Måltidet – lyst og fællesskab

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Inklusion Fællesskab Faglige mål Rumlighed.
Advertisements

”Vi tager børns fritid alvorligt"
Kompetenceafklaring af børnene
Læring i bevægelse - hvorfor?
Samtaler i hverdagen & Understøttende sprogstrategier
Præsentation Pædagogisk konsulent Erik Hønge Uddannet fritidspædagog Leder af en børnehave Leder af et fritidshjem SFO-konsulent Freelancekonsulent bl.a.
Dansborgskolen – vi udvikler hele mennesker
HANDLEPLAN PÆDAGOGISK IDRÆT Dato:
INDHOLD: VÆRDIER REGLER RUTINER PRAKSIS PÆDAGOGIK
Pædagoguddannelsen Professionsbachelor 3½ år Teori – praksis
Fra integrerende til inkluderende pædagogisk praksis i skolen
De pædagogiske læreplaner i dagplejen.
Forædremøde den
Lærerprofessionen.
Læreplaner Der skal i alle dagtilbud udarbejdes en pædagogisk læreplan som skal give rum for leg, læring og udvikling. Den pædagogiske læreplan beskriver.
Introduktion til Sprogpakken
Kids n’ Tweens, Leg og læring
Tryllefløjten tilbyder børnene kulturelle oplevelser indenfor drama, kunst, kulturhistorie og musik i børnehøjde i tæt samarbejde med kulturinstitutioner.
Forældremøde X årgang.
Alsidig personlig udvikling Sociale kompetencer Sproglig udvikling Krop og bevægelse Naturen og naturfænomener Kulturelle udtryksformer og værdier x x.
….er familiens pusterum. Muligheder og udfordringer Familiens store udfordringer:  Tid  Individualisering  Mediebombardementer  Opbrud – mange skilsmisser,
HANDLEPLAN PÆDAGOGISK IDRÆT Dato:
Jeg støtter barnet ved:
Inklusion i Børneinstitution Højme
HANDLEPLAN PÆDAGOGISK IDRÆT Dato:
Hvad render vi rundt og laver?
Mad, Måltider og Pædagogik
Overgang fra børnehave til skole/fritidshjem Hyltebjerg Skole
CASSIOPEIASTUEN TRIVSEL OG LÆRING. MORGENMAD Hygge og dialog!
- Hvad kan I forvente som forældre?
Roskilde Universitet, Inst.f. Psykologi og Uddannelsesforskning
Sundhedspædagogik og måltidsfællesskab
Skolens fællesskab er for alle. Hvordan arbejder vi i DH med inklusionsbegrebet ? Et paradigmeskift: Fra de gode viljer til rettigheder Fra parallelle.
Alsidig personlig udvikling Sociale kompetencer Sproglig udvikling Krop og bevægelse Naturen og naturfænomener Kulturelle udtryksformer og værdier x Læreplans.
Når fritiden kobler til læring- Muligheder i SFO v/ Thomas og Benny Espergærde Skole og SFO 4 blev til én – nye muligheder.
Alsidig personlig udvikling Sociale kompetencer Sproglig udvikling Krop og bevægelse Naturen og naturfænomener Kulturelle udtryksformer og værdier Læreplans.
Alsidig personlig udvikling Sociale kompetencer Sproglig udvikling Krop og bevægelse Naturen og naturfænomener Kulturelle udtryksformer og værdier x Læreplans.
Udviklingsprojekt - Drømmeskole Skoleår 2011/2012 og 2012/2013 En fælles rejse.
Alsidig personlig udvikling Sociale kompetencer Sproglig udvikling Krop og bevægelse Naturen og naturfænomener Kulturelle udtryksformer og værdier x Læreplans.
HANDLEPLAN PÆDAGOGISK IDRÆT Dato:
Pædagogfagets kernefaglighed
Tema 6 Samvær og fælles aktiviteter
Læringsmiljø og anvendelsesorienteret undervisning
Alsidig personlig udvikling Sociale kompetencer Sproglig udvikling Krop og bevægelse Naturen og naturfænomener Kulturelle udtryksformer og værdier x Læreplans.
HANDLEPLAN PÆDAGOGISK IDRÆT Dato:
RÅDGIVNINGS- OG KONSULENTOPGAVER I SKOLER OG DAGINSTITUTIONER KAREN WISTOFT, PH.D. POST DOC. DPU Konsulentfunktionen - pædagogiske kompetencer.
Alsidig personlig udvikling Sociale kompetencer Sproglig udvikling Krop og bevægelse Naturen og naturfænomener Kulturelle udtryksformer og værdier x Læreplans.
Alsidig personlig udvikling Sociale kompetencer Sproglig udvikling Krop og bevægelse Naturen og naturfænomener Kulturelle udtryksformer og værdier x x.
Pædagogens univers.
De seks bedste billeder fra gruppen
Alsidig personlig udvikling Sociale kompetencer Sproglig udvikling Krop og bevægelse Naturen og naturfænomener Kulturelle udtryksformer og værdier x x.
Alsidig personlig udvikling Sociale kompetencer Sproglig udvikling Krop og bevægelse Naturen og naturfænomener Kulturelle udtryksformer og værdier Læreplans.
Alsidig personlig udvikling Sociale kompetencer Sproglig udvikling Krop og bevægelse Naturen og naturfænomener Kulturelle udtryksformer og værdier x Læreplans.
Pædagogens univers Fra vugge til krukke… En generalist uddannelse – Børn og unge – Mennesker med sociale problemer – Mennesker med nedsat funktionsevne.
Alsidig personlig udvikling Sociale kompetencer Sproglig udvikling Krop og bevægelse Naturen og naturfænomener Kulturelle udtryksformer og værdier x Læreplans.
Det pædagogisk upåagtede og dets inklusionsmuligheder
Relations kompetencer
KVALITET I SAMSPIL OG LÆREPROCESSER I DAGTILBUD Oplæg v/ Maybritt Larsson Institutionsleder Barnets Hus-Amerikavej.
1 Faglige udfordringer og kommende initiativer på dagtilbudsområdet Ny Dagtilbudslov Læring, udvikling, omsorg og dannelse Pædagogiske læreplaner Krav.
1 Hvem deltager i Program for læringsledelse ?. 2 Deltagende kommuner med dagtilbud Billund Fredericia Hedensted Kolding Nordfyn Svendborg.
GODT I GANG MED TEGN PÅ LÆRING At sætte ord på læring.
Inklusion i Åkanden Pædagogisk grundlag Åkandens pædagogik tager udgangspunkt i den anerkendende tilgang. Anerkendelse er en ligeværdig relation mellem.
Af Katrine L. Eld – køkkenleder i SolsikkenÅby
Den pædagogiske læreplan
MADlejr er en lejrskole for 6. og 7
MADlejr er en lejrskole for 6. og 7
Dagtilbudsreformen ”Stærke dagtilbud,- alle børn skal med i fællesskabet” Den styrkede pædagogiske læreplan Arbejdsgruppernes udkast til temabeskrivelser.
Målformuleringer i et børneperspektiv
Omsorgskultur i daginstitutioner
Barnesyn og børneperspektiv
Præsentationens transcript:

Måltidet – lyst og fællesskab Hvordan kan en forandring af kulturen i daginstitutionerne være udgangspunkt for at skabe madkultur og maddannelse? Måltidet – lyst og fællesskab Søren Gundelach

Måltidet har det hele! Dagtilbudslovens formål: Trivsel, sundhed udvikling, læring De seks læreplanstemaer: Alsidig personlighedsudvikling, sprog, social, natur, kultur, krop og bevægelse Det psykiske, æstetiske, fysiske børnemiljø Den kommunale kostpolitik Pædagogisk læreplan, virksomhedsplan, årsplan Arbejdet i forældrebestyrelsen Det daglige samarbejde med forældrene Pædagogernes egne personlige normer i forhold til pædagogfagligheden Børn elsker at spise god mad – mange gange om dagen

Måltidets rationale Måltidets pædagogik hviler på to søjler - lyst og fællesskab. Lyst er det æstetiske, det sanselige – duft, smag, konsistens, smag, udseende, forventningens og oplevelsens glæde, Fællesskab er det sociale – forventninger, identifiktion, relationer og følelser Den pædagogiske opgave Barnet kan udfolde sin lyst til at være med i fællesskabet før, under og efter måltidet. Oprydning. Individualitet Indføre børnene i en madkultur, som åbner for børns viden om næringsværdi og sundhed.

Måltidet er hverdagspædagogik Alle de situationer og aktiviteter, der forekommer naturligt på en bevidst og gennemtænkt måde med henblik på at fremme børnenes læring og udvikling Børnene tager del i de daglige gøremål, som et middel i barnets læring og i det at støtte barnets sprog, begreber, motorik, sociale udvikling. Hverdagsaktiviteterne er en integreret del af barnets leg De praktiske opgaver har en værdi i sig selv, fordi barnet rent praktisk kan tilegne sig, hvordan man udfører de forskellige daglige gøremål Måltidspædagogik er hverdagspædagogik

Hvordan kan en forandring af kulturen i daginstitutionerne være udgangspunkt for at skabe madkultur og maddannelse? Det handler om at ville og at kunne, ildsjæle og fysiske rammer Hvad vil staten med børn og mad? Maden indført – maden afskaffet – maden indført … Forandringspres og institutionslogikkens arbejdsrytme Organisering af hverdagen Ledelse af køkkenpersonale Eksempler på heldige igangsætninger af nyt nede-fra-og-op oppe-fra-og-ned