Sundhedskoordinationsudvalget 18. maj 2009

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
15 OKTOBER 2012 RETHINK BUSINESS 1 Projekt "Rethink business" handler om at styrke din virksomheds forretning. Det kan være i forhold til indkøb af materialer,
Advertisements

Anskaffelse af ny teknologi
Virtuel medarbejder eller konsulent
Mere potentiale – mindre fare En mulig opgave? Pia Gjellerup Centerleder.
Lokal kompetencedag marts / april Velkommen Lokal kompetencedag: • Opfølgning fra internatet • Fastholdelse af projektets mål • Input fra nulpunktsanalysen.
Hvordan kan resultaterne fra Sundhedsprofil 2010 bruges i den regionale folkesundhedsstrategi? Bente Lauridsen Regionsrådets 1. næstformand og medlem af.
Introduktion Values Interweave ™. Når virksomhedens sætter fokus på sine værdier, så er ord sjældent nok til at få værdierne forankret.
Hvilken forskel skaber mest værdi for brugerne?
Arbejdsmiljødrøftelse HMU 6. december 2012
Fra integrerende til inkluderende pædagogisk praksis i skolen
Kursus den 12. marts Program i dag: Opsamling fra sidst.
Fra service til policy innovation: Lokalpolitikernes rolle i innovationsskabelse Eva Sørensen Roskilde Universitet og Universitetet i Nordland.
Arendalkonferancen Arendal 21.juni 2011
Arkitektur - data.
Arbejds- og Udviklingsgruppe Udviklingsseminar 1
Design – en definition Dyrehaveskolen.
Henriette Lungholt Uge Kreative metoder.
Hjemmeside Tirsdag den 5. oktober 2010.
Innovation C Oplæg til lærersamarbejdet
Hvorfor involvere forskere i forretningsudvikling? Alexandra Instituttet A/S.
Deltag i konkurrencen om det mest succesfulde telemedicinske initiativ på Center for Telemedicins konference den 9. oktober Brug evt. skabelonen.
Date :31 1.
Introduktion Team Values Interweave ™. Når samarbejdet i et team skal styrkes, så er ord fra konsulenter eller ledere ikke nok.
Lektion 4 – Fordybelses- og fornyelsesfasen
Vestegnsprojektet Forebyggelsespuljens temadag 4. oktober 2012
Kristen Kistrup, formand for Dansk Selskab for Distriktspsykiatri og
Tillid Temadag for AMIR
Hvilken vej kører IT-toget ? en meget polemisk sammenligning af de to forskellige opfattelser af, hvordan man integrerer IT i uddannelsesmiljøer. det bliver.
NOEA/Aalborg Universitet
Fagdidaktisk kursus i religion
Ballerup Kommune Det Gode Liv. Baggrund og set-up Ideen bag – hvorfor nu det her? fra undersøgelse til co-creation fra kontrol til tillid at drive og.
Artikel præsentation Kenneth Pedersen DESIGN SCIENCE IN INFORMATION SYSTEMS RESEARCH Hevner, A. R., March, S. T., Jinsoo, P. and Ram, S. (2004)
- Gør jeg det godt nok som leder. - Gør mine ledere det godt nok
BackIIBasic En undervisningscase i entrepreneurship
Fagenes samspil november 2009
Fælles EPJ til hospitalerne i Region Midtjylland
Problemer eller udfordringer.
Excellent skizofrenibehandling ‘Kroniker’-perspektiv?
Formulering af strategi ud fra analyse og ”Scenarier”
Geriatrisk Afdeling, AUH
Kodeks for offentlig topledelse
Struktur og processer I alle studier af innovationssucceser og fiaskoer er det konstateret, at de største årsager til manglende succes er: 1.Manglende.
Uddannelse og profession
Barrierer i og for forbedringsprojekter Udenom, indenom, henover eller igennem barriererne Hvilken vej vil du? 12. oktober C2E netværk.
Elementer i ”Forebyggelsespakken om Tobak”, der i særlig grad kan løfte kommunernes indsats Tobakstemagruppemøde i Sund By Netværket 17. juni 2013 Chefkonsulent.
Brainstorm Et værktøj til ideskabelse
Patientens svære kamp – patientinvolvering i praksis - TAK
Konference om efteruddannelse og kompetenceudvikling
Tine Jerris, projektleder i Kronikerprogrammet
DSKB’s Generalforsamling Vision og strategi 24. Maj 2011.
LÆRING, LEG & BEVÆGELSE.
Digitale læringsmuligheder – Velfærdsteknologi, E-Læring og simulationsrum Sundhed & Omsorg Esbjerg Kommune Seminar for AMU udbydere 15. august 2014.
Floor Heating arketype processen. Hvorfor skal vi dog se på værdierne? I 2003 køber Danfoss DEVI A/S. DEVI brand´et forandres fra et Corporate Brand til.
Sundhedsøkonomi og sårbehandling Hvilke tanker gør man sig i KL? v./ chefkonsulent Tina Jørgensen.
”De bedste arbejdspladser” kan rekruttere, fastholde og kompetenceudvikle tilfredse medarbejdere – men hvordan? Personalepolitisk Messe 2010 – Bella Center.
DSIM 4. årsmøde Patientforløb – tværsektorielt samarbejde
Implementering i Region Midt
Introduktion til KVIK KvalitetsVærkøj til udvikling af Innovation og Kompetence Standardoplæg til hele organisationen.
Patientforløb for onkologiske patienter
Lederkonferencen 9. juni 2010
Hospitalsenheden Silkeborg – fremtidens udfordringer i arbejde med sundhed v/Hospitalsdirektør Lisbeth Holsteen Jessen.
People and solutions – working together værdier for millioner…..  hvis du kan SE dem…. Lau Jakobsen Channel Manager.
MODUL 3B KAREN WISTOFT PROFESSOR, INSTITUT FOR LÆRING, ILISIMATUSARFIK LEKTOR, INSTITUT FOR UDDANNELSE OG PÆDAGOGIK, AU Tværfagligt samarbejde.
Ledelses- og Styringsgrundlag. Oplæg v. Bo Johansen – 20. aug
Tillidsreform SKAL Principper for samarbejdet mellem den danske regering, arbejdsgiverne og de faglige organisationer.
Velkommen Formålet med denne workshop er At teste forskellige former at teknologiunderstøtte etablere af samarbejde på hospitaler. Målet med dette er:
Hjørring Kommune Lederugen 22. November 2011
Ingelise Juhl, Sundheds- og omsorgschef ,Syddjurs kommune
Sæt medarbejdere, fag og opfindsomhed fri – innovation? LO’s arbejdsmarkeds-, uddannelses- og erhvervspolitiske konference 25. november 2014 Pia Gjellerup.
Shared Care platformen Allan Nasser, Syddansk Sundhedsinnovation
Præsentationens transcript:

Sundhedskoordinationsudvalget 18. maj 2009

MidtLab ▪

MidtLab ▪ Lørdag, 7. marts 2009 ”Svigt i behandlingen af ældre” ”Der er brug for en mindre revolution i arbejdsgange, kulturer og holdninger i sammenhængen mellem sygehuse, hjemmepleje og praktiserende læger, for lige nu hjælper systemet ikke patienterne godt nok” Thomas Gjørup, ledende overlæge, Medicinsk Afd., Regionshospitalet Viborg, formand for Medicinsk Tænketank, formand for Dansk Selskab for Intern Medicin

MidtLab ▪ Medicinsk Tænketank, spørgsmål og anbefalinger Den gode medicinske afdeling: skal patienten på hospitalet? ”Sengeleje: en potentielt skadelig behandling, som bør vurderes nærmere” (undersøgelse 1999) Tager arbejdstilrettelæggelsen udgangspunkt i patienternes behov? Hvorfor sørger de medicinske afdelinger ikke for hurtigt at få bragt forholdene i orden?

MidtLab ▪ Innovationsrådet/Mandag Morgen Nedsættelse af task force om social iværksætteri (29. maj 2009): Social iværksætteri har vist sig i stand til at producere: Bruger- og medarbejderdrevne løsninger Fleksible løsninger Eksperimenterende løsninger Finansierede løsninger

MidtLab ▪ Randers Sundhedscenter Eksempler: Sygehuse kun for de syge Sundhedscentret som eksperimentarium Leverandører af udstyr tilbydes udviklingsplads i det nye hus Socialøkonomiske virksomheder kan leje sig ind Integration mellem regionale og kommunale ydelser

MidtLab ▪ Den kommunale og regionale psykiatri i Skive Eksempler: Nogle borgere bliver af praktiserende læger henvist til regionspsykiatrien – og dukker aldrig op. Er de raske eller de mest syge? Nogle patienter har så komplekse diagnoser, at ingen kan finde rundt i dem. Skulle man overveje af se bort fra diagnosen og i stedet kontakte mennesket bag diagnosen? Nogle patienter falder i mellemrummet mellem kommune og region. Hvad gør vi?

MidtLab ▪ Fredericia Kommune Hvordan sikrer en kommune sig, at den hele tiden ved hvad den skal vide, at den er beredt til at arbejde med det nødvendige i tide, og at den ikke sander til, så den ikke kan tage nye opgaver ind?

MidtLab ▪ Hvad skal der til for at se, hvilke veje giver resultater, dvs. værdi? Eksperimenter Laboratorier Prototyper

MidtLab ▪ Open Health – Co-Creation Erfaringer (1): Det vigtige er motivation, ikke medicin. Ydelser skal tilrettelægges, så de støder til menneskers eksisterende motivation Tilrettelæg ydelser i forhold til mennesker og ikke i forhold til sygdomme Skab meningsfulde målemetoder: målinger skal være nyttige for borgerne selv Der skal skabes en ’tilvalgssituation’ – derfor er det vigtigt at gøre det attraktivt at deltage

MidtLab ▪ Open Health – Co-Creation Erfaringer (2): Gør brug af sociale netværk, der etableres ad hoc, eller eksisterende netværk. Lad borgerne selv eje systemet og husk, at intet kan gøres færdigt fra starten. I stedet for at tilbyde systemer skal der tilbydes værktøj til borgerne, så de selv kan tilrettelægge systemer Etc.

MidtLab ▪ Gerilja ledelse – Akershus Universitetssykehus • Lille gruppe •Korte processer •Hurtige beslutninger •Gode medarbejdere med autoritet •Vidt forskellige kompetencer •Arbejde på tværs •Fuldmagt til alle •”Generalstjerner” •Just do it!

MidtLab ▪ At arbejde med prototyper er at: Bryde en problemstilling ned i håndterbare elementer Handle, før man kender svarene Opsøge fejl såvel som heldet og tilfældet Danne ideer, man ellers ikke ville få

MidtLab ▪ ”På en måde var vores prototype selve produktet. Vi ville bare gerne have svar på nogle grundlæggende spørgsmål, før vi gik ud og bad om større bevillinger. Og deri var prototypens skønhed: Den giver dig lov til at prøve en masse ting på kort tid uden at bruge en masse penge. Der var mange der inden prototypen tvivlede på ideens værdi i praksis, og vi vidste heller ikke selv, om vores ideer havde bærekraft.” ”På en måde var vores prototype selve produktet. Vi ville bare gerne have svar på nogle grundlæggende spørgsmål, før vi gik ud og bad om større bevillinger. Og deri var prototypens skønhed: Den giver dig lov til at prøve en masse ting på kort tid uden at bruge en masse penge. Der var mange der inden prototypen tvivlede på ideens værdi i praksis, og vi vidste heller ikke selv, om vores ideer havde bærekraft.” ”Prototyper er af afgørende vigtighed for innovation. Ideer kan testes og verificeres hurtigt ved hjælp af prototyper. Én prototype er mere værd end tusinde ord. En god prototype har en mere overbevisende kommunikationskraft end nogen analyse kan præstere.” ”Prototyper er af afgørende vigtighed for innovation. Ideer kan testes og verificeres hurtigt ved hjælp af prototyper. Én prototype er mere værd end tusinde ord. En god prototype har en mere overbevisende kommunikationskraft end nogen analyse kan præstere.” Jeffrey Bauer, Chief Project Manager NASA Dryden Flight Research Center in Edwards, California Jeffrey Bauer, Chief Project Manager NASA Dryden Flight Research Center in Edwards, California ASK – Academy Sharing Knowledge

Design fra PROFESSION til FELT PROFESSION  Formgivning  Fokus på produkterne  Artefakter  Tilføre æstetisk værdi  Designer FELT  Transformation  Fokus på processerne  Systemer  Samlet værdimission  Tværfagligt team Marianne Stokholm, Arkitektur & Design, Aalborg Universitet

8. RealiseringAnvendelse 7. FremstillingMaterialisering 6. ProduktudviklingSpecifikation 5. KonceptudviklingProdukt principper 4. Ide udviklingInteraktions visioner 3. StrategiVærdi mission 2. ResearchViden indsamling 1. OpstartKortlægning NU virkelighed NY virkelighed TRANSFORMATION PLATFORME for design i TID og RUM Marianne Stokholm, Arkitektur & Design, Aalborg Universitet

TRANSFORMATION –fra mission til produktforslag 6. Produktudvikling Specifikation af form, konstruktion og funktion 5. Konceptudvikling Spilleregler for integration af form, konstruk- tion og anvendelse 4. Interaktions visioner Scenarier for produktets relation til bruger, kultur, omverden og forretningen 3. Strategi Statement om værdimission og handlingsplan Marianne Stokholm, Arkitektur & Design, Aalborg Universitet

Kobling mellem platforme, metoder og resultater Research Strategi Vision Koncept Udvikling Resultater Metoder Reseach findings Problemformulering Værdimission og handlingsplan Specifikation & dokumentation Princip for det integrerede produkt Scenarier for samspil som produktet indgår i Interaktioner: Storrytelling Video prototyping Act it out Koncipering: Metaforer Befrugtning Bærende ide Marianne Stokholm, Arkitektur & Design, Aalborg Universitet

At arbejde på design platforme •At designe, er at bevæge sig ind i ukendt land. Platformene fungerer som trædesten, der sørger for at man ikke farer vild. •Når vi kalder faserne for platforme, er det for at understrege, at man ikke bevæger sig i en lige linie fra 1-5 •Platform modellen bygger på Continuums fasemodel ”Start anywhere but step back” 2. Research (indsamle viden) 3. Strategi (fastlægge mål) 4. Visioner (udvikle scenarier) 5. Koncept (udvikle principper) 6. Udvikling (specificere produkt) Marianne Stokholm, Arkitektur & Design, Aalborg Universitet

MidtLab ▪ Internationale samarbejdspartnere UK: The Young Foundation Innovation Unit Participle NHS Improve Sundhedscentre: Bromley-by-Bow Kingston, Kent County Council Sverige: Region Skåne – Innovationsenheden Norge Region Helse-Bergen Arendal Kommune Nordisk Ministerråd

MidtLab ▪ De internationale hackerregler: 1.Verden fyldes uafbrudt af fascinerende udfordringer 2.Ingen skal være tvunget til at løse det samme problem to gange 3.Trædemøller og slid og slæb er af det onde 4.Frihed er godt 5.Holdninger kan ikke erstatte dygtighed (Denis Cioffi & Jens Peter Jensen, 2004)

MidtLab ▪ Innovationens rum (1) - afsæt og omverden Innovationens rum (1) - afsæt og omverden Etablere innovationsspørgsmål Scanne horisont og periferi Mobilisere innovatører Skabe rum og muligheder på tværs

MidtLab ▪ Innovationens rum (2) - laboratorier og prototyper Innovationens rum (2) - laboratorier og prototyper Udvikle innovationsledelse Agere ’broker’ I forhold til tværgående partnere og alliancer Skabe arbejdsrum for praktikere Hente udfordringsret

MidtLab ▪ Innovationens rum (3) - systematik og diffusion Innovationens rum (3) - systematik og diffusion Udvikle evaluering og dokumentation som ressourcer Arbejde med udbredelse af resultater og fejltagelser Redefinere risikobegreber Identificere systematik der virker Accelerere alle forbindelser