Download præsentationen
Præsentation er lastning. Vent venligst
Offentliggjort afMarianne Beck Redigeret for ca. et år siden
1
CORPORATE PODCASTING Peter Overgaard Michael Rene Kremer Christian Buch Iversen
2
Agenda Introduktion Tekniske egenskaber Indholdsmæssige egenskaber Merværdi Parametre Forudsætninger Anvendelsesområder/ barrierer Impression management Prototype Videreudvikling Perspektivering
3
Introduktion til Corporate Podcasting Meget nyt område (corporate podcasting) Udgangspunkt i privatproducerede podcasts Hvad kan virksomheder bruge det til? –Eksternt (afgrænset) –Internt Eksplorativt og deskriptivt projekt CORPORATE PODCASTING
4
Problemformulering Hvilke anvendelsesområder kan der skabes merværdi for ved anvendelses af podcasting til kommunikation internt i virksomheder? Hvilke barrierer er der for anvendelse af podcasting til intern kommunikation i virksomheder? CORPORATE PODCASTING
5
Fremgangsmetode CORPORATE PODCASTING
6
Tilgang til podcasting Afsender – Podcaster (primære fokus) –Producerer indholdet –I virksomhederne: key informants & ledelsen Modtager – Podcatcher –Forbruger indholdet –I virksomhederne: medarbejderne Medarbejder til medarbejder: podcasting om hobbyer og vinklubber = kulturskabende –Kræver retningslinier – IBM har lavet retningslinier for personlig blogging og podcasting CORPORATE PODCASTING
7
Tekniske egenskaber Transportabelt Automatisk Kontrollerbart Tilgængeligt CORPORATE PODCASTING
8
Tekniske egenskaber Transportabelt –Modtage information nye steder –Kræver en mobil enhed –Medarbejdere har måske allerede en mobil telefon med mp3 –Virksomhederne ser mobile enheder som en barriere for at gøre brug af podcasting CORPORATE PODCASTING
9
Tekniske egenskaber Automatisk –Muligt med RSS feed (xml fil) + Podcatcher (aggregator program) –Muligt at abonnere på bestemte kanaler –Abonnement stopper når medarbejderen stopper CORPORATE PODCASTING
10
Tekniske egenskaber Kontrollérbart –Vælger selv de kanaler man ønske –Aktivt valg interesse i kanalen –Vælger selv hvor man vil lytte (sted) –Vælger selv hvornår man vil lytte (tid) CORPORATE PODCASTING
11
Tekniske egenskaber Tilgængeligt –Indhold der tidligere kun var tilgængeligt på bestemte tider, gøre tilgængelig 24/7 (f.eks. et foredrag) –Flere har mulighed for at modtage indholdet –Tilgængeligt på nye steder (sted) –Tilgængeligt på nye tidspunkter (tid) CORPORATE PODCASTING
12
Indholdsmæssige egenskaber Vurdering af kompleksiteten af indholdet – pga. manglende visuelle effekter Podcast skal være forholdsvis kort Ikke muligt at indeksere en lydfil (svært at skimme) Underholdende og levende karakter Lyd kan bruges som kulturskabende element i virksomhederne Lyd er primært relevant når medarbejderen laver andre ting (baggrundsmedie) Billigt at producere lyd CORPORATE PODCASTING
13
Merværdi Hvis der ikke er mulighed for at kommunikere visuelt Kulturskabende –Kommunikation fra ledelsen –Medarbejder til medarbejder Supplement til eksisterende Intranet –Ledelsen har ordet Intimitet på afstand CORPORATE PODCASTING
14
Parametre for kommunikation med podcasting Mobilitet Lav indholdsmæssigt kompleksitet Andre handlinger simultant Hurtigere produktionstid overfor video Personligt medie CORPORATE PODCASTING
15
Forudsætninger for brug af podcasting Mobile enheder Adgang til Internettet Produktionsressourcer til rådighed CORPORATE PODCASTING
16
Barrierer Manglende mobile enheder Manglende kendskab/forståelse Mediets modenhed CORPORATE PODCASTING
17
Anvendelsesområder Sælgere på farten Medarbejdere i produktionen Medarbejdere med lang transporttid CORPORATE PODCASTING
18
Merværdi – impression management Bevidst udtryk omkring kommunikation (f.eks. branding) Impression management Rolle (Ønskede lys, set fra afsender) –Front Stage –Back Stage Harmoni med ønskede værdier CORPORATE PODCASTING
19
Prototype Anvendelsesområder –Arbejdsrelateret –Værdiskabende Fremvisning af prototype –Navigation og struktur –Tilføjelse af feed –Download –Afspilning CORPORATE PODCASTING
20
Videreudvikling Præsentation for Microsoft (Analytisk eller designorienteret workshop) Rapport kan ses som en opgave stillet af Microsoft CORPORATE PODCASTING
21
Perspektivering 1/3 Mange af de adspurgte virksomheder at merværdien ved video er mere synlig Podcasting vs. Vodcasting Download af vodcast (8 mill. på 2 mdr.) steg 1 % mere end podcast iflg. Itunes store I 2005 blev der solgt 32 mill. Ipod. Mere end alle de forgangne år sammenlagt CORPORATE PODCASTING
22
Perspektivering 2/3 CORPORATE PODCASTING MediePodcastVodcast Symbolske cuesFattigtRigt BrugssituationFåMange ProduktionstidKortLang ProduktionsomkostningLavHøj FilstørrelseLille (15 Mb/time)Stor (70 Mb/time) MedietypeBaggrundsmediePrimære medie MobilitetStorMindre FormatStandard MP3DivX/Xvid, Mpeg-4, H.264
23
Perspektivering 3/3 Båndbredde og fremtidsperspektiver TDC: –2006: 40% har 20 Mbit/s –2010: 75% har >100 Mbit/s Vil vodcasting erstatte podcasting? Samme diskussion i 50erne. Fjernsynet erstattede ikke radio… CORPORATE PODCASTING
24
Peter Overgaard Michael Rene Kremer Christian Buch Iversen
Lignende præsentationer
© 2024 SlidePlayer.dk Inc.
All rights reserved.