Styr på arbejdsmiljøet

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Fortolkning af AMO reformen
Advertisements

Informationsmøder om rengøring
Amu-faglærere Vingstedcentret 21. juni 2011
Roskilde Handelsskoles APV-procedure
Organisering af arbejdsmiljøapparatet
Øget fokus på lærlingens sikkerhed i uddannelsen
Ny sikkerhedsorganisation – nu med efteruddannelse
Arbejdsmiljø mellem sidevogn og mainstream
Indledning I forbindelse med den pædagogiske indsats for at skabe øget sammenhæng i overgangen fra SFO til klub, er der udarbejdet en mappe med materiale.
Slå dog SU og SIU sammen 17. september 2009
Dansk El-Forbund Dansk Journalistforbund Dagbladene DDFF Emballageindustrien Grafisk Arbejdsgiverforening HK/Industri Kvindeligt Arbejderforbund Lederne.
Nybyggeri og arbejdsmiljø
Arbejdsmiljøcertificering
DUA seminar den 5. oktober 2010
Arbejdsmiljø og beredskab.
Styr på arbejdsmiljøet
Ændring af arbejdsmiljøloven
Fremtidens arbejdsmiljø 2020
Læring og videndeling om god arbejdsmiljøpraksis Oplæg på AM 2006 ved: Brian Knudsen, Arbejdsmiljøinstituttet Sune Netterstrøm og Peter Frimer, Bymusen.
DEN INNOVATIVE ARBEJDSMILJØPOLITIK OG ARBEJDSMILJØINDSATS
Aftale om trivsel og psykisk arbejdsmiljø (Tillægsaftale til SU-aftalen) Baggrund for aftalen: Arbejdsmiljøloven gav mulighed for, at overenskomstparter.
Trivselsundersøgelse og ledelsesevaluering
Arbejdsglæde eller sygefravær
Arbejdsmiljø – et indsatsområde Ved Bente Hviid Nesting
Energieffektivisering i byggeriet”. Program Introduktion til Energieffektivisering af byggeriet Delprojekt_01Systematisk energieffektivisering af tekniske.
1 COWI BAR Handel, BAR Jord til Bord, BAR Kontor, Grafisk BAR, Industriens BAR 1 Seminar 7 – Opfølgning og evaluering Statusmålinger Fremdrift Svedan:
ARBEJDSTILSYNET Svejsning, skæring og slibning i metal på tilsynet
Orienteringsmøde om Arbejdstilsynets krav til indretning af køkkener
Organisering af virksomhedernes interne AM-arbejde
Hans Jørgen Limborg & Hans Hvenegaard
TUR’s truckkonference 2012 Indlæg fra Arbejdstilsynet
ArbejdsPladsVurdering (APV)
Refleksioner i-bar.dk 22. oktober 2014 Peter Vesterheden Direktør, Arbejdstilsynet Arbejdsmiljøet i industrien.
Workshop om trivselsmålinger SSID – årskonference Rita Jensen Personalestyrelse 29. April 2009.
Sikkerhedskulturen på el-området agenda »Lidt statistik »Mangler der viden omkring sikkerhed ? »Mangler der værktøjer til at undgå ulykker/skader ? »Mangler.
Forebyg arbejdsulykker - to værktøjer til den grafiske branche
Jan Toft Rasmussen Miljøkonsulent Dansk Metal
1 Kontrolordning Nedbrydning PROGRAM Status kontrolordningen 2008 –Anmeldelser –Kontrolbesøg Hjemmevirksomheden 2007 og 2008 –Kontrolbesøg Byggepladser.
Sikkerhed og førstehjælp ved rengøringsarbejde
Kortlægning – seminar 2 INDLEDENDE STATUS PROJEKTPLAN KORTLÆGNING
Er de nuværende regler om rådgivnings- påbud en hensigtsmæssig måde at sikre at virksomhederne får tilstrækkelig ad- gang til arbejdsmiljøviden? Anders.
Emballage og Transport 1 Fokus på logistik, transport og distribution Modul 2 Teknologisk Institut Emballage og Transport.
Trivselsundersøgelse og ledelsesevaluering Anæstesiologisk Afdeling Flere ledere
Seminar 2 – Kortlægning og risici APV
1 COWI BAR Handel, BAR Jord til Bord, BAR Kontor, Grafisk BAR, Industriens BAR 1 ARBEJDSMILJØLEDELSE OHSAS Seminar 1 Arbejdsmiljøledelse OHSAS
Sikkerhedsrepræsentantens arbejde set med 3Fs øjne
Arbejdsmiljøet skabes hver dag i relationen og dialogen – det skal arbejdsmiljøarbejdet i Faxe Kommune afspejle Sikkerhedsleder/arbejdsmiljøkonsulent.
Green Network BAR Handel, BAR Jord til Bord, BAR Kontor, Grafisk BAR, Industriens BAR SEMINAR 1 Seminar 2Tirsdag 8. marts Seminar 3Onsdag 6. april.
Fremtidens arbejdsmiljø 2020
COWI BAR Handel, BAR Jord til Bord, BAR Kontor, Grafisk BAR, Industriens BAR 1 Seminar 1 Arbejdsform og indhold Seminar 1 - Præsentation af principperne.
Samspil, Plan & Perspektiver
Velkommen til Årets arbejdsmiljøtopmøde i Industrien
Ny arbejdsmiljøreform Hvad kontrollerer Arbejdstilsynet?
Hvad er en APV og en arbejdspladsbrugsanvisning?
Seminar 6 – Arbejdsmiljøledelse
Seminar 1 Arbejdsmiljøledelse og lovgivningen
Green Network BAR Handel, BAR Jord til Bord, BAR Kontor, Grafisk BAR, Industriens BAR Kortlægning af Risici - opsummering Ulykke – APV – Risikolinje tegnes.
1 Screening, tilpasset tilsyn, rådgivning og smiley-ordning fra 1. april 2007 Indlæg ved temamøde hos Miljøforum Fyn den 8. maj 2007.
Landsorganisationen i Danmark Det nye arbejdsmiljøsamarbejde.
Dagplejepædagogernes årsmøde den 14. september 2010 Hvad kan du selv gøre for at få et godt arbejdsmiljø i dagplejeformidlingen?
Sygefravær eller arbejdsglæde APV – kørekort til et godt arbejdsmiljø.
Psykisk arbejdsmiljø – en styrket indsats
Kort gennemgang – der kommer en nærmere beskrivelse på modul 3
Vejledning om arbejde i stinkskabe Industriens Branchearbejdsmiljøråd
Velkommen til undervisning af arbejdsmiljøgrupper
Arbejdsmiljøet på Tekniske skoler
Kjeld H. Jensen 3F Susanne Linhart, DI BAR -> BFA -> BAU
45116 Teknologisk Forandring og Postal Logistik
APV - Arbejdspladsvurdering
Præsentationens transcript:

Styr på arbejdsmiljøet Velkommen til fyraftensmøde Lars Olsen, Dansk Industri Jørgen Moltzen, Dansk Metal Lars Andersen, Lederne

Baggrund for mødet Beslutning i Metal- og maskinindustriens arbejdsmiljøudvalg i 2002 - Dansk Industri, Dansk Metal, Lederne Arbejdsmarkedets parter indenfor Jern- og metalbranchen kommer ud og diskuterer arbejdsmiljø - Hvad sker der indenfor branchen - Præsentere nye materialer der bliver udviklet i løbet af året Årligt tilbagevendende begivenhed - 600 deltagere i 2003 - 800 deltagere i 2004 - 1600 deltagere i 2005 - 1000 deltagere i 2006 - 650 deltagere i 2007

Målgruppe for mødet Repræsentanter for virksomheder indenfor metal- og maskinindustrien - Arbejdsgivere, ejere, ledere - Sikkerheds- og tillidsrepræsentanter Arbejdstilsynet Arbejdsmiljørådgivere Tekniske skoler

Temaer for årets møde Status på arbejdsmiljøet i branchen 'Intern transport' 'Produktivitet, Kvalitet og Arbejdsmiljø' 'Arbejdsmiljøarbejde i små værksteder'

Program 15.00 Velkomst og introduktion til dagens tema v/ Lars Olsen, Dansk Industri 15.10 Status og forventninger til arbejdsmiljøet i branchen v/ Jørgen Moltzen, Dansk Metal 15.30 Præsentation af vejledning 'Intern transport' v/ Lars Andersen, Lederne 15.50 Kaffepause

Program 16.10 Præsentation af vejledning 'Produktivitet, Kvalitet og Arbejdsmiljø' v/ Lars Olsen, Dansk Industri 16.30 Præsentation af vejledning 'Arbejdsmiljøarbejde i små værksteder' v/ Jørgen Moltzen, Dansk Metal 16.50 Afslutning og præsentation af næste års møder v/ Lars Olsen, Dansk Industri 17.00 Sandwich, øl og vand

Status på arbejdsmiljøarbejdet Primo 2008 I Metal- og Maskinindustrien

Status på arbejdsmiljøet primo 2008 generelt!

Status på arbejdsmiljøet primo 2008 generelt!

Status på arbejdsmiljøet primo 2008

Status på arbejdsmiljøet primo 2008

Status på arbejdsmiljøet primo 2008

Status på arbejdsmiljøet primo 2008

Screeninger på maskinområdet 2007 Antal screeninger 2007 - 72 Antal tilpassede tilsyn 2007 - 37 Tallene er fra 20. december og dermed ikke dækkende for hele 2007

Reaktioner i 2006 og 2007 Ergonomi 90 99 Indeklima 22 14 Arbejdsmiljøproblemer 2006 2007 Ergonomi 90 99 Indeklima 22 14 Kemi /biologi belastninger 168 322 Egenindsats 161 420 Støj 36 88 Ulykkesrisici 428 730 Øvrige 59 146

Rådgivningspåbud og reformpåbud 2007 Alvorlige og komplekse påbud 76 Mange arbejdsmiljøproblemer 28 Ulykke tripel påbud 13 Reformpåbud 40

Status på arbejdsmiljøet primo 2008 Overhængende fare -et spot om APV og arbejdsulykker Industriens arbejdsmiljøråd sætter fokus på arbejdsmiljøet med en række TV-spot som vises i den bedste sendetid I vil nu se filmen

Status på arbejdsmiljøet primo 2008 Arbejdstilsynet har efter aftale om justering af arbejdsmiljøreformen taget nye tiltag Særlige indsatser Udviddet, forebyggende rådgivning Uvildig rådgivning om problemer med PSA, Psykisk Arbejdsmiljø Screening, ikke længere ”stopprøve”, afgiver påbud om overtrædelse af formelle regler

Status på arbejdsmiljøet primo 2008 Arbejdstilsynet nye tiltag: Tre nye typer rådgivningspåbud Tilpasset tilsyn, slut med niveau 1- 2- 3 Smiley ordningen ændret

Hvorfor en vejledning om intern transport Der sker mange ulykker Mange er alvorlige Mange af disse ulykker kan forebygges! Arbejdstilsynet har fokus på området

Intern transport Formålet er at give gode råd og værktøjer til at planlægge og tilrettelægge jeres interne transport - ude såvel som inde Værktøjet: gennemgår de lovmæssige krav giver forslag til hvordan I kan gribe opgaven an indeholder de nødvendige tjeklister indeholder et eksempel fra en virksomhed, som har arbejdet med værktøj og metoder

Hvad er intern transport Gående og kørende færsel inden- og udendørs på virksomhedens område Gående: Egne medarbejdere Gæster og kunder Eksterne medarbejdere Kørende: Mekaniske transportmidler (truck, el-løftevogne, kraner, last og varebiler mv.) Personbetjente transportmidler (rullepaller, bordvogne, sækkevogne mv.

Hvorfor sker ulykkerne ? Dårlig planlægning og tilrettelæggelse Rammer ofte personer, som hjælper til eller færdes i området Blandingen mellem gående og kørende færdsel - manglende adskillelse Gods som vælter Måden transportmidler føres på Måden godset er læsset Indretning af arbejdsstedet

Hvor sker ulykkerne ? Trucks: Personer som færdes i området Manglende koordination mellem fører og øvrige medarbejdere Man rammes af gods El-løftevogne: Føreren påkøres eller klemmes

Regler om intern transport Arbejdsgiver har hovedansvaret for at følge Arbejdstilsynets og politiets regler Arbejdsmiljøloven og færdselsloven Arbejdsmiljølovens to områder: Kørende trafik blandet med faste arbejdspladser og/eller gående trafik Gods som flyttes i mere end to meters højde, hvor der færdes personer

Regler om intern transport - blandet Klare markeringer Krydsende færdsel Dårligt udsyn og overblik Hensigtsmæssig og forsvarlig kørsel Instruktion Renhold, ryddelighed og vedligehold

Regler om intern transport - i højden Klare markeringer Brug af kraner Udsyn og overblik Opstilling og opbevaring af gods Emballering af gods Lovpligtige uddannelser Lovpligtige eftersyn

Hvordan kan opgaven gribes an ? Tag en beslutning Nedsæt en arbejdsgruppe Ledere, SR, medarbejdere med erfaring Kortlæg risici Få overblik over virksomheden Tegn al færdsel ind Brug tjekliste Eksempel

Tjeklister (side 18 og 21 i vejledningen)

PAUSE

Baggrund for vejledningen om Produktivitet, Kvalitet og Arbejdsmiljø Lean & arbejdsmiljø kurser i 2006 og 2007 Efterspørgsel fra virksomhederne Tankerne bag vejledningen

Grundlæggende om vejledningen Introduktion til CD-rom - Hvordan er den bygget op? - Hvordan skal den bruges? Introduktion til vejledning - Hvordan er den bygget op? - Hvordan skal den bruges?

Investeringskalkulen Investeringskalkulens opbygning: - væsentlige elementer - tilbagebetalingstid - når der sættes pris på

Investeringskalkulen Investeringskalkulen – trin for trin: 0. Til revisoren 1. Start med fanebladet ”Forslag" 2. Udgifter 3. Produktivitet 4. Kvalitet & arbejdsmiljø 5. Udregninger 6. Resultat 7. Evaluering 8. Rapporter

De fire case's ALO Skive A/S Hydraflex A/S Linimatic A/S Vestas Machining A/S

Alo Skive A/S - Erstatning af snavsede stålplader med rengjorte decaperede plader Investering: ca. 1.000.000 kr. pr. år Forbedringer af arbejdsmiljø: - undgår snavsede medarbejdere, samt at de udsættes for fint støv Tilbagebetalingstid: 10,9 måneder

Hydraflex A/S - Indkøb af robot til at tage emner ud af drejebænk Investering: 979.875 kr. Forbedringer af arbejdsmiljø: - nedbringe sygefravær og reducere udgifter til fysioterapi Tilbagebetalingstid: 15,7 måneder

Linimatic A/S -Investering i ny støbeform Investering: 400.000 kr. Forbedringer af arbejdsmiljø: - fjerner belastning ved manuelt arbejde samt slibestøv Tilbagebetalingstid: 14,6 måneder

Vestas Machining A/S - Leanorganisering af nav-produktion Investering: 1.170.000 kr Forbedringer af arbejdsmiljø: - mindre ulykkesrisiko, bedre ergonomiske forhold og større trivsel Tilbagebetalingstid: 3,9 måneder

Arbejdsmiljø i små værksteder Vejledningen er lavet til: Små værksteder u/ sikkerhedsrepræsentant 1-9 ansatte Små værksteder m/ sikkerhedsrepræsentant 10-20 ansatte Små afdelinger (< 20 ansatte) I virksomheder m/ sikkerheds organisation m/ over 20 ansatte

Arbejdsmiljø i små værksteder Hvorfor en vejledning til små værksteder? For at give de små værksteder, en mulighed for at få styr på arbejdsmiljøet For at de små værksteder kan udnytte de resourcer de har For at præsentere en metoder der kræver mindst mulig resourcer

Arbejdsmiljø i små værksteder Hvad er det væsentlige I vejledningen? APV, ArbejdsPladsVurdering er det væsentlige Fordi loven kræver at alle virksomheder med ansatte skal lave en APV En APV består af • Kortlægning • Vurdering og prioritering • Handleplan • Opfølgning

Arbejdsmiljø i små værksteder APV! Lav et hold: Mester eller ejeren, har ansvaret for arbejdsmiljøet og for at, der bliver lavet en APV Andre kan hjælpe til med planlægning og løsning af opgaver i forbindelse med APV, fx en svend eller en fra administrationen l

skyldes forhold i arbejdet?

Arbejdsmiljø i små værksteder I værkstedet Vælg hvilke plancher, der er relevante for jeres værksted Tag foto af jeres maskiner, værkstedet, håndværktøj, lager, kontorarbejdsplads m.v. Sæt fotografierne ind på plancherne, så plancherne bliver jeres egne

Arbejdsmiljø i små værksteder Udearbejdende folk: Kortlæg de forhold som ikke ændres så tit Biler, værksted, samarbejde –svende/kontor, værktøj, hjælpe- og værnemidler, det i kan bruge plancherne til Hæng plancherne i et rum, hvor folkene kommer oftest på hjemvirksomheden

Arbejdsmiljø i små værksteder Udviddet ordreseddel kan bruges til: Tjekliste til overmontørens besigtigelse af opgaven Information til svendene om særlige forhold ved opgaven Information til overmontør/mester om opgavens løsning og forhold i skal tænke på næste gang, i skal løse en lignende opgave

Arbejdsmiljø i små værksteder Vurdering og prioritering: Hvad vil i gøre noget ved? Hvilke forhold er der skrevet om Hvad handler det nærmere om? Hvad kan sættes i værk umiddelbart, og hvem skal gøre noget? Hvad kræver undersøgelse, hvad kan vente?

Arbejdsmiljø i små værksteder Handleplan: Hvilke løsninger vil vi gennemføre? Handleplanen vil AT se på! Opfølgning: Sker der noget

På gensyn til fyraftensmøderne i 2009

Fyraftensmøder i 2009 19. januar 2009 - Ålborg 20. januar 2009 - Århus 21. januar 2009 - Herning 22. januar 2009 - Esbjerg 26. januar 2009 - Kolding 27. januar 2009 - Odense 28. januar 2009 - Sorø 29. januar 2009 - Nykøbing F. 02. februar 2009 - Hvidovre 03. februar 2009 - Lyngby 04. februar 2009 - Bornholm

www.i-bar.dk Diverse vejledninger / værktøjer Kopi af præsentationen

Læg venligst det udfyldte spørgeskema i kassen ved materialebordet

Tak for i dag og på gensyn til fyraftensmøde i 2009