• GADEDRENGE Oplæg ved CeFU’s årskonference 15. maj 2008 v. Metin Cakmak & Rie Wellendorf Lillebror-projektet Yngre etniske drenge i gadebilledet og deres.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Skolereform august 2014………………
Advertisements

Set i forældreperspektiv
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne beskriver og italesætter ofte sig selv med de ord, som voksne brugte om dem, da de var børn. Mange.
Inddrag nu Kick-off møde
Forældremøde Lærkebo. Mariagerfjord Kommune.
Børn med gennemgribende udviklingsforstyrrelser
Samtaler i hverdagen & Understøttende sprogstrategier
Flere bekendte, lige så mange venner, men mere tid alene… - Nogle få perspektiver på ungdoms- og foreningsliv i en ”synes godt om”-kultur København 3.decemberr.
Inklusion – et fælles anliggende Daugaard
Kan man gøre andre mennesker lykkelige?
mangfoldighedens søgelys
Lærerprofessionen.
Omsorg sundhed eller samvær? Rehne Christensen filosofisk firma
Samarbejde med brugerne – konflikthåndtering og den gode relation Træf om Mening i arbejdet 2011 Julie Gredal og Ida Bering 13. Januar 2011.
Mhtconsult Mangfoldighedsværktøj for Erhvervsskolerne Anbefalingsfasen.
Konflikter på nettet. Og hvordan du løser dem.
Forældremøde X årgang.
Inddrag nu kredsformandsmøde den 8 marts 2011
JobPAS – En gennemgang PAS-koncepter og Basiskurser v. Steen Hilling, psykolog
Skolereform august 2014………………
Kommunal rehabilitering – hvordan lykkes vi med den
Integration på arbejdsmarkedet 19. juni 2008
Supervision og faglig feedback
Hvad kan vi gøre for at få psykiske sårbare tilbage i arbejde ?
HVORDAN SKABER VI EN GOD TRIVSEL MOBNING – VI KAN OGSÅ OPDRAGE TIL FÆLLESSKAB Tine Guldager Lang.
Research light om Værestedets betydning Sted: Forår-sommer 2012.
Kort præsentation af principperne bag SOL (Samarbejde Om Læring)
Forældremøde Herningvej Skole, torsdag den 1
Pædagogisk brug af test – Et systematisk review
Esam og Fareeza Mine forældre vil tiden vide, hvad der sker i mit liv. Problemet er, at de ikke altid kan forstå min realitet. Jeg må tage en beslutning.
TEMA-EVENT OM KØN, KROP OG KOMPETENCER KØBENHAVNS UNIVERSITET 17/11/2010 Uniformerede mænd og maskuliniteter.
Styrk din kulturelle intelligens – integrationsindsatsen skal gerne være en del af løsningen og ikke problemskabende Næstved 29. oktober 2008 v. Elisabeth.
Den inkluderende skole
Kærnehuset! Forældresamtaler -et nødvendigt onde eller brugbart pædagogisk værktøj?
Børn og Palliation Fagligt Selskab for Palliationssygeplejersker
Tema 5 Hverdagsliv i familien
Erfaringer i arbejdet med social arv, udsatte børn i en daginstitution. Præsentation af mig og institutionen.
Følfods historie Naturbørnehaven en lokal ide En gruppe lokale forældre udarbejder et oplæg til en skovbørnehave Forældregruppen præsenterer.
Tema 6 Samvær og fælles aktiviteter
Social kompetence Oplæg den 28. Oktober 2008 Kildevældsskolen Per Schultz Jørgensen.
Mod en fælles indsats Netværksarbejde til forebyggelse af ungdomskriminalitet i traumatiserede flygtningefamilier Mette-Louise Johansen, Tina Mouritsen,
Fritidspas på det kommunale budget Merete Scheelsbeck Formand for Fritids- og Kulturudvalget Høje-Taastrup Kommune (HTK)
Peter Westmark Relationskompetence - det er de professionelle voksne der ansvar for kvaliteten af relationen STU - Træf Den
3.Lektion: Identitet 3.Lektion i undervisningsforløbet ”Identitet i forandring”, baseret på kapitel 3 i Luk Samfundet Op! af Brøndum og Hansen, Columbus.
Højskolernes Internationale og Europæiske arbejde Resultater fra undersøgelse forår 2006 På baggrund af besvarelser fra 74 ud af 79 højskoler.
Fritidspas.
- Fritidsvejledning i Viborg Kommune
MODUL 3A KAREN WISTOFT PROFESSOR, INSTITUT FOR LÆRING, ILISIMATUSARFIK LEKTOR, INSTITUT FOR UDDANNELSE OG PÆDAGOGIK, AU Involvering.
Unges holdninger til kriminalitet, staf og behandling
Sundhedspædagogisk tværfagligt samarbejde
Sociale og kulturelle forhold. Socialisering, kultur og identitet
Borgermøde i distrikt Engskov Mandag d. 23. marts 2015 kl
Hvilken indflydelse har forældre på elevernes trivsel og læring?
CFK  Folkesundhed og Kvalitetsudvikling Høskovkollegiet 2014 Høskovkollegiet 2014 opgørelse Dataindsamlingen er foretaget i perioden fra.
Rehabiliteringsbegrebet på Psykiatrisk Center Ballerup
Erfaringer fra projekt ”Flerkulturel rummelighed i skolen”
Inklusion for alle – Illusion eller virkelighed?
At være søskende… At være søskende i en familie med et anderledes, sygt eller handicappet barn. At være søskende til et barn med AD/HD.
BØRNELINIEN Definition på kompetente børn og unge med særlige behov.
Velkommen I bedes sætte jer i par ved siden af én I ikke kender i forvejen. Tak Marieke Brinck Efterskolernes Sundhedskonference den 14. maj
Gap! Forskelligt syn på sagsbehandlingen Andreas Jull Sørensen, sekretariatschef Det Centrale Handicapråd.
+DIG. AKTØRER OG SYSTEMER DER HAR INDFLYDELSE PÅ ENSOMHED BLANDT BØRN & UNGE Det enkelte barn Objektive livsbetingelser Familie Sociale normer og værdier.
Drives af LOKK (landsorganisationen af kvindekrisecentre) Rådgivning for unge, fagfolk og forældre – alle kan være anonyme Oplæg og undervisning Hotline.
Fem lærere på mentorkursus
Konflikter og kommunikation
Stærke, lokale samarbejder mod radikalisering og voldelig ekstremisme
Den kriminelle fødekæde i bander og
En stærk pædagogprofession i bevægelse BUPL’s nye professionsstrategi
Sæt dit aftryk Undersøgelse
Børn som vores vigtigste ressource – fra dokumentation til relation
Præsentationens transcript:

• GADEDRENGE Oplæg ved CeFU’s årskonference 15. maj 2008 v. Metin Cakmak & Rie Wellendorf Lillebror-projektet Yngre etniske drenge i gadebilledet og deres møder med politi og borgere

Præsentation… Kort om os: •Rie Wellendorf Integrationskoordinator, Frederiksberg Kommune •Metin Cakmak Udviklingskonsulent, Dansk Røde Kors

Præsentation… Kort om oplægget: •Præsentation af undersøgelsen ”Gadedrenge…” •Metin fortæller om drengene •Vi fortæller om mødesituationerne – konkrete og konstruerede •Rie fortæller om politiets håndteringer og viser en lille model •Vi fortæller om konfliktpotentialer i mødesituationerne •Konklusioner •Anbefalinger

Om undersøgelsen… •Baggrunden for undersøgelsen - ”Lillebror-effekt”  Gadedrenge •Undersøgelsens design - Kvalitativ, komparativ og praksisorienteret - Tvedelt fokus •Dataindsamlingen

Drengene – en karakteristik •10-17 år gammel •Problematisk skolegang •Begrænset deltagelse i organiserede fritidstilbud •Manglende voksenkontakt og – orientering •Overladt til sig selv - alt for synlige i gadebilledet i alt for tidlig alder •Meget maskuline idealer og fremtoning – stor accelerationskraft •Sårbare i udgangspunktet – Kriminalitetstruede •De dårligst stillede tættest på risikozonen •Mangel på positive rollemodeller •Mangler tiltro til systemets og samfundets vilje til at inkludere dem

Drengene – deres baggrund •Ingen eller ringe uddannelsesbaggrund i familien •Forældrene har en løs tilknytning til arbejdsmarkedet – oftest servicesektoren eller på overførselsindkomst •Begrænset deltagelse i og relation til børnenes udeliv •Ingen rollemodeller for deres børn •Lavt samarbejde og dialogniveau med skole, klub mv. institutioner •Ghettoer

Drengene – gruppens betydning •Kernegruppe - kammerater – medløbere •Gruppeloyalitet – grundlag for accept •Kernegruppen udøver og oppebærer gruppeidentiteten og sætter standarden •Base for succesoplevelser anerkendelse og social status •Løst socialt netværk af subgruppergrupper •Reproducerer og opretholder den sociale konsensus og virkelighedskonstruktion - selvdyrkelse •Klar adskillelse mellem ”dem” og ”os” •Tryghedsskabende – Identitetsskabende – Marginaliserende •Gruppen overtrumfer det individuelle og omgivelsernes effekt •Mønsterbrydere opfattes ofte som nogen, der har forladt gruppen og ikke længere som identifikationsfaktorer.

Drengene - gadelivet •Færden i grupper •Gruppen styrer –den enkeltes præferencer er underordnet gruppeloyaliteten •Højrøstethed - Store armbevægelser - Overeksponeret sprogbrug •Mangel på empati/hensyn til andres oplevelse dem •Selviscenesættende - Udfordrende og testende – Hærværk og vold •De er bevidste om deres magt på gadeplan •Skifter mellem offer og gangsterroller

Mødet mellem drenge og politi Aktuelle forhold og hændelser: •Årsager – typer af møder •Aktører – hvem er indblandet og hvilke roller har de? •Mødefrekvens •Asymmetrisk magtforhold

Mødet mellem drenge og politi De sociale konstruktioner: •Mødets årsag •Mødets forløb •Mødets indhold •Mødets aktører •Mødets historie og fremtidige møder

Politibetjentenes håndtering: ”Mentoren” (ofte fra nærpolitiet) •Pædagogisk indstilling. •Kender ofte drengenes navne og familie •Skaber sociale relationer •Opdragende men også anerkendende Forklaringer på drengene: •Indsigt i de sociale og økonomiske problemstillinger, som er definerende.

Politibetjentenes håndtering: ”Diplomaten” •Professionel og distanceret •Fokus på opgaven – siden personerne •Endnu ikke fyldt op af dårlige erfaringer og kollektiv hukommelse fra kollegerne Forklaringer på drengene: •Forholdsvis nuanceret – afvejning af på den og den anden side

Politibetjentenes håndtering: ”Domptøren” •TRÆT af gadedrengene •Synes ikke, at noget virker •Bruger magt og dominerende tilgang •Fokus på personer – siden opgaven Forklaringer på drengene: •Næsten udelukkende kultur som forklarende årsag.

Sjældent Ofte Mødefrekvensen LavHøj Lille præcedens Ingen social relation Ingen følelser involveret Provinskredsen har eksempler Høj præcedens / kulturbærende Ensidige, unuancerede forklaringer Åbent fjendskab Modparten er fjendebillede Kulturen er problemet Høj præcedens Nuancerede forklaringer Positive sociale relationer Betjente som rollemodeller Drengene som potentiale Lille præcedens Dårlig social relation Følelsesladet Betydning af møder og sociale relationer Konfliktgraden

Fra møde til konflikt – hvad kan være afgørende? •En latent konflikt som flammer op… •Mødernes hyppighed •Det skæve magtforhold og følelsen af uretfærdighed •Forskellige kommunikationstraditioner •Provokationer – begge veje •En negativ fysiske kontakt •Den kollektive hukommelse •Dagsformen kan i sidste ende få tingene til at eskalere

Nogle konklusioner… •Forskellige arbejdsforhold i storby og provins •Øget fokus har negativ effekt – fjendebilleder og diskrimination •Drengene oplever det som chikane og giver svarer på tiltale •Øget fokus underminerer politiets autoritet – politikere tager på ferie eller charmeoffensiv ved dalende meningsmålinger  •Adfærd og omgangstone er kilde til misforståelser og unødige anholdelser •Manglende gennemsigtighed i politiets håndtering af de unge og deres adfærd

Nogle anbefalinger •Klarere fælles strategi fra politiet •Bevar initiativet – Hvis du vil tjekke navne og ender med at anholde nogen så er det ikke dig der har styret slagets gang! •Mere pædagogisk og informativ tilgang fra politiet •Styrke nærpolitiinstitutionen og det kriminalpræventive arbejde •Medtag gruppens betydning i løsningsmodeller •Kontakt og samarbejde med forældre og nærmiljø •Familien er/skal være samarbejdspartner ikke modpart •Styrk værestedernes relation til det etablerede fritidsliv •Koordineret og fælles indsats mellem politi, kommune, skoler og fritidsinstitutioner – SSP – én fælles strategi •”Udrykningshold”: Socialrådgiver, lærer, pædagog og nærbetjenten •Fokus og ressourcer på det forebyggende og præventive frem for brandslukning •Det er ikke en politiopgave, men en samfundsopgave