Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Internationale perspektiver på interprofessionelle kompetencer fra All Together Better Health konferencen, Oxford 2016 Hovedtema: Værdibaseret praksis.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Internationale perspektiver på interprofessionelle kompetencer fra All Together Better Health konferencen, Oxford 2016 Hovedtema: Værdibaseret praksis."— Præsentationens transcript:

1 Internationale perspektiver på interprofessionelle kompetencer fra All Together Better Health konferencen, Oxford 2016 Hovedtema: Værdibaseret praksis Refleksioner og læringspointer fra Hanne Lisby og Jette S. Holtzmann, bestyrelsesmedlemmer i Dansk Selskab for Interprofessionel Læring og Samarbejde

2 Dr Jim Cambell, WHO Hovedmanden bag WHO rapporten: ”A Universal Thruth: No health without a Workforce” 2013 og nu ”A global strategy for health workforce – 2030”. Optimering af den eksisterende arbejdskraft i sundhedsvæsenet – via Interprofessionel Education (IPE) - Calls for the strengthening of interprofessional education and collaborative practice as means to achieve the goal of optimizing the health care. Behov for ”Transformative” uddannelsesstrategier – herunder IPE - Framework resolution.

3 Professor Ed Peile, professor in Medical Education, UK
Værdibaseret praksis - Hvordan? ”Ikke alle tænker som jeg” – giver anledning til at få diskuteret, hvilke værdier, der er i spil… Diskussionen giver forståelse for hvilke værdier, viden og evner, der er hos de enkelte teammedlemmer Giver fundament for balanceret beslutningstagning, som alt andet lige vil give bedre resultater Accepter – at det nogle gange handler om dissenssus – og ikke nødvendigvis consenssus Det handler om: Commitment, Anerkendelse, Viden

4 Dr. Jonas Nordquist, KI Alignment of the curriculum and the physical environment
Values What stories does your physical environment tell about your organization's values and priorities? What physical environments would enable and facilitate Values Based Interprofessional Education and Practice? Places “Non-places” – no identity - no relation - no history. “Sticky-spaces” – where you want to stay an extra minute. 3 principles in order to advance “sticky spaces” support dialogue, visualize previous learning, peer-to-peer learning.

5 Blending Art, Relational Learning and Interprofessional Education, Ted Meyer, Artist in residence, UCLA & Shelley Cohen Konrad Kunstnere der er også er patienter med kroniske lidelser udtrykker deres erfaringer/symptomer via deres kunst. Underviser sundhedsprofessionelle og er en del af IPE Curriculum på UCLA Scarred for Life presents ways in which medical patients can grow to view their scars as beautiful symbols of personal resilience.

6

7 Sue Bailey, professor, Direktør for Academy of Medical Royal Colleges
Interprofessional læring kan fremme forståelse for den meget vigtige sammenhæng mellem: Social identitet Gruppetilhørsforhold Sundhed – som er nødvendig for at være tro mod det der er patientens værdier .

8 Linköping Creating a curriculum for interprofesssional learning
Linköping Creating a curriculum for interprofesssional learning. Strategic development of undergraduate programs in medicine and health sciences Har haft IPE inkluderet i studieordningen siden 1986. Har nu udvidet til i alt 8 uger – fordelt på tre moduler: Teoretisk: Etik, socialvidenskab og jura Kvalitetsudvikling i klinisk praksis Interprofessionelt samarbejde i klinisk praksis

9 Spørgsmål og refleksioner fra salen…..


Download ppt "Internationale perspektiver på interprofessionelle kompetencer fra All Together Better Health konferencen, Oxford 2016 Hovedtema: Værdibaseret praksis."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google