Virkemidler
Persontransport • 1,5%/år • 79% i alt Godstransport • 1,7%/år • 95% i alt Transportvækst i referencen og i teknologiscenariet
OBS! For personbiler og varebiler < 2 ton er energiøkonomien forbedret i teknologiscenariet i forhold til referencen jævnfør de blå søljer. Dette gælder udelukkende for den andel af transportmidlerne som ikke udgøres af rene el-biler eller hybrid-biler i 2020, 2030 og For benzin- og dieselbiler svarer 25km/l ca. til 95gCO2/km.
Inklusiv militær, landbrug og fiskeri (21PJ) 2050 = 191PJ *BTL (biomass to liquids) includes various forms of biofuels and synthetic biofuels 2050 = 302PJ
OBS BTL: Biomass to liquids VE andel: Alt el er VE-baseret VE andel: 8 % Energiforbrug: 208 PJ VE andel: 24 % Energiforbrug: 198 PJ VE andel: 47 % Energiforbrug: 170 PJ Transportbrændselsandele i teknologiscenariet
Omkostninger Rammebetingelser Oliepris ($/tønde) CO2 pris(kr/ton) Rente5%5%5% Diskussion om den konstante oliepris Rammebetingelserne og i særdeleshed antagelsen om en konstant oliepris som en rammebetingelse for teknologiscenariet i perioden blev diskuteret til styregruppemødet 25/ Der blev i særdeleshed stillet spørgsmålstegn ved signalet som en sådan rammebetingelse sender. Efter en længere debat blev det besluttet at der skal foretages følsomhedsanalyser med varierende oliepriser og at resultaterne heraf skal beskrives i forbindelse med dokumentationen af scenarierne. Rammebetingelserne ligger i øvrigt op af dem som er anvendt og beskrevet i forbindelse med klimakommissionens ambitiøse reference og fremtidsforløb A.
* Omkostningen til energieffektivisering hører sammen med omkostningen til transportmidlerne, men er medtaget separat for at illustrere omkostningen ved de anvendte energieffektiviseringer jævnfør slide nr.5
Samfundsøkonomiske omkostninger for hele energisystemet