Folkeskolereform på Mølleskolen 2014

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Skolereform august 2014………………
Advertisements

Folkeskolereformen Hvad og hvorfor?.
Forældreorientering Skolereformen.
Folkeskolereformen Et fagligt løft af folkeskolen.
Læringsreformen En stor forandringsproces er i gang i folkeskolen. Det handler ikke blot om implementering af en ny lov. Det handler om omstilling og udvikling.
Forældrearrangement om folkeskolereform
Information om folkeskolereformen tirsdag den 29. april 2014 mellemtrinnet.
Ny Skolereform Sådan gør vi i Vonsild
Skolereformen på Peder Syv Skolen
Folkeskolereform 2014 Mål 1) Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan. 2) Folkeskolen skal mindske betydningen af social.
Tre klare mål 1.Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan –Mindst 80 pct. af eleverne skal være gode til at læse og regne.
Information om folkeskolereformen mandag den 28
Informationsmøde - Gug Skole 2014/15
Skolereformen – Skovvangskolen fra 1. august 2014
Forældre Skødstrup Skole sept. 2013
Et væksthus for børn og voksne
VELKOMMEN TIL FORÆLDREMØDE. REFORMENS MÅL ER: • AT GØRE FOLKESKOLEN ENDNU BEDRE OG UDFORDRE ALLE ELEVER, SÅ DE BLIVER SÅ DYGTIGE, SOM DE KAN • AT HÆVE.
Skolereform ’14 - Gesten Skole (børnecenter)
Folkeskole-reformen August 2014.
På vej mod folkeskolereformen
Folkeskolereform Et fagligt løft af folkeskolen.
Ændringerne Understøttende undervisning Uge-struktur ??
Skolereformen Overordnede mål:
Reformmesse på Sofiendalskolen
Skolereform august 2014………………
Folkeskolereform 3 overordnede mål:
Velkommen til valgmøde
Information om folkeskolereformen mandag den 28
Folkeskolereformen på Kirkebakkeskolen Anette Leonhard
Møde vedr. Ny Skolereform og Ny Struktur i SFO
Hvad skal folkeskolen? For det første skal folkeskolen udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan. For det andet skal folkeskolen mindske.
0.-6. årg., Haderslevreformen og Folkeskolereformen Juni 2014
Folkeskolereformen2014.
Folkeskolereformen - generel information
Skolebestyrelsens årsmøde for forældre på Hillerødsholmskolen
FOLKESKOLEREFORMEN Ellekærskolen.
Dialogmøde tirsdag den 17. juni 2014
Tre klare nationale mål
Folkeskolereform på Ørum Skole 2014
Fælles forældremøde klasse om 2014 Mål: At forældrene går fra mødet med et klart billede af deres børns skole- og fritidsdag fra skoleåret 14/15.
Folkeskolereform Version 1.0
Forældremøde Herningvej Skole, torsdag den 1
- Hvad kan I forvente som forældre?
Folkeskolereformen Esbjerg kommune
Skolereform - Egholmskolen
Ændringer i forbindelse med reformen Med den nye reform indføres følgende ændringer af timefordelingen i udskolingen : Dansk i klasse får eleverne.
Velkommen - Informationsmøde om kommende skoleår.
Folkeskolereformen på vores skole
Folkeskolereform på Vestre Skole 2014
HVAD BETYDER SKOLEREFORMEN FOR MIG SOM FORÆLDER PÅ NORDBYSKOLEN? Som forælder på Nordbyskolen vil du til næste skoleår møde nye ting, men det meste vil.
Folkeskolereform 2014.
Informationsmøde tirsdag den 10. juni Reformen - formål 1.Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan. 2.Folkeskolen.
Kollerup Skole Informationsmøde om reformen
Reformen på Stavnsholtskolen. Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de udnytter deres potentialer optimalt Folkeskolen skal mindske betydningen af.
Velkommen til informationsaften om skolereformen den 12. juni 2014.
Folkeskolereformen Lystrup Skole. Dagsorden Reformen generelt Skolehverdagen i børneperspektiv Skole-hjemsamarbejdet.
Folkeskolereform Camilla: Velkomst.
GØR EN GOD SKOLE BEDRE! 1.Folkeskolen skal udfordre alle, så de bliver så dygtige, de kan 2.Folkeskolen skal mindske betydningen af social baggrund i.
Informationsmøde 17. juni Forældre Skolereformen på Rønneskolen.
Skolereform – Fourfeldtskolen 2014 Steffen Lawaetz
Skolereform … og valgmøde Højgårdskolen april 2014.
Velkommen til Fyraftensmøde 26.marts 2014 på Rosendalskolen
Folkeskolereform august 2014 Velkommen til oplæg om implementeringen af folkeskolereformen på Haldum-Hinnerup Skolen.
 1. Velkomst og præsentation  2. Kort gennemgang af reformen  3. Hvordan bliver reformen udmøntet på Byskolen  4. Skolebestyrelsen  5. Farvel Velkommen.
Skolebestyrelsens forældremøde tirsdag d. 4.marts Den nye skolereform - rammen Ved Kirsten Brønd 2. Fremtiden for Høsterkøb Skole Ved bestyrelsen.
Sædding/Ådalens lokalskole
Læringsreformen Hvad er formålet med reformen? – Formålet er: – at alle elever skal blive så dygtige, som de kan blive – at mindske betydningen af den.
FOLKESKOLEREFORM FELDBORG SKOLE JUNI TRE MÅL  FOLKESKOLEN SKAL UDFORDRE ALLE ELEVER, SÅ DE BLIVER SÅ DYGTIGE, DE KAN  FOLKESKOLEN SKAL MINDSKE.
Velkommen til alle nye og kendte elever og forældre.
Velkommen til orientering om folkeskolereformen 10.juni 2014 på Arden Skole Program: 1. Information om den nye folkeskolereform 2. Hvordan gennemfører.
Præsentationens transcript:

Folkeskolereform på Mølleskolen 2014 Alle børn skal lære så meget de kan Betydningen af negativ social arv skal mindskes Tilliden til – og trivslen – i folkeskolen skal stige

Folkeskolereform på Mølleskolen 2014 Vi bliver målt på: Resultater i dansk og matematik Elevtrivsel

Folkeskolereform på Mølleskolen 2014 Midler: En længere og mere varieret skoledag Praksisnær og anvendelsesorienteret undervisning Den åbne og udadvendte skole Synlig læring

Folkeskolereform på Mølleskolen 2014 Hvad er synlig læring: Tydelige læringsmål; dvs. eleverne ved, hvad de er ved at lære og vejen derhen Læringsprocessen er genstand for løbende feedback og evaluering fra lærere, forældre og elever Høje forventninger - forskning viser, at det har effekt på læring, når undervisere opstiller synlige og konkrete faglige læringsmål med tydelige kriterier for, hvad der skal til for at opfylde dem. Barnet skal have udfordringer, der passer til ham/hende

Folkeskolereform på Mølleskolen 2014 Vi er allerede på vej Læsebånd, hvor store og små læser sammen, makkerlæsning Elevplaner, med hvad der skal være fokus på – individuelle læringsmål Venskabsklasser Fællessamlinger, hvor børnene lærer af hinanden Ung til ung læring, samarbejde med Grenaa Gymnasium, UngNorddjurs Samarbejde med Grenaa FC Lærere og pædagoger arbejder sammen om elevernes faglige udviklingstrin og trivsel Læsevejleder guider børn, forældre og personale, hvad der er det bedste for det enkelte barn Årlige klassekonferencer med fokus på læse- og staveresultater

Folkeskolereform på Mølleskolen 2014 Fokus i 2014-15 Dansk og matematik – arbejde med individuelle læringsmål Disse kommer til at indgå i elevplanen Alle lærere skal efteruddannes i ”synlig læring” i de kommende 2 år

Folkeskolereform på Mølleskolen 2014 Elementer i dagsskemaet: Fagdelt undervisning som vi kender det Vi håber, at vi skemamæssigt kan lægge dansk og matematik i 1.-2, 3.-4 og 5.-6 parallelt nogle lektioner om ugen Læsebånd/Individuelle læringsmål/ klasselærer/kontaktlærertid Morgensamling IdrætMotionBevægelse Lektiecafé

Folkeskolereform på Mølleskolen 2014 En længere skoledag 0. – 3. årg. 30 timer 4. – 6. årg. 33 timer Det enkelte fags antal lektioner 3 lektioner i hjemkundskab 6. årg.- Bestyrelsesbeslutning Tilbud om kreativ brugskunst, hvis muligt - Bestyrelsesbeslutning

Folkeskolereform på Mølleskolen 2014 Understøttende undervisning – hvad er det? På Mølleskolen skelner vi ikke imellem fagdelt og understøttende undervisning Vi arbejder for at skabe ”flow” i undervisningen og bygge videre på vores gode erfaringer med at have pædagoger inde i undervisningen i de små klasser i almenskolen og erfaringer fra SPM. Læreren har ansvaret for det faglige indhold, men både lærer og pædagog deltager i læringen – kan være sammen, holddeling, ude-inde mm. Lærere og pædagoger har de samme roller som hidtil

Folkeskolereform på Mølleskolen 2014 Idræt/motion/bevægelse Lovkrav: I gennemsnit 45 minutter om dagen 0-3. årgang: 1 ugentligt idrætsmodul a 2 lek. 4-6. årgang: 1 ugentligt idrætsmodul a 3 lek. Bevægelse/fri leg i pauserne/frikvartererne Ekstra dagligt bevægelsesmodul på 25 min, hvor børnene deltager i aktiviteter styret af lærere/pædagoger. I denne periode også mulighed for at drøfte individuelle læringsmål og samarbejde mellem lærere og pædagoger

Folkeskolereform på Mølleskolen 2014 Idræt/motion/bevægelse Samarbejde med idrætsforeninger og UngNorddjurs ad hoc fælles idrætsdage KaMølTo og måske i hele Norddjurs kommune Bevægelse indgår i den daglige undervisning Store elever er instruktører for små

Folkeskolereform på Mølleskolen 2014 Lektiecafe – vi vil hellere kalde det ”Træn selv og faglig fordybelse”: 2 timer om ugen for 0-3. årgang, sidst på dagen 3 timer om ugen for 4-6. årgang, sidst på dagen Tilbydes som Lille – stort hold Bindende tilmelding for perioden sommer til efterårsferie, efterårsferie til jul osv. - Bestyrelsesbeslutning BYOD - Bestyrelsesbeslutning

Folkeskolereform på Mølleskolen 2014 Kontaktlærer En kontaktlærer har ansvaret for en gruppe elever på en årgang Fokus er læringsmål og elevens trivsel Klassens trivsel m.m. er et anliggende for kontaktlærer-teamet på årgangen På Mølleskolen er kontaktlærerne de to primære lærere omkring klassen (det vi før kaldte klasselærerne) - Bestyrelsesbeslutning

Folkeskolereform på Mølleskolen 2014 Ny arbejdstid for lærere (og pædagoger) Al arbejde foregår på skolen Lærerne arbejder 214 dage á 7,85 time pr. dag = en fuld årsnorm Lærerne får tillæg for arbejde efter kl. 17.00 og i weekender

Folkeskolereform på Mølleskolen 2014 Forældresamarbejde 2 forældremøder om året – fra kl. 17 - 19 0-6 årgang: 2 årlige skolehjem-samtaler med kontaktlærerne . Disse samtaler kan ligge på forskellige tider for eleverne, evt. samlet, men også efter behov individuelle læringsmål Skolehjem-samtaler finder sted inden kl. 17.00

Folkeskolereform på Mølleskolen 2014 ”Spontane forældrehenvendelser” Man kan ikke længere ringe til læreren ”døgnet rundt” Kontakt læreren i deres arbejdstid. Informationsskrivelse sendes ud. Benyt Intra og bed om en opringning eller et møde Ved akut behov kontaktes skolens kontor – eller uden for normal åbningstid – skolens ledelse

Folkeskolereform på Mølleskolen 2014 SFO Indhold og organisering af SFO Indholdet i SFO skal være med til at opfylde Folkeskolereformens mål om øget læring og trivsel Personale i SFO indgår i og er en del af skoledagen, ved hvad der sker og kan følge op på det Personale ved hvad der sker i undervisningen og kan følge op på det Arbejde med 7 temaer Hvad er Mølles profil ? Balance mellem planlagte- og selvvalgte aktiviteter Priser SFO Bustider

7 temaer i SFO

Møllefritterens profil Udeliv Kreativitet Leg Venskaber Bevægelse Sund kost

Folkeskolereform på Mølleskolen 2014 Er vi i mål 1.8.2014? NEJ – men vi er i proces og gør det så godt, som vi kan. Så vi har brug for tillid, tålmodighed og opbakning – som I plejer  Den nye arbejdstidsaftale er meget mere fleksibel, så vi lettere kan ændre/justere i løbet af året. Spørgsmål???

Folkeskolereform på Mølleskolen 2014