Kulturel intelligens? Kjeld Fredens er læge og hjerneforsker. Han har været lektor (hjerneforsker) ved Århus Universitet, seminarierektor ved Skive Seminarium,

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
At forholde sig professionelt Anne Skov
Advertisements

©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne beskriver og italesætter ofte sig selv med de ord, som voksne brugte om dem, da de var børn. Mange.
Forældremøde Lærkebo. Mariagerfjord Kommune.
Den Danske KvalitetsModel i institutionskøkkener
FORSTÅ DIN NABO! VI ER FORSKELLIGE.
En ultra kort og praksisnær introduktion til mentaltræning
Ildsjælekonferencen 2009 v. Gitte Olin Larsen, Landliv a/s.
Workshop almene boligdage
Hvad du har lært Dine nye mentaltræningsvaner. Du har nu lært dig selv bedre at kende som løber • Du er blevet mere bevidst om den tankevirksomhed der.
Kjeld Fredens er læge og hjerneforsker
Pædagoguddannelsen Professionsbachelor 3½ år Teori – praksis
Kursus den 12. marts Program i dag: Opsamling fra sidst.
UDVIKLINGSKATALOG - A •være mere direkte og krævende overfor andre •påtage sig nye varierede opgaver noget oftere •bruge sin autoritet noget mere •træffe.
At være magtesløs med den magtesløse
Hvordan kan undervisningen vitalisere / re-vitalisere de unges
Introduktion til Det Praktiske Projekt Det Praktiske Projekt Udvikling og skriveproces.
Hvordan er jeg blevet til dén, jeg er?
Postkulturel kommunikation - fordi kultur ikke altid er vigtigst
Social kapital, fair proces og upopulære forandringer
UDGANGSPUNKT 6. Februar Læringsmål Den studerende • har indsigt i og forståelse af forholdet mellem unges livs- og udviklingsbetingelser • kan reflektere.
Digitalisering og medialisering
Analyse- og udviklingsmodel
Chris Argyris f
Refleksionsopgave Succesruten: Hvad har været motiverende for jer i denne proces? Hvad skete der? Hvem tog ansvar? Hvordan var humøret/stemningen? Hvordan.
Kommunikation i samarbejdet mellem Mentor og Mentee
Gennem værdier og selvledelse til Danmarks bedste arbejdsplads
Ledelse af innovation og kreativitet
”Kaldet til kærlighed”
Det er sjovere at yde en indsats, når vi arbejder godt sammen!
Most Significant Change I workshopform - erfaringer fra Ibis- Sydamerika København, juni 2005.
Teenage Coaching Dagnæsskolen.
Den gode medarbejder Hvad er en god medarbejder?
James G. March & Johan P. Olsen: Organizational Learning and the Ambiguity of the Past                    James G. March Johan P. Olsen.
Projektlederens rolle(r)
27. Sep 2012 Line Fredens Violinist, kandidat og solistklasse
Bente Bondebjerg, workshop - lokalt fortalerarbejde Side 1 Workhop: Lokalt fortalerarbejde Oplæg Bente Bondebjerg Årsmøde for frivillige d.28.september.
Orienteringsmøde 11. november Trørødskolen - en attraktiv skole! rummelighed og anerkendelse faglighed og arbejdsglæde klare regler og godt humør.
Præsentation af resultaterne fra erfaringsopsamlingen om ny klassedannelse LIM den 5. januar 2012.
- Gør jeg det godt nok som leder. - Gør mine ledere det godt nok
Loven om at dømme andre Matt 7,1-5
Tema 5: Relationer og kommunikation Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Procesværktøjer.
Øjenstyringscomputer – og hva’ så? Familieweekenden d september 2014 Center for Rett Syndrom.
Omgangstone og kollegialitet
Hvad vej skal vi?. Unge Med Anden Etnisk Baggrund End Dansk UMAEBED.
Kodeks for offentlig topledelse
Karl Tomms Spørgsmålstyper Coaching øvelse Frokost
Alle talenter skal i spil… Anette Steen Pedersen Færøerne - maj 2011.
Tema 5 Hverdagsliv i familien
Barndommen er fremtiden Fremtidens institutioner 2015
Konfliktløsning ”Det er min dystre overbevisning, at mennesker kun kan blive enige om det, der ikke interesserer dem.” Bertrand Russel Ordet betyder sammenstød.
Den lærende organisation
Oplæg til Vejlederkonferencen, af Else Poulsen
Den Personalepolitiske Messe Tirsdag den 12. januar 2010 …… Charlotte Koch Hess, chefrådgiver, Danske Regioner Stine Hinge, souschef, KL Opskriften på.
MODUL 3A KAREN WISTOFT PROFESSOR, INSTITUT FOR LÆRING, ILISIMATUSARFIK LEKTOR, INSTITUT FOR UDDANNELSE OG PÆDAGOGIK, AU Involvering.
Læreren som læringsleder
DEN GODE LEDER FTF REGION NORDJYLLAND Aalborg den 2. november 2009
”Neuroleadership” Innovation og ledelse. Hjernen som medspiller
Knæk kurven! Med en transparent kultur og fokus på kerneopgaven Henrik Kongsbak Resonans A/S.
Isbjergmodellen. Isbjergmodellen Sociale og følelsesmæssige kompetencer: at anerkende sig selv og andre at kende følelser og forstå egne reaktioner at.
Meningen med dit budskab er det svar som du får. Kommunikation Hvordan har du det Fakta Følelser Behov Hvad vil du gerne have Handling.
Mentors rolle og mentoropgaver. En mentor er... …en personlig sparringspartner, der stiller sig selv og sin viden, indsigt og erfaring til rådighed for.
Konflikter og kommunikation
UDVIKLINGSKATALOG - A Lavt “D” kan udvikle sig ved at:
Påklædning kommende bestyrelsesmedlemmer Generel del
Konfronterende, passiv eller aktiv?
Hvem bestemmer dine valg? Tobaksforebyggelse i Sønderborg Kommune
Værktøj: Check dine relationer
Barnesyn og børneperspektiv
Præsentationens transcript:

Kulturel intelligens? Kjeld Fredens er læge og hjerneforsker. Han har været lektor (hjerneforsker) ved Århus Universitet, seminarierektor ved Skive Seminarium, udviklings- og forskningschef ved Vejlefjord Neurocenter, vismand i Kompetencerådet. Forfatter til: Fredens: Mennesket i hjernen. En grundbog i neuropædagogik. Academica, 2006. Fredens: Innovation og Ledelse - Hjernen som medspiller, Academica, 2009. Fredens & Prehn: Selvcoaching- brug hjernen til en forandring. Gyldendal Business, 2010. Fredens, Johnsen & Thybo (red.) Sundhedsfremme i hverdagen. Munksgaard, 2011. Prehn & Fredens. Play Your Brain. Adopt a Musician's Mindset and Create the Change You Want in Your Life and Career. Marshall Cavendish International, 2011.

Ang S & Van Dyne L (2008) Handbook of cultural intelligence. M. E Ang S & Van Dyne L (2008) Handbook of cultural intelligence. M.E. Sharpe. New York.

Hvad er årsagen til hans frustration Peter, som er leder af et dansk firma i Indien, klager over, at han er nødt til at give langt mere detaljeret instruktion til sine underordnede. Han synes ikke at medarbejderen udviser initiativ, men han har også set, at de er smarte, og at de kan være innovative, men de synes ikke at ville dele deres ideer med ham.

Tre slags forklaringer Indsigt i et generelt princip: Indiske medarbejdere respekterer hans position og forventer at han fortæller, hvad de skal gøre. Kulturel stereotypi: Indiske medarbejdere er dovne, med mindre de får at vide, hvad de skal gøre. Adfærdsforklaring: Han har presset dem for meget og de er ikke interesseret i at arbejde sammen med ham.

Kend dit eget filter Lighed-Hierarki 0 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 Selv tage initiativ Fleksibilitet i arbejdet Frihed til at udfordre ledelsens meninger Bøje reglerne Behandle mænd og kvinder ens Blive fortalt hvad man skal gøre Have stærke begrænsninger Respektere og ikke udfordre ledelsen Holde sig til regler og guidelines Behandle mænd og kvinder forskelligt

Kultur er som et træ Birket-Smith, Kulturens veje, 1966 Kultur er som et træ, et eventyrligt træ, hvor hver gren er formet forskelligt fra sin nabo, hver blomst har sin egen farve og duft, hver frugt har sin særlige sødme. Hver kultur og hvert folk har deres særpræg; men grenene er alle skud på den samme stamme og næres af de samme safter. Skæres grenene over og skilles fra stammen, visner blomsterne.

Fem basale skalaer Lighed Hierarki Direkte Indirekte Individuel Gruppe Risiko Forsigtighed

Kend dit eget filter Direkte - Indirekte 0 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 Direkte kommunikation og mindre optaget af, hvordan det kommunikeres. Konfronterer vanskeligheder åbent. Klar fremlæggelse af en sag. Løser konflikter, når det er nødvendigt. Udtrykker meninger direkte. Siger tingene ligeud. Fokuserer ikke bare på, hvad der siges men på måden, det siges på. Undgår konfrontation. Fremlægger sagen taktfuldt. Undgår konflikt hvis det er muligt. Udtrykker sig diplomatisk. Regner med at modtageren også skal tolke budskabet.

Kend dit eget filter Individuel-Gruppe 0 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 Tager selvstændige initiativer. Selvet er en individuel egenskab (selvejerskab). Anvender personlige guidelines. Fokuserer på sig selv. Bedømmer personer på individuelle egenskaber. Tager selvstændige beslutninger. Individet kommer før gruppen. Bevæger sig ind og ud af grupper efter behov (løst defineret in-group). USA: Åben og hilser gerne på fremmede. Individualisme: Ens behov kommer i første række. Individualitet: Hver person er unik og har noget særligt at bidrage med. Handler kooperativt. Selvet er relationelt (mange kilder til selvet. Anvender standardiseret guidelines. Loyalitet til gruppen har høj prioritet. Vurderer personen på dennes tilhørsforhold. Tager beslutninger som en gruppe. Gruppen kommer før individet. Livslang tilknytning til gruppen (stærk og harmonisk in-group). Kina: “fei-yo-ji-di,” “den der ikke er min ven er min fjende”.

Drenge larmer ikke mere end piger i skolen – men det tror lærerne (af begge køn) Drenge er generelt mere ”kropslige” (urolige) end piger Hvorfor? Fordi det forventes af dem. Piger er mere rolige fordi det forventes af dem

Forventningseffekten (Rosenthaleffekten) Halo-effekt Tendensen til at lade et alment indtryk af en person eller en enkelt egenskab farve og bestemme ens samlede bedømmelse af den pågældende

Et netværk med 1020 venner. Christakis NA & Fowler JH: Connected Et netværk med 1020 venner. Christakis NA & Fowler JH: Connected. Little, Brown and Co, New York, 2009

Sprog Kultur Hvilke fortællinger dominerer jeres hverdag? Hvad taler i om på arbejde? Hvilket formål har fortællingerne?

Hvis 10 hjertepatienter får at vide, at de er alvorligt syge, men de kan få det betydeligt bedre, hvis de lægger deres livsstil om – hvor mange tror du så vil gøre det? Hvis 100 personer skal arbejde innovativt, hvor mange vil med det samme kaste sig over opgaverne? Kjeld Fredens

Vi er vanedyr – ikke mindst når tempoet sættes op Haretid og skildpaddetid Vaner styrer det meste af vores hverdag Gruppepres og konventioner styrer vore handlinger og tanker Udvikling fører næsten altid til mere af det samme og status quo Skildpaddetid Nytænkning er et brud med vaner, konventioner og gruppepres Nytænkning er indsigt Kjeld Fredens

To strategier Adaptiv strategi Nytænkning er et brud med vaner, konventioner og gruppepres Teknisk strategi Vaner styrer det meste af vores hverdag Gruppepres og konventioner styrer vore handlinger og tanker Kjeld Fredens

Hvordan når man i mål? Al viden har en udløbsdato Opnå en målsætning Mere modtagelig for ideer Bedre til at støtte nye tiltag Noget kan gøres bedre Teknisk strategi (distance, lineær) Hvordan? Adaptiv strategi (skabende nærvær, cirkulær) Kjeld Fredens

Bremse og speeder Bremse: Negative emotioner Løsninger her og nu Teknisk strategi Speeder: Positive emotioner Potentiale for fremtiden Adaptiv strategi Kjeld Fredens

Et positivt emotionelt klima 3:1 Barbara L. Fredricksons ”Broaden-and-build theory” Ashkanasy NM, Wilderom CPM & Peterson MF (2011) The Handbook of Organizational Culture and Climate. Saga. Los Angeles Kjeld Fredens

En kompleks verden Når vi oplever verden kompleks er der tale om et misforhold mellem verdens kompleksitet og vor egen mentale kompleksitet. Der er logisk set to løsninger: Reducere verdens kompleksitet (hvilket er umuligt) Øge vores egen mentale kompleksitet Kjeld Fredens

Tre niveauer af mental kompleksitet Det socialiserede Vi formes af omgivelsernes forventninger Gruppetænkning Det selvredigerende Vi udvikler et personligt filter til at vurdere situationen Vi handler i overensstemmelse med egne værdier og holdninger Vi ser verden gennem et filter Det selvforandrende Vi kan reflektere egne værdier og holdninger Vi kan se filteret selv Kjeld Fredens

Kjeld Fredens

Hvordan når man i mål? Opnå en målsætning Mere modtagelig for ideer Bedre til at støtte nye tiltag Noget kan gøres bedre Teknisk strategi Hvordan? Adaptiv strategi Kjeld Fredens

Man når ikke i mål med en teknisk løsning? Opnå en målsætning Hvad forhindrer målsætningen Mere modtagelig for ideer Bedre til at støtte nye tiltag For hurtig til at afvise andres ideer For hurtig til at udtrykke min mening, selvom ingen har bedt om den Kjeld Fredens