Virksomhedsforståelse - hvad skal du matche

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
15 OKTOBER 2012 RETHINK BUSINESS 1 Projekt "Rethink business" handler om at styrke din virksomheds forretning. Det kan være i forhold til indkøb af materialer,
Advertisements

SMUT PAKKE 3 VIDEN OM KOST.
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne beskriver og italesætter ofte sig selv med de ord, som voksne brugte om dem, da de var børn. Mange.
Hvem er vi? Martin Dahl Karin Dam Nielsen
Værktøjer/tips og tricks - til implementering af ændringer i egen organisation Hvorfor benchmarking/evaluering Er der nogen, der ved, hvorfor vi laver.
Fælles kompetenceudviklingsdag 25. september 2012, CABI
LinkedIn Intro.
NemID og Fællesskema 2014 v/Signe Hansen Blegmand
©Jenny Bohr – Til underviserne Her er valgt at vise filmen ”et liv i kaos”. Hvis kursisterne er unge, kan man vælge en anden film eks. ”det.
En ultra kort og praksisnær introduktion til mentaltræning
Torbenfeldvej Vallensbæk strand Tlf.: – – dagligt brug af vores hjemmeside •AGEN LYS har en stor og omfattende.
Lederudvikling.
Indledning I forbindelse med den pædagogiske indsats for at skabe øget sammenhæng i overgangen fra SFO til klub, er der udarbejdet en mappe med materiale.
1 Alder år 55 % år 24 % år 17 % Hvor længe på VUC? 1 år 93%
Kim Lyng Madsen Lau Kingo Marcussen
Arbejdspladsudvikling
Indledning I forbindelse med den pædagogiske indsats for at skabe øget sammenhæng i overgangen fra SFO til klub, er der udarbejdet en overgangsmappe med.
Introduktion til værdistrømsanalyser
Vi gennemførte en række interview ifm
Møde for kontaktpersoner – Høng 10. September 2013.
Introduktion til Det Praktiske Projekt Det Praktiske Projekt Udvikling og skriveproces.
Hvordan er jeg blevet til dén, jeg er?
Skabelon til strategisk plan
Innovative Værksteder til udvikling af Akademiuddannelserne IVA
Digitalisering i Praktiken Workshops den 9. februar 2007
Hvad er et problem ? Et problem er i sin negativt ladede betydning en for nogle utilfredsstillende situation. Et problem er i sin positivt ladede betydning.
Trivselsundersøgelse og ledelsesevaluering
Ledelse af frivillige i det kirkelige arbejde v. Dorte Kappelgaard Roskilde d. 5. september 2011.
Talentinternat modul 3..
Energieffektivisering i byggeriet”. Program Introduktion til Energieffektivisering af byggeriet Delprojekt_01Systematisk energieffektivisering af tekniske.
SMUT PAKKE 4 VIDEN OM MOTION.
Psykoedukation til patienter med bipolar affektiv sindslidelse
SEO PÅ AU.
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne med ADHD har ofte mange negative erfaringer med sig. Mange har fået megen skæld ud som børn, og de.
Statistik.
FRA BIKS TIL BUSINESS Vækstmuligheder for kvindelige selvstændige - OPGAVER Århus september 2010.
Velkommen til dag 2 på AUs vejlederuddannelse!
Kursus om borger.dk og brugen af digital signatur
Introduktion til Access (Access, del 1)
Opslagsfelter (Access, del 6). RHS – Informationsteknologi 2 Udgangspunkt Vi er ofte i den situation, at valg af en type for et felt ikke begrænser vores.
En portfolio er den bevidste indsamling og løbende vurdering af eller refleksion over undervisningens og læringens processer og produkter.
Vejlederens kommunikation
JOBSØGNING (SMV) Hvorfor er SMV så interessante? % af alle job bliver annonceret % af alle job bliver besat via netværk og uopfordrede ansøgninger.
Pleje og Sundhed Gennemførte719 Inviterede895 Svarprocent80% FREDERICIA KOMMUNE MTU og Psykisk APV 2012 Rapportspecifikationer.
UOPFORDREDE ANSØGNINGER
Trivselsundersøgelse og ledelsesevaluering Anæstesiologisk Afdeling Flere ledere
STUDIETEKNIK EUX - REBSLAGERVEJ.
Ældre, IT og læring. Ældre tæmmer teknologien..
1 Borgerpanelet i Silkeborg Kommune.
SÆLG DIG SELV! Du kan støde ind i en kommende arbejdsgiver, når du mindst venter det. Derfor er det en god idé at være forberedt på at sælge dig selv.
Velkommen til Green Field. Hvad er Green Field? På Green Field er alting muligt: Her er ingen restriktioner Her kan man udfolde sig Her er alle imødekommende.
Mød Aalborg Universitet
Rapporter (Access, del 5). RHS – Informationsteknologi – Udgangspunkt Vi har oprettet en database Vi har defineret en eller flere tabeller, og.
Fra vidensdeling til produsage Kursisten som vidensproducent.
Grunde til at jeg elsker dig
Hvis du ønsker at opnå fremragende
Mhtconsult Mangfoldighedsværktøj for Erhvervsskolerne Skemafasen.
Fundamentale datastrukturer
Opslagsfelter (Access, del 6). RHS – Informationsteknologi – Udgangspunkt Vi er ofte i den situation, at valg af en type for et felt ikke begrænser.
Introduktion til Access (Access, del 1). RHS – Informationsteknologi – Fra design til udvikling Vi ved nu, hvordan vi finder et design for en database,

1 Fundamentale datastrukturer. 2 Definitioner: abstrakt datatype, datastruktur Elementære datastrukturer og abstrakte datatyper : arrays, stakke, køer,
Tommy Engedal Kronborg
Problemformulering En problemformulering er et sæt af åbne spørgsmål.
Forretnings innovation ! 1/15 Det overordnede mål er værdiskabelse i virksomheder Metoder til afklaring af hvilke veje der skal følges. Idé og Udviklingshuset.
Erhvervsrettet innovation - elektrikeruddannelsen Uge 26 – Aalborg Dag 2 1.
Praktikvejlederuddannelsen Fjernundervisning. Hvad er fjernundervisning? ”Fjernundervisning betegnes som undervisning, der ikke som udgangspunkt forudsætter,
SUF - gevinstrealisering
45116 Teknologisk Forandring og Postal Logistik
Præsentationens transcript:

Virksomhedsforståelse - hvad skal du matche Virksomhedsforståelse - hvad skal du matche? - kan du løse virksomhedens behov? - hvordan skal du vise det? Match en virksomhed

Kursets værktøjer Værktøj til at forstå virksomheden og analysere dens behov kundeorientering scenarier Værktøj til at præsentere dig som en gevinst EFG Den røde Tråd Mind Map Personprofil Match en virksomhed

1. Kundeorientering Produktorientering Salgsorientering Instruktørvejledning: Vi skal bruge slide’ns begreber når vi overvejer følgende spørgsmål, der er grundlag for vores adfærd i projektet: Hvor skal vi finde de forretningsmæssige mål? Hvor har vi vores tanker henne? Hvad er det der skal gennemsyre virksomheden og projektet? Hvordan kan vi vurdere om noget er godt - hvad skal vi bruge tid på? fx: er kreativitet og dynamik ikke altid godt? Hvad bør medarbejderne være optaget af? Hvordan skal ”lyden i fabrikken” være? Hvordan er ’forretningsorienteret projektadfærd’? Match en virksomhed

1.1 Fra Produktions- til kundeorienteret kultur Produktionsorienteret kultur Producent ? 1. Passivt salg - kunden køber det vi producerer Ingen afdækning af kundens behov Fokus på egen teknologi og produktion Producent Kunde Salgsorienteret kultur ? 2. Aktivt salg - vi sælger det vi producerer Bredt salg og/eller Segmentering og markedsføring Fokus på eget salg og Salgseffektivisering Instruktørvejledning: 1. Forklar de tre kulturer på figuren. 2. Eksempler kan være: Produktionsorienteret: Ford i 30'erne o.l. masseproduktion (…"du kan få alle de farver du vil ha', bare den er sort!") Salgsorienteret: Microsoft: salgsapparat, aftaler om salg af H/- og S/W, opkøb af konkurrerende produkter o.m.a. Kundeorienteret: (brug et ex du kender) fx Computer Associates jfr. deres salgsprocedure: a-l-e-n-l-a-n-g inkl. kundeafdækning, compelling issue, behovets match med vores ønske om vores udvikling o.m.a. Konklusion: Hvis du ikke er kundeorienteret bliver du udkonkurreret af en anden som er det. De aktiviteter i en virksomhed, der kun er produktionsorienterede eller salgs-do. understøtter ikke forretningsudviklingen (nok!). Kriterierne for hvad der må bruges ressourcer på, skal findes inden for nr. 3 - den kundeorienterede kultur. Projektadfærd er adfærd rettet mod at opfylde kundernes visioner. Ex: 1. "Jeg slæber sten!" 2. "Jeg er med til at bygge en katedral!" - - hvilken holdning foretrækker vi hos projektdeltagertne??? Producent Kunde “Kunders kunder” Kundeorienteret kultur 3. Afdækning af kundens behov (Compelling Event) Dialog om kundens succeskriterier Fokus på kundens virksomhed og på kundens succeskriterier Match en virksomhed

1.2 Fra Produktions- til kundeorienteret kultur Producent Kunde “Kunders kunder” Speak: Den forretningsmæssige virkelighed er, at man skal finde sine mål inden for ”kundernes visioner”. Man skal også være en dygtig producent Man skal også være en dygtig sælger Men hvis man ikke understøtter en kundes visioner, har man (før eller senere) ingen marked at være dygtig på. Dette er krav til projektadfærd. Min vision ______________ Deres case: kundens vision ________________________ Match en virksomhed

1.3.1 Hvad er kundeorientering - for en virksomhed? Afdække/kortlægge de områder, hvor man kan opfylde visionerne for ”kundens kunder” At planlægge hvilken position man vil have på disse områder/markeder At planlægge hvordan man kan opnå dén position - og forankre planen. Instruktørvejledning: Nukan vi svare på spørgsmålene fra pkt. 2.1 (finde mål hvor? være optaget af hvad? kunne vurdere positivt/negativt i projekt osv.) Konklusion: Lederen skal være opmærksom på kunderne og deres visioner - dvs. på MARKEDET. Derfor vil markedsorientering fremme projekter, og det, man kan gøre, er dels at bruge Charteret med omtanke, dels at bruge de følgende værktøjer til at målrette sin omtanke. Det er ikke sikkert, at Projektlederen - og slet ikke projekt-deltagerne - bliver involveret i disse værktøjer og processen omkring dem. Men de skal kende til processen - for så kan de indrette deres adfærd efter den. Projektdeltageres adfærd har til formål at forankre en plan. Hvis man forstår planen har man en chance for succes. Match en virksomhed

1.3.2 Hvad er kundeorientering - for en medarbejder/ansøger? Afdække/kortlægge de områder, hvor man kan opfylde visionerne for ”kundens kunder” At forstå den position virksomheden vil have på disse områder/markeder At forklare hvordan man kan bidrage til at opnå den position og derved forankre planen. Instruktørvejledning: Nukan vi svare på spørgsmålene fra pkt. 2.1 (finde mål hvor? være optaget af hvad? kunne vurdere positivt/negativt i projekt osv.) Konklusion: Lederen skal være opmærksom på kunderne og deres visioner - dvs. på MARKEDET. Derfor vil markedsorientering fremme projekter, og det, man kan gøre, er dels at bruge Charteret med omtanke, dels at bruge de følgende værktøjer til at målrette sin omtanke. Det er ikke sikkert, at Projektlederen - og slet ikke projekt-deltagerne - bliver involveret i disse værktøjer og processen omkring dem. Men de skal kende til processen - for så kan de indrette deres adfærd efter den. Projektdeltageres adfærd har til formål at forankre en plan. Hvis man forstår planen har man en chance for succes. Match en virksomhed

1.4 ”Medarbejder søges”: En person, der kan bidrage til at realisere virksomhedens mål En person, der kan skabe de gevinster, virksomheden ønsker sig En person, der har nogle aktiver, som matcher virksomhedens behov Match en virksomhed

1.5 DERFOR skal I bruge et værktøj der kan vise: hvordan I kan bidrage til at realisere virksomhedens mål (løse behov) hvordan I kan skabe de gevinster virksomheden ønsker sig (løse behov) hvordan I har aktiver, der matcher virksomhedens behov (vise match) Match en virksomhed

1.6 Eksempel Virksomhedens behov: en virksomhed står i en hård konkurrencesituation og har brug for hjælp til medarbejderne med at klare hverdagen og hjælp til at lægge vaner og procedurer i produktionen om Når du henvender dig, siger du - hvis det er sandt! at du kan hjælpe medarbejderne i virksomheden, og at du kan hjælpe med at lægge vaner og procedurer i produktionen om - så du vil gerne snakke med dem Når du får mødet - eller i telefon, hvis de viser interesse i at høre om det - skal du kunne forklare hvordan du vil hjælpe beskrive hvorfor de skal tro på det (fx fordi du har gjort sådan noget fem gange, hvor, hvordan, hvilke udfordringer) dokumentere din baggrund, der gør at du ved nok om emnet (fx 5 års uddannelse) Match en virksomhed

1.7 Om eksemplet Virksomhedens behov: hvis du har fejltolket behovet, gider de ikke snakke Når du henvender dig, siger du derfor ikke, men spørger om de har behov for .... Hvis du ikke taler sandt om hvad du kan gøre for dem, så får du først rigtigt problemer. Hvis du har læst deres behov rigtigt, og de ikke har nogen klar til at gøre det, så får du mødet. Hvis du er overbevisende - du har noget at ha’ dine løfter i - så får du også opgaven. Match en virksomhed

2.0 Jeres værktøj nr. 1: EFG-skema Med EFG-skemaet kan I finde frem til hvordan I kan blive en gevinst eller skabe en gevinst for virksomheden Match en virksomhed

Egenskaber  Fordele  Gevinst 2.1 EFG -modellen Egenskaber  Fordele  Gevinst Match en virksomhed

2.2 Kompetencer og jobsøgning Set fra arbejdsgiveren kommer dine aktiver fra dine kompetencer eller egenskaber dvs.: personlige almindelige uddannelsesmæssige teknisk/faglige spidskompetencer Match en virksomhed

2.3 Resultaterne af EFG-skemaet Gevinsten ved at ansætte mig, er… - den værdi, jeg skaber, er…… De Fordele mine kompetencer / min kompetence giver er….. Det jeg kan tilbyde er følgende Egenskaber…… Baggrunden for, at jeg ved, jeg kan levere varen er….. (dokumentation/referencer) Match en virksomhed

Match en virksomhed Fokus: dig selv Indhold: aktive handlinger Fokus: jobbet/virksomheden Indhold: mulige aktiviteter Fokus: virksomheden Indhold: forretningsmæssige fortrin Det du kan / egenskab Fordelen ved det du kan / Afledt fordel Afledt fordel / Gevinst Jeg kan .... Fordelen for virksomheden er, at ... Gevinsten for virksomheden er .... Match en virksomhed

Match en virksomhed Det du kan / egenskab Fordelen ved det du kan / Afledt fordel Afledt fordel / Gevinst Jeg kan hurtigt danne mig et overblik over et stort, kompliceret stof. Fordelen er, at jeres komplekse produkter kan blive forenklet og dermed formidlet klart og hurtigt. Fordelen er, at jeres kunder forstår hvordan de kan bruge jeres produkter. Fordelen er at jeres kunder bliver glade for jer og jeres produkter, og at de kommer igen og køber mere. Gevinsten er, at I fastholder jeres markedsandel og understøtter jeres forretningsmål. Match en virksomhed

Jeg ved hvad der kan lade sig gøre. Det du kan / egenskab Fordelen ved det du kan / Afledt fordel Afledt fordel / Gevinst Jeg kan arbejde professionelt i Frontpage og Dreamweaver. Fordelen for dig er, at jeg kan opdatere hjemmesider – både i CMS og med html => Når CMSystemet har sine begrænsninger kan jeg løfte designet med håndkodning Jeg ved hvad der kan lade sig gøre. Gevinsten for dig er, at du/I får den mest professionelle præsen-tation på nettet: Værdi for pengene Match en virksomhed

Opgave 1: dit eget EFG-skema Lav jeres eget EFG-skema NB! udfyld kun Egenskabs-kolonnen Tid: brug indledningsvis ½ time List mindst tre af hver af jeres: personlige egenskaber uddannelsesmæssige egenskaber teknisk/faglige egenskaber Match en virksomhed

Opgave 2: dit eget EFG-skema Brug jeres EFG-skema til at beskrive fordele for de tre første egenskaber. Fortsæt med de tilsvarende gevinster Underviseren kommer rundt og kommenterer/vejleder. Tid: max. 1 time Match en virksomhed

Opgave 3: dit eget EFG-skema Fortsæt med jeres EFG-skema med så mange egenskaber som I har. Tid: 1 time Match en virksomhed

3.0 Scenarier - sådan får du en strategi for jobsøgning Beskriv dit drømmejob Beskriv et scenarie for en virksomhed der har behov for at ansætte én i en funktion som dit drømmejob Gennemgå gevinsterne fra dit EFG-skema Beskriv på højst ½ side, hvordan der er match imellem 2. og 3. Beskriv hvordan du ser dig selv i virksomheden. - taktik: Find virksomheder der kan have scenariet (2.) og brug 4. og 5. til at få et møde. Hvis der ikke er match 2 - 3 så er du ikke realistisk nok - eller også har du ikke lavet dit EFG-skema færdigt... Match en virksomhed

Opgave, del 1 - få en overordnet strategi for jobsøgning Beskriv dit drømmejob: Hvilke opgaver og ansvar, offentlig eller privat, hvilken størrelse virksomhed, branche, geografisk beliggenhed, hvilke typiske produkter/ tjenesteydelser, samarbejdsforhold, niveau (leder/medarbejder) - med mere tid: ½ time Match en virksomhed

Opgave, del 2 - få en overordnet strategi for jobsøgning Beskriv et scenarie for en virksomhed der har behov for at ansætte én i en funktion som dit drømmejob hvilke udfordringer typiske kunder/brugere forhold til kunder/brugere hvilke produkter/tjenesteydelser markedsmæssig situation virksomhedens værdier trends mere? - tid: ½ time Match en virksomhed

Opgave, del 3 - få en overordnet strategi for jobsøgning Gennemgå gevinsterne fra dit EFG-skema Beskriv på højst ½ side, hvordan der er match imellem virksomhedens scenarie og gevinsterne ved at ansætte dig. Beskriv hvordan du ser dig selv i virksomheden. tid: 1 time Match en virksomhed

4.0 Personlig kompetenceafklaring ”Den røde tråd” En personlig kompetenceafklaring er ikke meget værd i sig selv, hvis der ikke er en sammenhæng eller ”rød tråd” igennem beskrivelsen. ”Den røde tråd” er i bund og grund drivkraften bag vores handlinger og valg. Hvorfor er vi, som vi er og hvorfor har vi fortaget de valg, vi har gjort? Match en virksomhed

4.1 Personlig kompetenceafklaring ”Den røde tråd” For at finde frem til ”den røde tråd” må man sammenstykke alle de områder, man har beskrevet tidligere i sin kompetence-afklaring og uddrage de drivkræfter der ligger bag. Uddannelse Erhvervserfaring Interesser Drivkraften Match en virksomhed

4.2 Personlig kompetenceafklaring ”Den røde tråd” At finde frem til drivkraften bag vores valg kan ofte være en besværlig proces. Men det er også et redskab som assisterer os i at finde frem til, hvad det er for en type jobs vi egner os bedst til. Desuden giver det ansøgeren en solid og velargumen-teret ballast i udformningen af jobansøgninger og jobsamtaler. Match en virksomhed

4.3 Personlig kompetenceafklaring ”Den røde tråd” ”Den røde tråd” vil ofte ende op med at være en 3-5 ord eller små sætninger, der beskriver den enkelte persons drivkraft for at vælge: En personlig profil med bund i personens baggrund, erfaringer og interesser. Hvis man ikke får klarlagt ”den røde tråd” eller beskrevet den i jobansøgningen eller til jobsamtalen, så overlader man dette arbejde til modtagerne - og det har de ikke tid til! Match en virksomhed

4.4 Personlig kompetenceafklaring ”Den røde tråd” Selve udarbejdelsen af din ”røde tråd” kan godt tage en del tid. Benyt dig af det skema, der følger herefter. Match en virksomhed

4.5 Skema til den røde tråd Uddannelse Erhvervserfaring Interesser Match en virksomhed

5.0 Mind Map metoden Alle ord i Mind Map er nøgleord, der er en nøgle til hukommelsen. Hjernen: 1-10 %, to hjernehalvdele, hjernen tænker ikke lineært, men i mønstre og henter information fra mange steder. Kreativitet og ideer skabes i højre halvdel, mens de systematiseres i venstre. Mind Map ligner et træ der ses fra oven (stamme, hovedgrene, undergrene, smågrene, kviste osv.). Hver ny ide påføres efterhånden som de opstår og der er ”tænkefrihed”. Du kan farvelægge dit Mind Map eller forsyne det med små tegninger. Match en virksomhed

6.1.1 Personprofil, Jobindex Ekstro-vert Intro-vert Sans-ning Intui-tion Tænk-ning Følen Vurde-rende Opfat-tende Match en virksomhed

6.1.2 Personprofil, Jobindex ”Fokus på at udvikle metoder og ændre status quo” INTJ-typer er ofte uafhængige, innovative og indsigtsfulde personer, der med stor vedholdenhed drives af deres indre univers af idéer og muligheder. Deres talent ligger i at definere mål, udtænke detaljerede planer og strukturer for det uforudsete. De er overbeviste om, at det nuværende kan ændres, og de derved kan være med til at skabe fremtiden. De er gode til at tænke tingene igennem, og når de har fået en idé, vil de med stor vedholdenhed forsøge at gennemføre denne via komplekse planer, der kan føre til målet. Følgende kendte personer har typen INTJ: Niels Bohr, Isaac Newton, Dwight D. Eisenhower For INTJer er det derfor vigtigt, at organisationen eller virksomheden er struktureret og velorganiseret, så de inden for disse rammer kan arbejde selvstændigt med at omsætte idéer til konkrete handlingsplaner. Denne type har brug for at kunne sidde isoleret i ro og fred, så der er mulighed for refleksion. Ofte vil man finde INTJer i job, hvor de kan bruge deres evne til at udvikle metoder og finde på forbedringer, så målene bliver nået på en smartere måde. Ofte vil de være at finde inden for: lovgivning ingeniørfaget arkitektur psykologi IT skribentvirksomhed kunst rådgivning Match en virksomhed

6.2 Personprofil, Belbin Match en virksomhed

7. Opsummering Analysér virksomheden/ se deres scenarie hvem er deres kunder/ publikum/ målgruppe? hvad er deres kunders projekt/ mål/ behov? hvad er virksomhedens udfordring? Du skal kunne nævne de gevinster, du kan skabe - uden tøven EFG Den røde tråd Mind Map Personprofil Det skal være meget let for dig at finde en af dine gevinster, der passer til virksomheden. Match en virksomhed