Skolereformen Oplæg Lejre d. 6. februar Mads Hermansen, professor, dr.pæd. Nordic School of Public Health mh@madshermansen.dk
Formål og indhold At undersøge og belyse: hvordan en længere, sammenhængende skoledag (og skoleår og skoleliv?) kan skabe grundlag for læring hvordan professionel læringsledelse, målstyret undervisning, effektiv evaluering og meningsfulde fortællinger om det der foregå kan være et godt grundlag
Hvad virker? Eksempler God faglig undervisning styrker selvværd og fortælling om det at gå i skole! Professionel læringsledelse styrker selvværd, fortælling om at gå i skole og fagligt fremskridt! Meningsfuld læring gør en forskel! Idræt gør en forskel!
Hvad karakteriserer god undervisning? Den besvarer følgende spørgsmål: Hvad skal vi opnå? (feedforward) Hvordan gør vi det? (fordybelsen) Hvordan ser vi om vi har opnået det? (feedback) På fagligt fremskridt På arbejdsmåden På kvaliteten i egen forvaltning af fremskridt og arbejdsmåde På person
Professionel læringsledelse er: lydhør, tydelig og transparent styring Lydhørhed Kompetencer til: Forhandling/indføling/empati/rettethed/nysgerrighed/anerkendende kommunikation Styring Kompetence til at styre: Spilleregler(organisations- og arbejdstilrettelæggelse) Progression(faglig, organisationsmæssig og social) Undervisningsdifferentiering
Meningsfuld læring er: Genuine learning is unlearning bullshit!
Meningsfuld læring er: Det som gør en forskel og sættes ind i en mening! Det sker ved at vi ordner verden i historier, som giver mening og gode vaner, som hjælper os igennem handlinger Historier og vaner er tidsordnede og har et formål (et plot)
Idræt gør en forskel I dræt er bedre end motion og bevægelse! Udvikling fra rolleleg til spil Lære selv at sætte sine spilleregler Lære at indordne sig under givne spilleregler
Spørgsmål! Gav oplægget anledning til forundring og eftertanke i forhold til hvordan I vil gøre i Lejre? Hvad er de vigtigste pointer at få husket ind i det vi skal gøre her i Lejre? Hvordan hjælper vi os selv med at få det realiseret?
Grundlæggende litteratur Hermansen, M. (2004): Omlæring. Klim Hermansen, M. m.fl.(2007): Læringsledelse. Samfundslitteratur. Hermansen, M. Løw, O. & Petersen, V. (2008): Kommunikation og samarbejde – i professionelle relationer. Alinea. Fysisk aktivitet og læring. En konsensuskonference. http://kum.dk/Documents/Publikationer/2011/Fysisk aktivitet og læring_KIF.pdf