Hvad,hvordan og hvorfor dokumentation. Knud Ramian knudramian. pbwiki

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Hvorfor denne opgave Fordi erfaring og forskning viser, hvad der duer
Advertisements

Fortolkning af AMO reformen
Vidensbasering af frivilligt socialt arbejde
Praksisforskning som læringsrum i socialt arbejde Knud Ramian Center for Kvalitetudvikling, Region Midtjylland
Patientrettet forebyggelse Kommunerne i Region Sjælland Workshop D Konference den 24. maj 2012.
Et fælles rehabiliteringscenter/akuttilbud for borgere med psykiske vanskeligheder, i Ballerup og Herlev Kommuner   Hvorfor?
En ultra kort og praksisnær introduktion til mentaltræning
Kompetenceudvikling gennem SPIDO-konceptet
Intern kommunikation – hvordan arbejder vi mere bevidst med den?
Kvalitetsudvikling, dokumentation, evaluering, forandringsteori…
Tak fordi jeg måtte komme
Modul 1 - Processer.
New Insight - Noter til præsentation
Indledning I forbindelse med den pædagogiske indsats for at skabe øget sammenhæng i overgangen fra SFO til klub, er der udarbejdet en overgangsmappe med.
Vi gennemførte en række interview ifm
Når effektmåling rammer organisationen
JobPAS – En gennemgang PAS-koncepter og Basiskurser v. Steen Hilling, psykolog
Udvikling og kvalitets sikring af sygeplejen i praksis
Praksisudviklings projekt Vellykkede samtaler i sammenhængende forløb
Date :31 1.
CFK  Folkesundhed og Kvalitetsudvikling Tværgående samarbejde.
Fra praksisbaseret forskning til Research Light
Visioner for udvikling af brugen af it i laboratoriespecialerne Nu i et nyt perspektiv…! 1 Dansk Selskab for Klinisk Biokemi ∙ Middelfart ∙
Kliniske retningslinjer!
Opsamling og afrunding på konferencen “Den gode genoptræning” Landstingssalen, 22. september 2008 NB: Pga manglende tid blev hele oplægget ikke præsenteret.
Vidensbasering – ovenover og nedenunder Knud Ramian knudramian.pbwiki.com.
Livsfortællingen – Overblik og baggrund Knud Ramian knudramian.pbwiki.com.
Research Light - protokollen
Research Light - protokollen
Væksthuset Henrik Hansen Leif Tøfting Kongsgaard
Øjenstyringscomputer – og hva’ så? Familieweekenden d september 2014 Center for Rett Syndrom.
Omgangstone og kollegialitet
Psykoterapeutisk Center Stolpegård Klinik for Spiseforstyrrelser Flerfamilieeftermiddage II PC Stolpegård 1.
Gruppeudviklingssamtaler
Dansk kvalitetsmodel på det sociale område.
Hvordan griber vi det an? En stor del af de ambulante patienter vil have behov for støtte til at være aktive i hverdagen.
Knud Ramian Casestudiet Knud Ramian
UFO-arbejde Knud Ramian knudramian.pbwiki.com.
▪ Dansk kvalitetsmodel på det sociale område Forberedende møder august 2008.
Arbejdsmiljøledelse – hvad er det? Oktober Formål Arbejde målrettet og systematisk på at sikre medarbejdernes sundhed, trivsel og arbejdsglæde.
Quality Management Systems
Evidens og accelereret patientforløb
Medicinpædagogik på vej mod en faglig platform
Det autentiske menneske Autentisk lederskab © Udviklings & Kompetencegivende Coachingforløb.
Vidensbasering af praksis i praksis Knud Ramian
1 ▪ Casestudiet i praksis
Dialog om voldsforebyggelse Spørgsmål til medarbejdere og ledere  4 spørgsmål til vores forebyggelse  4 spørgsmål til vores proces etsundtarbejdsliv.dk.
Vejen Kommune Det er besluttet, at alle skoler i Vejen Kommune arbejder med Vurdering for Læring. Alle skoler arbejder efter en fælles procesplan. Arbejdsgrupper.
Patientrettet forebyggelse Kommunerne i Region Sjælland
Status for arbejdet med KVIK Tal og fakta Hvad viser evalueringen af KVIK projektet og hvad siger I selv om arbejdet med KVIK? Hvad kan vi så lære af det?
Research Light Den hurtige, rapportfrie undersøgelse Pilotstudiet spændt for praksis.
AG Christiansborg  Flere og flere lever i mange år med én eller flere kroniske sygdomme  Gå fra et system, indrettet til at behandle akutte.
Hvad bruger man programteorien til? Knud Ramian. INDHOLD Progamteori som tænkeværktøj Programteori som en erfaringsbeholder Programteori som dialogværktøj.
1 ▪ Casestudiet i JobNet
Udviklings-og forandringsarbejde Knud Ramian knudramian.pbwiki.com.
Nytænkning, konkurrence og mest kvalitet for pengene Temamøde Regionsrådet, 14. marts 2007.
1 ▪ Casestudiet som Research Light
Introduktion til KVIK Modellen Tovholderens rolle og opgaver
Ledelses- og Styringsgrundlag. Oplæg v. Bo Johansen – 20. aug
1 ▪ Casestudiet som Praksisforskning
Rehabilitering Samordningsudvalgsmøde
1 ▪ Casestudiet -en forskningsstrategi
Nedbryd de strukturer, der forhindrer vidensdeling Mette Mønsted
1 Søndre Skole skal være et sted, hvor elever hver dag bliver udfordret og derved får de bedste betingelser for at tilegne sig faglige, sociale og personlige.
Forandringskompasset. Program 9:00- 9:15Velkommen og formål med dagen 9:15- 10:00Introduktion til kompassets forandringsfaser + mini øvelse 10:00-10:15Pause.
Godkendt af bestyrelsen den 5. november 2015 Barnets perspektiv EGMONT FONDENS STRATEGI FOR BØRNE- OG UNGEINDDRAGELSE.
Modul 3.1 – Hvorfor og hvordan dokumenterer vi?
Modul 3.1 – Hvorfor og hvordan dokumenterer vi?
Vidensbaseret praksis i botilbud
Søndre skoles vision Søndre Skole skal være et sted, hvor elever hver dag bliver udfordret og derved får de bedste betingelser for at tilegne sig faglige,
Præsentationens transcript:

Hvad,hvordan og hvorfor dokumentation. Knud Ramian knudramian. pbwiki Hvad,hvordan og hvorfor dokumentation? Knud Ramian knudramian.pbwiki.com www.regionmidtjylland.dkC

Indhold Når det regner på præsten.... Evidensspøgelset Vidensbasering er et godt samtalekøkken Hvad er der på menukortet? Hvordan indretter man et køkken? Hvad gør man, hvis man får forstoppelse? 2 ▪ www.regionmidtjylland.dk

Hvorfor dokumentation? Kræfterne oppe fra Globaliseringen Evidensbevægelsen New Public Management - BUM-modellen Kræfterne nedefra Professionaliseringen Borgerne

Evidensbaseret praksis Integration af den bedst tilgængelige forskning med klinisk ekspertise, med viden om patientens situation og værdier som grundlag for beslutningstagen inden for givne økønomiske rammer. Efter Sackett, 2001 vidence based practice (EBP) is an approach to care wherein professionals use the best evidence possible, i.e. the most appropriate information available, to make clinical decisions for individual patients. EBP promotes the collection, interpretation, and integration of valid, important and applicable patient- reported, clinician-observed, and research-derived evidence. The best available evidence, moderated by patient circumstances and preferences, is applied to improve the quality of clinical judgments and facilitate cost-effective care. This involves complex and conscientious decision-making based not only on the available evidence but also on patient characteristics, situations, and preferences. It recognizes that care is individualized and ever changing and involves uncertainties and probabilities. Ultimately EBP is the formalization of the care process that the best clinicians have practiced for generations – from the country “Doc” who knew his patients to the practitioner who knew his patients over decades. Evidence-based practice (EBP) develops individualized guidelines of best practices to inform the improvement of whatever professional task is at hand. Evidence-based practice is a philosophical approach that is in opposition to rules of thumb, folklore, and tradition. Examples of a reliance on "the way it was always done" can be found in almost every profession, even when those practices are contradicted by new and better information. 4 ▪ www.regionmidtjylland.dk

Vidensbasering og alt det andet yyyyy

Kvalitetskrav til vidensbasering Er en integreret del af hverdagens rutiner Gør nytte for de, der samler og leverer oplysninger Har fokus på individuelle målsætninger og kerneydelser Omfatter både behov, metoder og resultater Benytter anerkendte/afprøvede metoder Respekterer flere perspektiver Sker på flere ambitionsniveauer Når det kan deles med andre

Vidensbaseret arbejde er et godt samtalekøkken En beslutning om at afsætte ressourcer til planlagt og systematisk videnskabelse om kerneydelserne. Indret et køkken En løbende produktion, hvor nogen kan metoderne, kan igangsætte og vedligeholde. Find en kok Et engagement så alle deltager i planlægning og tilberedelse af retterne. Skærp appetiten En anvendelse til læring, dialoger og udvikling Nyd hyppigt maden med forskellige gæster

Hvad kan vi vælge på menukortet? Forret: Synliggørendende viden: Hvad er behovet? Viden om en målgruppe/ den enkelte og om gruppens og den enkeltes behov. Hovedret: Problemløsende viden: Hvad er metoden? Viden om metoder/kerneydelser og færdigheder, der kan dække behovene. Dessert: Dokumenterende viden: Hvad kommer der ud af det? Viden om de resultater, der opnås eller kan opnås. 8

Synliggørende viden: Målgruppens situation og behov legitimerer og retningsbestemmer indsatsen Beskrivende undersøgelser Fortællinger, casestudier, videofilm, Funktionsvurderinger Ratingscales, test, ICF-ratings, WSAS, ……. Behovsundersøgelser Problemer/Ressourser, CAN, KABOGA, GAS, COPM…….. Tilfredshedsundersøgelser Indsatskvalitet, servicekvalitet, livskvalitet Caseformuleringer Bruger styrede eller experstyrede 9

Metodeviden er hovedretten gør personlig, tavs, indforstået, utilgængelig og usynlig til fælles viden En metodebeskrivelse et nodesystem, der formidler musikken i et kendt sprog Forskrifter instrukser, vejledninger, referenceprogrammer, standarder, certificering, fidelity-scaling, handleplaner- og programteori* Efterskrifter: journaler, dagbog, cardex, checklister, virkningsevaluering*. 10 ▪ www.regionmidtjylland.dk

Programteori: Bostøtte til senhjerneskadede (Socialpsykiatrien Djursland) Selvværd Forebyggelse af kaos-tilstande Stabilisere livsmønsteret ….. Langsigtede resultater Accept på trods af.. …… Bruger Ro i agression Særlige samar- bejdsformer Tryghed Hurtig problem- løsning bruger Vækning Påmindelser ……….. Telefon- kontakt Genoprette hverdagen Oprydning i kaos ……… Akut kompen -serende hjælp Kort-sigtede resul-tater Mål- gruppe Aktiviteter Komponent

Uddrag fra Programteori for bostøtte til anorexi (Århus kommune) Kroppen regulerer ikke følelser ”Anorexi-projektet” Århus 2005 Mindske risiko for tilbagefald Stabiliserer vægten ….. Langsig-tede resultater Krops-bevidst- hed …… Bruger Massage Krop og Fysik Sygdomser- kendelse Håb …….. bruger Undervisning om spisefor- styrrelser ……….. Psyko-edu- cation Måltid ved hvert besøg Samtaler om kost Træning i alm. Spisning ……… Mad og spisning Kort-sigtede resul-tater Mål- gruppe Aktiviteter Komponent

Dokumenterende viden er dessertbordet I viser resultater, der retfærdiggører indsatsen Dækkes behovet? Opnåes målene? Formålet?* Hvilken funktion opnåes? Hvordan er situationen ændret? Hvilke ydelser ændres? Hvem er tilfreds med hvad?

Mad & spis-ning Forklaring Gøre-mål Krop og fysik Re-lation Re-sultat Udført Me- tode Be-hov Søren

Hvilke slags resultater er der til dessert? II Resultater eller effekter? Hvad var målet? Erkendelse Forebyggelse Vedligeholdelse Udvikling Lettelse Anstændighed 15 ▪ www.regionmidtjylland.dk

DATAKILDER LIGHT Personlig vurdering Brugervurdering Mini audit Måling

Målestokke light Resultat Gennemførelse Plan Behov Mere end forventet Mindre end forventet Ja Nej Intet Let Moderat Om- fattende Totalt Resultat Gennemførelse Plan Behov

Hjemmelavet eller haute cuisine? Fem køkkentyper Research light – de rapportfrie undersøgelser Kvalitetsjustering – mini-projekter Metodeudvikling/iværksættelse - Målrettet satsning Udvikling som praksisforskning – de nærgående studier Storskalaforsøg – når man går i byen

Kontaktpersonens rolle under livshistoriefortælling Jeg skal koncentrere mig Jeg skal bruge få ord Jeg skal bruge fortælleord* Jeg skal forholde mig neutralt Jeg må ikke afbryde Jeg må ikke styre Jeg må ikke drage fortællingen i tvivl Fortælleord fremkalder billeder hos fortælleren. Fortælleord er ord som hvordan, hvor, hvad og hvem Modsat fortælleord er ord der lægger op til forklaring og fortolkning såsom hvorfor Aktivitetsteamet i Herlev 19 ▪ www.regionmidtjylland.dk

Fire typer gryder til vidensbasering II Research light CIA-analyser* Audits* KRIF-analyser Termostatmålinger Kvalitetsudvikling Integreret dokumentation* Indikatormåling Praksisforskning Casestudier* Virkningsevaluering Survey-undersøgelser Research pro Ekstern evaluering - Brugerundersøgelser Storskalaforsøg* Kontrollerede forsøg

Fire typer gryder til vidensbasering II Research light CIA-analyser* Audits* KRIF-analyser Termostatmålinger Kvalitetsudvikling Integreret dokumentation* Indikatormåling Praksisforskning Casestudier* Virkningsevaluering Survey-undersøgelser Research pro Ekstern evaluering - Brugerundersøgelser Storskalaforsøg* Kontrollerede forsøg

Målbare resultater af vidensbasering? Et fagligt regnskab: Dokumentation af metoder og resultater til rekvirenter Igangsatte forsøg og udviklingstiltag Dialoger som fører til kompetenceudvikling og læring mellem aktørerne 22 ▪ www.regionmidtjylland.dk

Sundhedsskadelige virkninger og tilsætningsstoffer Ved overspisning kan man se følgende skader: Problem fiksering Metode fiksering Resultat fiksering Indikator dressur Fokus flytter Ressourcerøver Dekvalificering Politificering Ved underernæring kan man se følgende: Dødsfald Rutinisering, udbrændthed 23 ▪ www.regionmidtjylland.dk

Vidensbasering lykkes bedst, når der er Personale nok - helst mindst 1+1 Aftaler om tid og ressourcer Deltagelse i netværk /ekstern støtte Aftale om organisering Aftale om ledelsens opbakning Aftale om opmærksomhed fra andre Aftale om projektets synlighed i organisationen 24 ▪ www.regionmidtjylland.dk

Implementeringsmetoder Ledelsesopbakning Teamdannelse Iværksættelsesplan Pilotprojekt Erfaringsopsamling Spredning af anvendelse Vurdering af iværksættelsen Evt. revision af planen 25 ▪ www.regionmidtjylland.dk

Hvordan kan vidensbasering gøre en forskel? Hvad er vi blevet mere sikre på? Hvad er vi blevet mindre sikre på det? Hvor har vi fået en mere nuanceret opfattelse? Hvad har vi opdaget, som vi ikke vidste? Kan vi nu stille spørgsmål, vi ellers ikke ville have stillet? 26 ▪ www.regionmidtjylland.dk

Matrixskrivning Argumenter Konklusioner Svar Datakilde 2 Datakilde 1 Hypoteser/Delspø rgsmål Undersøgelsespørgsmål 27 ▪ www.regionmidtjylland.dk

Hvad er praksisforskning? ”Anvendelsen af forskningsinspirerede principper, designs, og dataindsamlingsmetoder i almindelig praksis for at kunne svare på spørgsmål som udspringer af praksis på måder, der informerer praksis” (Epstein, 2001) 28 ▪ www.regionmidtjylland.dk