Erfaringer med Talentundervisning. NATURVIDENSKABELIGE TALENTER Hvem er naturvidenskabelige talenter? Naturvidenskabelige talenter er elever, som er gode.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Skolereform august 2014………………
Advertisements

Folkeskolereformen Hvad og hvorfor?.
Folkeskolereformen Et fagligt løft af folkeskolen.
Læringsreformen En stor forandringsproces er i gang i folkeskolen. Det handler ikke blot om implementering af en ny lov. Det handler om omstilling og udvikling.
Forældrearrangement om folkeskolereform
Læring i bevægelse - hvorfor?
Talentudvikling på Virum Gymnasium Vil du være VG-talent?
Aldersintegration - et middel til at opnå målet
Indsatsområdet ”Naturvidenskab for Alle” Naturvidenskab for Alle •Målet •Projektet tilbyder •Planer for næste års indsats •Eksempler på pilotprojekter.
Udskoling Informationsmøder 30. januar og 3. februar 2014.
Lærerprofessionen.
Talentvejen, hvad? Før start på ungdomsuddannelsen – prioritere brobygning og introforløb endnu højere. Styrket samarbejde med UU og folkeskole. Undervejs.
Talentvejen Selandia CEU, Mercantec, Aalborg Tech i samarbejde med
Tryllefløjten tilbyder børnene kulturelle oplevelser indenfor drama, kunst, kulturhistorie og musik i børnehøjde i tæt samarbejde med kulturinstitutioner.
Reformmesse på Sofiendalskolen
Projektarbejde En praksishistorie.
Skolereform august 2014………………
Vision Uddannelsesparate unge
Feedback Manual.
Målsætning og værdigrundlag for Sølvgades Skole Målet er, at eleverne på Sølvgades Skole bevarer lysten til at lære, at være nysgerrige, selvstændige og.
en elevrådskonference Afholdes af Netværk A - Sjællandsgruppen
Teenage Coaching Dagnæsskolen.
Velkommen! Til projektseminar på ferskvandscentret marts 2008 ___________________ Udviklingsprojekt Invention og Innovativ Naturvidenskab i teknologiundervisningen.
Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm" Naturvidenskab.
Tillykke, du er et talent!
Nynne Det er tilladt at have talent! Talent? Talentprojekter – hele viften Akademiet – et eksempel Køreplan: Hvordan starter.
Talent og talentudvikling
Workshop 3 Kriterier til autentiske opgaver.  Valgfag - efterårssemester  Start uge 43  Mål med valgfag er udarbejdelse af produkt med udgangspunkt.
FOLKESKOLEREFORMEN Ellekærskolen.
Dialogmøde tirsdag den 17. juni 2014
Lene Tortzen Bager og Tine Wirenfeldt Jensen
Forældremøde Herningvej Skole, torsdag den 1
- Hvad kan I forvente som forældre?
Folkeskolereform 2014.
Kollerup Skole Informationsmøde om reformen
Fra sanseindtryk til fagudtryk
Tilføj hjælpelinier: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg ’Gitter og Hjælpelinier...’ 3.Tilvælg ’Vis hjælpelinier på skærm’
Industrien som karrierevej -Et tre-årigt tværfagligt projekt i Herning Kommune -Industrifremmende loge 12. december 2014.
ScienceTalenter. Hvorfor satse på talenterne? politisk fokus talenterne keder sig Mensaskoler og Elitegymnasier positiv feedback på andre elever.
Et fagligt løft af folkeskolen.
- et bedre sted at lære ”EUD-banditten… …..en kommende studerende”
-Akademiet NTS repræsentantskabsmøde den
Målet er … En længere skoledag med mere tid til undervisning Nye og mere varierede undervisningsformer Mere fokus på faglighed Mere fokus på trivsel Og.
Selandia CEU, Mercantec, Aalborg Tech i samarbejde med Aalborg Handelsskole, EUC Vest, EUC Syd, IBC, Tietgenskolen, EUC Sjælland, ZBC, Køge Handelsskole,
TALENTUDVIKLING I GYMNASIET MATEMATIK-ØKONOMI-SAMFUNDSFAG  Hvad er talent?  Metoder  Organisation og motivation  Konkrete eksempler  Hvad er talent?
Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm" 9. februar.
©B H Sørensen & K Levinsen Aalborg Universitet 2014 Konference – Odense d. 11 sept Demonstrationsskoleprojekt Elevernes egenproduktion og elevinddragelse.
SCIENCETALENTER – de gode kan blive de bedste. HVORFOR SATSE PÅ TALENTERNE? ENHEDSSKOLEN ”hvad ikke alle kan lære, må ingen lære…”
Underviserens evaluering af eleven Forståelse af fagligheden: 0____________________________________________________________10 Vilje: 0____________________________________________________________10.
Naturvidenskabelige talenter Eksemplariske undervisningsforløb.
FOLKESKOLEREFORM FELDBORG SKOLE JUNI TRE MÅL  FOLKESKOLEN SKAL UDFORDRE ALLE ELEVER, SÅ DE BLIVER SÅ DYGTIGE, DE KAN  FOLKESKOLEN SKAL MINDSKE.
Læreren som læringsleder
Visioner for arbejdet i skolebestyrelsen på Rolloskolen.
Lærer professionen Pecha kucha Maja Søgaard
Alle elever i den danske folkeskole, skal blive så dygtige, som de kan En længere skoledag Flere timer i dansk og matematik Tidligere fremmedsprog Lektiehjælp.
Hvad er AKADEMIET for Talentfulde Unge? Et akademisk bredt talentprogram med aktiviteter, der handler om både humaniora, business, teknik samt natur-,
Problemstilling hvordan? Den daglige undervisning! Prøven!
Evaluering af Aktiv rundt i Danmark lærernes observationer Følgende resultater er på baggrund af 1215 lærerbesvarelser af vores elektroniske spørgeskema.
Praktikvejlederuddannelsen Fjernundervisning. Hvad er fjernundervisning? ”Fjernundervisning betegnes som undervisning, der ikke som udgangspunkt forudsætter,
S CIENCE L AB, S CIENCE C UP – OG ALT MULIGT ANDET SCIENCE PÅ F AABORG G YMNASIUM.
Hvorfor et Akademi for Talentfulde Unge? Fordi der i gennemsnit sidder 2-3 elever i hver klasse, der har brug for flere faglige udfordringer Fordi talentfulde.
Hvad er AKADEMIET for Talentfulde Unge?
Levnedsmiddelselskabet
Tillykke, du er et talent!
Hvad er AKADEMIET for Talentfulde Unge?
Det handler om eleverne
Talentudvikling SOSU elever.
Ændring i praktikmål 6 for SSH
FORBERED KLASSEN TIL DAGEN GØR JER KLAR TIL CAMPUS+
RRR Modellen.
Præsentationens transcript:

Erfaringer med Talentundervisning

NATURVIDENSKABELIGE TALENTER Hvem er naturvidenskabelige talenter? Naturvidenskabelige talenter er elever, som er gode til naturvidenskab og har mulighed for at blive blandt de bedste, hvis potentialet stimuleres. Det er elever, der har lysten og viljen til at yde en ekstra indsats.

High Tech-typen Den nysgerrige generalist Karriere-typen NATURVIDENSKABELIGE TALENTER

KanKan måske VilXX Vil måskeX-- NATURVIDENSKABELIGE TALENTER

Hvorfor satse på Talenterne? - International konkurrence om de bedste - De dygtigste blive ikke dygtige af sig selv - Positiv feedback på andre elever NATURVIDENSKABELIGE TALENTER

AKTIVITETER for talenterne Lærerene -Kurser -konferencer TALENTER Events Konkurrencer -Egne konkurrence -Træningscamps -Turneringer/finaler Camps -Feriecamps -Camps bestilt af skole -Egne camps -Egne campforløb

Forløb over 7., 8. og 9. klassetrin I alt 7 faglige camps - et naturvidenskabeligt område pr. camp – Fordybelse og tværfaglighed – Formidlingsopgave Et fagligt løft og faglige udfordringer som kan fastholde deres interesse for naturvidenskab – Smitte af på klassen – Kompetencer eleverne kan bruge i mange sammenhænge – Skabe netværk Fedt at være talent inden for naturvidenskab! CAMPforløb: MasterClass Junior

CAMP: SundhedsCamp Budskab Sundhed og ernæring er et høj-aktuelt emne i samfundet og inden for den naturvidenskabelige forskning Formål - Udvikle en innovativ kursusform, der inspirerer talenterne til at gå videre med sundhed og ernæring på universitets niveau - At videreformidle talenternes viden om sundhed og ernæring til klasser i folkeskolen Mål Talenterne skal af- eller bekræfte påstanden ”kulhydrater feder ikke” - Talenterne skal opnå en nærmere forståelse af problemstillingen: ”kulhydrater feder ikke” - Talenterne skal arbejde eksperimentelt og innovativt med problemstillingen, og selv designe processen hvorigennem de skal belyse problemstillingen

CAMP: SundhedsCamp • Diætplanlægning + kur • Kostanalyseprogram • Kemiske analyser af mad: Ekstraktion, fødevarekalorimeter, HPLC, gaskromatografi • Fedtmålinger (bioelektrisk impedance, hudfold, livvidde m.v.) • Kropsmassefylde (person nedsænket i kar) • Menneskekalorimeter (Isoleret boks med person) • Respirationsforsøg (iltoptagelse, respiratorisk kvotient) • Puls og blodtryk • Termokamera • Overfladetemperaturcensorer • Hudfugtigtig • Luftfugtighed • PET scanning (ultralyd – totalscanning – sker eksternt)

CAMPindhold: Det Sociale aspekt • Fokus på de sociale - fritid - fælles aktiviteter - gruppe arbejde - værelseskammerat - oplevelser • Skabe relationer - møde ligesindede • Det at blive taget seriøst af jævnaldrene - det er ok at være interesseret i naturvidenskab

CAMPteknologien • 3D rummet (scanning, print, modellering) • Tågekammeret • HPLC (high-performance liquid chromatography) • IR spektrometer • NAO • Brintbiler • Luftraketter • Musefælde biler • Segway

CAMPkonceptet • Åbne opgaver - større krav til eleverne - tværfagligt • Det at få lov til at fordybe sig fagligt i længere tid • Det at blive taget seriøst – over for klassen/hjemme - det er ok at være interesseret i naturvidenskab