Lektion 4 – Fordybelses- og fornyelsesfasen

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
1 Trekant-drama i et UM perspektiv – en sammenligning af ’The Change Triangle’ og formuleringer i UMs ’Generelle principper’
Advertisements

Øvelse fra Klik for at redigere undertiteltypografien i masteren - Diskuter og beskriv faserne og ’workstages’ Fase 1 – Preproduktion Forberedelse.
Oplæg til projektmodel Godkendt til anvendelse på ”TOP 12” af AU IT, STUDIER, ØKONOMI og AU HR d i version 1.0. Nedenfor findes version 1.2.
Mercantec NU forstår jeg det! Gennem bedre faglig læring til større faglig forståelse Mercantec.
Værdistrømsanalyser.
Ressourceoptimering og vurdering af kemi i produkter – To værktøjer Maria Strandesen FORCE Technology ReThink Business/Region Midtjylland 29. nov 2012.
MUST Efterår 2000 Datalogi LCK
Teknisk implementering
06.1 Mathiassen, Munk-Madsen, Nielsen & Stage, 2001 © Brug Oversigt, principper og teknikker Kapitel 6.
Systemvalg Oversigt og teknikker Kapitel 2.
  A business of Usability test metoder IT-Højskolen
Interaktive test - Karakteristika & Nyskabelser
Udviklingsplaner Sønderborg
Ledelse af forandringer
Organisering for fremtiden
Kondenceret konceptudvikling DDK ITU F2007 John Paulin Hansen.
Hvem skal være med til at definere kerneopgaven – og hvordan
Udvikling – del II.
Input FMEA Output Shit in = Shit out FMEA
Fagdidaktisk kursus i religion
Dialogmøde tirsdag den 17. juni 2014
1 Collaboration and Control Crisis Management and Multimedia Technology in London Underground Control Rooms Christian Heath and Paul Luff Journal of Computer.
Cooperative Design. Agenda Introduktion til Cooperative Design Metodegennemgang Gruppearbejde Diskussion Beyond ”the workplace”
Bødker, Kensing, Simonsen: Professionel IT-forundersøgelse. Kapitel 8
Analyse af anvendelsesområde
Formål med projektet At I kommer i dybden med de faglige emner: virksomhedsforståelse, krav, design og implementering. At I lærer at arbejde i grupper.
Vejlederens kommunikation
Formål – i dag Lidt dybere kendskab til lean Tankesættet Værktøjerne
”Fælles udvikling, behov og ønsker” Bibliotekernes visioner Peter Rubeck, CVU Nordjylland.
6M-skema SVS Organisationens deltagelse Ansvar Plan for målopfyldelse
Studie rapport opbygning
IT-strategiudvikling
Camp IB sept sept VELKOMMEN TIL CAMP IB37.
Univeristy College Syddanmark, 23. marts 2015 – set fra evaluators perspektiv Dorthe Carlsen. Odense,
Udregning af UseCasePoints UCP = UUCP*TCF*EF UseCasePoint = Ujusteret Use Case Point * Tekniske Komplexitets Faktor * Miljø Mæssige Faktor.
Forberedelsesfase: Projektetablering Fokuseringsfase: Strategianalyse
Forberedelsesfase: Projektetablering & Fokuseringsfase: Strategianalyse Finn Kensing.
Fordybelsesfase: Dybdeanalyse
Dialog som et strategisk arbejdsredskab - en konstruktiv model for landbrugets selvforvaltning.
Fornyelsesfase: Visionsudvikling Finn Kensing. Fornyelsesfasen: Visionsudvikling Udgangspunkt: Vi kender ledelsens mål og brugernes behov Formål: –PG:
IT-strategi i Glostrup Kommune - Nu og i fremtiden Henriette Graff Nielsen Maria Hvenegaard Carsten M. Smidt Peter Haargaard Morten Lind.
DIEB4.1 Kursusgang 4 Oversigt: Sidste kursusgang Opgaver Aktivitet 2: Generer design (fortsat) Design af interaktionselementer.
Forundersøgelse Fordybebelsesfase: Dybdeanalyse. Fordybelsesfasen: Dybdeanalyse Udgangspunkt: Opgaven er afgrænset Formål: –Projektgrp: Komme "under huden"
Begreber om Forundersøgelse og MUST metodens Principper
DIEB4.1 Kursusgang 4 Oversigt: Sidste kursusgang Opgaver Aktivitet 2: Generer design (fortsat) Design interaktionselementer Analysedokumentet.
Thoughtful design. Divergens Forberedelsesfasen.
Fordybelsesfase: Dybdeanalyse
Collaborative Practice Research Lars Mathiassen eCommerce Institute, Georgia State University.
Forundersøgelse Fornyelsesfasen: Visionsudvikling.
Forundersøgelse Finn Kensing. Formål med kurset Kvalificere jer til at indgå i tværfagligt samarbejde om design af IT-anvendelser til støtte for intellektuelt.
Forretnings innovation ! 1/15 Det overordnede mål er værdiskabelse i virksomheder Metoder til afklaring af hvilke veje der skal følges. Idé og Udviklingshuset.
INDUSTRIENS LEAN-KØREKORT
Datalogi - 1. modul - systemudvikling - LCK 1 Håndtering af systemudvikling! Efterår 2000 Datalogi LCK.
Systemudviklingsstrategier
/ 30 ETNOGRAFIC FIELD METHODS - and their relation to design.
Brugerundersøgelse Brugssituationen Dataindsamlingsmetoder Spørgeskema
Byggeriets experimentarium Tag-line Hvad er det vi laver.
CASE: Udvikling af system til optimering af kassebemanding
SUF - gevinstrealisering
TEMA 5 Realisering: Tilpas idéen
Digital præsentation som grundlag for den faglige samtale om projektarbejdet ved eksamen i dramatik.
Company programme - Veda
Arbejdsvilkår & organisering
Strategi 2022 Stærkere Firmaidræt – Mere kollegamotion.
Patientens rejse i sundhedssektoren -
forretnings-modeller
Forbedringsmodellen Test og læring Hvad ønsker vi at opnå? Mål
Statens HR – Implementeringskoncept
Værktøj 10: Forandringer og stress - Ledelsen
CØ SMV – Øget vækst gennem cirkulære forretningsmodeller i SMV’er
Præsentationens transcript:

Lektion 4 – Fordybelses- og fornyelsesfasen

Fordybelsesfasen - dybdeanalyse Formål Etablere en grundig forståelse af den nuværende arbejdspraksis samt forståelse af hvorfor den er sådan jvf. princippet om at arbejdspraksis skal opleves. Konstatere mål, problemer, behov og ideer til løsning - både IT-relaterede, organisatoriske og uddannelsesmæssige

Fordybelsesfasen - dybdeanalyse Hvorfor skal vi kende nuværende arbejdspraksis ? Fordi vores design skal bygge på og respektere de grundlæggende holdninger og traditioner omkring samarbejdsmønstre, men stadig være nyskabende fordi arbejdspraksis ikke altid er bevidst hos ledelse og ansatte

Situationer

Aktiviteter

Teknikker og produkter Observation, forskellige former In-situ interview Dokumentanalyse Workshops Produkter Rige billeder Beskrivelser af arbejdspraksis Aktører – Scenarier/use cases Diagnostiske kort

Rige billeder

Kortlægning Teknik: problemer, ideer til løsninger m.m. nedskrives på en stor tavle eller store ark papir, organiseret i kolonner med forskellige overskrifter. To typer kortlægning: Diagnostiske kort – problematiske situationer Virtuelt kort – afprøve idéer til forandring Problem Årsag Konsekvens Ideer til løsning Ideer til løsning Handlinger Konsekvenser Vurdering

Kortlægning

Fordybelsesfasen - dybdeanalyse Disposition for rapport Baggrund og fokus Væsentlige karakteristika ved arbejdspraksis (rige billeder, tekstuelle beskrivelser af arbejdspraksis osv.) Mål, problemer, behov og ideer til løsning (diagnostiske kort ) Forslag til prioritering

Fornyelsesfasen - visionsudvikling Formål Skabe en eller flere samlede visioner for, hvordan man kan indfri de mål, behov og muligheder, der er afdækket i fordybelsesfasen, så de ligger inden for eller i forlængelse af virksomhedens forretnings- og IT-strategier. Med samlet vision menes at de skal omhandle såvel IT-systemernes funktion, grænseflade, tekniske platform, arbejdets organisering og uddannelse af brugere.

Situationer

Aktiviteter

Fornyelsesfasen - visionsudvikling Teknikker til at udvikle og samle ideer til IT-systemet og arbejdsorganiseringen Workshops Eksperimenter med prototyper Mock-ups til simulering af arbejdsgange Brainstorming 4 grundregler: 1. Ingen kritik, 2. Mange idéer, 3. Vilde idéer, 4. Ide forbedring Fremtidsværksted 5 faser: Forderelsesfasen, Kritikfasen, Fantasifasen, Virkeliggørelsesfasen, Opfølgningsfasen Virtuelt kort Husk at være visionær -> liste over krav til funktioner og skærmbilleder (input til den samlede vision)

Fornyelsesfasen - visionsudvikling Resultat af fornyelsesfasen Visioner om den samlede forandring, der omfatter: IT-systemernes funktion og grænseflade IT-platform Arbejdets organisering Kvalifikationer hos de ansatte Nye serviceydelser og produkter Omkostninger, fordele og ulemper i forhold til: IT-systemerne Arbejdets organisering og uddannelsesbehov Virksomhedens forretnings- og IT-strategier Strategi og plan for realisering: Teknisk Organisatorisk Eventuelle mock-ups eller prototyper

Disposition for hele forundersøgelsesrapporten Forberedelsesfasen Udgangspunkt Organisering Interessentanalyse Metode Fokuseringsfasen Virksomhedsbeskrivelse Interne forhold Omgivelser Forretningsstrategi og IT-strategi SWOT-analyse Projektets arbejdsområder Fordybelsesfasen Dataindsamling, beskrivelser af nuværende arbejdspraksis Referat af obs. og interviews Rigt billede Mål, problemer, behov og ideer til løsning Diagnostiske kort Forslag til prioritering Fornyelsesfasen Visioner om den samlede forandring Strategi og plan for realisering Eksperimenter med prototyper Konklusion på forundersøgelse Valg af vision