Feedback i den lægelige videreuddannelse XX-afd
Oversigt Hvad er 360°’s feedback Modellen i uddannelsesregion nord et valg af mange Spørgsmål og kommentarer
Definition 360 graders feedback er en metode til systematisk at indsamle data fra samarbejdspartnere om, hvordan man fungerer til dagligt som muliggør sammenligning mellem egen og andres opfattelse der anvendes til at udpege mulige udviklingsområder
360°’s feedback er en god metode Indsamler viden om egen adfærd Skaber eftertanke og selvindsigt Skaber selvtillid Du er bedre end du troede Du er ret god til at vurdere dig selv Du skal nok overveje, at arbejde med…
360 graders feedback Traditionel feedback Yngre læger Syge-plejer-sker Over-læger Andre ? Vejle-der
360°’s feedback er også ”Risky business” - Ikke for sjov Potentielt en farlig metode Man sætter sig selv i spil Det giver svedige håndflader Personlig feedback er et krav
Yngre læges udbytte? Lærer meget om sig selv Selvindsigt – bekræftes Selvtillid Platform for videre udvikling Indsatsområder og handleplan er et vigtigt element
Evaluering eller feedback? Summativ – bedømme Formativ – udvikle 360° feedback et udviklingsinstrument Bør ikke anvendes summativt I den formative anvendelse ligger implicit en bedømmelse Bracken, Timmreck & Church 2001
360°'s feedback, uddannelsesregion Nord Baseret på Skejbymodellen
Modellen Lægerollerne Samme model på alle afdelinger og niveauer Processen Samme validerede spørgeramme Elektronisk system Uddannede feedback facilitatorer Klar organisation og velbeskrevet proces Etiske spilleregler
360° og lægerollerne ? Medicinsk ekspert Sundhedsfremmer Akademiker
Modellen Lægerollerne Samme model på alle afdelinger og niveauer Processen Samme validerede spørgeramme Elektronisk system Uddannede feedback facilitatorer Klar organisation og velbeskrevet proces Etiske spilleregler
Samme model for alle? Bevidst valg Højner kvalitet Sikrer ensartethed i vurdering Valideret spørgeramme Kvalitet i beregninger Kvalitet i rapport Kvalitet i tilbagemeldinger Muliggør sammenligning
Modellen Lægerollerne Samme model på alle afdelinger og niveauer Processen Samme validerede spørgeramme Elektronisk system Uddannede feedback facilitatorer Klar organisation og velbeskrevet proces Etiske spilleregler
Processen
Respondenter Hvem bliver spurgt Speciallæger Andre yngre læger Plejepersonale ”Andre” (bioanalytiker, jordemoder, sekretær) Yngre læge selv Obs: skal have samarbejdsrelation
Modellen Lægerollerne Samme model på alle afdelinger og niveauer Processen Samme validerede spørgeramme Elektronisk system Uddannede feedback facilitatorer Klar organisation og velbeskrevet proces Etiske spilleregler
Spørgerammen 46 statements 5-point Likert skala Styrede kommentarer Altid Oftest Af og til Sjældent Aldrig Kan ikke svare Styrede kommentarer
Spørgerammen – 46 statements Samarbejde Empati Tillidsskabende Kender egne grænser Kommunikator Lytte Samtale Kritik Professionel Ansvarlighed Ansvarlighed overfor patienter Beslutningsevne Leder / administrator Stress tolerance Prioritering Feedback
Eksempel: Spørgeramme Svarskala Næsten aldrig Sjældent Af og til Oftest Altid Kan ikke svare Kommunikator Er nærværende under en samtale Tilpasser sit sprog til situationen Styrede kommentarer Denne læge bør blive ved med…. Denne læge bør holde op med…. Denne læge bør begynde på….. Eventuelle yderligere kommentarer
Modellen Lægerollerne Samme model på alle afdelinger og niveauer Processen Samme validerede spørgeramme Elektronisk system Uddannede feedback facilitatorer Klar organisation og velbeskrevet proces Etiske spilleregler
Fordele ved web-baseret system Mulighed for at anvende en større spørgeramme Kvalitet i indsamlede data Opgørelse af data sker elektronisk Kvalitet i rapporten ”Sparer” lægetimer Ensartethed i vurderingen Mulighed for at monitorere på afdelings- og hospitalsplan
Modellen Lægerollerne Samme model på alle afdelinger og niveauer Processen Samme validerede spørgeramme Elektronisk system Uddannede feedback facilitatorer Klar organisation og velbeskrevet proces Etiske spilleregler
Facilitatoruddannelsen Gennemgår selv 360°’s feedback Kursus – ekstern konsulent Systemkendskab “at give feedback på en 360” Supervision på feedback-givning
Modellen Lægerollerne Samme model på alle afdelinger og niveauer Processen Samme validerede spørgeramme Elektronisk system Uddannede feedback facilitatorer Klar organisation og velbeskrevet proces Etiske spilleregler
Fra indsatsområder til individuel uddannelsesplan Skriftlig rapport Individuel mundtlig feedback (feedback facilitator) Definition af indsatsområder Udarbejdelse af skriftlig handleplan Handleplan med indsatsområder indgår i næste uddannelsesplan (hovedvejleder)
Modellen Lægerollerne Samme model på alle afdelinger og niveauer Processen Samme validerede spørgeramme Elektronisk system Uddannede feedback facilitatorer Klar organisation og velbeskrevet proces Etiske spilleregler
Etiske spilleregler Alle besvarelserne er afgivet anonyme Rapporten tilhører den uddannelsessøgende Rapportens indhold er fortroligt Involverede parter diskuterer ikke rapportens indhold med andre Problematiske rapporter kan på overordnet niveau diskuteres mellem feedback facilitatorer eller med medlemmer af styregruppen Feedback kan kun gives af certificerede feedback facilitatorer Såfremt der i rapporten fremkommer oplysninger af arbejdsretslig karakter skal UAO eller ledende overlæge inddrages Uddannelsesrådet Skej.-Udd har diskuteret de etiske spilleregler og er kommet frem til følgende overskrifter: 31
Spørgsmål