Reformens krav •Bemærkningerne til Lov om kommunale borgerservicecentre: –”Den offentlige sektor skal indrettes på borgernes præmisser og med udgangspunkt.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Klar til håndtering af fritagelse af borgers fra Digital Post
Advertisements

Diverse spørgsmål vedr. Digital Post
Men hvad er forskellen på disse to lovgivninger?
NemID har en offentlig digital signatur
Borger.dk version 1.0 Den første bil Den første borgerportal
1 Hjælp ifm. overgang til obligatorisk digital selvbetjening.
DH Formandsmøder Januar og februar 2013 Dagsorden •Nedskæringer på handicapområdet og retssikkerhed •Fyraftensmøder om føp/fleks reformen •Offentlige.
It-hjælp til mindre it- parate virksomheder på biblioteker Gentoftebibliotekerne 29. april 2013.
Samskabelse af velfærdsservice: Ledelse og rammesætning
Agenda Københavns Borgerservice Hvad laver Borgerservice? • Personlige henvendelser • Pas (74.000) og kørekort (70.500) • Folkeregister: flytning.
Evaluering af kommunalreformen og den nye nationale koordinationsstruktur Oplæg ved Torben Buse, Vicedirektør, Socialstyrelsen 8. Maj 2014.
EAPN.DK debatmøde Kofoeds skole Reformer, helhedsløsninger og de frivillige.
1 Hvordan gør vi bibliotekerne interessante for andre samarbejdspartnere i forhold til it-svage og it-læring? It for alle – nå ”glemte” grupper gennem.
Kampagneopstartsmøde ”Fællesoffentlig kampagne om overgangen til obligatorisk digital kommunikation med det offentlige, 2013”
Netværksdag for it-formidlere 22. maj 2013 Fuld digital kommunikation i 2015 – hvordan hjælper vi bedst dem, der ikke kan? Kontorchef i Digitaliseringsstyrelsen.
Hvordan fortæller vi borgerne at de skal betjene sig selv digitalt?
NemID = den nye digitale signatur
Inspirationsoplæg: To vinkler på E-Gov
E-inklusionens udfordringer – hvordan gør vi det endnu bedre? Stig Langvad, formand for DSI.
Nyt om borger.dk september 2010
Tom Bøgeskov Udviklingschef Digitaliseringsstyrelsen, Finansministeriet Digitaliseringsmessen 2012 Digitaliseringsstyrelsen - En dag med løsninger og dialog.
– Om formidlingen af afgørelser i offentlige breve
Mål og vision for projekt ”borgerservice”
Nemt på nettet at understøtte og øge borgernes brug af NemID og digitale selvbetjeningsløsninger med udgangspunkt i den fælles offentlige digitaliseringsstrategi.
Danske Handicaporganisationer – for retten til lige muligheder Konventionspiloterne på besøg i DH’s afdelinger.
E-dag 2 Netikette Persondatalov
Convergens / Mads Anker Højlund
Servicecentre i København
It-hjælp til mindre it- parate virksomheder på biblioteker Aalborg og Vejle 12. og 13. september 2013.
Status på projektet It- hjælp til mindre it- parate virksomheder Kjersti Lunde, Projektleder, Erhvervsstyrelsen.
SFI – Det Nationale Forskningscenter for Velfærd Hohnen, Pernille: Den korteste vej til arbejdsmarkedet, Den korteste vej til arbejdsmarkedet.
Sven Erik Bukholt Center for Primær Sundhed og Forebyggelse
Demokratisk underskud i informationssamfundet?
- med nedslag i fremtiden Formandens beretning.
INTRODUKTION. PROGRAM o Hvad er o Hvad kan jeg bruge det til? o Hvordan gør man? o Prøv selv /opgaver o NemID o ”Min side” og ”Post” o Opsamling ?
Kursus om borger.dk og brugen af digital signatur
Kommunal digitalisering Jakob Aagaard Harder 1.Politisk fokus i alle kommuner 2.Enighed om en fælles strategi med større forpligtelse – kommunerne handler.
KULTUR FOR ALLE. Hovedbudskaber I: ”Ikke brug for flere kulturinstitutioner!”
Afklaringskatalog på Hjælpemiddelområdet
Hvad fuck kan vi bruge det til ?` Af Bo Goed Watson
It-hjælp til mindre it- parate virksomheder på biblioteker Roskilde Bibliotekerne 7. februar 2013.
It-hjælp til mindre it- parate virksomheder Kjersti Lunde, Projektleder, Erhvervsstyrelsen.
Oplæg om den danske kommunalreform v/ Ole Glahn, Det Radikale Venstre
Fælleskomponenten ”Vis Stedet” – reducerede udviklingsomkostninger og større genkendelighed og sammenhæng på tværs ved brug af geodata Arne Simonsen Kort.
Fællesoffentlige løsninger Henrik Frost Christophersen,
Indsæt billede her Samordningsstrukturen på geodataområdet Arne Simonsen Geografisk Infrastruktur, Kort & Matrikelstyrelsen.
Digital Forvaltning (44405) Introduktion til Digital Forvaltning1 Digital Forvaltning ”Bedre service..” ”Lavere omkostninger…”
Fælles opgaveområder mellem Borgerservice og Biblioteker
Alle veje fører til handling Det nye borger.dk Jeanette Leah Vinther Vejle Bibliotek 4. oktober 2012.
Præsentation af resultaterne fra casestudie
It-kompetente borgere. Stevns Kommune indbyggere En kommune på kanten Digitaliseringsgrad Stevns Bibliotekerne 3 biblioteker, 70 ugentlige åbningstimer.
Ny regering, nye tider – dag 1
KL´s visioner for kroniske patienter
DH Formandsmøder Januar og februar 2013 Dagsorden Fyraftensmøder om føp/fleks reformen Offentlige hjemmesiders tilgængelighed – ikke godt nok Reglerne.
Fremtidens Borgerservice i Grønland Kuupik Kleist 9. marts 2010.
Indhold og nyheder på borger.dk maj 2009 Kommunikationsmedarbejder Christer Bøgh Andersen
Vejle 4. oktober 2012 Hvordan fortæller vi borgerne at de skal betjene sig selv digitalt? Jeanette Leah Vinther, Kommunikations- og kampagnemedarbejder,
Obligatorisk digital selvbetjening
”Vis stedet” Udviklingspartnernes - og KMS’ rolle Ved Anne Buch-Larsen,
Bibliotekerne i Vejles CB-område? Udgangspunktet Kulturstyrelsen Central- bibliotekerne Kulturministeriet Finansministeriet Det kommunale,- politiske-
SERVICE OG SAMARBEJDE I ØJENHØJDE. ”Den, der er nødt til at spørge, har ikke samme magt, som den, der kan selv” Margrethe Vestager Økonomi- og indenrigsminister.
Regional udvikling (1) Regionsrådet skal varetage nedennævnte regionale udviklingsopgaver: a) Udarbejde regionale udviklingsplaner og varetage opgaver.
Oplæg om DUKH DH - Sønderborg 9. marts Dagens program:  Kort præsentation  Orientering om DUKH  Retssikkerhed  Hvad kan DUKH – opgaver  Henvendelse.
Digitaliseringsstyrelsen den 4. december 2012 Netværksmøde.
Rammerne for Kommuner Sekretariatschef Søren Abildtrup.
Modul 8: ”Sådan bruger du digital post og e-boks”
Borgerservice og Biblioteker
Optakt til samarbejdet om sundhedsaftaler og praksisplan 2014
Borgerbetjening 3.0 Den fælleskommunale strategiske ramme
Præsentationens transcript:

Reformens krav •Bemærkningerne til Lov om kommunale borgerservicecentre: –”Den offentlige sektor skal indrettes på borgernes præmisser og med udgangspunkt i deres behov. –Kommunerne er indgangen til den offentlige sektor. –Heller ikke i forhold til kommunernes egne opgaver skal borgerne henvende sig i flere steder for at kunne få løst almindelige borgerrelaterede opgaver, som udspringer af typisk forekomne livssituationer." ROSKILDE KOMMUNE Kommunikationsenhed

Reformens krav •KL: –Kommunerne skal være hovedindgang til den offentlige sektor. –Borgerservicecentrene skal kunne levere en sammenhængende betjening af borgerne –Den personlige betjening i borgerservicecentrene bør sammentænkes med den telefoniske borgerbetjening, den digitale borgerbetjening og bibliotekernes rolle. ROSKILDE KOMMUNE Kommunikationsenhed

Reformens krav Hvad skal en kommunal hjemmeside indeholde? •Serviceinformation fra kommune, region og stat + selvbetjening •Politiske aktiviteter i kommunen •Fysisk planlægning •Institutionssites •Kultur, fritid, idræt (?) •Erhverv (?) •Handel (?) ROSKILDE KOMMUNE Kommunikationsenhed

Fællesoffentlig borgerportal •1. Skridt pr. 1/1 –07: Borger.dk •2. Skridt pr. ?: Borgerportal •Borger.dk samler Danmark.dk + Netborger.dk: –Danmark.dk: •Værd at vide artikler •Myndigheder •Lovgivning •Selvbetjening –Netborger: •Strukturering af selvbetjening ROSKILDE KOMMUNE Kommunikationsenhed

Fællesoffentlig borgerportal •Borger.dk:Borger.dk: –"en vejviser til alle offentlige myndigheder og deres ansvarsområder". –"på Borger.dk vil man kunne finde information om det offentlige. Det kan f.eks. være om at blive gift eller at ansøge om kontanthjælp.” • brugere pr. uge •Selvstændig markedsføring ROSKILDE KOMMUNE Kommunikationsenhed

Fællesoffentlig borgerportal •Borger.dk: –Projektlederne: ”Skal både opfylde intentionerne i kommunalreformen og brugernes krav om én overskuelig indgang til det offentlige”. –”Vi skal have begge dele” –Der arbejdes nu på at afdække, hvordan indhold evt. kan overføres til kommunerne. ROSKILDE KOMMUNE Kommunikationsenhed

Fællesoffentlig borgerportal •Fællesoffentlig borgerportal: –Styregruppen afgør den 9/5 –Projektlederen: ”Borgerportalen skal være et elektronisk udstillingsvindue for den offentlige sektor” –Der kommer en ”Min side””Min side” –Den skal markedsføres –Der skal være hotline ROSKILDE KOMMUNE Kommunikationsenhed

Fællesoffentlig borgerportal •Fællesoffentlig borgerportal: –Projektlederen: ”Måske har vi om nogle år én fælles borgerportal og én fælles telefonisk betjening og 98 butikker til den personlige betjening.” –Indenrigsministeren: ”Om 10 år forventer jeg derfor, at alle kommuner har borgerservicecentre og at de suppleres effektivt af et fælles elektronisk borgerservicecenter. Et e- borgercenter, der i princippet sikrer, at det offentlige er døgnåbent for personlige henvendelser." ROSKILDE KOMMUNE Kommunikationsenhed

Reformens krav •Hvad skal en kommunal hjemmeside indeholde? –Serviceinformation fra kommune, region og stat + selvbetjening –Politiske aktiviteter i kommunen –Fysisk planlægning –Institutionssites –Kultur, fritid, idræt (?) –Erhverv (?) –Handel (?) ROSKILDE KOMMUNE Kommunikationsenhed