Afslut med at henvise til Modstrøm

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
PR KAMPAGNE.
Advertisements

Hjalleseskolen – Fremtidens 7. klasser
Danehofskolens værdigrundlag
Set i forældreperspektiv
Kulturmøder og kulturforskelle
Program •Baggrund, formål, principper, eks. på internationale/ udviklingsaktiviteter, etværksgruppe mv. v/ Hans Sørensen •International kompetenceudvikling.
Frivillige aktiviteter for og sammen med ældre flygtninge og indvandrere den 10. november 2008 Ældre flygtninge og indvandreres medborgerskab Hvordan?
Rådet for Etniske Minoriteter
FRIVILLIGHED OG MEDBORGERSKAB
kultur, indvandring og det danske uddannelsessystem
Samarbejde med eller uden Service Level Agreement (SLA)
Mhtconsult Mangfoldighedsværktøj for Erhvervsskolerne Anbefalingsfasen.
Folkeskolereform Et fagligt løft af folkeskolen.
Forældremøde X årgang.
MODERNE MEDIER – et 6 ugers kursus for lærere august-oktober 2012 Foto fra rapporten: Digitale medier i folkeskolen.
Transport på landet Møde med Movia Den
UDGANGSPUNKT 25. April Læringsmål Den studerende • har indsigt i og forståelse af forholdet mellem unges livs- og udviklingsbetingelser • kan reflektere.
UDGANGSPUNKT 6. Februar Læringsmål Den studerende • har indsigt i og forståelse af forholdet mellem unges livs- og udviklingsbetingelser • kan reflektere.
Digitalisering og medialisering
Lærerprofessionen - en definition.
Den brændende platform
DELTAGELSE, REFLEKSION, CHANCELIGHED, OG RESSOURCE
Har resultatbaseret styring en fremtid i den offentlige sektor?
Præsentation af Aalborg Universitet 1 af 31 Social kapital og sociale netværk som mulig ressource i forebyggelsesindsatsen. Lars Skov Henriksen Institut.
Ungdomsudvekslinger med ”Aktive unge”
Byggesten til en (mere) inkluderende skole (2) DPU, Aarhus Universitet
Videreudvikling af skolehjem samarbejde
Forretningsmodel.
Demokratiteori I 21. September a. Kriterier for en demokratisk proces Udgangspunkt for kriterier for en demokratisk politisk beslutningsproces:
Konference om styring af specialundervisning og inklusion, 4. oktober 2010.
PRAKTIKFASTHOLDELSE I FRISØR – OG KOSMETIKERUDDANNELSERNE Hold Fast.
- COPENHAGEN LIVING LAB - 5. maj COPENHAGENLIVINGLAB.COM - DEN TRYGGE KOMMUNE URBAN INNOVATORS 5. MAJ 2010 COPENHAGEN LIVING LAB Njalsgade 106,2.
Inklusion med læring Hvilke navne??.
Kodeks for offentlig topledelse
Cand.pæd. og exam. eksistentiel psykoterapeut (PI)
Etnisk konsulent Produktionsskolerne i Danmark Tværkulturelt seminar.
CoM – Matchningsværktøj Opdelt i mindre grupper Ansatte i daglig kontakt med nogle bestemte kollegaer Stabil markedssituation Samme produkter/ydelser.
Forældremøde august Skoleområdets oplæg – Trørødskolens indskolingsplan.
UDDANNELSER I UDVIKLING – side 1 Skolebiblioteket som læringscenter Rikke Schultz
Adfærd, Kontakt og Trivsel Undervisningsministeriet
Uddannelsesafklarende samtaler
Forældre som ressource i skolen. Konceptet tager udgangspunkt i:  At forældre er en ressource  At skabe forældre og netværksdannelse  Fælles holdninger.
Konference Internationalisering – velfærd og udvikling ”Internationaliserings perspektiv for rekruttering, efteruddannelse og.
Integration af undervisning om kliniske retningslinjer i professionsbacheloruddannelsen - ideer og tanker Lea D. Nielsen, Cand. Cur, Adjunkt, UC Syddanmark,
Samarbejdet mellem medarbejderne i skolen. Petersmindeskolen
Kontekst: - Kolding Kommunes tilbud for elever med autisme.
Den nye sundhedsaftale 2015 – 2018
Biblioteket som katalysator for social kapital
Højskolernes Internationale og Europæiske arbejde Resultater fra undersøgelse forår 2006 På baggrund af besvarelser fra 74 ud af 79 højskoler.
På Lolland-Falster og i Region Sjælland er der en stor koncentration af planteavlsrelaterede virksomheder, som sammen med optimale naturgivne forhold giver.
Etnisk Råd Grøndalsvængets Skole. Hvorfor lave et Etnisk Råd? I Københavns kommune har man lavet en udviklingsplan for hvordan byens skoler skal arbejde.
INNOVATION I FAGENE - KONFERENCER ÅRHUS OG FREDERIKSBERG SEPTEMBER 2014 MEDIEFAG.
MODUL 3A KAREN WISTOFT PROFESSOR, INSTITUT FOR LÆRING, ILISIMATUSARFIK LEKTOR, INSTITUT FOR UDDANNELSE OG PÆDAGOGIK, AU Involvering.
It-kompetente borgere. Stevns Kommune indbyggere En kommune på kanten Digitaliseringsgrad Stevns Bibliotekerne 3 biblioteker, 70 ugentlige åbningstimer.
2200Kultur - Nørrebro Bibliotek & Medborgercenter Præsentere Bydelsmødrene på Nørrebro.
Den unge projektgeneration - om det lokale guld, deltagelsesstrategier og medborgerskab. KL’s kultur- og fritidskonference Kolding maj 2011 Flemming.
Erfaringer fra projekt ”Flerkulturel rummelighed i skolen”
Gode råd til fundraising
1 Søndre Skole skal være et sted, hvor elever hver dag bliver udfordret og derved får de bedste betingelser for at tilegne sig faglige, sociale og personlige.
Allindelille skoles værdigrundlag og profil Udarbejdet i marts 2009.
Instituttet for Blinde og Svagsynede i samarbejde med Handivid, støttet af Arbejdsmarkedsstyrelsen Ny Praksis april 2011 – april 2013 v. Lise Plagborg.
Konference ”Tosprogethed” vejen til at lære det polske sprog den 27. september 2014 Tosprogede elever i Greve Kommune Vinie Hansen Pædagogisk konsulent.
Inklusion Fokus: Udsatte unge og samarbejde med kommunerne Pædagogisk konsulent Maren Ottar Hessner
Mangfoldighed og Inklusion i efterskolen Pædagogisk konsulent Maren Ottar Hessner
Inklusion ET SKOLE OG LÆRER SYN.. Skolens perspektiv  Børnene hører til hos os.  Indtil andet er bevist – børnenes trivsel og udvikling er centrum.
Inklusion i Åkanden Pædagogisk grundlag Åkandens pædagogik tager udgangspunkt i den anerkendende tilgang. Anerkendelse er en ligeværdig relation mellem.
Røde kors fællesskaber
Ligebehandling: principper og begreber
Kvalitet i folkeoplysningen
Søndre skoles vision Søndre Skole skal være et sted, hvor elever hver dag bliver udfordret og derved får de bedste betingelser for at tilegne sig faglige,
Præsentationens transcript:

Afslut med at henvise til www.hojskolerne.dk Modstrøm Højskolekataloget Højskolernes Hus Afslut med at dele visitkort Højskolernes Hus Nytorv 7 DK-1450 København K Tlf.: (+45) 33 36 40 40 Fax: (+45) 33 13 98 70 E-mail: kontor@ffd.dk www.hojskolerne.dk www.ffd.dk

Højskolernes fælles integrationssyn Integration er yt, deltagelse er in Hellere medborger end borger Ny fælles danskhed /Det er dit Danmark HØJSKOLERNES HUS Nytorv 7 — 1450 København K Tlf.: +45 3336 4040 — Fax: +45 3313 9870 E-mail: kontor@ffd.dk Web: www.minoriteter.hojskolerne.dk Web: www.hojskolerne.dk 1

Hvorfor skal højskolerne arbejde med 2. g’ere Vi ønsker at påtage os et socialt ansvar Vi ønsker at fremme nytænkning og innovation Det er en del af vores forretningsstrategi (den demografiske udvikling) Det er en nødvendighed set i lyset af samfundsudviklingen Det giver os mulighed for at se på os selv som højskoler i et andet og nyt lys (kulturel selvforståelse) HØJSKOLERNES HUS Nytorv 7 — 1450 København K Tlf.: +45 3336 4040 — Fax: +45 3313 9870 E-mail: kontor@ffd.dk Web: www.minoriteter.hojskolerne.dk Web: www.hojskolerne.dk 1

Det ekskluderende kulturmøde Egen kultur sættes altid højst (egen kultur er neutral, retfærdig og sammenhængende) Højskolen er den perfekte ramme for integration Vi har alle de samme værdier og rammer Alt forklares ud fra nationale værdier, normer og rammer (I Norge gør vi altså sådan) Overdrevede og romantiserede forestiller om egen kultur HØJSKOLERNES HUS Nytorv 7 — 1450 København K Tlf.: +45 3336 4040 — Fax: +45 3313 9870 E-mail: kontor@ffd.dk Web: www.minoriteter.hojskolerne.dk Web: www.hojskolerne.dk 1

Det inkluderende kulturmøde Kultur er dynamisk Norsk kultur opfattes bredt og nye påvirkninger inkluderes Strukturer og praksisser gøres elastiske Forekomsten af diskrimination erkendes Man arbejder ikke kun med lige ret til, men med lighed (forskelsbehandling) Tilsidesætte følelser fremfor pragmatik HØJSKOLERNES HUS Nytorv 7 — 1450 København K Tlf.: +45 3336 4040 — Fax: +45 3313 9870 E-mail: kontor@ffd.dk Web: www.minoriteter.hojskolerne.dk Web: www.hojskolerne.dk 1

Forslag til definition af målgruppe De ekskluderende definitioner: De fremmede Indvandrerne / flygtninge Indvandrere og flygtninge fra 3. lande Ny danskere / nordmænd Inkluderende definitioner: Danskere med andet etnisk baggrund HØJSKOLERNES HUS Nytorv 7 — 1450 København K Tlf.: +45 3336 4040 — Fax: +45 3313 9870 E-mail: kontor@ffd.dk Web: www.minoriteter.hojskolerne.dk Web: www.hojskolerne.dk 1

Tryksager Brug rollemodeller Billedmateriale skal være realistisk / og vise befolkningssammensætningen Teksten skal vise at man sætter pris på mangfoldighed Afklaring af definitioner (ex. 2. generation) Konfliktsituationer/ spændinger / diskrimination / forskelsbehandling tages seriøst Brug rollemodeller Hvad tænder disse unge / ex. Uddannelse Interesseområder (ex. Sangbogen) Hvad fik de ud af det? Ikke sælgere men formidlere Brug dem de unge har tillid til at sælge budskabet HØJSKOLERNES HUS Nytorv 7 — 1450 København K Tlf.: +45 3336 4040 — Fax: +45 3313 9870 E-mail: kontor@ffd.dk Web: www.minoriteter.hojskolerne.dk Web: www.hojskolerne.dk 1

Regler når man arbejder med kulturmøde Vi har fordomme /hvem er den fremmede? Der er diskrimination Mød mennesker ikke kulturer Revider dine forventninger til kulturmødet Kulturmødet er en langsigtet proces Søg pragmatiske løsninger frem for kulturkonflikten. For at skabe lighed skal eleverne behandles forskelligt. HØJSKOLERNES HUS Nytorv 7 — 1450 København K Tlf.: +45 3336 4040 — Fax: +45 3313 9870 E-mail: kontor@ffd.dk Web: www.minoriteter.hojskolerne.dk Web: www.hojskolerne.dk 1

Anbefalinger og redskaber Vær opmærksom på skolens markedsføringsmateriale Sælg ikke højskoleophold men påvirk vejledere og lærere Tænk i forberedelse til studier / indirekte påvirkning af forældre Arranger fælles kurser for hele skolens personale incl. Pedel og køkken Vær pragmatisk i løsningerne / mad/ badeforhold m.m. Inkluder mangfoldigheden i undervisningen Udarbejd en grundlov på skolen hvor værdierne i grundlaget omsættes Brug mangfoldighed som en ressource ved nye ansættelser Deltag i den offentlige debat, ved lærere og særligt elever HØJSKOLERNES HUS Nytorv 7 — 1450 København K Tlf.: +45 3336 4040 — Fax: +45 3313 9870 E-mail: kontor@ffd.dk Web: www.minoriteter.hojskolerne.dk Web: www.hojskolerne.dk 1

Forskellige approaches til danskere med anden etnisk baggrund Brainstorm: Skab tillid ved gensidige møder og arrangementer Forebygge diskrimination vs. Fremme lighed og gode relationer Skabe et fælles og mangfoldigt værdigrundlag / med praksis Adgang til klage Politikområder i fokus /ikke nødvendigvis nedskrevne Kulturmøde som en integreret del af undervisningen i alle fag og aktiviteter Åbent hus arrangementer Samarbejde med diverse lokale netværk / branding HØJSKOLERNES HUS Nytorv 7 — 1450 København K Tlf.: +45 3336 4040 — Fax: +45 3313 9870 E-mail: kontor@ffd.dk Web: www.minoriteter.hojskolerne.dk Web: www.hojskolerne.dk 1

Afslut med at henvise til www.hojskolerne.dk Modstrøm Højskolekataloget Højskolernes Hus Afslut med at dele visitkort Højskolernes Hus Nytorv 7 DK-1450 København K Tlf.: (+45) 33 36 40 40 Fax: (+45) 33 13 98 70 E-mail: kontor@ffd.dk www.hojskolerne.dk www.ffd.dk