E-business Norden.com 2003 Nordisk Ministerråd Nærings- og Konsumentsektorens arbejdsgruppe for E-handel og IT Strategier og udbredelse af e-business i.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
15 OKTOBER 2012 RETHINK BUSINESS 1 Projekt "Rethink business" handler om at styrke din virksomheds forretning. Det kan være i forhold til indkøb af materialer,
Advertisements

Powerpoint-udgave:
Målgrupper Målgruppe Hvem vil du ramme med jeres aktivitet på sociale medier? Hvad ved din målgruppe om jeres organisation? Hvilke tre nøglerelationer.
Introduktion til eBusiness
Interaktiv kommunikation - strømninger indenfor kommunikation
Head Lean Netværks-gruppe.
IBM IT Manager konference 2006 Nordfrim på ”nettet”
Analyse af eksterne og interne forhold
VEJLEDNING… … til brug af præsentationen:
Introduktion til kriterium 4 Partnerskab og ressourcer Excellence netværk 2004 Jørgen Kjærgaard.
IM-Strategi.
Handleplaner Repræsentantskabsmøde den 8. juni 2012.
Generalforsamling 4. marts 2010 Henrik Poulsen
Sådan skaber du værdi som leder i din virksomhed
Dansk Supermarked IT-afdelingen: Jens Christensen
Virksomheder – Leavitt’s model
Digitalisering og medialisering
Forretningsudvikling med IT
E-commerce hos Bon’A Parte
Fire aspekter Ledelsen (strategisk branding)
IS-Strategi.
Services Services som fundament for virksomhedens infrastruktur
Integration af mennesker, processer og arbejdspladser... En fornyet tilgang til design af fremtidens bygning.
Virksomheder - definition
E-læring på Virk.dk Præsentation på Myndighedsforum
Microsoft / Multidimensionel marketing til Small Business Fra multidimensionel segmentering til multidimensionel marketing - En analyse af SME markedet.
Søgning - et værktøj til videndeling Inspirationsseminar 31. oktober 2006.
Den korte vej fra procesbeskrivelser til it-understøttelse
IT- og Telestyrelsen Evaluering og Information på nettet.
På vej mod en region Nye muligheder Harmonisering. Kvalitet – effektivisering Den fremtidige specialeplanlægning Kompetencebehov i fremtidens hospitalsvæsen,
UDDANNELSER I UDVIKLING – side 1 Skolebiblioteket som læringscenter Rikke Schultz
PBJ Consult A/S – Mere end et systemhus HR i øjenhøjde
Side Driftsøkonomi Kapitel 17 Supply Chain Management.
Innovationsaccelererende Forskningsplatforme (IAFP) - i relation til landbrugets videre udvikling Greta Jakobsen, Medlem af Det Strategiske Forskningsråd.
E-handel og FM Program: Kl Introduktion
HR i Nice Topledelsens krav til HR ! V/ Gert R. Jonassen - Arbejdernes Landsbank den
Randers Kommune IT-udviklingsprogram Temadag for IT-afdelingen den 21. Maj 2007.
Præsentation Improve your business. Strategi At være en af de førende partnere af Microsoft Dynamics løsninger At specialisere os i logistik, produktion,
”Vigtigheden af bæredygtig HR på tværs af landegrænser” Set og oplevet udfra skandinaviske virksomheders synspunkt.
4 Interne forhold Oversigt Værdikæder Kernekompetence
Dokumentation af opgaver
Implementering og brug af BPM i Lån & Spar Bank 24. september 2013, Get F'IT - Processer og IT Ved IT-Direktør Casper Gjerris.
Informationssamfundet Dansk Statistisk Forening 30. maj 2005.
Strategi for Danmarks Elektroniske Forskningsbibliotek.
Kapitel 18 Informationsteknologi og videnøkonomi
Jan Karlshøj IT/CAD Chef Byggeri og Anlæg Civ. Ing, PhD Carl Bro Livslang Uddannelse Erfaringer fra samarbejde og viden- håndtering.
Jesper Aaberg ForretningskunsulentMicrosoft Strategy Briefing, 12. maj 2005 US title: Business Productivity Advisor.
Produkt præsentation Christian Cletus Bjørn Eilertsen.
Globalisering, side
Strategi 2011 – x4 edsbjerg er et konsulenthus, der rådgiver og.
Strategiske udfordringer på voksenuddannelsesområdet Brian Kjær Andreasen.
E-biz 2014 Idé – Koncept – Navn Varer – Målgruppe
Leif Vestergaard Adm. direktør, EG A/S Et digitalt løft af dansk erhvervslivs produktivitet.
Præsentation af Akademiuddannelsen i Løn- og personaleadministration
Velkommen til EBIT ledelse FSR – danske revisorer | Dagsorden: Baggrund De 4 hovedområder Nøgletallene Rapporten.
Dansk Supermarked i korthed
Supply Chain management SCM
4 Interne forhold Oversigt Værdikæder Kernekompetence
Juridiske Organisation Byggemodningen (Funktionsprincip)
ERP og BPR.
Innovativt design og nye forretningsmodeller
Et digitalt løft af dansk erhvervslivs produktivitet
Hovedtal og konklusioner for branchen
Hovedtal og konklusioner for branchen
Intranet & Portaler Tonny Rønnow Business Productivity Advisor
Hovedtal og konklusioner for branchen
Præsentation af forretningsplan
Hovedtal og konklusioner for branchen
– hvordan får vi de ansatte med?
Vurderingsramme for vagtplanlægning på sygehuse
Præsentationens transcript:

E-business Norden.com 2003 Nordisk Ministerråd Nærings- og Konsumentsektorens arbejdsgruppe for E-handel og IT Strategier og udbredelse af e-business i nordiske virksomheder Præsentation af undersøgelsens resultater Glyngøre, 22. januar 2004

Disposition Data og definition Syv hovedpointer Benchmark Finland & Sverige E-business i små og mellemstore virksomheder Kompetencer og læring Udfordringer

Data DanmarkFinlandNorgeSverigeI alt Antal deltagende virksomheder Besvarelsesprocent 47%52%44%38%44% Virksomhedernes sektortilhørsforhold

Definition af e-business E-business dækker al forretningsmæssig anvendelse af internetteknologi, der har til formål at effektivisere, forbedre eller forandre virksomheden og organisationen. E-business omfatter dermed både kommunikation via intranet og via ekstranet. For nogle virksomheder betyder e-business en gennemgribende forandring af virksomhedens forretningsfilosofi, organisation og samspil med leverandører og kunder; for andre har e-business betydet langt mindre: fx en supplerende markeds- føringskanal i form af et elektronisk visitkort på virksomhedens web.

E-business-funktioner og services - de otte hovedgrupper Digital marketing Digital kunde- kommunikation Digital leverandør- kommunikation Digital forretnings- integration Digital medarbejderrekruttering Digital videndeling Digital shareholder- kommunikation Bestillings- og betalings-webservices

Hovedpointe 1: De forretningsmæssige potentialer i e-business er langt fra udnyttet. Hovedpointe 2: Finske virksomheder er meget længere fremme med e- business. E-business er i alle lande de store virksomheders projekt. Hovedpointe 3: Mange Små og Mellemstore Virksomheder (SMV’er) har som typiske B2B-underleverandører ikke udviklet eller implementeret e-business-strategier. Hovedpointe 4: Mange virksomheders kvalifikationsprofil er inoptimal i forhold til at udvikle e-business (i særlig grad i SMV’er). Hovedpointe 5: Virksomheder i Finland og Sverige er generelt længere fremme med e-business end virksomheder i Norge og Danmark. Hovedpointe 6: It-sikkerheden er høj, om end den kan forbedres i betydelig grad. Hovedpointe 7: Virksomhederne afsætter utilstrækkelige ressourcer til finansiering af planlagte e-business-aktiviteter. De syv hovedpointer Hovedpointe 2: Finske virksomheder er meget længere fremme med e-business. E-business er i alle lande de store virksomheders projekt. Hovedpointe 3: Mange Små og Mellemstore Virksom- heder (SMV’er) har som typiske B2B-underleveran- dører ikke udviklet eller implementeret e-business- strategier. Hovedpointe 4: Mange virksomheders kvalifikations- profil er inoptimal i forhold til at udvikle e-business (i særlig grad i SMV’er). Fokus på tre hovedpointer

Benchmark Finland & Sverige Status for Tour de e-business 2003: Finske virksomheder bærer den gule førertrøje

Digital marketing Betaling Digital kunde- kommunikation Rekruttering Integration Leverandører Ejerkreds/aktionærer Videndeling

Digital marketing Betaling Digital kunde- kommunikation Rekruttering Integration Leverandører Ejerkreds/aktionærer Videndeling

E-business i små og mellemstore virksomheder SMV’erne har et stort uudnyttet potentiale inden for: •Digitalt varekatalog •Interaktion med kunder via automatiseret kommunikation •Personaliseret adgang til information •Digital marketing •Digital medarbejderrekruttering. SMV’erne afsætter utilstrækkelige finansielle ressourcer til at implementere e-business- aktiviteterne

E-business i små og mellemstore virksomheder SMV’erne har store kompetencehuller: •SMV’erne anvender ikke veluddannede, højt kvalificerede medarbejdere i forbindelse med e- business-aktiviteterne •SMV’erne efteruddanner/videreuddanner de højtuddannede medarbejdere, de har, i mindre udstrækning end store virksomheder.

Digital, personaliseret kundeinformation •Personaliseret adgang til information for kunderne Digital videndeling •Markant udbredelse af videndeling/ knowledge management Digitaliseret, intensiv leverandørkommunikation •Udbredt elektronisk kommunikation i planlægningsprocesserne (efterspørgsel, distribution, transport og tidsplan) •Automatisk ordreafgivelse i forhold til produktion, distribution og betaling •Udbredt elektronisk kommunikation i planlægningsprocesserne (efterspørgsel, distribution, transport og tidsplan) •Automatisk ordreafgivelse i forhold til produktion, distribution og betaling Digitale kompetencer •Betydelige it-kompetencer til at imple- mentere planlagte e-business-aktiviteter Fokus på it-sikkerhed •Foretaget vurdering af virksomhedens samlede sikkerhed •Sikret sig mod datatab •Elektronisk betaling sker sikkert •Stor viden om it-sikkerhed •Foretaget vurdering af virksomhedens samlede sikkerhed •Sikret sig mod datatab •Elektronisk betaling sker sikkert •Stor viden om it-sikkerhed Overskud •Typisk EBIT på minimum 10% Forretningsintegration •Høj grad af forretningsintegration i hele for- syningskæden (elektronisk databaseudveks- ling med leverandører og samarbejdspartnere) •Høj integrationsgrad i virksomhedernes it- systemer (mellem ERP-, SCM- og CRM- systemer) •Høj grad af forretningsintegration i hele for- syningskæden (elektronisk databaseudveks- ling med leverandører og samarbejdspartnere) •Høj integrationsgrad i virksomhedernes it- systemer (mellem ERP-, SCM- og CRM- systemer) E-business-pioner

Kompetencer og læring Danske virksomheder har et markant læringsefterslæb - uden læringsaktiviteter

Udfordringer Benchmark virksomhedens e-Parathed

Udfordringer – benchmark e-business-funktioner og services eBarometer genererer en profil af virksomhedens e- Parathed. Gennem en if-as-funktion kan eBarometer måle effekter af en virksomheds nye strategiske tiltag både i forhold til egen score og i forhold til den valgte referencegruppe. Virksomheden kan benchmarke sin e-Parathed mod meget specifikke grupper af virksomheder, fx konkurrenter (anonymitet garanteres). eBarometer kan være en hjælp til at vurdere kunders og leverandørers e-Parathed.

Udfordringer Direktion/ejer Ansvaret for den overordnede e-business-strategi Afsætter ressourcer Foretager konkurrentovervågning. Salgs- og eksportchef Sikrer personaliseret adgang Tilbyder varekatalog online Tilbyder kundeservices i form af individualisering. Marketingchef Tilbyder webservices til nuværende og potentielle kunder Alliancer med samarbejdspartnere i hele værdikæden Analyserer kundernes adfærd og præferencer. E-business-udfordringer – En hovedopgave for lederteamet

Logistikchef Sikrer elektronisk leverandørkommunikation i al udførelse (automatisk ordreafgivelse, produktionsdata og -betingelser, distributionsvilkår og betaling). Sikrer at den elektroniske leverandørkommunikation langsigtet etablerer en fuld forretningsintegration af hele forsyningskæden. It-chef Udvikler den understøttende it-strategi Sikrer integration i et sammenhængende it-system Sikrer maksimal it-sikkerhed. E-business-udfordringer – En hovedopgave for lederteamet

Personale- og HR-chef Sikrer at alle medarbejdere har overskuelig elektronisk adgang til al relevant virksomhedsinformation. Sikrer at medarbejderne har den rette kvalifikationsprofil til at løfte e-business-aktiviteterne Gennemfører digital rekruttering. Kommunikationschef Udvikler elektronisk visitkort, der understøtter virksomhedens brand Skaber sammenhængende kommunikation på intranet, internet og ekstranet. Anvender nettet som kommunikationskanal til samarbejdspartnere, medierne m.v. E-business-udfordringer – En hovedopgave for lederteamet

Udfordringer ”From hype to daily operation”  E-business er hele lederteamets opgave SMV’er i Danmark bør fokusere på e-business  E-business skal ud af de store virksomheders strategiske favntag Opprioritering af kompetenceudvikling og ændring af virksomhedernes teknologiske kvalifikationsprofil

Vision 2005 ? Tak for ordet