Literacy I Leg Early Years Transistion Programme Ole Henrik Hansen Tirsdag, d. 17. februar 2009 Danmarks Pædagogiske Universitetsskole. www.dpu.dk/om/ohh.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Skolens profil Den lille skole er et trygt og udfordrende læringsmiljø for elever 0 til 9 klasse, hvor den faglige og sociale læring er forankret i en.
Advertisements

1 Børnehuset Troldehøj Kreativitet i leg og bevægelse som udviklings potentiale. Helle Rømer.
Sprogpakkens 6-dages kursus
Danehofskolens værdigrundlag
Kompetenceafklaring af børnene
Oplæg v Stine Liv Johansen, ph.d., Aarhus Universitet Opstartsdag i Skanderborg Lørdag den 22. januar 2011.
Samtaler i hverdagen & Understøttende sprogstrategier
Børns udvikling – et fokus på børn og sprog
Læringshistorier Og pædagogisk praksis.
Samspilstema 1: SMIL Vis positive følelser – vis at du er glad for barnet Det er vigtigt for barnets tryghed,
De pædagogiske læreplaner i dagplejen.
Forædremøde den
Struktureret tematisk sprogarbejde
Er mit barn klar til skolestart ?
Introduktion til Sprogpakken
Introduktion til Sprogpakken
Kids n’ Tweens, Leg og læring
Tryllefløjten tilbyder børnene kulturelle oplevelser indenfor drama, kunst, kulturhistorie og musik i børnehøjde i tæt samarbejde med kulturinstitutioner.
Sprogpakken Forældresamarbejde.
Tidlig skriftsprog i dagtilbud
Lena Mossberg At skabe oplevelser ved hjælp af storytelling
Forældreuddannelse? Oplæg til Skolerådsmøde 30. marts 2004.
CASSIOPEIASTUEN TRIVSEL OG LÆRING. MORGENMAD Hygge og dialog!
Astrup Skole 1. august 2014 Fritidsmodul – frivillig og gratis undervisning Alle skoledage kl
Læringshistorier Og pædagogisk praksis.
- Hvad kan I forvente som forældre?
Læremiddelkultur I Folkeskolen
En portfolio er den bevidste indsamling og løbende vurdering af eller refleksion over undervisningens og læringens processer og produkter.
Temaeftermiddag om design af sociale læringsmiljøer.
Hvordan implementerer vi folkeskolereformen på sprogområdet?
Opdagende skriftsprog i et inklusionsperspektiv
Skallebølle Landsbyordning ”Indsigt og opmærksomhed…”
Alsidig personlig udvikling Sociale kompetencer Sproglig udvikling Krop og bevægelse Naturen og naturfænomener Kulturelle udtryksformer og værdier x Læreplans.
Ældre, IT og læring. Ældre tæmmer teknologien..
Erfaringer i arbejdet med social arv, udsatte børn i en daginstitution. Præsentation af mig og institutionen.
Læring, kommunikation og samarbejde
Tema 6 Samvær og fælles aktiviteter
Skoleparathed Sunds skole.
LÆRING, LEG & BEVÆGELSE.
Lærings- og praksisfortælling
Hjernerum København, d. 30. oktober 2008
Velkommen Inddragelse af barnets udtalelse i analysen.
Læsning.
Den sproglige læreplan
Skolestart Program Velkomst Lovgrundlag og trinmål for 0. klasse
Alsidig personlig udvikling Sociale kompetencer Sproglig udvikling Krop og bevægelse Naturen og naturfænomener Kulturelle udtryksformer og værdier x Læreplans.
 H står for  U står for  L står for  E står for  N står for  HUMOR  UDELIV  LEG  EMPATI  NÆRVÆR.
Symposium, Ministeriet for Børn og Undervisning, 5. november 2012
Hvilken indflydelse har forældre på elevernes trivsel og læring?
Kompetenceudvikling og Teamsamarbejde Projekt ”Fælles Værdier – Fælles Fodslaw” - når vejen dertil er gennem vores pædagogiske praksis.
Inklusion for alle – Illusion eller virkelighed?
Relations kompetencer
Kvalificeret selvbestemmelse i afdelinger. Dele viden Beslutte fælles mål Koordinere handling.
Børns udvikling og samspil med ”de andre” Minileder 2 kursus august 2015.
At blive forvandlet? Beth Juncker Professor Københavns Universitet.
Sundhed i naturen Kirsten Heide & Gitte Balle. Socialpædagogisk støtte efter Servicelovens § 85 & dagtilbud efter § 104.  Støtte, vejledning eller hjælp.
DIDAKTIKLABORATORIE Et laboratorium der arbejder med at udvikle et planlægningsværktøj. ”Et værktøj”, der kan hjælpe os til at se, hvordan Ord som ”Leg-
Svendborg Sløjfen Barnet I Centrum HVAD ER UDFORDRINGEN. Hvor vil du gerne hen. Udfordringer med et barn – børnegruppe – forældre – kollegaer.
-GIV SPROGET VOKSEVÆRK Gyldendals 5. maj KORT OM MARY FONDEN OG BAGGRUNDEN FOR LÆSELEG.
Krop og bevægelse 1. Halvår 2016 ? JUL JAN APR OKT JUN MAJ MAR FEB AUG SEP NOV DEC
Læring gennem registrering og indberetning
Tidlig sprogstart i skolen- oplæg ved bogreception d. 14./
Projektledelse – introduktion, oktober 2016
Læringsuge 2017/18 De 17 verdensmål
Den pædagogiske læreplan
Rita Buhl 22. september 2018.
Lars Geer Hammershøj Ph.d. og lektor DPU, Aarhus Universitet
Leg, kreativitet dannelse
Nye muligheder og potentialer
Barnesyn og børneperspektiv
Præsentationens transcript:

Literacy I Leg Early Years Transistion Programme Ole Henrik Hansen Tirsdag, d. 17. februar 2009 Danmarks Pædagogiske Universitetsskole. www.dpu.dk/om/ohh

Anbefalet litteratur Kompendium: Børns lærerige leg, Stig Broström (2002) The essentials of early literacy instruction, Roskos, Christie & Richgels An early childhood practitioner’s guide, Carmelita Lomeo-Smrtic

Hvordan kan Legen blive en (planlagt) læringsaktivitet? Spørgsmålet er: Hvordan kan Legen blive en (planlagt) læringsaktivitet?

Hvordan erobres kundskaber Børn erobrer deres omverden ved at tilegne sig viden og kundskaber. Og viden og kundskaber erobres gennem læring. Viden er ikke en afspejling af verden, men en måde at gøre verden forståelig på. Kortet er ikke landskabet – men det er godt når man skal navigere (Kompendietekst: Et læringsbegreb)

Børns læring i dagtilbud og og skole Det der især kendetegner dagtilbudets arbejde er, at det er hverdagen, i og uden for institutionens rammer, man bruger som udgangspunkt for børns læring. Det der især kendetegner skolens arbejde er, at læreprocessen er mere synlig, fordi dagen er struktureret efter et fagligt indhold i en stram struktur Så Leg som læring er en udfordring – måske ikke mindst for skolen (Kompendietekst: Et læringsbegreb)

Undervisning Undervisning er en bevidst pædagogisk handling rettet mod et mål. At undervise betyder, at pædagogen/læreren har et mål med børns læring og skaber situationer, hvor børn lærer eller udnytter spontant opståede situationer som indlæringssituationer. At undervise vil sige at indtage en pædagogisk holdning med det formål at opnå aktiv læring og det sker både i institutionen og i skolen, hvorfor en fortsat skelnen mellem leg, undervisning og læring ikke er særligt frugtbar. (Kompendietekst: Et læringsbegreb)

Leg som læring og læring som leg Når børn udforsker og forsøger at forstå sig selv og deres omverden, foregår det som regel gennem leg. Det er således næsten umuligt at adskille leg og læring. I legen udforsker børn deres omverden, bearbejder indtryk og erfaringer og kommunikerer med andre, og opdager samtidig deres evner (dispositioner) og interesser. Gennem legen udvikles børn socialt, følelsesmæssigt, motorisk og intellektuelt. (Kompendietekst: Et læringsbegreb)

Fantasi og kreativitet Den kreative aktivitet som udspringer af hjernens kombinatoriske formåen, - kaldes indenfor psykologien – fantasi - Virkeligheden suspenderes Fantasi opstår ikke ud af ingenting Fantasi er opbygget af elementer fra virkeligheden Fantasi er skabt af brudstykker fra hukommelsen, kombineret med emotioner – kropslige sanseindtryk og sociale vilkår – dets narrative baggrund (Vygotsky, Fantasi och kreativitet i barndomen)

Leg er - 1 Leg er fantasi og kreativitet Leg er imitation Leg forbereder overgangen til nye udviklingstrin (Vygotsky) (Kompendietekst: Broström – Børns lærerige leg)

Leg er - 2 Der kan således tilføjes læringsmomenter i legen der er overskridende og som tilfører barnet kompetencer Props Stilladsering/Scaffolding (Kompendietekst: Broström – Børns lærerige leg)

Rolleleg I rollelegen tilegner børnene forståelse for medmenneskelige relationer. Det er rollerne der er det væsentlige I rollelegen bruger børnene konstant sproget. Dels til forhandling, men også som form, fordrejer stemmen for at ligne rollemodellen, ex. moren. Rollelegen bidrager til udvikling af fantasi. Barnet skal kunne forestille sig rollen. Rollelegen forudsætter evnen til kommunikation. Barnet skal kunne formidle og kombinere sin egen sociale forståelse med de andres. (Kompendietekst: Broström – Børns lærerige leg)

Rammeleg Rammeleg er en organiseret rolleleg. Rammen er det væsentlige Voksne og børn planlægger rammelegen sammen Et tema besluttes. Det kan være på baggrund af en oplevelse, en TV-udsendelse (Lille-Nørd) eller andet Alle deltagere leger ift. dette tema – legens ramme (Kompendietekst: Broström – Børns lærerige leg)

Props der peger barnet i en sproglig retning Der kan være fordele ved at tilføje Literacy Props = rekvisitter: Læse- og skrivematerialer Papir og blyant i baglommen Kamera (helst digital) Computer (evt. bærbar så den kan komme med alle vegne) Etc.

Literacy venlige hjørner Læsehjørne Skrivehjørne Lyttehjørne Lydhjørne Computerhjørne Etc.

Eksempler på literacy-fremmende (lege)-aktiviteter Samtaler (om læringshistorier, med props indenfor børnenes rækkevidde) På fonemisk opdagelse – (at opdage at bogstaver også er lyde) At lege fortællinger Tegne-skrive historier Sætte mærker på alting Sign-in kort til hvert barn Rebus – med billeder og ord Etc.

Literacy i leg I rammelegen kan temaet laves så det i sig rummer sprogliggørelse ex. skriver lægen journaler, man læser i venteværelset, købmanden skriver en regning etc. – der kan tilføres props. Derved giver legen indsigt i skriftsprogets hverdagsfunktion Men I er eksperterne – hvordan kan Literacy indbygges i legen? Hvad er jeres erfaringer og ideer? (Kompendietekst: Broström – Børns lærerige leg)