Virkemidler. Persontransport 2010-2050 • 1,5%/år • 79% i alt Godstransport 2010-2050 • 1,7%/år • 95% i alt Transportvækst i referencen og i teknologiscenariet.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
HUNDE SPEED km h 34,4 HUNDE SPEED km h 34,1 HUNDE SPEED km h 32,8 HUNDE SPEED km h 31,9 HUNDE SPEED km h 31,8 HUNDE SPEED km h 30,9.
Advertisements

Bioenergiressourcerne tænkt anderledes og med kommende nye Teknologier
FREMTIDENS LEVENDE LABORATORIUM Thomas Hune, Insero Software.
1 Strategiske mål 2011/2012 April Medarbejderresultater 2006 Real 2007 Real 2008 Real 2009 Real 2010 Real 2011 Mål 2011 Real 2012 Mål 2013 Mål.
Hvordan Venstre vil sikre et bæredygtigt landbrug med Grøn Vækst
Et fremtidsscenarie for gas i vejtransport i Danmark Skive, 31
Energistatistik 2012.
Afgifter på energi i erhverv. Otto Brøns-Petersen
Er Økologi noget for mig ?
Lagring af vedvarende energi Jens Brandt Sørensen
Investeringsstrategi under svingende prisforhold
”Maden udgør en tredjedel af det samlede CO2-udslip pr. indbygger.”
VELKOMMEN TIL INFORMATIONSMØDE PRØVESTENENS VINDMØLLELAUG.
Præsentation af Fredericia Spildevand
CO2-reduktioner gennem energibesparelser i erhvervslivet Christian Stege, Energistyrelsen IDA Energi den 26. januar 2010.
Niels Buus Kristensen – vejen mod et dansk energisystem uden fossile brændsler N ATIONAL Ø KONOMISK F ORENING Danish Economic Society 14. oktober 2010.
CO2 reduktioner gennem energibesparelser i erhvervslivet
Gate 21 – Fælles DNA Gate 21 – Fælles DNA • 31. marts 2014 • Jørgen Lindegaard Olesen, PlanEnergi.
Effekt af nye virkemidler
1 Opfattelser af klima og energi Befolkningsundersøgelse februar 2011 Udført af Epinion for Det Økologiske Råd, Greenpeace, WWF Verdensnaturfonden, Vedvarende.
Målsætninger på klima- og energiområdet
Erhvervslivets gevinster ved forbedring af infrastrukturen
Klimapolitik: Kommer den bilbranchen ved?
Hvor langt er elbilen? Civilingeniør Niels Frees
Københavns fjernvarmesystem
Energioptimering af boliger
Svend Erik Mikkelsen Seniorspecialist
MAXIFUELS: Second generation bioethanol technology Birgitte K. Ahring.
Energistatistik 2009.
Christian Ege, formand Transport og klima Slut med free rider plads Transporten får snart medansvar for klimabeskyttelsen DI-transport Det Økologiske.
Infrastruktur som en vækstdriver for Danmark Københavns Lufthavne 9. marts 2011 Kan transportinfrastruktur skabe vækst? Niels Buus Kristensen 1.
Intelligent energi – intelligente markedsmuligheder
Biomasse i fremskrivninger og planer IDA Energi, 19. sept Marianne Nielsen, Energistyrelsen.
Bekæmpelse af ukrudt Landskonsulent Jens Erik Jensen 6. april 2017
Hvem er CONCITO?. Hvem er CONCITO? Hvem er CONCITO? Aalborg Universitet: Seniorforsker Lars Engberg Seniorforsker Rob Marsh Seniorforsker Kirsten Engelund.
Opfølgende analyser af Hærvejsmotorvej
Transportfremskrivninger i Biofuels-projektet DTU Transport Thomas C. Jensen, DTU Transport.
Velkommen til Roskilde Universitet.
AffaldPlus & Klimaet Oplæg ved AffaldPlus’ bidrag til Klimafestivallen 30. september 2012 ”Mere genbrug - mindre skybrud!” ”Mere genbrug - mindre skybrud!”
Overskrift 40/42 pkt, Maks 2 linjer Underoverskrift, 14/16 pkt For at vise hjælpelinjer: 1.Højreklik på slidet og vælg “Gitter og hjælpelinjer” 2.Kryds.
Klimaplan 2025 Favrskov Kommune
CEESA Coherent Energy and Environmental System Analysis Senior Research Specialist Poul Erik Morthorst Risø National Laboratory The Technical University.
Michael Svane SummIT 18.maj 11 Summit IT som vækstmotor Hvor står transportbranchen ? v/branchedirektør Michael Svane, DI Transport.
Elbiler – erfaringer og udvikling Civilingeniør Niels Frees Kommunalt elbilsnetværk, Trafikstyrelsen 7. december 2011.
8.1. Få bevægelse ind i hverdagen - voksne mindst 30 minutter om dagen 8.2.
Kørselsafgifter i København - Samfundsøkonomisk metode og resultater Uffe Nielsen, Seniorøkonom, Institut for Miljøvurdering, Otto Anker Nielsen, Professor,
Socialudvalget Temamøde 21. september Budgetønske eller spar / lån af eget budget Udbredelse af Længst muligt i eget liv.
VE til procesordningen Hjallerup Fjernvarme Temadag 11. december 2014
Fra værdiafgifter til miljøafgifter for motorkøretøjer Kan en omlægning af afgiftspolitikken skabe en mindre forurenende bilpark?
MULIGHEDER FOR ENERGIEFFEKTIVISERING I BYGNINGER BYGGERIET PÅ DEN ENERGIPOLITISKE DAGSORDEN ENERGIKONFERENCE I LANDSTINGSSALEN PÅ CHRISTIANSBORG ONSDAG.
Globaliseringsredegørelsen 24.mar. 14 Figurer fra Danmark tiltrækker for få udenlandske investeringer i Sådan ligger landet
22 år med succes med biogas til kraftvarme Lemvig Kommune Danmark
EU’s mål På vej mod en fremtid med større forsyningssikkerhed.
Hvad gør EU for klimaet? Jeppe Gents Europa-Kommissionen,
Bacheloropgaven i idræt i ny LU
Radrensning – en del af strategien mod ukrudt i majs
Ole Michael Jensen SBi/Ålborg Universitet Energisparerådet
Udledninger og råderum
Udsigt til klimavenlige Bygninger
Morgendagens varmeforsyning samspil og fleksibilitet i energisystemet TRANSFORM konference den 21. november 2012 Lars Gullev Direktør, VEKS.
Revitalisering af energimærkningsordningen - Status på allerede indberettede mærker Energi & Byggeri. Boligdag’10, Glostrup og Horsens, den 2. og 4. november.
Scenarier for energiforbrug og –forsyning i: REBECA ‘Renewable Energy in the transport sector using Biofuels as Energy CArriers’ Seniorforsker Kaj Jørgensen,
Husstandsmøller / solceller
Energimærkets top-ti – og hvad vi ellers kan lære af 7500 energimærker… Tema-eftermiddage om energimærkning og energibesparelser Energiforum.
BNP, CO 2 og bruttoenergiforbrug Indeks 1988=100.
Aktuelle CO2-problematikker og fremtidens energiudfordringer Kontorchef Thomas Bastholm Bille, Energistyrelsen Dansk Gas Forenings årsmøde den 9. november.
13 februar 2014 Omstilling af kommunale bilflåder til el-biler - det er muligt at nå målet Opsamling på Elbilrejseholdets analyser Januar 2015 Kommunale.
Klimapolitik: Kommer den bilbranchen ved?
Figur 1: Den tidsmæssige rækkevidde af regulering med særlig betydning for BF19s “Frozen Policy” scenarie. Lyse områder afspejler tiltag, der er en del.
Præsentationens transcript:

Virkemidler

Persontransport • 1,5%/år • 79% i alt Godstransport • 1,7%/år • 95% i alt Transportvækst i referencen og i teknologiscenariet

OBS! For personbiler og varebiler < 2 ton er energiøkonomien forbedret i teknologiscenariet i forhold til referencen jævnfør de blå søljer. Dette gælder udelukkende for den andel af transportmidlerne som ikke udgøres af rene el-biler eller hybrid-biler i 2020, 2030 og For benzin- og dieselbiler svarer 25km/l ca. til 95gCO2/km.

Inklusiv militær, landbrug og fiskeri (21PJ) 2050 = 191PJ *BTL (biomass to liquids) includes various forms of biofuels and synthetic biofuels 2050 = 302PJ

OBS BTL: Biomass to liquids VE andel: Alt el er VE-baseret VE andel: 8 % Energiforbrug: 208 PJ VE andel: 24 % Energiforbrug: 198 PJ VE andel: 47 % Energiforbrug: 170 PJ Transportbrændselsandele i teknologiscenariet

Omkostninger Rammebetingelser Oliepris ($/tønde) CO2 pris(kr/ton) Rente5%5%5% Diskussion om den konstante oliepris Rammebetingelserne og i særdeleshed antagelsen om en konstant oliepris som en rammebetingelse for teknologiscenariet i perioden blev diskuteret til styregruppemødet 25/ Der blev i særdeleshed stillet spørgsmålstegn ved signalet som en sådan rammebetingelse sender. Efter en længere debat blev det besluttet at der skal foretages følsomhedsanalyser med varierende oliepriser og at resultaterne heraf skal beskrives i forbindelse med dokumentationen af scenarierne. Rammebetingelserne ligger i øvrigt op af dem som er anvendt og beskrevet i forbindelse med klimakommissionens ambitiøse reference og fremtidsforløb A.

* Omkostningen til energieffektivisering hører sammen med omkostningen til transportmidlerne, men er medtaget separat for at illustrere omkostningen ved de anvendte energieffektiviseringer jævnfør slide nr.5

Samfundsøkonomiske omkostninger for hele energisystemet