Tværfagligt Klinisk Studieafsnit Læring af, med og om hinanden

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Sygepleje i korttidsafsnit
Advertisements

Når uddannelse, udvikling og god sygepleje går hånd i hånd.
Uddannelse til tværfaglighed
3-timersmødet 2013 TEMA: Samarbejde i teams og om patientforløb • Tankegangen bag den forløbsorienterede organisationen (FLO) er, at patienten og patientforløbet.
3-timers møder på Regionshospitalet Randers
Qualifying In-service Education of Science Teachers Silkeborg
Sygeplejerske Hvad siger Henderson? Hvad er en sygeplejerske?
Interprofessionel læring og samarbejde – Uddannelse af facilitatorer
Sygeplejerskens virke
3-timersmøde 2010 Børneafdelingen Hvad gør vi godt: •Feedback og supervision i Børnemodtagelsen og Børneambulatoriet. •Enkelte yngre læger er kontaktpersoner.
INNOCASE Project Transfer of innovative case study approach in business education Leonardo da Vinci Programme INNOCASE project no PL1-LEO
Klasseledelse Lene Heckmann.
Sygeplejerskeuddannelsen i Silkeborg
Professionsidentitet – og masteruddannelse
Sygepleje som profession
Udvalgte eksempler på forsknings- udviklingsprojekter
Sygeplejerskeuddannelsen
Nov J.J. O-3 Kvalitet i sygeplejen i det accelererede forløb ved hofte- og knæalloplastik Trine Kruse Helle Bergstedt Marianne Lundegaard.
EPJ i Region Nordjylland
Regional strategi og kompetenceudvikling
Organisering af uddannelsesopgaven
CUPP konference Roskilde 9. november 2010 Sundhedsuddannelserne Campus Næstved.
Det sammenhængende sundheds- og borgerforløb ”Horsens på forkant med sundhed” Temadag i DSR d. 26.maj 2014 Hjemmesygeplejerske Dorthe Berthold Schultz.
Tine Nielsen, CBS Learning Lab
How to publish as a PhD-student. Dagens program Præsentation Hvilken person er du selv? Forventninger til PhD-studerende fra instituttet Hvordan bruger.
Uddannelse i Akutmedicin Region Midtjylland Projektleder Jeannie Rumph.
Susan Munch Simonsen Uddannelsesansvarlig sygeplejerske, MdE
Det almene gymnasium: informationskompetence i samarbejde mellem elev-lærer- bibliotekar Knud Holch Andersen, Thisted Gymnasium & HF.
Implementering af akutuddannelsen i klinisk praksis
1 Evaluering af faget grønlandsk I forhold til Forordningen nr. 8, 2002 Bygdeskoleledermøder Qaasuitsup Kommunia Ilulissat 2011 Institut for.
Velkommen til informationsaften på Enghaveskolen.
Recovery-mentor projektet
Hvordan ser det ud i dag?.
Patientsikkert sygehus
Uddannelse og profession
ETU 2008 | Elevtilfredshedsundersøgelse Erhvervsskolen Nordsjælland HTX (Teknisk Gymnasium) - Hillerød Baseret på 313 besvarelser.
1 Marianne Tewes, Hjertecentret Implementering af en klinisk retningslinje – effekt af et uddannelses- & træningsforløb for erfarne sygeplejersker Dokumentationskonference.
Patienters oplevelser på færøske sygehuse 2010 Spørgeskemaundersøgelse blandt 886 indlagte patienter Enheden for Brugerundersøgelser på vegne af det færøske.
Peer learning i Ortopædkirurgisk afdeling
Sociology and social media af: Mads, Emil, Caspar og Jos.
Kursusintroduktion M1K2 og M1K En udfordring… Målet for kurserne er relativt komplekst og sammensat Stofmængden er enorm – og det meste passer.
STILLINGSOPSLAG avanceret laparoskopi 1-årigt betalt uddannelsesophold St. Michaels University Hospital Toronto, Canada.
Grunde til at jeg elsker dig
Nationalt PKL seminar den 11. og 12. maj 2011 i Horsens
Uddannelse af Akutsygeplejersker i Region Hovedstaden
HELHED på Enghaveskolen Skoleåret HELHED på Enghaveskolen Definition på helhed De bedst mulige betingelser for at fremme det enkelte barns udvikling.
Sygeplejerske!!.
UDDANNELSE OG PROFESSION.
Hospital informations systemer Theriak -den elektroniske medicinjournal.
Lene Sandholdt & Johan Kulmbach
OPERATIONEL ANALYSE AF WEBADFÆRD OAW – LEKTIONSGANG 4.
Ida Sofie Nygaard Næstformand, SFSP Sygeplejerske, VIA Aarhus Sabina Bay Hermansen Formand, SFSP Medicin m. Industriel Specialisering, AAU.
Monitorering af behandling og pleje i et accelereret patientforløb
Skift Typografi Marker tekst og klik TAB for at hoppe til næste typografi Klik SHIFT + TAB for at hoppe tilbage i typografierne 1. OVERSKRIFT 2. UNDEROVERSKRIFT.
1 Pulse check Project Half Double. 2 Pulse Check – let’s start with the baseline 1.Are you confident that your current work is creating impact for the.
Skift Typografi Marker tekst og klik TAB for at hoppe til næste typografi Klik SHIFT + TAB for at hoppe tilbage i typografierne 1. OVERSKRIFT 2. UNDEROVERSKRIFT.
KØBENHAVNS KOMMUNE Børne- og Ungdomsforvaltningen Socialforvaltningen Inclusion in Copenhagen The Special reform 6 March 2013 Nina Hemmersam, Head of department.
1 Det tværfaglige kliniske studieafsnit Regionshospitalet Holstebro Torben Bæk Hansen Ortopædkirurgisk klinik.
Resiliens og træning af robusthed hos læger Det Regionale Råd for Lægers Videreuddannelse Vejle
Lægeforeningen Hvad er lægers arbejde? Jens Winther Jensen Årsmøde FAS 2. oktober 2008, Hotel Munkebjerg.
Internationale perspektiver på interprofessionelle kompetencer fra All Together Better Health konferencen, Oxford 2016 Hovedtema: Værdibaseret praksis.
Interprofessionelle, tværsektorielle studieforløb, hvor patient-/ borgerforløbet er det bærende princip - ”InterTværs” På engelsk: InBetween
THE MENTORING JOURNEY.
Danske Musik- og Kulturskoleledere
Introduction to synopsis writing
Facilitering af survey-processen
Interprofessionel Læring og Samarbejde
Organisationsdiagram for Fysio- og Ergoterapien, Hvidovre Hospital
Danish TUC portal for training
Præsentationens transcript:

Tværfagligt Klinisk Studieafsnit Læring af, med og om hinanden Britta Pape Det tværfaglige kliniske studieafsnit, Ortopædkirurgisk afdeling, Hospitalsenheden Vest, Holstebro Temadag om sygeplejerskeuddannelsen 1

Indhold i præsentationen Definition af tværfaglig uddannelse Opbygning og struktur i studieafsnittet Pædagogisk tilgang, roller og ansvar i studieafsnittet Resultater Temadag om sygeplejerskeuddannelsen 2

Temadag om sygeplejerskeuddannelsen Et samarbejde mellem Temadag om sygeplejerskeuddannelsen 3

Defining IPE (Interprofessional Education) "Interprofessional Education occurs when two or more professions learn with, from and about each other to improve collaboration and the quality of care" CAIPE 2002 (Centre For The Advancement Of Interprofessional Education ) Temadag om sygeplejerskeuddannelsen 4

Temadag om sygeplejerskeuddannelsen De studerende Sygeplejestuderende fra modul 11 & 12 Ergoterapeutstuderende modul 6 & 9 Fysioterapeutstuderende fra modul 9 & 12 Medicinstuderende fra 12. semester Temadag om sygeplejerskeuddannelsen 5

Temadag om sygeplejerskeuddannelsen Personale Klinisk vejleder for sygeplejersker Klinisk underviser i ergoterapi Klinisk underviser i fysioterapi Klinisk lektor for medicinstuderende Sygeplejersker Temadag om sygeplejerskeuddannelsen 6

Temadag om sygeplejerskeuddannelsen Patienter 2 stuer med plads til i alt 8 patienter Hofte- og knæalloplastik Akut og elektiv håndkirurgi Dagkirurgi Temadag om sygeplejerskeuddannelsen 7 7

Temadag om sygeplejerskeuddannelsen Organisering Studieperioden er 2 uger Der arbejdes i 2 teams - fordelt på dagvagter og aftenvagter - 2 timers overlap ml. dag- og aftenvagt Temadag om sygeplejerskeuddannelsen 8

Under opholdet i studieafsnittet skal de studerende Pleje, behandle og rehabilitere patienterne i ”det sammenhængende patientforløb” Udvikle og forstå egen professionelle rolle Forstå andres professionelle rolle Samarbejde tværfagligt Temadag om sygeplejerskeuddannelsen

Tværfaglighed Kernekompetence Fælles kompetence Sygeplejerske Overlappende kompetence Sygeplejerske Ergoterapeut Ergoterapeut Fysioterapeut Fysioterapeut Læge Læge Flerfaglighed Tværfaglighed Fagintegration 10

Tværfaglig konference Status Formidle egne opgaver Refleksion Vidensdeling – give noget – få noget Udvikle og forstå egen og andres professionelle rolle Opdage opgaver Temadag om sygeplejerskeuddannelsen 11

Vejledernes arbejdsform Planlægning, gennemførelse og evaluering af studieforløbet Holdansvarlig på skift Ugentlige planlæggende og evaluerende møder Mono- og tværfaglig undervisning og vejledning Temadag om sygeplejerskeuddannelsen 12

Vejledernes pædagogiske tilgang Før-, under og eftervejledning Tværfaglig konference Hele patientforløb og gentagelse af patientforløb Vejledning ud fra opgaver der er identiske med fremtidig profession Temadag om sygeplejerskeuddannelsen

Vejledernes pædagogiske tilgang Ikke give svar, men stille refleksive spørgsmål Vejleder studerende til selv at udføre opgaverne Facilitere til tværfagligt samarbejde Tilstedeværelse struktur Temadag om sygeplejerskeuddannelsen

Studerendes ansvar i det tværfaglige samarbejde: Positiv tilgang til hinanden med de forskelligheder de kommer med Forholde sig åbne for nye læringsmuligheder og arbejdsmetoder Give hinanden feedback Udarbejde samarbejdsaftaler http://www.youtube.com/watch?v=3VnW2gaXNCc De studerende kommer fra forskellige uddannelser, moduler, kulturer Selvom vi siger det samme, mener vi måske ikke det samme Kropsattitude nonverbal og verbalt (fx i konferencesituationer). Man gør sig umage i kommunikationen med patienten, men også i samarbejdet med sine samarbejdsparter Være nysgerrig, lytte, ser forskellene, hvad gør de andre kontra hvad kan man selv byde ind med. Temadag om sygeplejerskeuddannelsen 15

Resultater - Studerende Styrkelse af professionsidentitet Oplevelse af fagligt ansvar Indblik i og respekt for andre professioner Lærer om værdien af tværfagligt samarbejde Bedre til at se sammenhænge i patientforløbene Får overblik og mod til at handle selvstændigt Studieafsnittet har vist sig at være omkostningseffektivt Temadag om sygeplejerskeuddannelsen

Patientens behov sætter dagsordenen Tværfaglighed Monofaglighed Professionsidentitet Temadag om sygeplejerskeuddannelsen

Studerende underviser hinanden Temadag om sygeplejerskeuddannelsen

Temadag om sygeplejerskeuddannelsen Cafemiljø Temadag om sygeplejerskeuddannelsen 19

Temadag om sygeplejerskeuddannelsen Publikationer Hansen, TB. Jacobsen, F. Medicinstuderendes ophold i tværfaglige kliniske uddannelsesenheder. Ugeskr Laeger, 2008 Oct 27: 170 (44) 3515-17 Jacobsen, F. Fink, AM. Marcussen, V. Larsen, K. Hansen, TB. Interprofessional undergraduate clinical learning: results from a three year project in a Danish Interprofessional Training Unit. J Interprof Care. 2009 Jan;23(1):30-40 Hansen, T.B. Larsen, K. & Jacobsen, F. An Interprofessional Training Unit is cost-effective. Journal of Interprofessional Care, 2009 May; 23(3): 234-41 Jacobsen, F. Lindqvist, S. A two-week stay in an Interprofessional Training Unit changes Students Attitudes to Health Professionals. Journal of Interprofessional Care, May; 23(3): 242-50 Jakobsen, F.; Larsen,K.; Hansen,T.B. This is the closest I have come to being compared to a doctor: Views of medical students on clinical clerkship in an Interprofessional Training Unit. Medical teacher, 2010 September; 32(9): e293-e299) Jakobsen F., Hansen, T. B. & Eika, B. (2011). "Knowing more about the other professions clarified my own profession." J Interprof. Care, 25, 441-446. Pape, B., Thiesen, P. S., Jakobsen, F. & Hansen, T. B. (2013). Interprofessional collaboration may pay off: introducing a collaborative approach in an orthopaedic ward.J Interprof. Care, 27 (6), 496-500. Temadag om sygeplejerskeuddannelsen

Temadag om sygeplejerskeuddannelsen Flere oplysninger http://www.studieafsnittet.dk Tak for opmærksomheden Temadag om sygeplejerskeuddannelsen 21 Flemming Jakobsen, august 2012