Informationsmøde, onsdag d. 14. maj kl – 18.00

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Skolereform august 2014………………
Advertisements

Folkeskolereformen Hvad og hvorfor?.
Folkeskolereformen Et fagligt løft af folkeskolen.
Møde om Folkeskolereformen og idrætsforeningerne 4. December 2013.
Læringsreformen En stor forandringsproces er i gang i folkeskolen. Det handler ikke blot om implementering af en ny lov. Det handler om omstilling og udvikling.
Forældrearrangement om folkeskolereform
Information om folkeskolereformen tirsdag den 29. april 2014 mellemtrinnet.
Velkommen til informationsaften om skolereformen den 22. maj 2014.
Skolereformen på Peder Syv Skolen
Folkeskolereform 2014 Mål 1) Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan. 2) Folkeskolen skal mindske betydningen af social.
Tre klare mål 1.Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan –Mindst 80 pct. af eleverne skal være gode til at læse og regne.
Information om folkeskolereformen mandag den 28
Skolereformen – Skovvangskolen fra 1. august 2014
Folkeskolereformen på Dronninggårdskolen Version 1 Skoleåret
Skolereformen - mål Ambitiøst løft af folkeskolen: •Børnenes læring og faglige niveau skal styrkes •De unge skal have de bedste muligheder for at tage.
Et væksthus for børn og voksne
Skolereform ’14 - Gesten Skole (børnecenter)
Skolereform 2014.
Folkeskole-reformen August 2014.
DE TRE KLARE MÅL - REFORMEN  Folkeskolen skal udfordre alle eleverne, så de bliver så dygtige de kan.  Folkeskolen skal mindske betydningen af social.
Skolereformen Trivsel Faglighed Læring.
Skolereformen Overordnede mål:
Skolereform august 2014………………
Folkeskolereform 3 overordnede mål:
Information om folkeskolereformen mandag den 28
Skolereform & Arbejdstidsaftale Efterår: Processer og forhandlinger for skoleledere og TR 3. oktober: Stormøde for alle interesserede 16. januar: Skoleafdelingens.
Folkeskolereform 2013 Hammerum Skole.
Møde vedr. Ny Skolereform og Ny Struktur i SFO
Hvad skal folkeskolen? For det første skal folkeskolen udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan. For det andet skal folkeskolen mindske.
0.-6. årg., Haderslevreformen og Folkeskolereformen Juni 2014
Rosenlundskolen - på vej ind i folkeskolereformen
Folkeskolereformen2014.
2014. Skolen inddeles  Indskoling – 0.-3.kl med følgende lærer: Annette, Tina, Henriette, Julie, Lisbeth, Eigil, Hans-Jørgen, Andres, Louise, Janne og.
Invitation til skolebestyrelserne
FOLKESKOLEREFORMEN VELKOMMEN TIL INFORMATIONAFTEN
Folkeskolereformen - generel information
Skolebestyrelsens årsmøde for forældre på Hillerødsholmskolen
FOLKESKOLEREFORMEN Ellekærskolen.
Dialogmøde tirsdag den 17. juni 2014
Tre klare nationale mål
Vibeholmskolen august 2014 Den nye skolereform Indskolingen.
Folkeskolereform på Ørum Skole 2014
Velkommen til forældre, foreningslivet og øvrige interessenter Aftenens program i overskrifter: Velkomst ved skolens ledelse Bestyrelsens årsberetning.
Aftale om et fagligt løft af folkeskolereformen
Folkeskolereform Version 1.0
Forældremøde Herningvej Skole, torsdag den 1
- Hvad kan I forvente som forældre?
Skolereform 2014 Hodsager Skole.
Vibeholmskolen august 2014 Den nye skolereform Udskolingen.
Velkommen - Informationsmøde om kommende skoleår.
Folkeskolereformen på vores skole
Folkeskolereform på Vestre Skole 2014
Skolereformen, Hattingskolen
Folkeskolereform 2014.
Informationsmøde tirsdag den 10. juni Reformen - formål 1.Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan. 2.Folkeskolen.
Informationsmøde om skolereformen 17. Juni 2014 Nordals Skolen.
Folkeskolereform Forældremøde nr maj 2014.
Folkeskolereform 1.August Overordnede mål for folkeskolen Folkeskolen skal udfordre alle elever så de bliver så dygtige som de kan. Folkeskolen.
Folkeskolereformen Lystrup Skole. Dagsorden Reformen generelt Skolehverdagen i børneperspektiv Skole-hjemsamarbejdet.
Folkeskolereform Camilla: Velkomst.
GØR EN GOD SKOLE BEDRE! 1.Folkeskolen skal udfordre alle, så de bliver så dygtige, de kan 2.Folkeskolen skal mindske betydningen af social baggrund i.
Informationsmøde 17. juni Forældre Skolereformen på Rønneskolen.
Læringsreform i Hillerød. Tre overordnede mål: 1.Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan 2.Folkeskolen skal mindske betydningen.
Velkommen til infomøde om Skolereformen
Program Velkomst Digital indskrivning Forårssfo på Holluf Pile Skole
Skolereform … og valgmøde Højgårdskolen april 2014.
Velkommen til Fyraftensmøde 26.marts 2014 på Rosendalskolen
Folkeskolereform august 2014 Velkommen til oplæg om implementeringen af folkeskolereformen på Haldum-Hinnerup Skolen.
FOLKESKOLEREFORM FELDBORG SKOLE JUNI TRE MÅL  FOLKESKOLEN SKAL UDFORDRE ALLE ELEVER, SÅ DE BLIVER SÅ DYGTIGE, DE KAN  FOLKESKOLEN SKAL MINDSKE.
Velkommen til orientering om folkeskolereformen 10.juni 2014 på Arden Skole Program: 1. Information om den nye folkeskolereform 2. Hvordan gennemfører.
Præsentationens transcript:

Informationsmøde, onsdag d. 14. maj kl. 16.30 – 18.00 Program Reformens formål og rammer Generelt – og om lektier Hvad betyder skolereformen for børnenes skema? Hvad betyder reformen for samarbejdet mellem skole og hjem? Hvad med SFO1 og SFO2? Hvad er status med elevcomputere? Eventuelt

Årby Skole Reformens formål Der er tre hovedformål med reformen: • Læring: alle elever skal udfordres, så de bliver så dygtige som de kan • Inklusion: betydningen af social baggrund i forhold til faglige resultater skal være mindre •Trivsel: tilliden til folkeskolen skal styrkes blandt anden gennem respekt for professionel viden og praksis De tre mål er baseret på tre indsatsområder: • En længere og mere varieret skoledag • Et kompetenceløft af lærere, pædagoger og skoleledere • Få, klare mål og regelforenklinger

Ved lovændringen, skal eleverne have en længere og mere varieret skoledag, konkret betyder det at eleverne skal have: • 30 timer ugentligt for 0. til 3. klassetrin • 33 timer ugentligt for 4. til 6. klassetrin Det betyder hos os: 0. – 3. klasse har en skoledag kl. 8 – 14. Sprogklasserne har en skoledag kl. 8 – 14. 4. – 6. klasse har en skoledag kl. 8 – 14.45 ma – to. Fredag 8 – 14.

Skolereformen er en rejse, der ikke slutter 1. august 2014 Skolereformen er en rejse, der ikke slutter 1. august 2014. Vi prøver vores bedste, men noget af det vi starter op med, vil vise sig ikke at lykkes. Så må vi lave om på det. Det er ikke realistisk at forestille sig det hele vil falde på plads i første forsøg. Det regner vi med at I forstår.

Generelt om lektier: Reformen indfører lektiecafe. Vores udgangspunkt er, at I som forældre ikke skal forvente at I nu "slipper" for at hjælpe jeres børn med lektier. Lektier er ikke kun et spørgsmål om noget konkret arbejde; det er også jeres mulighed for at vise jeres børn, at skolearbejde er vigtigt og interessant - det er også her, I har mulighed for at følge jeres barns udvikling. Dette forventer vi, at I fortsat vil gøre. Fordybelsen og træningen i lektiecafeen kan ikke erstatte en interesseret forælder, men vil understøtte barnets faglige udbytte af undervisningen fra skolens side. Videre om lektier: lektiecafe er en del af skoledagen, som man frem til næste folketingsvalg kan fravælge.

En skoledag starter med 20 minutter, hvor alle børn skal læse En skoledag starter med 20 minutter, hvor alle børn skal læse. Der er også mulighed for en stille snak mellem barnet og en voksen. Dagens program med eventuelle ændringer bliver kort gennemgået, og klokken 8.20 starter de almindelige lektioner.

"Understøttende undervisning" mandag, onsdag og fredag "Understøttende undervisning" mandag, onsdag og fredag. Det kan være rigtigt mange forskellige aktiviteter - vi drøfter det lige nu - evt. hukommelsestræning, træning i social omgang, kreative aktiviteter osv. Vi regner med at aktiviteterne placeres i perioder, så de første 5 uger f.eks. kan være et emne, derefter et andet…

Vedrørende skolebus: Busselskabet Movia har meddelt, at de ikke har mulighed for at ændre på busforbindelsen til skolen om morgenen. Den vil fortsat ankomme til skolen kl. 7.34. Det er en udfordring, for skolens tilsyn med børnene starter først 10 minutter før skolestart: dvs. kl. 7.50. Vi må finde en særlig løsning for de elever, der ankommer med bussen, og ikke er tilmeldt SFO. Det arbejder vi på. Om eftermiddagen har Movia givet tilsagn om, at der vil afgå en bus kl. 14.05 fra skolen, og igen kl. 14.50. Disse forbindelser er vi meget tilfredse med. Hertil kommer formentligt endnu en afgang ca. 15.40, men det er endnu ikke fast.

Vedrørende SFOs åbningstider Vi har besluttet, at SFO fremover åbner kl. 6.00 om morgenen. Der vil ikke være mulighed for morgen SFO for 5. og 6. klasse. Om eftermiddagen har SFO1 (0. - 4. klasse) åbent frem til kl. 17, fredag til kl. 16, lige som i dag. SFO2 (5. og 6. klasse) har åbent kl. 14.45 - 16.45 mandag til torsdag, fredag kl. 14 - 16. Hertil kommer aftenarrangementer ca. 10 gange på et år, for de elever, der er tilmeldt mindst 3 dage/uge. Som en særlig ny forsøgsordning har vi besluttet at indføre 10 "forældreaftener". 10 fredage i løbet af året, hvor SFO har åbent frem til kl. 21.00, og giver børnene aftensmad osv. Det skulle gerne give forældre en mulighed for en biograftur eller lignende.

Vedrørende skole-hjemsamarbejdet med lærerne og pædagogerne Fremover har lærerne og pædagogerne deres arbejdstid på skolen. De fleste lærere møder kl. 7.45 hver dag. De går hjem kl. 15.20 mandag, tirsdag og torsdag. Onsdag er til kl. 17, og fredag er til kl. 14.10. Indenfor denne arbejdstid er de på skolen. De underviser, forbereder sig, svarer på mails, tager telefonen og afholder møder. Det betyder, at lærerne ud over arbejdstiden på skolen har fri. Man kan ikke forvente aftenmøder, svar på SMS, mails eller telefon udenfor arbejdstiden. For pædagogernes vedkommende bliver mødetiden anderledes, men ellers ligner vilkårene lærernes. Nogle få arrangementer planlægges fra årets start til at ligge udenfor den almindelige arbejdstid; f.eks. skolefesterne med børnene, Årbyaftenen, julearrangement osv.

Vedrørende medbragte computere/tablets Vi har gennemført en ret lang proces om dette. Vi startede i januar 2013, hvor vi holdt et fælles debatmøde med gæster fra kommunens IT-afdeling. Det er stadig skolens forventning, at alle elever medbringer deres eget udstyr fra august 2014. Dette er IKKE et krav, men en FORVENTNING. Udstyret skal kunne komme på skolens trådløse net, helst med en nogenlunde hastighed. Skærmstørrelsen skal helst ikke være for lille.

Skolens økonomi giver ikke mulighed for at stille en personlig computer eller en tablet til rådighed for hvert barn. I videst muligt omfang vil vi stille udstyr til rådighed for de elever, der af den ene eller anden grund ikke har udstyr med hjemmefra. Det vil ikke nødvendigvis være hver dag eleven får udstyr stillet til rådighed - det afhænger af aktiviteten - det vil ikke altid være det samme udstyr - det kan være en stationær computer, en bærbar eller en tablet, alt efter hvad aktiviteten er, og hvad der er ledigt. Skolens anbefaling er, at hvis det kan lade sig gøre, så vil det være en fordel for barnet at medbringe sit eget udstyr. Det er rart, at arbejde med noget velkendt. Det vil spare tid og gøre undervisningen mere rationel.