Evaluering af mobil e-læring

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
E-læremiddeler til brug for differentiering Undervisnings-
Advertisements

Besøg fra Norge 12.oktober 2012
Effekt af e-læring Certificering som e-underviser
Erfaringer med kollegavejledning i skolen
5 IT-didaktiske principper
Diigital formativ sprogscreening på EUD - Elevplankonference
Projekter under mobil e-læringspuljen.  Erhvervsskolerne i Aars  E-lokaler ApS  Statens Serum Institut  MOCH A/S, KnowledgeLab, Syddansk Uni.  Aalborg.
Elevmotiverende arbejdsformer Kompetenceudvikling for lærere i Gymnasiefællesskabet Moodle Fra it-teknik til pædagogik Fra pædagogik til.
Aalborg Handelsgymnasium på vej imod Det Digitale Handelsgymnasium.
E-Læring Gruppe #3. Definition af E-læring Udgangspunktet med E-læring er, at læringsprocessen bliver individuel og der bliver taget højde for den enkeltes.
Strategi for brug af digitale medier i undervisningen
MEDIEPÆDAGOGISKE VEJLEDNINGSVÆRKTØJER
Læringscentret og nye vejledningsformer
Midtvejskursus i biologi efteråret 2001 Teknologistøttet undervisning - Pædagogik og værktøjer.
Strategikonsulent – Middelfart Kommune
Projektbeskrivelse 10. Marts 2006 Carl P. Knudsen.
Introduktion til Blackboard og netmedieret kommunika-tion
Introduktion 7/9-11 Højstrupgård
NGC Next Generation Classroom. Tankeeksperiment: • Klasselokalets vægge, loft og gulv udgør rammerne. • Skab nu det optimale læringsmiljø.
Mediepædagogik – i et vejlederperspektiv
Udvikling af fagenes didaktik Flakkebjerg,
Gov 2.0 Fra portaler til borgernes lommer
Kollegavejledning Læringscentrene Roskilde. Program • Velkommen igen! Vejledningsværktøjer i teori og praksis – kort oplæg Praksisrefleksioner fra igangværende.
Dagsorden 1) Hvad er et netlæringselement 2) Analyse 3) Design 4) Det praktiske arbejde.
Tips & tricks Lærings-stile og it – den helt rigtige kobling Ny PIXI
Mediecentret som rum og funktion Skoleudvikling og skolebiblioteksudvikling – to sider af samme sag.
18. april 2002Q-udvikling af e-læring Kvalitetsudvikling af e-læring i Videregående Voksenuddannelse v. Centerchef Michael Lund-Larsen Århus
E-læring på Virk.dk Præsentation på Myndighedsforum
Hensigtsmæssigt (e)læringsdesign
CORPORATE PODCASTING Peter Overgaard Michael Rene Kremer Christian Buch Iversen.
SkoleIntra og klimaforandringerne - om hvordan forskellige værktøjer fra ElevIntra inddrages i undervisningen Jacob Kjær Hansen Lærer og pæd. IT vejleder.
It i folkeskolen SkoleIntra-træf 2011
MÅL OG METODER I MEDIEPÆDAGOGISK ARBEJDE Kultur og mediekultur Medialisering: mediepædagogik og didaktik Receptionsteori: tekst og kontekst Æstetik og.
Anvendelsesorienteret undervisning – Pædagogisk It
Medialisering og organisationsudvikling 25. April 2012.
Udvikling af det mediepædagogisk håndværk
Mediepædagogiske værktøjer i teori og i praksis
@ventures, Kompetencecenter for e-læring © Den Virtuelle Miljøskole Michael Lund-Larsen, Centerchef
- fra digitalt læremiddel til digitalt læringsforløb
Projekt Læringsmiljøer i Arbejdstilsynet
Diigital formativ sprogscreening på EUD - Webinar
1 Vi har brug for mange virtuelle læringsfunktionaliteter – og når vi har dem kan vi tage dem for givet og glemme dem for en stund - først herefter kan.
AGENDA 1)DSB Formål PDA programmerne Brugererfaringer 2)PDA kurser PDA kørekort (standard program)  Basale funktioner i windows mobile 5  Målrettet nybegyndere.
Nye digitale muligheder i overbygningen KL, Odense Birgitte Holm Sørensen Forskningsprogrammet Medier og it i læringsperspektiv DPU, Aarhus Universitet.
Færre bøger – mere IT Karin Levinsen Forskningsprogrammet Medier og IT I Læringsperspektiv DPU, Aarhus Universitet Hvordan får vi mere it? Skal vi have.
Digital skriftlig- og mundtlighed
Tydeliggørelse af anvendelsesdim ension i undervisningen Kvalitativ undersøgelse Vi afventer resultatet af vores undersøgelser ??? Kvantitativ undersøgelse.
Diigital læring - Den Digitale Erhvervsskole
Innovation, it-fagdidaktik & undervisningsdifferentiering - Præsentation af AUUC-konsortiets tre projekter Tre projekter Et konsortium Et GTS-institut,
v/ Jakob Harder, vicedirektør Undervisningsministeriet
Digital formativ sprogscreening på EUD
Planlægning, proces og evaluering
Fra kursus til lokal skoleudvikling – om og med medier 13. marts 2012.
Hanne Voldborg Andersen Ididakt En god dag for Peter.
Ledelsesmæssige udfordringer ved pædagogisk anvendelse af it
ELæring, andetsprog og integration Digitalisér.dk april Mads Bo-Kristensen Videnscenter for Integration Vejle.
Læremiddel.dk Nationalt videncenter for læremidler Læremiddel.dk – Nationalt videncenter for læremidler.
Undervisning i forbindelse med besøg på Experimentarium V/ Anette Vestergaard Nielsen Experimentarium.
Kompetencerejsen netværksmøde den 17. august 2002.
PI-modellen: fra Projektidé til Innovation
Mobilitet og usability John Paulin Hansen. Situationer FlyBusMetroGaden.
Web 2.0 Didaktik 2.0 bnd. Hvad har 2.0 at byde på Rammer og betingelser ElevenLæreren.
PHOTO STORY I 2.KLASSE FORTÆLLING I DANSK. FORTÆLLING I DANSK Går du med tanker om, hvordan du kan få dine elever til at fortælle og udtrykke sig i både.
1 Pædagogisk IT-kørekort - Mentorforløb Introduktion til Podcast.
Digital didaktik i praksis Lise Marie Steinmüller kompetencecenter for e-læring.
Læring og it Læringsstile og it 1. læring og it Spændvidde i undervisningen AKTIV Eksperimenterende Handlende REFLEKTERENDE Observerende Lyttende IT-læringsobjekter.
National ordblindetest på tværs af uddannelser Testen skal identificere elever og studerende med ordblindhed på tværs af uddannelser fra forår 3.klasse.
TPACK-modellen Teknologisk viden Pædagogisk viden Fagfaglig viden
Digitalisering af VEU VEU-udbydernes brug og vurderinger af e-læring og blended learning - surveyresultater FLUID konferencen, tirsdag den 11. december.
Underviserne og LMS.
Præsentationens transcript:

Evaluering af mobil e-læring 28. maj 2009 Evaluering af mobil e-læringsprojekter Undervisnings- middelprisen 2009 @ventures/eVidenCenter Det Nationale Videncenter for e-læring Formål: Hvad er @ventures for en størrelse Hvad laver vi Hvilken betydning for ÅK Hvordan indgår vi i strategien, og hvordan kan det udmøntes Michael Lund-Larsen, Centerchef mll@ventures.dk @ventures/eVidenCenter, Kompetence- og Videncenter for e-læring © @ventures/eVidenCenter, Kompetence- og Videncenter for e-læring © - 2007

@ventures/eVidenCenter, Kompetence- og Videncenter for e-læring © Evaluering for ITST Analyse og evaluering af 11 mobile e-læringsprojekter, som har fået støtte af IT- og Telestyrelsen: Pædagogik, målgrupper, teknologi, forankring, forretning. @ventures/eVidenCenter, Kompetence- og Videncenter for e-læring ©

Mobil e-læringsprojekter Enhed Præsentation Indhold Energirigtig kørsel for bus- og lastbilchauffører Mobil telefon Program på mobiltelefon Instruktion i energirigtig kørsel incl. test Podcast i gymnasie- Undervisningen Mobiltelefon Videooptager Podcast Elevens egenproduktion af digital præsentation Mobil e-læring for læsesvage/ordblinde i Byggebranchen PDA Program på PDA Foto af tekst til oplæsning Træning i morfermer Podcasting af universitets forelæsninger Podcast til PC Optagelse af forelæs- ninger til repetition mv. Interaktiv efteruddannelse Sundhedspersonale Smartphone Instruktion i social- og sundhedsemner Fleksibilitet i efter- og videreuddannelse for diplomstuderende MP3-afspiller Download via internet Lydoptagelser fra face-to- face undervisningen @ventures/eVidenCenter, Kompetence- og Videncenter for e-læring ©

Mobil e-læringsprojekter Enhed Præsentation Indhold Mobil e-læring inden for kræftbehandling PDA Browser via internet Casebaseret e-læring inden for kræftområdet Mobile Fitness - indsats mod fedme blandt unge Mobil telefon Program på mobiltelefon samt sms Vægttabs­program og personlig sms-coaching E-læring for læger ved speciallægeuddannelsen Opslag i lægeinstrukser og notatværktøj Kompetenceudvikling af parkmedarbejdere via mobil e-læring Materiale på PDA, der initieres via GPS Situationsbestemte video-instruktioner i grønne arbejdsopgaver Når landmænd lærer med mobilen – Mobil e-læring i landbruget Mp3-afspiller/-mobiltelefon Podcast via netkoblet radio Information relevant for landmænd @ventures/eVidenCenter, Kompetence- og Videncenter for e-læring ©

@ventures/eVidenCenter, Kompetence- og Videncenter for e-læring © Pædagogik Virtuel sidemandsoplæring – visualisering af manuelle funktioner Videndeling – information, opslag, instruktioner i procedurer Casebaseret læring – håndtering af komplekse situationer Evaluering – test/spil @ventures/eVidenCenter, Kompetence- og Videncenter for e-læring ©

@ventures/eVidenCenter, Kompetence- og Videncenter for e-læring © Pædagogik Situeret læring – læring i situationen Fastholdelse af undervisningen – repetition Gentagelse af undervisningen – differentiering Deltageraktiverende – egenproduktion @ventures/eVidenCenter, Kompetence- og Videncenter for e-læring ©

@ventures/eVidenCenter, Kompetence- og Videncenter for e-læring © Kommunikation Informationsindsamling – indtastning, optagelser, foto/video Materialeformidling – audio og visuelle læremidler Aflevering og præsentationer – opgaveløsninger Vejledning – spørgsmål/svar Støtte til læse/skrivevanskeligheder – oplæsning @ventures/eVidenCenter, Kompetence- og Videncenter for e-læring ©

@ventures/eVidenCenter, Kompetence- og Videncenter for e-læring © Målgruppe Mobil – behov for portabilitet af læringsredskab Behov for læring i en kontekst/situation Læringsbehov opstår på fleksible tidspunkter Individuel læring Tilgængelig mobil enhed Parathed overfor teknologien Kendskab til og kan magte teknologien @ventures/eVidenCenter, Kompetence- og Videncenter for e-læring ©

@ventures/eVidenCenter, Kompetence- og Videncenter for e-læring © Teknologi - modenhed Repræsentation – materialets format Tekst, lyd, grafik, foto, animationer og video Distribution – materialets tilgængelighed for enheden Browsing, podcast, download, installation LMS-adgang Præsentation – materialets præsentation på enheden Browser Skærmstørrelse Standarder Innovation på området for mobile enheder @ventures/eVidenCenter, Kompetence- og Videncenter for e-læring ©

@ventures/eVidenCenter, Kompetence- og Videncenter for e-læring © Udfordringer Didaktik Designkriterier Værktøjer til udvikling Lærerkompetencer Forankring i organisationerne @ventures/eVidenCenter, Kompetence- og Videncenter for e-læring ©

Projekt kategorisering Mål Teknologi Overensstemmelse om mål/klarhed om mål Uoverensstemmelse om mål/uklarhed om mål Kendt teknologi A. Programmering (Standardisering) - forankring - skalering - spredning - forretningsgørelse C. Forhandling (Forene præferencer) - afgrænsning - udvikling - afprøvning - dokumentering Ukendt teknologi B. Experimentering (Små skridts metode) - innovation - forsøg - afklaring - dokumentering D. Kaos (Skabe orden) - analyser - udforskning - modeller - metoder @ventures/eVidenCenter, Kompetence- og Videncenter for e-læring ©

Certificering i e-pædagogik Kurser á 30 timer – 1 ECTS: Introduktion til e-læring E-læring og læringsbegreber Design af e-læringsmiljøer Tilrettelæggelse af e-læringsforløb Fremstilling af e-lærings­materialer E-læring og dynamiske arbejdsformer Virtuel vejledning Virtuelle kommunikations-former Evaluering med elektroniske test m.fl. @ventures/eVidenCenter, Kompetence- og Videncenter for e-læring ©

Certificering i e-pædagogik Certificeringsbevis forudsætter: Gennemførelse af Introduktion til e-læring (eller tilsvarende) Gennemførelse af 7 valgfri kurser Aflevering og godkendelse af 7 kursusopgaver, samt Aflevering og godkendelse af certificeringsopgaven Svarer til 8 ECTS, der giver adgang til diplomopgave på IT og læring på den Pædagogiske diplomuddannelse @ventures/eVidenCenter, Kompetence- og Videncenter for e-læring ©

eVidenCenter Det Nationale Videncenter for e-læring www.evidencenter.dk @ventures/eVidenCenter, Kompetence- og Videncenter for e-læring ©