Evaluering af TKC-erne Konklusioner

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Lidt om mig. Helle Bach Løbetræner i Bjerringbro løbeklub BAM
Advertisements

Skolereform august 2014………………
LEAN Akademy.
Effekt af e-læring Certificering som e-underviser
Fælles kompetenceudviklingsdag 25. september 2012, CABI
Anne K. Lützhøft Projektkoordinator i Thisted Kommune Fysioterapeut på Trænings- og Rehabiliteringsafdelingen.
Intro til kommende praktikanter og praktikvejledere
Landsseminar for Junior- og Eliteledere 19 November 2011.
Træningsplanlægning At introducere nogle simple træningsprincipper til Ballerup Karateklub i forbindelse med træningsplanlægning mod et karatestævne i.
Hvilken forskel skaber mest værdi for brugerne?
Fysisk Træning Fra Troldeskovsløb til EM cross sejr.
Kursus den 12. marts Program i dag: Opsamling fra sidst.
Periodisering Instruktørsamling.
Studieteknik i studievejledningen Ved Katrine Berke, decentral studievejleder på Det Samfundsvidenskabelige Basisår.
Kredsløbstræning
Learn2improve Dansk Junior Golf Akademi
Mentaltræning Målsætning
Klar parat sæson start! V. Anna Nilsson og Mia Hastrup Militarydagen den 25. februar 2012.
JobPAS – En gennemgang PAS-koncepter og Basiskurser v. Steen Hilling, psykolog
Skolereform august 2014………………
Planlægning og prioritering Opgave i at kunne prioritere. Du skal prioritere dine ”aktiviteter” (grønne bobler) på prioriteringslinjen. Husk du skal både.
Det autentiske menneske
Samarbejde bibliotek og uddannelse – et bud på hvordan
Carl-Johan Dalgaard (
Alt du skal vide i ét oplæg!
Træneruddannelse 2 Modul 2
3-timers møder Aarhus Universitetshospital 2014
DCU's træneruddannelse - Klubtræner 1
Husk at slå lyden til, hvis du vil have præsentationen læst op.
Gymnasietid Lektielæsning Læringsstile. Lektielæsning Hvad er god lektielæsning? ◦ Man når at lave det, man har planlagt (realistisk planlægning) ◦ Man.
TRÆNER VI ”RIGTIGT”? ”Har vi en høj kvalitet og kompetence i arbejdet med at udvikle spillerne?” Oplæg, spørgsmål og debat!
Gør det simpelt Trænings planlægning.
Vejledning i projektarbejde
Inspiration til reformarbejdet
Svømmer-møde 5. september 2014
Workshop om trivselsmålinger SSID – årskonference Rita Jensen Personalestyrelse 29. April 2009.
Informationsmøde tirsdag den 10. juni Reformen - formål 1.Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan. 2.Folkeskolen.
DMU-SPEEDWAY 80cc TALENT UDVIKLING. TALENTUDVIKLING - KRITERIER 80 CC FOR DELTAGERE I Y.G.T - UEM OG LANDSKAMPE ÅR ET KLART TALENT DER.
Træningsplanlægning Ullevål torsdag d. 5/11 kl
Slå lyden til, hvis du vil have præsentationen læst op
Dagens program Præsentation af mig15 min. Præsentation af kurset samt praktisk info (herunder hjemmeside, køb af kompendium m.m.)15 min. Øvelse:
Forældre involvering Kørselsordning eller mere? Sisu/MBK.
4. Spørgsmål 1. Formål 2. Præsentation af trænere + aktivitetsplan 3. En del af HB´s nye projekt.
1 Marianne Tewes, Hjertecentret Implementering af en klinisk retningslinje – effekt af et uddannelses- & træningsforløb for erfarne sygeplejersker Dokumentationskonference.
Tema MÅL Mentaltræning der virker MÅL En svømmers forløb med det mentale arbejde med procesmål og hans refleksioner.
Det udvidet læringsrum En tentitativ beskrivelse af situeret læring i IDEATION som praxisfællesskab Martin Hesseldahl PBA Design & Business IDEATION 13.
Undervisningsministeriet
Træning af mundtlighed årgang Fysik/kemi UL Synlig læring med it Agerbæk Skole og Starup Skole 2013.
Det autentiske Team Autentisk lederskab © Udviklings & Kompetencegivende træningsforløb For medarbejder i grupper og teams.
LINK Camp 2012 Helle Karina Pedersen Uddannelseschef EAL.
Koncern HR, Organisation og Ledelse Fra ledelsesevaluering til lederudvikling WORKSHOP 5 God ledelse i Region Midtjylland.
Mandag den 25. februar 2008 i Stadionrestauranten
Sundhedspædagogisk tværfagligt samarbejde
Kompetencerejsen netværksmøde den 17. august 2002.
Undervisning af alle 9. klasser i Digital Post Ved Digital Vejleder Kathrine Mørcholdt Buus og Digitaliseringskonsulent Kristinna Andersen.
Arbejdskravsanalyse og kapacitetsanalyse
Hvad kan vi gøre for at hjælpe søskende??
Velkommen! Trænerrollen, pædagogik, grundlæggende teknik og øvelser
Fra måske egnet til egnet Eud-Start Træningsbanen til en erhvervsuddannelse.
Pressalit Sports Academy Fra perioden til
Dagens program Hvem er jeg Formålet med workshoppen Forskning omkring fysisk aktivitet i undervisningen Formål med fysisk aktivitet i undervisning Hvordan.
Talentrekruttering - DHIF. Workshoppen 1.Kort intro og oplæg ved Gregers 2.Gruppediskussioner med opgaver Udfyldelse af skema med facts SWOT Plancheborde.
Spiller- og Talentudvikling i klubben – KB’S TALENTSKOLE Af Karina Ildor Jacobsgaard & Mikkel Nørby.
Skab engagement som coach Dette er et værktøj for dig, som vil Skabe motivation, engagement og ejerskab Sikre bedre performance Skabe udvikling og læring.
Arbejdskravsanalyse og kapacitetsanalyse
SUF - gevinstrealisering
Video club – med fokus på autonomi Motivation i praksis And
Træneruddannelsen Trænerrollen bliver mere kompleks og krævende, efterhånden som spillet udvikler sig, og kvalitetstænkning spiller en stor rolle i dagens.
BADMINTON Netværksmøde foråret
BAM Træningsplaner.
Præsentationens transcript:

Evaluering af TKC-erne Konklusioner Fysisk Mere standardiserede test Løberne skal have større ejerskab for satsning Teknisk Stor fokus på kvalitet i træningen Formål / Evaluering Kort / baner Moment Tid til evaluering Praktisk For mange løbere, for ofte træning  Træningskoncept

Træningskoncept i DOF Vi skal prøve at bringe løberne gennem forløbet Lære at træne Træne for at kunne træne Træne mod konkurrence Træne mod at vinde - løberne skal vide hvordan og hvorfor – altså teoretisk viden Hvad giver praksisrettet teoretisk viden Klarhed/selvstændighed – ’jeg ved jeg gør det rigtige’ Tålmodighed/ro – ’effekten skal nok komme’ Motivation – ’jeg kan selv tilrette/skarprette min træning’

Træningskoncept i DOF Undervisning Hvor ? Trin 1: TKC Primært gruppebaseret undervisning Grundlæggende teknisk/mentale færdigheder (basisviden) Grundlæggende træningslære Trin 2: Superlørdage Primært gruppebaseret Inspirations-/ motivation udefra (eksperter/eliteløbere) Primært teknisk/mentale emner Trin 3: U16-landshold Såvel gruppe som individuel undervisning Primært teknisk/mentalt (analytisk tilgang - selfcoaching) Sekundært opfølgning på fysisk træningslære Trin 4: Juniorelite Arbejdet med detaljen / ”mesterskabsteknik”

Undervisning i TKC Målsætning – Trin 1 Som 17 årig har løberen: Fysisk: En basisviden - løberen skal kunne vurdere og justere egen træning Teknisk/mentalt: En basisviden - løberen skal kunne analysere egne teknisk/mentale færdigheder for derved at kunne opstille målsætning/fokus for kontinuert at forbedre egen teknik. Målet er selfcoaching

Undervisning i TKC Målsætning – Trin 1 Som 17 årig har løberen: Fysisk: En basisviden - løberen skal kunne vurdere og justere egen træning Teknisk/mentalt: En basisviden - løberen skal kunne analysere egne teknisk/mentale færdigheder for derved at kunne opstille målsætning/fokus for kontinuert at forbedre egen teknik. Målet er selfcoaching

Undervisning i TKC Trin 1 - Fysisk Undervisning over 1½ år i TKC-erne – primært teori 7 lektioner i målgruppen 14-17år (afhænger af modenhed / start i TKC) Opbygning af et kompendium til selvstudie. Problemstilling: Undervisningscyklus på 1½ år -> én TKC-løber vil komme igennem forløbet 3-4 gange fra 14-20 år. Løsning ? - opdele gruppen i to – 14-17 år og 17-20 år (mere i dybden). MEN ikke miste fokus på de 14-17 årige.

Undervisning i TKC Trin 1 - Fysisk Emner Hvad er talent ? Hvad kræver en elitesatsning ? (prioriteringer i hverdagen) Målsætning Princippet om superkompensation/restitution (skader) Træningsformer - hvornår trænes hvad og hvorfor – inkl. vægtning mellem intensive og rolige træningspas. Specifik/ikke-specifik træning – hvornår og hvordan Træningsplanlægning/periodisering Kost og væske Konkurrenceforberedelse (den specifikke fysiske træning – med kobling teknisk træning/terrænspecifik træning)

Undervisning i TKC Trin 1 - Fysisk Lektion 1: Hvad er talent ? Hvad kræver en elitesatsning ? Fokus på at talent kun er en del af det at blive rigtig god. Et oplæg om vejen til juniorlandsholdet – og senere seniorlandsholdet Eksempler (efter opgave) fra vores aktuelle topløbere (træningsmængder – træningsindhold - indstilling). Hvad kræves af løberen – og træneren. Kost/væske. Opgave: Hvilken betydning har en elitesatsning for skole, familie, venner, fest, osv. (løberne reflekterer selvstændigt – og i grupper). Overvejelse: Forældre kan deltage i denne lektion.

Undervisning i TKC Trin 1 - Fysisk Lektion 2: Målsætning Oplæg om hvordan vi bruger målsætninger – proces og resultatorienteret Præsentation af forskellige målsætningsemner indenfor fysisk, teknisk og mental træning. (taktiske overvejelser behandles under konkurrenceforberedelse) Opgave: Løberen opstiller først selvstændigt og senere i gruppearbejde målsætninger for fysik, teknik og det mentale område.

Undervisning i TKC Trin 1 - Fysisk Lektion 3: Træningslære Princippet om superkompensation/restitution. Skader og skadesforebyggende træning. Kost og væske / energiomsætning. Centralt/perifært system, herunder udviklingshastigheder for iltoptagelse, transportsystem til musklerne, omsætning i musklerne). En snak om parametrene for god løbeøkonomi. Forskelle i udviklingshastigheder af muskel, sener, knogler osv. (de mere mekaniske dele). Opgave: ?

Undervisning i TKC Trin 1 - Fysisk Lektion 4: Træningsformer Træningsformer - hvornår trænes hvad og hvorfor. Vægtning mellem intensive og rolige træningspas. Specifik/ikke-specifik træning – hvornår og hvordan. Opgave: ?

Undervisning i TKC Trin 1 - Fysisk Lektion 5: Træningsplanlægning / træningsopfølgning Træningsplanlægning/periodisering. Kombitræning fysik/teknik. Træningsdagbog – forskellige former (elektronisk/den traditionelle bog). Vigtigheden af en personlig træner fremhæves. Opgave: ?

Undervisning i TKC Trin 1 - Fysisk Lektion 6 og 7: Konkurrenceforberedelse Den specifikke fysiske træning Terrænspecifik træning Teknisk træning/terrænspecifik træning). Taktiske overvejelser ved o-løb (disciplinspecifik). Opgave: Lektion 7 er udelukkende en ’workshop’, hvor der arbejde med en specifik konkurrence, som den enkelte løber selv har valgt – dvs. fundet kort, info om konkurrencen, terræntype osv.

Undervisning i TKC Målsætning – Trin 1 Som 17 årig har løberen: Fysisk: En basisviden - løberen skal kunne vurdere og justere egen træning Teknisk/mentalt: En basisviden - løberen skal kunne analysere egne teknisk/mentale færdigheder for derved at kunne opstille målsætning/fokus for kontinuert at forbedre egen teknik. Målet er selfcoaching

Undervisning i TKC Målsætning – Trin 1 Som 17 årig har løberen: Fysisk: En basisviden - løberen skal kunne vurdere og justere egen træning Teknisk/mentalt: En basisviden - løberen skal kunne analysere egne teknisk/mentale færdigheder for derved at kunne opstille målsætning/fokus for kontinuert at forbedre egen teknik. Målet er selfcoaching

Undervisning i TKC Trin 1 – Teknisk/mentalt Praktisk træning med evaluering - den tekniske træning i TKC-erne. Primær målgruppen 14-17år (afhænger af modenhed / start i TKC) Problemstilling: I TKC-erne er aldersfordelingen meget stor – 13-23 år Løsning ? – ”Det udvidede træningsmiljø” – de meget unge (13-15 år) samt meget uøvede får støtte fra klubtrænere/klubrepræsentanter. Derved øget fokus på de bedste i instruktion/evaluering.

Undervisning i TKC Trin 1 – Teknisk/mentalt Selve træningen Instruktionen Evalueringen

Undervisning i TKC Trin 1 – Teknisk/mentalt Selve træningen Banekvalitet Overvejelser om moment herunder intensitet (litteraturen er mangfoldig på emnet..) Kortkvalitet Specialkort – bryd vanerne.. Postdefinitioner Overvejelser om tidstagning (EKT) – og brugen deraf (evaluering..) Periodisering? – teknik-element-træning uden for konkurrencesæsonen og ”aggregeret”– konkurrencelignende træning i sæsonen?

Undervisning i TKC Trin 1 – Teknisk/mentalt Periode Teknisk/mental fokus Fysisk fokus Udvalgte vigtige konkurrencer Okt-feb Grundlæggende tekniktræning (træning hver 2 uge) 5 km / 10 km test Terræntest marts-april (4-5 uger) Konkurrenceforberedende træning (evt. træning hver uge) Finslibning af form (DT + INT) Spring Cup DM Sprint / Nat Tiomila Juni-juli JWOC Aug-sept (okt) JFM DM serie JEC

Undervisning i TKC Trin 1 – Teknisk/mentalt Instruktion Klar synliggørelse af træningens formål Synliggørelse af succeskriterier for træningen Løbsintensitet (grundtræning (nye færdigheder) kontra konkurrenceforberedende træning (rutinering/automatisering)) Mentale overvejelser Få løberne i den rigtige stemning – dvs. parate til indlæring Hvis monotoni i træningen opstår er det sandsynligvis bedre ikke at træne teknik – da de dårlige o-tekniske vaner er svære at bryde ! Dvs. fastholdelse af klart formål – hvis muligt individualisering af mål (løberens selfcoaching)

Undervisning i TKC Trin 1 – Teknisk/mentalt Evalueringen Genopfrisk formål Opfølgning på succeskriterium for træningen Hvad har vi lært på træningen ? (løberne snakker) Hvorfor var vi ikke gode nok til træningen ? el. hvad gjorde vi rigtig godt på træningen ? (begynd med det gode…) Kan erfaringen omsættes til en fremadrettet anbefaling/metode (teknisk/taktisk/mentalt) Opmærksomhed på at skabe et ”positivt rum” hvor alle er trygge ved at tale i forsamlingen, hvor man ”fejrer” dagens succes’er og hvor janteloven bliver slagtet.

Undervisning i TKC Trin 1 – Teknisk/mentalt Evalueringen Det er vigtigt at hver træning bliver et skridt på vejen mod fejlfrie løb. Ved fejlretning: Koncentration om ét område ad gangen, særlig ved de helt unge løbere. Rettes en primær fejl vil det tit føre til at sekundære fejl ligeledes rettes -> stor fokus på de unge løbere. Feedback/coaching: Ingen feedback -> mindre udvikling -> mindre motivation Feedback kan/skal både ske træner/løber og løber/løber.

Undervisning i TKC Målsætning – Trin 1 Som 17 årig har løberen: Fysisk: En basisviden - løberen skal kunne vurdere og justere egen træning Teknisk/mentalt: En basisviden - løberen skal kunne analysere egne teknisk/mentale færdigheder for derved at kunne opstille målsætning/fokus for kontinuert at forbedre egen teknik. HVORDAN FÅR VI TID TIL DET ?

Træningskoncept i DOF Årsprogram - anbefaling 14-18 træninger med teknisk indhold og stor mental/teknisk og fysisk fokus fra løberne. Stor trænerfokus på instruktion/eftersnak (den teknisk/mentale indlæring). 4 træninger med test (funktionel test i terræn samt 5 km test på bane). På disse samlinger kan undervisning i træningslære gennemføres (viden om fysisk træning. 2 vintersamlinger med 10 km-test (junioreliten). Sprint er nu en officiel disciplin til JWOC, og således en naturlig del af TKC-programmet (teknisk træning). Det anbefales, at løberne ligeledes deltager i motionsløb/cross, særligt i vinterhalvåret. ialt ca. 20-24 årlige træninger.

Træningskoncept i DOF TKC-træneren skal ikke det hele Styregruppe/forældre (poster, adm.) Diplomtrænere mm (undervisning) Osv..

Træningskoncept i DOF Det udvidede træningsmiljø

Træningskoncept i DOF Fremtiden… implementering af TKC-træningskoncept Aldersrelateret træningskoncept