Feedback i den lægelige videreuddannelse

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
God uddannelsesvejledning - Udvikling
Advertisements

N ETVÆRKSARBEJDE I FORBINDELSE MED EVALUERINGEN AF AT DELMÅL. I DENTIFIKATION AF DET GODE AT FORLØB.
3-timers møder på Regionshospitalet Randers
Ved ONLINE MUS-koncept: Kompetenceudvikling og MUS – i anerkendende perspektiv Kort præsentation af GRUS-delen April 2012 Ved
Workshop almene boligdage
Kursus den 12. marts Program i dag: Opsamling fra sidst.
Forslag til Strategi for sygeplejens bidrag til udvikling og forskning ved de somatiske sygehuse i Vejle Amt År
Undervisningsplanlægning
KP 360 Adfærdsanalyse ”Ikke dømmende” princip
Dahlbom & Mathiassen Computers In Context 9. Power
Individuel uddannelsesplan
Målrettet læring Introkursus i almen medicin
360 graders evaluering i den lægelige videreuddannelse
Indførelse af elektronisk 360°- evaluering af yngre læger
Lægens Uddannelsesbog
Ledelse af frivillige i det kirkelige arbejde v. Dorte Kappelgaard Roskilde d. 5. september 2011.
ORIENTERING OM LEDELSESEVALUERING – til medarbejdere
Sundhedsprofessionelles forståelser af patientinddragelse
Velkommen til Bacheloropgaven! Dagens korte program: 1.Valg af linjefag og linjefagsvejleder 2.Opgavens rammer og prøveform 3.Temaer v. plenumkonferencer.
Øjeblikkets kunst Facilitering af tværfaglighed
På vej mod en region Nye muligheder Harmonisering. Kvalitet – effektivisering Den fremtidige specialeplanlægning Kompetencebehov i fremtidens hospitalsvæsen,
Hvad er mål/resultat (output)?
Omgangstone og kollegialitet
Kodeks for offentlig topledelse
Lægedage Almen medicinsk uddannelse Nuværende uddannelsesforhold.
Team En gruppe er en samling mennesker, der Har fælles mål
Det uhensigtsmæssige uddannelsesforløb Mellem 3-10 %, ny undersøgelse i Århus 6,8 % Ikke forskel på køn Ikke forskel på alder Ikke forskel på speciale.
Bacheloropgavens mundtlige dimension torsdag d. 19/1-12 Mål med mødet: 1.At etablere et forum for refleksion over opgavens mundtlige del. 2.At I efterfølgende.
Lægedage Uhensigtsmæssige forløb Identifikation Handling.
Gruppeudviklingssamtaler
Læge i HU anæstesiologi SATS foredrag onsdag d. 25. april 2012
Bacheloropgavens mundtlige dimension onsdag d. 4/5-11
Hospitalsenheden VEST
Uddannelse, roller og kompetencemåling
XX-afd Feedback i den lægelige videreuddannelse. Oversigt Hvad er 360°’s feedback Metoden –elektronisk model –papirmodel Spørgsmål og kommentarer.
KVIK-modellen KVIK-modellens historie Modelgennemgang
Information til respondenter Feedback i den lægelige videreuddannelse.
Systematisk problemløsning i kriminalitetsbekæmpende funktioner
PUF-seminar 2011 Århus Sygehus Af Anne Braae Olesen Supervision – et redskab til læring i et ambulatorium Af Anne Braae Olesen Uddannelsesansvarlig overlæge.
Erfaringer med at gennemføre en KVIK selvevaluering på SBi Susanne Tang Merit Statens Byggeforskningsinstitut.
Rehabiliteringsbegrebet på Psykiatrisk Center Ballerup
Regionshospitalet Randers Regionshospitalet Randers Elektronisk 360°’s feedback.
Regionshospitalet Randers Regionshospitalet Randers Elektronisk 360°’s feedback.
Vejlederportfolio – en arbejdsform til udvikling af vejlederpraksis. Nu med praksiseksempler Efterskolernes vejledertræf 2011 Olav Nielsen, Margrethe Brunsbjerg,
Evaluering af undervisningen: samfundsfag Vi skal i dag evaluere (bedømme) undervisningen ift. disse emner: Planlægning Fagligt udbytte Arbejdsformer Lektiemængden.
Hvad får man ud af en mentorordning? Aalborg Universitet, 17. november 2010.
Produktion og uddannelse Susanne Mallet. ortopædkirurgisk afdeling Køge.
Direktørgruppen SAMlær Odense. Hvad er der gang i? Arbejdstidsaftaler Undervisningsdifferentiering og IKT IKT Blended Learning God undervisning.
Evaluerings ansættelser - Erfaringer fra en akutafdeling.
Vejen til speciallæge - hoveduddannelsesansættelse Andreas Lundh Ph.d.-studerende Det Nordiske Cochrane Center.
Problematiske uddannelsesforløb - Hvordan håndteres de? Hvad er tillidsrepræsentantens rolle?
Forslag til skabelon for ledelsesdialogmøder omkring lægelig videreuddannelse på afdelingsniveau Det Regionale rådsmøde 24. september 2015 Thea Otto Mattsson.
Kontakt mellem borgere med handicap og den kommunale forvaltning GAP-analyse af Det Centrale Handicapråd.
Patientfeedback - Hvad siger patienterne? Udviklingssygeplejerske Jannie C Frølund - Medicinsk Afdeling, Vejle Sygehus – det naturlige valg!!!
Evaluering.
Data fra Evaluer.dk 2016 Evalueringen består af 26 spørgsmål opdelt i 7 grupper.
Hvordan ved MUS? Anvend uddybende redskaber i RMUK og e. dok FØR
ProfessionelP Specialernes Professionelle figur – Hvad er kompetencen og hvordan skal den kompetencevurderes.
Persondata – kortlægning af skolens behandling
Formativ vurdering i undervisningen.
Den nye målbeskrivelse – et overblik
Hvornår er en uddannelsesplan god? Bliver den brugt?
Instruktion til mødeledere
Mindset og formativ evaluering i sprogfagene:
Oplæg om 3-timers møder Regionshospitalet Randers.
Elektronisk 360°’s feedback
Den nye målbeskrivelse – et overblik
Hvad gør jeg hvis jeg får en klage ?
Inspektorbesøg Afdelingens navn Besøg/år Introdukton Udd.program
A tool for the assessment of strengths and weaknesses in NGOs
Præsentationens transcript:

Feedback i den lægelige videreuddannelse XX-afd

Oversigt Hvad er 360°’s feedback Modellen i uddannelsesregion nord et valg af mange Spørgsmål og kommentarer

Definition 360 graders feedback er en metode til systematisk at indsamle data fra samarbejdspartnere om, hvordan man fungerer til dagligt som muliggør sammenligning mellem egen og andres opfattelse der anvendes til at udpege mulige udviklingsområder

360°’s feedback er en god metode Indsamler viden om egen adfærd Skaber eftertanke og selvindsigt Skaber selvtillid Du er bedre end du troede Du er ret god til at vurdere dig selv Du skal nok overveje, at arbejde med…

360 graders feedback Traditionel feedback Yngre læger Syge-plejer-sker Over-læger Andre ? Vejle-der

360°’s feedback er også ”Risky business” - Ikke for sjov Potentielt en farlig metode Man sætter sig selv i spil Det giver svedige håndflader Personlig feedback er et krav

Yngre læges udbytte? Lærer meget om sig selv Selvindsigt – bekræftes Selvtillid Platform for videre udvikling Indsatsområder og handleplan er et vigtigt element

Evaluering eller feedback? Summativ – bedømme Formativ – udvikle 360° feedback et udviklingsinstrument Bør ikke anvendes summativt I den formative anvendelse ligger implicit en bedømmelse Bracken, Timmreck & Church 2001

360°'s feedback, uddannelsesregion Nord Baseret på Skejbymodellen

Modellen Lægerollerne Samme model på alle afdelinger og niveauer Processen Samme validerede spørgeramme Elektronisk system Uddannede feedback facilitatorer Klar organisation og velbeskrevet proces Etiske spilleregler

360° og lægerollerne ? Medicinsk ekspert Sundhedsfremmer Akademiker

Modellen Lægerollerne Samme model på alle afdelinger og niveauer Processen Samme validerede spørgeramme Elektronisk system Uddannede feedback facilitatorer Klar organisation og velbeskrevet proces Etiske spilleregler

Samme model for alle? Bevidst valg Højner kvalitet Sikrer ensartethed i vurdering Valideret spørgeramme Kvalitet i beregninger Kvalitet i rapport Kvalitet i tilbagemeldinger Muliggør sammenligning

Modellen Lægerollerne Samme model på alle afdelinger og niveauer Processen Samme validerede spørgeramme Elektronisk system Uddannede feedback facilitatorer Klar organisation og velbeskrevet proces Etiske spilleregler

Processen

Respondenter Hvem bliver spurgt Speciallæger Andre yngre læger Plejepersonale ”Andre” (bioanalytiker, jordemoder, sekretær) Yngre læge selv Obs: skal have samarbejdsrelation

Modellen Lægerollerne Samme model på alle afdelinger og niveauer Processen Samme validerede spørgeramme Elektronisk system Uddannede feedback facilitatorer Klar organisation og velbeskrevet proces Etiske spilleregler

Spørgerammen 46 statements 5-point Likert skala Styrede kommentarer Altid Oftest Af og til Sjældent Aldrig Kan ikke svare Styrede kommentarer

Spørgerammen – 46 statements Samarbejde Empati Tillidsskabende Kender egne grænser Kommunikator Lytte Samtale Kritik Professionel Ansvarlighed Ansvarlighed overfor patienter Beslutningsevne Leder / administrator Stress tolerance Prioritering Feedback

Eksempel: Spørgeramme Svarskala Næsten aldrig Sjældent Af og til Oftest Altid Kan ikke svare Kommunikator Er nærværende under en samtale Tilpasser sit sprog til situationen Styrede kommentarer Denne læge bør blive ved med…. Denne læge bør holde op med…. Denne læge bør begynde på….. Eventuelle yderligere kommentarer

Modellen Lægerollerne Samme model på alle afdelinger og niveauer Processen Samme validerede spørgeramme Elektronisk system Uddannede feedback facilitatorer Klar organisation og velbeskrevet proces Etiske spilleregler

Fordele ved web-baseret system Mulighed for at anvende en større spørgeramme Kvalitet i indsamlede data Opgørelse af data sker elektronisk Kvalitet i rapporten ”Sparer” lægetimer Ensartethed i vurderingen Mulighed for at monitorere på afdelings- og hospitalsplan

Modellen Lægerollerne Samme model på alle afdelinger og niveauer Processen Samme validerede spørgeramme Elektronisk system Uddannede feedback facilitatorer Klar organisation og velbeskrevet proces Etiske spilleregler

Facilitatoruddannelsen Gennemgår selv 360°’s feedback Kursus – ekstern konsulent Systemkendskab “at give feedback på en 360” Supervision på feedback-givning

Modellen Lægerollerne Samme model på alle afdelinger og niveauer Processen Samme validerede spørgeramme Elektronisk system Uddannede feedback facilitatorer Klar organisation og velbeskrevet proces Etiske spilleregler

Fra indsatsområder til individuel uddannelsesplan Skriftlig rapport Individuel mundtlig feedback (feedback facilitator) Definition af indsatsområder Udarbejdelse af skriftlig handleplan Handleplan med indsatsområder indgår i næste uddannelsesplan (hovedvejleder)

Modellen Lægerollerne Samme model på alle afdelinger og niveauer Processen Samme validerede spørgeramme Elektronisk system Uddannede feedback facilitatorer Klar organisation og velbeskrevet proces Etiske spilleregler

Etiske spilleregler Alle besvarelserne er afgivet anonyme Rapporten tilhører den uddannelsessøgende Rapportens indhold er fortroligt Involverede parter diskuterer ikke rapportens indhold med andre Problematiske rapporter kan på overordnet niveau diskuteres mellem feedback facilitatorer eller med medlemmer af styregruppen Feedback kan kun gives af certificerede feedback facilitatorer Såfremt der i rapporten fremkommer oplysninger af arbejdsretslig karakter skal UAO eller ledende overlæge inddrages Uddannelsesrådet Skej.-Udd har diskuteret de etiske spilleregler og er kommet frem til følgende overskrifter: 31

Spørgsmål