01-07-2014 1 Sådan indsættes firmalogoet på denne side •Vælg “Billede” i menuen Indsæt •Find filen med dit logo •Klik på OK Sådan ændres logoets størrelse.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Atomer Et programmeret forløb. En måde at lære på.
Advertisements

Status for de lokale uddannelsesudvalgs rolle efter lovforslag om VEU-centre på Konference for Lokale Uddannelsesudvalg og repræsentanter fra udbydere.
Tilføj hjælpelinier: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg ’Gitter og Hjælpelinier...’ 3.Tilvælg ’Vis hjælpelinier på skærm’
Forældrearrangement om folkeskolereform
UU-Aalborg Evaluering af brobygning og intro 2013/14 Velkommen UU-Aalborg Ungdommens Uddannelsesvejledning.
Praktikcentre – en nyskabelse i erhvervsuddannelsesloven
Studieretnings projektet ÅSG Studieretningsprojekt  En skriftlig opgave i typisk to fag  Du har 2 uger uden anden undervisning til opgaven  Der.
8. december 2010 på Egegård Skole
NemID og Fællesskema 2014 v/Signe Hansen Blegmand
Erfaringer fra netværkssamarbejde
Mette Andersen SDE Ansættelse af elev. Mette Andersen SDE
SOSU i EUD: Nye rammer og opgaver Charlotte Netterstrøm Uddannelseskonsulent Afdelingen for erhvervsrettet ungdomsuddannelse Undervisningsministeriet.
Ungdomsuddannelse for unge med særlige behov STU-Træf 1. december 2009
Fælles lokal uddannelses udvalgskonference på Syddansk Erhvervsskole d. 8. oktober i Odense.
DANSK-HISTORIE-OPGAVE
Ændring af arbejdsmiljøloven
Hvad kan jobcentrene tilbyde?
Trivselsundersøgelse og ledelsesevaluering
Dialogmøder 2012 De private tilbud og kommunerne - fælles udfordringer og muligheder Geert Jørgensen.
Brugen af Angusakka Juliane Enoksen.
Program Velkomst v. næstformand for PASS, Ursula Dybmose LUU opgaver Fra fællesbestyrelse til LUU LUU opgaver ifølge loven Status for delegeringer Arbejdet.
Nanna Højlund, FOA, formand for PASS
Efteruddannelsesindsatsen 2007 Analyse Danmarks undersøgelse januar 2008 Oplæg på Kompetencerådets møde den v./ Merete.
Tillykke, du er et talent!
ER-diagrammer (databaser, del 4)
Praktik i 07 læreruddannelsen Niels Grønbæk Nielsen
Møde i LUU Horsens Lokale efteruddannelsesudvalgs opgaver og samarbejdet med skolerne.
Kursus om borger.dk og brugen af digital signatur
Rollerne, EUD Roller i uddannelsessystemet ”DET FAGLIGE SELVSTYRE”
Udvikling af skole/hjemsamarbejdet på Højmeskolen
Anbefaling til afklaring af arbejdet i LUU Forretningsorden og organisering af udvalgsarbejdet. Forventninger til samarbejde mellem udvalget og skole samt.
Undervisning af tosprogede elever i grundskolen
Pædagogisk ledelse af erhvervsuddannelser
På vej mod en region Nye muligheder Harmonisering. Kvalitet – effektivisering Den fremtidige specialeplanlægning Kompetencebehov i fremtidens hospitalsvæsen,
Formål: Gøre Aalborgs skoler mere rummelige, således at man på distriktsskolen bliver i stand til at undervise flere af de elever, der i dag henvises til.
Kompetencevurdering og grundforløbspakker Rørvigseminaet Tirsdag den 26. august 2008 Elsebeth Pedersen Undervisningsministeriet.
Klubhuse/mødelokaler K
1 Temadag den 25. marts Lokale uddannelsesudvalg Rolle og opgavefordeling mellem Fagligt udvalg Skoler.
VEU-Centrenes rolle i løsning på voksen- og efteruddannelsesområde
Elevrådsstruktur. § 1. Der nedsættes elevråd på alle erhvervsskoler, der er godkendt i henhold til § 1 i lov om erhvervsskoler. Elevrådet er elevernes.
S TUDIERETNINGSPROJEKTET ÅSG H VAD ER ET STUDIERETNINGSPROJEKT ? En skriftlig opgave i typisk to fag Du skal tage udgangspunkt i et studieretningsfag.
Studieretnings projektet ÅSG Studieretningsprojekt  En skriftlig opgave i typisk to fag  Du har 2 uger uden anden undervisning til opgaven  Der.
Pleje og Sundhed Gennemførte719 Inviterede895 Svarprocent80% FREDERICIA KOMMUNE MTU og Psykisk APV 2012 Rapportspecifikationer.
Praktikvejleder træf Tirsdag den 28/
Trivselsundersøgelse og ledelsesevaluering Anæstesiologisk Afdeling Flere ledere
ETU 2008 | Elevtilfredshedsundersøgelse Erhvervsskolen Nordsjælland HTX (Teknisk Gymnasium) - Hillerød Baseret på 313 besvarelser.
Obligatorisk selvvalgt opgave
Type af klage1. klageinstans2. klageinstansRegel 1. Klage over undervisningen/ uddannelsen SkolenErhvervsuddannelses-loven § 69 2 Klager over en skoles.
Skolebestyrelsen Forælder specialklasse Medarbejder Elev Leder Ekstern repræsentant?
Bo Ravn Kommunernes indsats En samlet, strategisk indsats i kommunen En tidlig og differentieret indsats i grundskolen (overgang til ungdomsuddannelse)
8. maj Folkeskolens nationale tests Karl-Åge Andreasen 2.
Oplæg fra EPOS på Augustseminar 2014 Nyborg 15. august
Globaliseringsredegørelsen 24.mar. 14 Figurer fra Danmark tiltrækker for få udenlandske investeringer i Sådan ligger landet
Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm" Erhvervsuddannelser.
Skanderborg Kommune Valgmøde 3. marts 2014 Baggrundsviden for at kunne varetage skolebestyrelsesarbejdet.
Program Velkomst v. næstformand for PASS, Ursula Dybmose, KL
Grunde til at jeg elsker dig
Lokale uddannelsesudvalg Uddannelsesinstitutionens redskab i arbejdet med kvalitetssikring.
HELHED på Enghaveskolen Skoleåret HELHED på Enghaveskolen Definition på helhed De bedst mulige betingelser for at fremme det enkelte barns udvikling.
Fundamentale datastrukturer
Sundhedsaftaler og sundhedskoordinationsudvalg Specialkonsulent Andreas Jull Sørensen Indenrigs- og Sundhedsministeriet.
Præcisering Oplægget baserer sig på den indstilling, der er på vej til byrådets behandling Indstillingen har været i høring i perioden 20/ /1-14.
Geokommunikation - visualisering af geografiske data.
Valgmøde 7. april Velkomst 2.Skolebestyrelsens arbejde - Det formelle - og i praksis 3.Tidsfrister 4.Opstilling / valgliste 5.Eventuelt.
1 Fundamentale datastrukturer. 2 Definitioner: abstrakt datatype, datastruktur Elementære datastrukturer og abstrakte datatyper : arrays, stakke, køer,
Forløbsbeskrivelse for indkaldelse til og afholdelse af koordinerende møde Kontakt til borger – Kender borger tovholder?
Temadag for TR.
Styrelsesvedtægt for Varde Kommunes Skolevæsen.
Hvordan bliver arbejdet i LUU en succes?
Præsentationens transcript:

Sådan indsættes firmalogoet på denne side •Vælg “Billede” i menuen Indsæt •Find filen med dit logo •Klik på OK Sådan ændres logoets størrelse •Klik på logoet. De bokse, som vises rundt om logoet, kaldes “størrelseshåndtag”. •Brug disse for at ændre størrelsen på objektet.

Organisationerne udpeger personerne De faglige udvalg godkender personerne Kr. ??? Udgifterne udredes af de lokale organisationer

t i l b a g en æ s t es t a r t Lovgrundlaget for de lokale uddannelsesudvalgs arbejde Erhvervsuddannelsesloven § Bekendtgørelsen til de enkelte indgange • Vejledning til bekendtgørelsen for den enkelte uddannelse • Uddannelsesordningen

t i l b a g en æ s t es t a r t

BEKENDTGØRELSE AF LOV OM ERHVERVSUDDANNELSER - OPLYSER  § 39: Pålægger skolen, at den i samarbejde med det lokale uddannelsesudvalg, fastlægger undervisningens nærmere indhold

BEKENDTGØRELSE AF LOV OM ERHVERVSUDDANNELSER - OPLYSER  § 41. Det lokale uddannelsesudvalg rådgiver skolen i spørgsmål, der vedrører den aktuelle uddannelse, og virker for samarbejdet mellem skolen og det lokale arbejdsmarked

BEKENDTGØRELSE AF LOV OM ERHVERVSUDDANNELSER - OPLYSER  § 41, stk. 2. Skolens afgørelse om valgfag af lokal betydning, træffes efter indstilling fra uddannelsesudvalget

BEKENDTGØRELSE AF LOV OM ERHVERVSUDDANNELSER - OPLYSER  § 43. Stk. 2. De faglige udvalg og det lokale uddannelsesudvalg skal ved kontakt med virksomheder og eventuelt ved opfordringer til virksomheder virke for, at der tilvejebringes det antal praktikpladser, som der er behov for i det enkelte fagområde

I henhold til nugældende lovgivning kan der formuleres nogle hovedpunkter • Rådgive om lokale undervisningsplaner • Følge evalueringer og medvirke til kvalitetssikring af uddannelserne • Medvirke til at fremskaffe praktikpladser • Fornyelse af uddannelserne • Udarbejde retningslinjer for praktikuddannelsen • Formidle og medvirke ved sammenspil mellem skole, erhvervslivet og praktikvirksomhederne • Rådgive om undervisningsmiljøet, faglokaler og udstyr

Opmærksomhed ved møder i de lokale uddannelsesudvalg • Den lokale undervisningsplan • Er den eksisterende? • Bliver den drøftet/revideret og hvordan?

Opmærksomhed ved møder i de lokale uddannelsesudvalg • Kvaliteten i undervisningen • Hvordan måles kvaliteten? • Hvor ”vises” resultaterne? • Er kvaliteten genstand for drøftelser? • Hvem deltager i svendeprøverne? • Møder udvalget eleverne?

Opmærksomhed ved møder i de lokale uddannelsesudvalg • Kvaliteten – udstyr, lokaler, undervisningsmidler • Hvordan vurderes lokalerne? • Hvordan vurderes udstyret? • Hvordan vurderes undervisningsmidlerne? • Interesserer udvalget sig for lokaler, udstyr og undervisningsmidler?

Opmærksomhed ved møder i de lokale uddannelsesudvalg • Kvaliteten - læreruddannelse • Interesserer udvalget sig for læreruddannelse? • Hvad gør skolen konkret?

Opmærksomhed ved møder i de lokale uddannelsesudvalg • Praktikpladsopsøgende arbejde • Hvilke initiativer tages der for at skaffe praktikpladser? • Hvilke initiativer tages der for at ”gøre reklame” for uddannelsen? • Medvirker udvalget ved rådgivning om uddannelsesaktiviteten?

Opmærksomhed ved møder i de lokale uddannelsesudvalg • Udvalget • Er udvalgets pladser besat og paritetisk? • Er der en forretningsorden? • Hvordan er mødefrekvensen og deltagelsen? • Hvordan er indtrykket af arbejdet i udvalget? • Er udvalget aktivt? – hvis nej hvorfor?

Opmærksomhed ved møder i de lokale uddannelsesudvalg • Udvalget - skolen • Er der kontakt til skolens ledelse/bestyrelse? • Hvis ja – hvordan? • Yder skolen den fornødne sekretariatsbetjening?

Opmærksomhed ved møder i de lokale uddannelsesudvalg • Det centrale udvalg og decentrale udvalg • Hvordan opfattes udvalget • Hvad forventer udvalget af det centrale udvalg og omvendt? • Hvordan informerer vi – er vi gode nok?

Kompetence og opgaver  Skoleundervisningen - 45 min. pr. lektion  Hvorledes undervisningen tilrettelægges ud fra en 37 timers arbejdsuge  Det lokale uddannelsesudvalg bør kræve, at skolen ved hvert møde fremlægger og udleverer en timeplan for samtlige elever, samt en oplysning om, hvor mange elever der går i en klasse

Kompetence og opgaver  Sikre at de lærere der skal undervise, har et tilstrækkeligt fagligt niveau, men husk det egentlige ansvar ligger hos skolens bestyrelse.  Sikre de pædagogiske indlæringsformer  Rådgive skolen om indretning af undervisningslokaler

Tilrettelæggelse af møder  Der bør afholdes ca. 4 årlige møder - fordelt med 1 møde i hvert kvartal i den undervisningsuge. At der fra alle møder udsendes referater til skolens bestyrelse, organisationerne og det faglige udvalg  Tilstræbe et årligt møde med skolens bestyrelse Udvalget konstituerer sig selv REFERAT Skolen stiller sekretariatsbistand til rådighed for udvalget

Vigtige opgaver  En dagsorden til et møde bør indeholde et punkt, hvor kommende møder fastsættes  det gælder også mødeaftner for elever og mestre, eks. orientering om en kommende svendeprøve.  Sikre, at når skolen underviser eller oplyser om fagpolitik, at der da altid er en repræsentant fra forbundet og mesterforeningen. Det kunne være en god opgave for formandskabet i det lokale uddannelsesudvalg

t i l b a g en æ s t es t a r t Resumé med mellemrum på møderne 1. Gennemgå vigtige resultater og udfordringer der er opstået siden sidste møde. 2. Er de fastsatte målsætninger nået?

t i l b a g en æ s t es t a r t Målsætninger for perioden Strategiske indsatsområder –Virksomhederne –eleverne –skolen Andre væsentlige indsatsområder?

Skoleundervisningen  Områdefag, specialefag  Grundfag  Valgfag Reform 2000 Valgfrie specialefag Skolens udbud af specialefag Hvorledes vejledes eleverne Har eleverne valgmulighed

Tilrettelæggelse af Specialefag En vigtig opgave for LUU  Eleven skal kunne vælge det specialefag som eleven ønsker  Det kan sikres ved skolesamarbejde  Det kan sikres ved åben læring – eleverne i en klasse modtager forskelligt undervisning og dermed undervisning i det specialefag de har valgt

Merit En vigtig opgave for LUU  Sikre, at skolerne tilbyder eleverne alternativ undervisningsfag – jf. grundfagsbekendtgørelsen

Også en vigtig opgave  Afholdes der møder mellem elev, skole og virksomheden, når uddannelsesaftalen indgås?

Efteruddannelse En vigtig opgave for LUU  Sikre, at der bliver tilrettelagt efteruddannelseskurser på skolen  Sikre, at virksomhederne benytter kurserne

DM SKILLS I Aalborg JANUAR 2014 • Vi kårer Danmarksmesteren

UDVIKLINGSREDEGØRELSEN • Indstillinger til det faglige udvalg senest ????

• De lukkede sider hvor I alle har koder til

MAILADRESSER • Vi ønsker jeres mail adresser • Frisør- og kosmetikerfagets Fællesudvalg - Faaborgvej 41 A Odense SV - Telefon: MailMail