Vision Uddannelsesparate unge

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
SYDBYSKOLENS FORTÆLLING OM FOLKESKOLEREFORMEN
Advertisements

Danehofskolens værdigrundlag
Folkeskolereformen Hvad og hvorfor?.
Folkeskolereformen Et fagligt løft af folkeskolen.
Forældrearrangement om folkeskolereform
Information om folkeskolereformen tirsdag den 29. april 2014 mellemtrinnet.
Folkeskolereform 2014 En gennemgang af hvor vi på TDS er nu i forhold til forliget om ny folkeskolereform.
Præsentation Pædagogisk konsulent Erik Hønge Uddannet fritidspædagog Leder af en børnehave Leder af et fritidshjem SFO-konsulent Freelancekonsulent bl.a.
Dansborgskolen – vi udvikler hele mennesker
Program: Overblik over fagfordelingen Velkomst Skolereformen generelt
Hierarki for styringsredskaber
De pædagogiske læreplaner i dagplejen.
VISION FOR ORDRUPSKOLE2010 Sammenfatningsarbejde.
Et væksthus for børn og voksne
Lærerprofessionen.
DE TRE KLARE MÅL - REFORMEN  Folkeskolen skal udfordre alle eleverne, så de bliver så dygtige de kan.  Folkeskolen skal mindske betydningen af social.
Folkeskolereform Et fagligt løft af folkeskolen.
Forældremøde X årgang.
Tofthøjskolen nu og i fremtiden Skoleplanarbejde 2011.
Billum skole Overordnet udviklingsplan Den politiske beslutning fra 2007 omkring skole/SFO danner baggrund for dette materiale. Planen er til debat og.
Skolereform august 2014………………
Kontakt forældre møde 12. Oktober 2011.
Lærerprofessionen - en definition.
Realisering af skolereformen i Gladsaxe
Hvordan støtter forældrene læring hos OS ?
Velkommen til valgmøde
Introduktionsaften 10. klasse på Hjalleseskolen
Information om folkeskolereformen mandag den 28
Rosenlundskolen - på vej ind i folkeskolereformen
Skolebestyrelsens årsmøde for forældre på Hillerødsholmskolen
Aftale om et fagligt løft af folkeskolereformen
Kontaktforældremøde 13. september maj 2012OS - Kontaktforældremøde: Støtte læring2 Mål og agenda Genlancere – følge op på vores 2011/12 arbejde.
Orienteringsaften børnehaveklasser 13/14
Inspiration til reformarbejdet
- Hvad kan I forvente som forældre?
Velkommen til Kontaktforældremøde 01 NOV Dagsorden Velkomst (RC) Kontaktforældrearbejdet (SHC) Skole-/SFO-hjem samarbejdet, samt fælles forældremøder.
Børnekultur der dur, Børnekulturens netværk, d. 26. oktober i Kolding Per B. Christensen, formand for Børne- og Kulturchefforeningen og direktør i Næstved.
30. maj 2013Ordrup skolebestyrelse - Årsberetning1 Årsberetning Ordrup Skole V/ Pierre Vernet, Bestyrelsesformand.
Gentofte Kommunes skolevision
Alle børn er alles ansvar
Klostermarksskolen Strategi og visioner Visionsseminar 2008: 1)Værdianalyse 2)Visioner 3)6 Fokusområder 4) Prioritering 5) Arbejdsplaner Bestyrelsens.
Udvikling af skole/hjemsamarbejdet på Højmeskolen
Folkeskolereformen Et fagligt løft af folkeskolen.
HVAD BETYDER SKOLEREFORMEN FOR MIG SOM FORÆLDER PÅ NORDBYSKOLEN? Som forælder på Nordbyskolen vil du til næste skoleår møde nye ting, men det meste vil.
Folkeskolereform 2014.
Værdigrundlag Vision og mission Værdier og mål Oktober Version 2.1.
Kollerup Skole Informationsmøde om reformen
Udviklingsprojekt - Drømmeskole Skoleår 2011/2012 og 2012/2013 En fælles rejse.
Folkeskolereformen Lystrup Skole. Dagsorden Reformen generelt Skolehverdagen i børneperspektiv Skole-hjemsamarbejdet.
Folkeskolereform Camilla: Velkomst.
Et fagligt løft af folkeskolen.
Indskrivning for nye bh.klassesbørn Frederiksværk Skole Skoleåret d. 29. oktober 2012.
Samarbejdet mellem medarbejderne i skolen. Petersmindeskolen
Målstyret læringsreform
Målet er … En længere skoledag med mere tid til undervisning Nye og mere varierede undervisningsformer Mere fokus på faglighed Mere fokus på trivsel Og.
Pædagogisk rådsmøde den 7. marts. Debat om organiseringen 1. Intro ved Kristian (5 min) 2. Oplæg ved skolebestyrelsen (10 min) 3. Gruppediskussioner (20.
Folkeskolereform august 2014 Velkommen til oplæg om implementeringen af folkeskolereformen på Haldum-Hinnerup Skolen.
Kompetencerejsen netværksmøde den 17. august 2002.
Vision og mål for Aalborg Kommunes skoler
1 Søndre Skole skal være et sted, hvor elever hver dag bliver udfordret og derved får de bedste betingelser for at tilegne sig faglige, sociale og personlige.
Pædagogisk Rådsmøde F olkeskolereform 6. Februar 2014.
Lederskab og organisering - Om at skabe dynamiske rammer Børnechef Kirsten Pamperin.
Strategi for inklusion x. Hvorfor en inklusionsstrategi? For at: Binde inklusionsarbejdet sammen på tværs af dagtilbud, skole, fritidstilbud og det specialiserede.
Skoledagens indhold: Helstøbt kompetencebegreb, mange læringsrum SFO Tænketank Danmark Landsmøde 5. april 2013.
Værdigrundlag for Haarby Skole. Fællesskab Hvad betyder fællesskab for os: At alle bidrager og har værdi for gruppen. At der er en samhørighed på skolen.
Inklusion i Åkanden Pædagogisk grundlag Åkandens pædagogik tager udgangspunkt i den anerkendende tilgang. Anerkendelse er en ligeværdig relation mellem.
Fællesmøde for forældrene på Damhusengens Skole
Ungdomsskolen 2021 MISSION
Søndre skoles vision Søndre Skole skal være et sted, hvor elever hver dag bliver udfordret og derved får de bedste betingelser for at tilegne sig faglige,
Barnesyn og børneperspektiv
Præsentationens transcript:

Vision Uddannelsesparate unge Arbejdsvaner Uddannelsesparate unge Trives i det sociale miljø, nysgerrige og åbne Kan begå sig i og bidrage til en større verden Udnytte sit potentiale, om det er intellektuelt, fysisk eller andet Kan træffe egne sunde valg Dannet Kvalificeret selvbestemmelse Sund 26. april 2012 Møde mellem BOS og OS

Progressionsmodel: Faglig læringstrappe Mentor Afgangsprøve Arbejdsvaner Dannelse Kvalificeret selvbestemmelse Sund Forældre Vi når højere op hos OS 26. april 2012 Møde mellem BOS og OS

Vi når højere op sammen hos OS Fællesskab Afgangsprøve Fælles interesser (musik, sport…) Samarbejde med andre også udefra Fælles liv: start på dagen, frokost, Fælles steder Fælles Traditioner Vi når højere op sammen hos OS 26. april 2012 Møde mellem BOS og OS

Fremsyn: Fremtidens Udskoling Hvor kommer projektet fra? BOS satte projekt ”udskoling” i gang for ca. 2 år siden på et BOS / SB møde Processen har haft fokus på indhold og nu de fysiske rammer.

Behov for Pædagogisk Platform For OS Politisk ramme Forældre KF, SB Evaluering Viden Medarbejdere Brobygning Elever

Pædagogisk platform for OS Læringsrummets veksling: Innovativt Eksperimenterende Praktisk Teoretisk Barnets behov for føde, søvn, varme, renhed. Barnets trang til Selvhævdelse at vise sig som og være den man er Samhørighed at høre til blandt ligesindede Mestring at mestre verden og sig selv Idealisering at bruge styrebilleder Sunde børn og unge leger, lærer og lever bedre Mangfoldighed i børn og unges liv Børn og unge har brug for synlige og tydelige voksne Børn og unge har ret til en alsidig udvikling Børn og unge skal have ansvar og medbestemmelse

Børnene, forældrene og medarbejderne ønsker, ved, tror, udfordrer, afprøver, tør… Eksterne læringsmiljøer Ungemiljø Bevægelse Fysiske rammer Cafe/kantine 5 års gymnasium Uddannelsesplan Niveaudeling Klasse og basisgruppe Udlandsophold 0-5, 6-7/8-9 Faglig progression Arbejdstid Målrettet Vejledning Digitalisering Internationalisering NØ samarbejde Studietid Mentorordning Valgmuligheder Kvalificeret medbestemmelse

Progressionstrappe: Mentorordning: Hvad får barnet ud af det? Udgangspunkt i dig Synlige læringsmål Medansvar for egen læring Selvevaluering Indstille egne forventninger Klarhed for, hvad er næste skridt - acceleration Forældre barn dialog Feed back Sammenhørighed Hvad får barnet ud af det? Udgangspunkt i dig Lærertydelighed Relationer Gruppediskussion Feedback: - Faglighed - Dannelse - Arbejdsvaner/studievaner Arbejdsdisciplin

Forberede dagen i basisgruppen, nyheder, gruppedisk. …. Eksempler på et skema. Forberede dagen i basisgruppen, nyheder, gruppedisk. …. Undervisning progressionstrappen Undervisning i klassen Undervisning progressionstrappen Studietid, træning, projekt,… Undervisning i klassen Undervisning på Experimentarium, NØ, etc Elevsamtaler Ungemiljø/FC Ungemiljø/FC

OS fysiske rammes muligheder Den elektroniske sky Teoretisk NØ, Sg, Sh, OG, OS Eksperimentelt Humanistisk område Fællesskab Praktisk Musisk Cafe Scene Ungemiljø Medarbejder arbejdspladser Fordybelse Praktisk musisk område Andre uddannelsesinst, Virksomheder, NTS, Exp OS 5 års gymnasium OG Laboratorier Innovativt Naturfagligt område

Tidsplan For OS, der vil noget med hjerte og hjerne Foråret 2012: Udvikle fysiske rammer med kommunens arkitekt. Planlægge udskolingens organisering i skoleår 2012/13 Inddrage eleverne – det et fælles projekt Udrede og handle på afledte behov – kompetenceudvikling Fjerne forhindringer Forældreinformationsmøder Skoleår 2012/13 Afprøve – udvikle – finde fremmere - fjerne hæmmere Etablering af nye fysiske rammer. Skoleår 2013/14 Starter den nye udskoling i nye rammer 8. Klasse gymnasieuddannelse starter For OS, der vil noget med hjerte og hjerne