Tværfagligt Klinisk Studieafsnit Læring af, med og om hinanden Britta Pape Det tværfaglige kliniske studieafsnit, Ortopædkirurgisk afdeling, Hospitalsenheden Vest, Holstebro Temadag om sygeplejerskeuddannelsen 1
Indhold i præsentationen Definition af tværfaglig uddannelse Opbygning og struktur i studieafsnittet Pædagogisk tilgang, roller og ansvar i studieafsnittet Resultater Temadag om sygeplejerskeuddannelsen 2
Temadag om sygeplejerskeuddannelsen Et samarbejde mellem Temadag om sygeplejerskeuddannelsen 3
Defining IPE (Interprofessional Education) "Interprofessional Education occurs when two or more professions learn with, from and about each other to improve collaboration and the quality of care" CAIPE 2002 (Centre For The Advancement Of Interprofessional Education ) Temadag om sygeplejerskeuddannelsen 4
Temadag om sygeplejerskeuddannelsen De studerende Sygeplejestuderende fra modul 11 & 12 Ergoterapeutstuderende modul 6 & 9 Fysioterapeutstuderende fra modul 9 & 12 Medicinstuderende fra 12. semester Temadag om sygeplejerskeuddannelsen 5
Temadag om sygeplejerskeuddannelsen Personale Klinisk vejleder for sygeplejersker Klinisk underviser i ergoterapi Klinisk underviser i fysioterapi Klinisk lektor for medicinstuderende Sygeplejersker Temadag om sygeplejerskeuddannelsen 6
Temadag om sygeplejerskeuddannelsen Patienter 2 stuer med plads til i alt 8 patienter Hofte- og knæalloplastik Akut og elektiv håndkirurgi Dagkirurgi Temadag om sygeplejerskeuddannelsen 7 7
Temadag om sygeplejerskeuddannelsen Organisering Studieperioden er 2 uger Der arbejdes i 2 teams - fordelt på dagvagter og aftenvagter - 2 timers overlap ml. dag- og aftenvagt Temadag om sygeplejerskeuddannelsen 8
Under opholdet i studieafsnittet skal de studerende Pleje, behandle og rehabilitere patienterne i ”det sammenhængende patientforløb” Udvikle og forstå egen professionelle rolle Forstå andres professionelle rolle Samarbejde tværfagligt Temadag om sygeplejerskeuddannelsen
Tværfaglighed Kernekompetence Fælles kompetence Sygeplejerske Overlappende kompetence Sygeplejerske Ergoterapeut Ergoterapeut Fysioterapeut Fysioterapeut Læge Læge Flerfaglighed Tværfaglighed Fagintegration 10
Tværfaglig konference Status Formidle egne opgaver Refleksion Vidensdeling – give noget – få noget Udvikle og forstå egen og andres professionelle rolle Opdage opgaver Temadag om sygeplejerskeuddannelsen 11
Vejledernes arbejdsform Planlægning, gennemførelse og evaluering af studieforløbet Holdansvarlig på skift Ugentlige planlæggende og evaluerende møder Mono- og tværfaglig undervisning og vejledning Temadag om sygeplejerskeuddannelsen 12
Vejledernes pædagogiske tilgang Før-, under og eftervejledning Tværfaglig konference Hele patientforløb og gentagelse af patientforløb Vejledning ud fra opgaver der er identiske med fremtidig profession Temadag om sygeplejerskeuddannelsen
Vejledernes pædagogiske tilgang Ikke give svar, men stille refleksive spørgsmål Vejleder studerende til selv at udføre opgaverne Facilitere til tværfagligt samarbejde Tilstedeværelse struktur Temadag om sygeplejerskeuddannelsen
Studerendes ansvar i det tværfaglige samarbejde: Positiv tilgang til hinanden med de forskelligheder de kommer med Forholde sig åbne for nye læringsmuligheder og arbejdsmetoder Give hinanden feedback Udarbejde samarbejdsaftaler http://www.youtube.com/watch?v=3VnW2gaXNCc De studerende kommer fra forskellige uddannelser, moduler, kulturer Selvom vi siger det samme, mener vi måske ikke det samme Kropsattitude nonverbal og verbalt (fx i konferencesituationer). Man gør sig umage i kommunikationen med patienten, men også i samarbejdet med sine samarbejdsparter Være nysgerrig, lytte, ser forskellene, hvad gør de andre kontra hvad kan man selv byde ind med. Temadag om sygeplejerskeuddannelsen 15
Resultater - Studerende Styrkelse af professionsidentitet Oplevelse af fagligt ansvar Indblik i og respekt for andre professioner Lærer om værdien af tværfagligt samarbejde Bedre til at se sammenhænge i patientforløbene Får overblik og mod til at handle selvstændigt Studieafsnittet har vist sig at være omkostningseffektivt Temadag om sygeplejerskeuddannelsen
Patientens behov sætter dagsordenen Tværfaglighed Monofaglighed Professionsidentitet Temadag om sygeplejerskeuddannelsen
Studerende underviser hinanden Temadag om sygeplejerskeuddannelsen
Temadag om sygeplejerskeuddannelsen Cafemiljø Temadag om sygeplejerskeuddannelsen 19
Temadag om sygeplejerskeuddannelsen Publikationer Hansen, TB. Jacobsen, F. Medicinstuderendes ophold i tværfaglige kliniske uddannelsesenheder. Ugeskr Laeger, 2008 Oct 27: 170 (44) 3515-17 Jacobsen, F. Fink, AM. Marcussen, V. Larsen, K. Hansen, TB. Interprofessional undergraduate clinical learning: results from a three year project in a Danish Interprofessional Training Unit. J Interprof Care. 2009 Jan;23(1):30-40 Hansen, T.B. Larsen, K. & Jacobsen, F. An Interprofessional Training Unit is cost-effective. Journal of Interprofessional Care, 2009 May; 23(3): 234-41 Jacobsen, F. Lindqvist, S. A two-week stay in an Interprofessional Training Unit changes Students Attitudes to Health Professionals. Journal of Interprofessional Care, May; 23(3): 242-50 Jakobsen, F.; Larsen,K.; Hansen,T.B. This is the closest I have come to being compared to a doctor: Views of medical students on clinical clerkship in an Interprofessional Training Unit. Medical teacher, 2010 September; 32(9): e293-e299) Jakobsen F., Hansen, T. B. & Eika, B. (2011). "Knowing more about the other professions clarified my own profession." J Interprof. Care, 25, 441-446. Pape, B., Thiesen, P. S., Jakobsen, F. & Hansen, T. B. (2013). Interprofessional collaboration may pay off: introducing a collaborative approach in an orthopaedic ward.J Interprof. Care, 27 (6), 496-500. Temadag om sygeplejerskeuddannelsen
Temadag om sygeplejerskeuddannelsen Flere oplysninger http://www.studieafsnittet.dk Tak for opmærksomheden Temadag om sygeplejerskeuddannelsen 21 Flemming Jakobsen, august 2012