Internationale og Europæiske arbejde Resultater fra undersøgelse forår 2006 På baggrund af besvarelser fra 74 ud af 79 højskoler.
Den Personalepolitiske Messe Tirsdag den 12. januar 2010 …… Charlotte Koch Hess, chefrådgiver, Danske Regioner Stine Hinge, souschef, KL Opskriften på.
Status for arbejdet med KVIK Tal og fakta Hvad viser evalueringen af KVIK projektet og hvad siger I selv om arbejdet med KVIK? Hvad kan vi så lære af det?
Fællesmøde den 10. september 2008 A A R H U S U N I V E R S I T E T Den administrative forandringsproces Den administrative forandringsproces.
KØBENHAVNS KOMMUNE Børne- og Ungdomsforvaltningen Forandringsprogrammet/Organisationsudvikling 9. Maj 2007 Bilag 2 BUF’s strategiske grundlag.
UNIVERSITY COLLEGE LILLEBÆLT I ucl.dk I UNIVERSITY COLLEGE LILLEBAELT Arbejdsmøde den 8. november 2011.
INSTITUTLEDERFORLØB, KICKOFF 27. FEBRUAR 2012 AARHUS UNIVERSITET PROGRAM FOR KICK OFF-MØDE 1 Velkomst v. Lauritz B. Holm-Nielsen Præsentation af forløbet.
Introduktion til KVIK KvalitetsVærkøj til udvikling af Innovation og Kompetence Standardoplæg til hele organisationen.
REKTOR LAURITZ B. HOLM-NIELSEN,9. December 2010 AARHUS UNIVERSITET Aarhus Universitets faglige udviklingsproces Fire hovedområder pr : Kulturvidenskab.
Lederkonferencen 9. juni 2010
Kompetencerejsen netværksmøde den 17. august 2002.
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Design af KVIK-selvevaluering Tovholderens rolle og opgaver 17. januar 2007.
Introduktion til KVIK Modellen Tovholderens rolle og opgaver
Organisationsudvikling Odense Zoologiske Have 1.Analyse af den eksisterende organisations-struktur 2.Oplæg til eventuelle ændringer i strukturen 3.Udarbejdelse.
Ledelses- og Styringsgrundlag. Oplæg v. Bo Johansen – 20. aug
Ledelsesudfordringer i kommunerne – nu og i den nære fremtid Oplæg for FTF`s Tænketank om ledelse, d. 6. juni v/ Per B. Christensen, formand for.
Strategisk kompetenceudvikling - konteksten
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Introduktion til KVIK Selvevaluering fra start til slut 27. september 2007 SCKK temadag.
Vision mission værdier handleplaner
Bedre udbytte af it i skolen Undersøgelse af erfaringer og perspektiver.
LP på CPH WEST Læringsmiljø – og pædagogisk analyse Symposium for forskere og fagfolk Fastholdelseskaravanen Der er blandt undervisere på erhvervsskoler.
Det Regionale Beskæftigelsesråd Empowerment i praksis på beskæftigelsesområdet.
Hvad er der sket siden juni 2015?
Arbejdsmiljø og ledelse går hånd i hånd
Velkommen til undervisning af arbejdsmiljøgrupper
digitaliseringsstrategi
Nye organisationsprincipper og forretningsgange
SIP4 Pædagogisk ledelse i praksis – fra ord til handling
Flere gode år på arbejdsmarkedet
Handlingsplan 2015.
Administrativ organisering
Præsentationens transcript:

Ledelsesudvikling på Københavns Universitet HR & Organisation

Baggrund for fælles ledelsesudvikling på KU Ledelsesudvikling er en del af KU’s strategi Destination 2012: ”I de kommende år skal god ledelse, målrettet kompetenceudvikling og en tidssvarende personalepolitik være begreber, der forbindes med Københavns Universitet.” ”Den nye universitetslovs ledelsesreform skaber nye muligheder for ar sætte handling bag ordene; f.eks. Ved at ledelsen kan udvikle fælles principper for god ledelse, lige fra klar opgavefordeling og opfølgning over kompetenceudvikling til en passende balance mellem arbejde, fritid og familieliv.” Ledelsesteamet har besluttet at gennemføre obligatorisk, tværgående ledelsesudvikling for alle ledere på KU. Ledelsesteamet har besluttet at udarbejde et fælles ledelsesgrundlag for KU 2

Mål for ledelsesudviklingsprogrammet Ledelse skal udøves med samme professionalisme og engagement som universitetets kerneopgaver; forskning, uddannelse og formidling. Det sker gennem: Forståelse og udvikling af rammer, struktur og vilkår for ledelse – ledelsesrum Praksisnær udvikling af den enkelte leder – ledelseskraft og relationer Fælles sprog og kompetencer – ledelseskultur Etablering af netværk på tværs af fakulteter – samarbejde og dialog

Fælles ledelsesgrundlag for KU Ledelsesudviklingsprojektet tager udgangspunkt i KU’s ledelsesgrundlag ’God ledelse på KU’, som beskriver De generelle ledelsesopgaver De særlige vilkår, der præger universitetsledelse De ledelseskompetencer, KU’s ledere og medarbejdere tror på skal være tilstede, for at KU får succes med fremtidens udfordringer

Ledelseskompetencer på KU Målrettet handlen Lederen sikrer tydelige beslutninger, der skaber relevante resultater. Organisatorisk fokus Lederen forbedrer enhedens interne processer og styrker eksterne relationer. Engageret indlevelse Lederen viser ægte interesse for medarbejdernes udvikling og trivsel. Personlig integritet Lederen handler konsistent og demonstrerer indsigt i egne styrker, begrænsninger og værdier. Rettidig problemhåndtering Lederen griber hurtigt og sikkert ind i problemer og konflikter. Involverende kommunikation Lederen informerer og involverer relevante interessenter.

Deltagere Ledelsesudvikling på KU er for alle ledere – forstået som: Ledere med 5 eller flere medarbejdere Ledere med særligt ledelsesansvar Målgrupper og forventet opstart af program Den øverste ledelse (Top 44) – start januar 2009 Institutledere – start februar 2009 Administrative ledere – start juni 2009 Faglige ledere – start forår 2010 Viceinstitutledere, Studieledere, Ph.d skoleledere -start efterår 2010  Hold sammensættes med deltagere inden for samme gruppe og på tværs af fakulteterne  Den horisontale bevægelse skabes hjemme i organisationen ved at alle deltager i samme udviklingsforløb

Forløb og indhold Forløbene er modulopbyggede (2 eller 3 dage) med internater Forløbene for målgrupperne har forskellig længde – mellem 4 og 9 dage Alle forløb indeholder en 360 graders lederfeedback Alle forløb indeholder arbejde med et personligt ledelsesudviklingsprojekt, og de lange forløb arbejder også med et organisatorisk udviklingsprojekt Der er vægt på udvikling frem for undervisning Hold med max. 18 deltagere 3 konsulenter på alle hold, så der kan arbejdes i mindre grupper med dagligdagens udfordringer  muligheden for udvikling af såvel den enkelte leder som ledelsesstrukturen, sproget, ledelseskulturen og rammerne for ledelse på KU

Du kan læse mere på: http://hr.ku.dk/strategi_og_projekter/ledelsesudvikling_ku/ Ledelsesgrundlaget på KU Projektplan og historik Plan og programmer Øvrige artikler