360 graders evaluering i den lægelige videreuddannelse

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
God uddannelsesvejledning - Udvikling
Advertisements

Forældremøde Lærkebo. Mariagerfjord Kommune.
Ny ansættelsesprocedure hvordan?
Særlige ressourcepersoner i folkeskolen
SFO Nydamskolen Medarbejderundersøgelse i Sønderborg Kommune 2012
3-timersmødet 2013 TEMA: Samarbejde i teams og om patientforløb • Tankegangen bag den forløbsorienterede organisationen (FLO) er, at patienten og patientforløbet.
Kursus den 12. marts Program i dag: Opsamling fra sidst.
Forslag til Strategi for sygeplejens bidrag til udvikling og forskning ved de somatiske sygehuse i Vejle Amt År
KP 360 Adfærdsanalyse ”Ikke dømmende” princip
JobPAS – En gennemgang PAS-koncepter og Basiskurser v. Steen Hilling, psykolog
Feedback i den lægelige videreuddannelse
Indførelse af elektronisk 360°- evaluering af yngre læger
Supervision og faglig feedback
Om feedback og tilbagemeldinger
Kvantitative metoder
Trivselsundersøgelse og ledelsesevaluering
ORIENTERING OM LEDELSESEVALUERING - til ledere
3-timers møder Aarhus Universitetshospital 2014
ORIENTERING OM LEDELSESEVALUERING – til medarbejdere
Karl Henrik Flyums model
Øjeblikkets kunst Facilitering af tværfaglighed
Praksis Matrix Evalueringsundersøgelse
TEMA: KOMPETENCEVURDERING Målbeskrivelserne er ved at blive/er reviderede i alle specialer. Der lægges større vægt på kompetencevurdering Der lægges større.
En portfolio er den bevidste indsamling og løbende vurdering af eller refleksion over undervisningens og læringens processer og produkter.
Tema 5: Relationer og kommunikation Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Hvad er mål/resultat (output)?
Omgangstone og kollegialitet
Kodeks for offentlig topledelse
Vejlederens kommunikation
Lægedage Almen medicinsk uddannelse Nuværende uddannelsesforhold.
Det uhensigtsmæssige uddannelsesforløb Mellem 3-10 %, ny undersøgelse i Århus 6,8 % Ikke forskel på køn Ikke forskel på alder Ikke forskel på speciale.
Bacheloropgavens mundtlige dimension torsdag d. 19/1-12 Mål med mødet: 1.At etablere et forum for refleksion over opgavens mundtlige del. 2.At I efterfølgende.
Lægedage Uhensigtsmæssige forløb Identifikation Handling.
Gruppeudviklingssamtaler
Eksamen.
Læge i HU anæstesiologi SATS foredrag onsdag d. 25. april 2012
Hvad er det gode skolelederliv? - Et selvevalueringsforløb.
Bacheloropgavens mundtlige dimension onsdag d. 4/5-11
Uddannelse, roller og kompetencemåling
XX-afd Feedback i den lægelige videreuddannelse. Oversigt Hvad er 360°’s feedback Metoden –elektronisk model –papirmodel Spørgsmål og kommentarer.
SCKK, Kvalitet i MUS - 5. netværksmøde januar 2004 Oplæg v/ konsulentkoordinator Jan Bartram Kvalitet i MUS 5. netværksmøde 15. januar 2004 Kompetenceafdækning.
KVIK-modellen KVIK-modellens historie Modelgennemgang
Information til respondenter Feedback i den lægelige videreuddannelse.
PUF-seminar 2011 Århus Sygehus Af Anne Braae Olesen Supervision – et redskab til læring i et ambulatorium Af Anne Braae Olesen Uddannelsesansvarlig overlæge.
Adfærd og kommunikation på traumestuen. Lone Kobberø.
TEMA 2014: KOMPETENCEVURDERING Målbeskrivelserne er ved at blive/er reviderede i alle specialer Der lægges større vægt på kompetencevurdering Der lægges.
Regionshospitalet Randers Regionshospitalet Randers Elektronisk 360°’s feedback.
Regionshospitalet Randers Regionshospitalet Randers Elektronisk 360°’s feedback.
Vejlederportfolio – en arbejdsform til udvikling af vejlederpraksis. Nu med praksiseksempler Efterskolernes vejledertræf 2011 Olav Nielsen, Margrethe Brunsbjerg,
Produktion og uddannelse Susanne Mallet. ortopædkirurgisk afdeling Køge.
Evaluerings ansættelser - Erfaringer fra en akutafdeling.
Vejen til speciallæge - hoveduddannelsesansættelse Andreas Lundh Ph.d.-studerende Det Nordiske Cochrane Center.
Forslag til skabelon for ledelsesdialogmøder omkring lægelig videreuddannelse på afdelingsniveau Det Regionale rådsmøde 24. september 2015 Thea Otto Mattsson.
Det Regionale Beskæftigelsesråd Empowerment i praksis på beskæftigelsesområdet.
3-timersmøderne 2016 Initiativ * Konkrete uddannelsesinitiativer + dialog * Konkrete uddannelsesinitiativ er + dialog Årlig rapport 3-timersmødet Vision.
Uddannelseansvarlige
Data fra Evaluer.dk 2016 Evalueringen består af 26 spørgsmål opdelt i 7 grupper.
Ansvar i Videreuddannelsen
Den nye målbeskrivelse – et overblik
Hvornår er en uddannelsesplan god? Bliver den brugt?
Instruktion til mødeledere
Vidensbaseret praksis i botilbud
3-timersmødet 2017.
Elektronisk 360°’s feedback
Den nye målbeskrivelse – et overblik
Hvad gør jeg hvis jeg får en klage ?
Inspektorbesøg Afdelingens navn Besøg/år Introdukton Udd.program
3-timersmødet 2018.
Introduktion og instruktion
A tool for the assessment of strengths and weaknesses in NGOs
Præsentationens transcript:

360 graders evaluering i den lægelige videreuddannelse

Baggrund Speciallægereformen (2004) De 7 lægeroller Kompetencevurdering 360°’s feedback Modellen: 360°’s feedback, uddannelsesregion Nord Alle yngre læger En ledelsesbeslutning

Definition 360°’s feedback er en metode til systematisk at indsamle data fra samarbejdspartnere om, hvordan man fungerer til dagligt som muliggør sammenligning mellem egen og andres opfattelse der anvendes til at udpege mulige udviklingsområder 360°’s feedback er et udviklingsredskab

360°’s feedback er en god metode Indsamler viden om egen adfærd Skaber eftertanke og selvindsigt Skaber selvtillid Du er bedre end du troede Du er ret god til at vurdere dig selv Du skal nok overveje, at arbejde med…

Hvem bliver spurgt? Respondenter* Speciallæger Andre yngre læger Plejepersonale ”Andre” (bioanalytiker, jordemoder, sekretær) Yngre læge selv 3-5 fra hver gruppe – vælges af yngre læge Besvarelserne er anonyme *Obs: skal have samarbejdsrelation

360° og lægerollerne ? Medicinsk ekspert Sundhedsfremmer Akademiker

YNGRE LÆGER sagde ”ja – tak” 95 % anbefaler kolleger en 360º feedback 360º feedback Er med til at tilfredsstille yngre lægers ønske om feedback på egen performance Bekræfter styrker og afgrænser svagheder Gør det muligt at diskutere de bløde kompetencer Er anvendelig i den personlige og professionelle udvikling Fra pilotprojektet ved man at de yngre læger var glade for instrumentet – at de kunne bruge det i deres egen udvikling.

Om det at modtage feedback Udsagn fra yngre læger Føler sig beæret over at så mange andre har tænkt og evalueret og brugt tid på min person og væremåde Der er givet kritik på områder, som vi ofte ikke får talt om – ved vejleder samtalerne kommer det ikke frem – vi kender ikke hinanden De få negative fylder meget i tankerne efterfølgende Noget af det yngre læger sagde i pilotprojektet var at de var beærede over at så mange har brugt tid på at evaluere dem De var glade for at få mulighed for at tale om områder som oftest ikke blev talt så meget om – MEN de sagde også at de negative kommentarer eller vurderinger kunne fylde meget i tankerne efterfølgende. Det er et mønster man genkender fra større studier. Specielt det med at de negative vurderinger fylder meget – faktisk kan de fylde så meget at man ikke er i stand til at lave handleplaner ud fra dem – de så at sige blokerer og giver anledning til at man opfatter selve 360 graders feedback som en elendig metode

Yngre læges udbytte? Lærer meget om sig selv Selvindsigt – bekræftes Selvtillid Platform for videre udvikling Indsatsområder og handleplan er et vigtigt element

Spørgsmål???

Begreber Feedbackmodtager Respondent Spørgeramme Evaluering vs feedback, Feedbackfacilitator Feedbackrapport Udviklingsplan/opfølgningsplan

Fra indsatsområder til individuel uddannelsesplan Skriftlig rapport Individuel mundtlig feedback (feedback facilitator) Definition af indsatsområder Udarbejdelse af skriftlig handleplan Handleplan med indsatsområder indgår i næste uddannelsesplan (hovedvejleder)

Etiske spilleregler Alle besvarelserne er afgivet anonyme Rapporten tilhører den uddannelsessøgende Rapportens indhold er fortroligt Feedback kan kun gives af certificerede feedback facilitatorer Såfremt der i rapporten fremkommer oplysninger af arbejdsretslig karakter, skal UAO eller ledende overlæge inddrages De etiske spilleregler er i overskrifter formuleret her

Respondenternes opgave Modtager en mail med invitation Besvarer spørgeskemaet Ca 10 minutter Vær ærlig Brug ”ved ikke” knappen Overvej nøje formuleringen af kommentarer Respondenternes opgave er at: Besvare spørgeskemaet når man får en invitation om det Man skal være ærlig – og man skal bruge ”ved ikke” muligheden Og så skal man som sagt tænke sig om når man skriver frie kommentarer -

Hvor får jeg hjælp - som respondent? Den yngre læge Den uddannelsesansvarlige overlæge Superbrugeren på afdelingen Feedback facilitator på afdelingen Afdelingsledelsen Som respondent kan man altid hente hjælp – først og fremmest hos den yngre læge man er blevet bedt om at besvare spørgeskemaet for Dernæst hos UAO – der oftest er superbrugeren på afdelingen (det kan dog også være en anden person) Man kan finde ud af hvem der er feedback facilitator på afdelingen og spørge her Eller man kan henvende sig til styregruppen som består af Johan Povlsen (C ), Gitte Eriksen (Y), Thomas Decker (T), Sven Fuglsig (K) eller Bente Malling (Adm)

Spørgsmål???

360°'s feedback, uddannelsesregion Nord Baseret på Skejbymodellen Den elektroniske model 360°'s feedback, uddannelsesregion Nord Baseret på Skejbymodellen

Samme model for alle? Bevidst valg Højner kvalitet Sikrer ensartethed i vurdering Valideret spørgeramme Kvalitet i beregninger Kvalitet i rapport Kvalitet i tilbagemeldinger Muliggør sammenligning

Processen

Respondenter Hvem bliver spurgt Speciallæger Andre yngre læger Plejepersonale ”Andre” (bioanalytiker, jordemoder, sekretær) Yngre læge selv Obs: skal have samarbejdsrelation

Udvikling af spørgerammen En række læger har defineret forskellige udsagn til at dække de 4 roller ”Kompetencekatalog” Pilotprojekt Validering af spørgeskemaet Det er rigtig svært at udvikle et spørgeskema – så det bliver fornuftigt. Gitte Eriksen fra gynækologisk afdeling har stået i spidsen for et kæmpearbejde med at få udviklet et brugbart instrument til 360 graders feedback. En række læger fra forskellige specialer har sammen diskuteret hvad det vil sige at være professionel, hvad det vil sige at være en god samarbejder etc Ud fra dette kom et ”kompetencekatalog”. Dette katalog er blevet brugt til at udvælge de udsagn – eller spørgsmål man ville have med i et spørgeskema. Der er lavet en pilottest – hvor 46 yngre læger fik lavet en 360 graders evaluering – der er gennemsnitligt 15 samarbejdspartnere der har besvaret spørgeskemaet – så det er en stor pilottest der er lavet. Spørgeskemaet er netop nu ved at blive valideret

Spørgerammen 46 statements 5-point Likert skala Styrede kommentarer Altid Oftest Af og til Sjældent Aldrig Kan ikke svare Styrede kommentarer

Spørgerammen – 46 statements Samarbejde Empati Tillidsskabende Kender egne grænser Kommunikator Lytte Samtale Kritik Professionel Ansvarlighed Ansvarlighed overfor patienter Beslutningsevne Leder / administrator Stress tolerance Prioritering Feedback

Eksempel fra spørgerammen Kommunikator Er nærværende under en samtale Tilpasser sit sprog til situationen Styrede kommentarer Denne læge bør blive ved med…. Denne læge bør holde op med…. Denne læge bør begynde på….. Eventuelle yderligere kommentarer Svarskala Næsten aldrig Sjældent Af og til Oftest Altid Kan ikke svare

Hvordan præsenteres data? EMPATI er i stand til at sætte sig ind i andres situation har situations fornemmelse udviser indlevelsesevne evner at opfange og forstå hvad andre føler Udpluk fra en rapport Her kan I se hvordan data præsenteres Her er valgt området empati – der dækker over fire spørgsmål eller udsagn: Er i stand til…. Man får et søjlediagram hvor man kan se sit eget svar (blå) op mod de andre respondentgruppers svar Her en US som mener han er mere empatisk end andre opfatter ham. Et svar som dette kunne give anledning til en diskussion med feedback facilitatoren om hvordan man skal arbejde med at blive bedre til at opfange situationerne – f eks ved at man får direkte feedback af udvalgte samarbejdspartnere i forskellige situationer. Det kunne være en del af handleplanen at man aftalte at kunne sige ”lige nu viste du ikke indlevelsesevne fordi …” – eller ”I den situation jeg netop arbejde sammen med dig viste du god situationsfornemmelse fordi du….”. Sådanne aftaler kunne være en del af handleplanen – og kunne være noget af det man diskuterede mere indgående med sin hovedvejleder om at få ind i den individuelle uddannelsesplan.

Fordele ved web-baseret system Mulighed for at anvende en større spørgeramme Kvalitet i indsamlede data Opgørelse af data sker elektronisk Kvalitet i rapporten ”Sparer” lægetimer Ensartethed i vurderingen Mulighed for at monitorere på afdelings- og hospitalsplan

Facilitator uddannelsen Gennemgår selv 360°’s feedback Kursus – ekstern konsulent Systemkendskab “at give feedback på en 360” Supervision på feedback-givning erfaringsopsamling løbende???

Spørgsmål???