Velkommen til Løjtegårdsskolen

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Velkommen på Skibet Skole
Advertisements

IPad, en naturlig del af lege- og læringsmiljøet i Daginstitutionen Mariehønen i Jelling  Mariehønen i Jelling er en aldersintegreret Daginstitution med.
Østervangsskolen 2010.
Set i forældreperspektiv
Kompetenceafklaring af børnene
Gode råd i forbindelse med mundtlig eksamen
Skoleparathed. Hvad er det?
Læringsstile og lektier
Informationsaften Aftenens program:
Krudtuglerne Krudtuglerne består af førskolebørn, dvs. de børn som skal i skole næste år. Personalet består af 1 pædagog og 1 medhjælper, i hverdagen er.
De pædagogiske læreplaner i dagplejen.
Velkommen. Program: •Præsentation –af personalet –af Stenballeskolen og læringsgrundlaget •Samarbejde mellem skole og børnehaver •Skoleparathed –at gøre.
Den gode klasse Forældrenes rolle
Hvordan kan forældre støtte op om barnets skoleliv?
Forædremøde den
Holsted Skole Holsted SFO & førskolegruppe. Holsted Skole Holsted SFO & førskolegruppe.
Er mit barn klar til skolestart ?
Læreplaner Der skal i alle dagtilbud udarbejdes en pædagogisk læreplan som skal give rum for leg, læring og udvikling. Den pædagogiske læreplan beskriver.
Møde for nye forældre på Åløkkeskolen d. 31/10 – 2013.
Introduktion til Sprogpakken
Børns udvikling Af Sasja og Caroline.
Kids n’ Tweens, Leg og læring
Tryllefløjten tilbyder børnene kulturelle oplevelser indenfor drama, kunst, kulturhistorie og musik i børnehøjde i tæt samarbejde med kulturinstitutioner.
Velkommen til informationsmøde om 0. klasse på Skovshoved Skole
Børnehaveklassen Velkommen til Hunderupskolen.
Velkommen til informationsaften
Taktil – Røre børnene Jeg er god til at huske noget, hvis jeg tegner, mens jeg får det forklaret Jeg er god til at lytte, hvis jeg må pille ved noget imens.
Jeg støtter barnet ved:
•Velkomst og præsentation • Skolens profil • At gå i børnehaveklasse • Struktur i SFO • At gå i SFO • Praktiske oplysninger • Tak for i aften.
Møde vedr. Ny Skolereform og Ny Struktur i SFO
Hvordan kan man støtte sit barn i at blive skoleparat
Teenage Coaching Dagnæsskolen.
Overgang fra børnehave til skole/fritidshjem Hyltebjerg Skole
Velkommen til orienteringsmøde Torsdag d. 13. marts 2014
Juhu – nu skal jeg lære at læse….
Orienteringsaften børnehaveklasser 13/14
Forældremøde Herningvej Skole, torsdag den 1
Projekt for de kommende skolebørn i Sabro Dagtilbud
Børnehaveklasserne Brædstrup Skole
Løjtegårdsskolen tirsdag d. 12. januar 2010
Krudtuglerne Krudtuglerne Krudtuglerne består af førskolebørn, dvs. de børn som skal i skole næste år. Personalet består af 1 pædagog og 1 medhjælper,
Folkeskolereform 2014.
Velkommen til Nordregårdsskolen
Årshjul for aktiviteter 2013– 14 med indarbejdet læreplanstemaer
INDSKRIVNINGSMØDE.
Velkommen.
Sprogets legeplads Sprogudvikling Højtlæsning og billedbøger
Skoleparathed Sunds skole.
Indskrivning for nye bh.klassesbørn Frederiksværk Skole Skoleåret d. 29. oktober 2012.
Indskrivning for nye bh.klassesbørn Frederiksværk Skole Skoleåret d. 8. november 2011.
Velkommen til forårs SFO på Hunderupskolen
Folkeskolereform august 2014 Velkommen til oplæg om implementeringen af folkeskolereformen på Haldum-Hinnerup Skolen.
Indskrivning Velkommen 2.Havbakkeskolen 3.Skoleparathed - Skoleverdenen - Skoleparathed 4. Skolens forventninger til forældrene 5. Gruppesamtale.
Skolestart på Hillerød Vest Skolen
Præsentation af forårs-sfo
Inklusion for alle – Illusion eller virkelighed?
Kære forældre i de nye 0.-klasser! Velkommen til skolen til jer og jeres børn. Velkommen til en snak om samarbejde.
Relations kompetencer
KICKSTART DET GODE SAMARBEJDE
Kommunikation Hvad er det og hvordan udvikler vi bedst muligt sproget sammen med vores børn? Hej jeg hedder Mette og er dagtilbuddets sprogvejleder, jeg.
Fra børnehave til SFO/Skole Forældremøde Vindinge Børnehus/Vindinge skole 21. Oktober 2015.
Overgangen fra børnehave til SFO og skole Forældremøde i Børnehuset xxx xx september/oktober 2015.
Velkommen til Nordregårdsskolen Informationsmøde for forældre til 5-6 årige børn.
Alle børn er alles ansvar Trivselspolitik for Aars Skole August
Velkommen til Skolen ved Sundet
Skoleindskrivningsmøde
Pjece til forældre - parat til skole Skolestart august 2017
Skolestart på Hillerød Vest Skolen
Skolestart på Hillerød Vest Skolen
Overgangen fra børnehave til SFO og skole
Præsentationens transcript:

Velkommen til Løjtegårdsskolen Informationsaften onsdag d. 13. oktober 2010

Løjtegårdsskolen Denne aften byder på: En kop kaffe/te Lidt om Løjtegårdsskolen Lidt om fritidshjem Lidt om forandringer og om skoleparathed Ud i mindre grupper – se klasseværelser og få en snak med personalet Slut kl. ca. 21

Hvornår er forældre skoleparate? Når først de begynder i skole, er barndommen forbi! Jamen, mit barn er da stadig så lille, er det allerede nu han skal i skole? Guud – så skal vi til at læse lektier igen! Hun er da alt for lille! Hun sutter stadig på sin tommelfinger i søvne! Har hun ikke brug for mig mere?

En aften om forandringer En ny tid begynder Hvornår er vores barn skoleparat? Indskrivning i skole Livet i skolen Hvad laver man egentlig i 0. klasse? Tid til at stille spørgsmål

Løjtegårdsskolen Jeres værter i aften er: 0.a Mette Foldgaard Davidsen & Bettina Hansen 0.b Tina Belstrøm & Anne Bolette Raben Smidt 0.c Karin Dyrlund Larsen & Lisbeth Kofoed Souschef Ole Juhl, Byggelegepladsens Fritidshjem Afd. leder Mette Bertelsen og pædagog Sus Jørgensen Fritidshjemmet Løjtegårdsvej 60 Viceskoleleder Joachim Kjølberg Skoleleder Annette Samsøe Jensen

Løjtegårdsskolen Hvem er Løjtegårdsskolen? 656 glade børn - elever 49 dygtige og engagerede lærere og 6 ligeså dygtige og engagerede skolepædagoger 31 klasser Sundhedsplejerske & tandlæge, PPR (Pædagogisk Psykologisk Rådgivning)

Løjtegårdsskolen Vi har bl.a. meget andet : En engageret Skolebestyrelse En Aktivgruppe (af forældre) Et struktureret samarbejde med fritidshjem og klubber Et forebyggelsesteam En formuleret trivselspolitik En formuleret sorg og kriseplan En handleplan for IT og læring

Løjtegårdsskolen Målsætning: Med eleven i centrum skabes et læringsmiljø, der fremmer selvværd, ansvarlighed og tolerance. Hermed skabes, i en atmosfære hvor elev, skole og forældre har tillid til hinanden, grundlag for tilegnelse af kundskaber samt udvikling af færdigheder og kreativitet.

Løjtegårdsskolen Vi er en fasedelt skole 3 faser/afdelinger indskoling (0. – 3. klasse) mellemtrin (4. – 6. klasse) udskoling (7. – 9. klasse)

Løjtegårdsskolen Hvorfor fasedelt? Målsætning ; Øget faglighed Øget rummelighed Bedre trivsel En faseinddelt skole

En ny tid begynder Fra børnehavebarn til skoleelev Et hak i navlestrengen Ens barn tager et ordentligt udviklingsspring Ud af huset tidligt hver morgen Slut med en ekstra fridag Man ved ikke alt …..

Løjtegårdsskolen Hvad er det så, der er vigtig for at klare sig godt i skolen? Hvad skal mit barn kunne? Hvordan ved jeg, at han kan det han skal kunne for at klare sig?

Løjtegårdsskolen Hvad er vigtigt at kunne, når man begynder at gå i skole? Sociale forudsætninger Barnet bør: - have selvværd… have tro på egne evner… kunne overholde regler i spil og leg… kunne bede om hjælp, når han har brug for det… have en vis robusthed og kunne gøre sig gældende i en gruppe…

Løjtegårdsskolen Hvad er vigtigt at kunne, når man begynder at gå i skole?  Sociale forudsætninger Forældrene kan: lade sit barn lege med andre børn invitere kammerater med hjem Spille spil med sit barn / andre børn i lille gruppe Lade barnet deltage i fælles aktiviteter (udflugter, sport, m.m)

Løjtegårdsskolen Hvad er vigtigt at kunne, når man begynder at gå i skole? Sproglige forudsætninger Barnet bør: kunne lytte og være opmærksom Kunne tale forståeligt Kunne forstå 2-3 beskeder samtidig Kunne forstå, at en kollektiv besked også gælder barnet selv

Løjtegårdsskolen Hvad er vigtigt at kunne, når man begynder at gå i skole? Sproglige forudsætninger Forældre kan: Læse for barnet og lade det genfortælle Læse rim og remser Lade barnet fortælle om sine oplevelser og følelser Synge sammen med barnet

Løjtegårdsskolen Hvad er vigtigt at kunne, når man begynder at gå i skole? Motoriske forudsætninger Barnet bør: kunne kaste og gribe en bold Kunne hinke og gå på et ben Kunne klippe efter en streg Kunne tegne et menneske Kunne tegne sit eget navn af

Løjtegårdsskolen Hvad er vigtigt at kunne, når man begynder at gå i skole? Motoriske forudsætninger Forældre kan: give barnet legemuligheder, der stiller krav til kropslig udfoldelse (lad barnet selv opdage egne fysiske grænser) lege med barnet (tumle – klatre – boldspil m.m.) tegne og klippe sammen med barnet (julepynt – påskepynt – fødselsdagskort m.m.)

Løjtegårdsskolen Hvad er vigtigt at kunne, når man begynder at gå i skole? Personlige forudsætninger Barnet bør: være nysgerrig og have gå-på-mod Kunne koncentrere sig Kunne lægge puslespil Kunne eget fuldt navn, adresse og familieforhold Have omverdensbevidsthed Kende væsentlige legemsdele

Løjtegårdsskolen Hvad er vigtigt at kunne, når man begynder at gå i skole? Personlige forudsætninger Forældre kan: Lege med barnet ude i naturen Tale med barnet om verden omkring ham Give barnet opgaver i hjemmet (hjælpe med at skrælle kartofler, dække bord, vaske op m.m.)

Løjtegårdsskolen Hvad ved vi – som forældre? Hvad ved børnehaven – som professionelle iagttagere af børns udvikling?

Løjtegårdsskolen Hvad evalueres der? Kompetenceafdækning Et overleveringsskema - et dialogredskab om parathed til at forlade børnehaven og til at begynde i skole. Skolen bruger det ved klassedannelser Samarbejde med fritidshjem Overleveringsskema overleveres til fritidshjemmene Elevplaner

Løjtegårdsskolen Hvad evalueres der? Overleveringsskema om sprog Kan lytte når der bliver læst højt Har et godt ordforråd Kan fortælle en historie med billedstøtte Kan rime Kender forskel på tal og bogstaver Kender læse- og skriveretningen

Løjtegårdsskolen Hvad evalueres der? Overleveringsskema om natur og naturfænomener Kender til dagen og de ting der sker Har kendskab til naturen, mennesker, dyr og planter Kender til vægt, form og antal Har kendskab til miljø og naturfænomener

Løjtegårdsskolen Hvad evalueres der? Overleveringsskema om kulturelle udtryksformer og værdier Kan lide at synge og lege sanglege Kender til brug af computer Kan lide at tegne Har kendskab til farverne og kan bruge dem

Løjtegårdsskolen Hvad evalueres der? Overleveringsskema om krop og bevægelse Grovmotorik Finmotorik Kan lide at bevæge sig Kan sidde roligt på en stol, når der arbejdes

Løjtegårdsskolen Hvad evalueres der? Overleveringsskema om sociale kompetencer Kan lege med en god kammerat Kan lege godt med andre børn Forstår hvad der bliver sagt Prøver selv at løse forskellige problemer/er selvhjulpen

Løjtegårdsskolen Hvad evalueres der? Overleveringsskema om personlige kompetencer Tror på sig selv Kan spørge om hjælp Kan let lade sig motivere Er vedholdende

Løjtegårdsskolen Hvad evalueres der? Overleveringsskemaets ”Karakterer” Kan ikke endnu Kan næsten Kan Kan ikke vurderes endnu

Løjtegårdsskolen Hvad evalueres der? Sprogscreeningstilbud Børnehaven tilbyder alle børn en sprogscreening Er sproget alderssvarende? Er der særlige områder man skal sikre særlig opmærksomhed? Pædagoger med særlig uddannelse Uddannede sprogvejledere PPR vejledning

Løjtegårdsskolen Hvad nu hvis mit barn ikke kan alle de ting? Er der så noget galt? Skal vi søge skoleudsættelse? Hvordan? PPR Tale/hørekonsulenter Psykologer Fysioterapeuter

Fritidshjem Hvilket fritidshjem får mit barn? Byggelegepladsen Gemmas Allé Løjtegårdsvej 60 2 rutinerede institutioner

En ny tid begynder Fra Børnehave til ”Fritter” Den vigtige indkøring Forberedelser før institutionsskift

En ny tid begynder Det er nemmere for dit barn hvis.. Følgeordning Barnet selv kan ordne toiletbesøg Kender sit tøj (og at der er navn i) Er klædt på til vejrliget Følgeordning Byggeren følger hele året Gode legerelationer

Fritter/skole samarbejde Tager på tur i skolegården Bytte-børn dag Forældremøder (hvor også lærerne er med) Samtaler før sommerferie med 0.klasselærere Udgangspunktet er klassen Tæt kontakt mellem frit og skole Skole/hjemsamtalerne

Løjtegårdsskolen Det frie skolevalg Ønske om anden skole end distriktsskolen - hvordan gør jeg? Optagelse på anden skole end distriktsskolen - hvilke kriterier gør sig gældende?

Indskrivning - en eftermiddag sammen med dit barn Onsdag d. 24. november mellem kl. 16.00 og 18.00 Først kom på skolens kontor Åbent hus i alle 3 klasseværelser & lidt hygge Åbent hus i uge 47 i forskellige klasser Det frie skolevalg – valg af skole

Tak for denne del Jeg vil takke jer alle for, at I gav jer tid til at kigge forbi. Anden del af aftenen foregår ude i klasserne Røde sedler i 0.a (Mette & Bettina) Blå sedler i 0.b (Tina & Anne Bolette) Gule seler i 0.c (Karin og Lisbeth) Vi ses om 10 minutter i klasseværelserne Hvor I kan få svar på mange spørgsmål

Vi ses om 10 minutter i klasseværelserne Pause Rygning – Kun udenfor Vi ses om 10 minutter i klasseværelserne