Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Borger.dk version 1.0 Den første bil Den første borgerportal

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Borger.dk version 1.0 Den første bil Den første borgerportal"— Præsentationens transcript:

1 Borger.dk version 1.0 Den første bil Den første borgerportal
Ingen veje Ingen benzintanke Ingen færdselsregler Ny teknologi i gammel tankegang Ingen integrationsmodel Ingen Single Sign On Ingen Min Side Ingen borgertemaer

2 Borger.dk version 2.0 Dokumentboks Min Bolig NemSMS Mine Børn FOA
Næste version – 20/10 – infrastruktur på plads. SSO = fælles nøglehul / digital signatur = nøgle Center for borger.dk – kun ½ af arbejdet. FOA Min Pension Top 30 Min Økonomi FORM SSO OIM

3 Tre vigtige begreber Borgertema (subsite) Min Side Borger.dk
Personificerede data og tjenester Borger.dk Tekster og selvbetjeningsløsninger Eksemplet med en CD-butik på nettet: På borger.dk er der tekster og selvbetjeningsløsninger, som man skal bruge, hvis man skal noget nyt i forhold til det offentlige, fx søge om pension etc. Hvis det var en pladebutik var det her jeg kunne finde nye CD’er, som jeg gerne ville købe. Borgertemaerne er der, hvor myndighederne arbejder sammen på tværs. Det er her hvor indholdet kommer i dybden. Hvis det var på pladebutikken ville det være her hvor butikken har specialiseret sig, fx i Jazz eller folkemusik. Min side er hvor der er personaliseret data om borgerne, altså det det offentlige allerede ved om borgeren – Løn, skatteprocent, adr. oplysninger om boligen osv. I CD-butikken er det hvor jeg kan se det kontonummer, hvor pengene til mine indkøb trækkes. Her er mit mobilnummer, hvor de sender en SMS til, når de har sendt en pakke af sted. Man kan også se hvilke CD jeg har købt. På borgertemaerne er der også ”Min Side” funktion, så man kan se et overblik, hvis man er logget ind.

4 Økonomi, skat og pension
Ydelser Skat Familieforhold Arbejdsmarked Helle Bach Nielsen Kløvervej Vejle CPR: Indkomstoplysninger Pension Uddannelse Under udarbejdelse i samarbejde ml SKAT og borger.dk, herunder leverandører CSC/KMD og NNIT Maj 2008: Indkomst, Novo Nordisk AM-bidrag A-skat kr kr kr. På min side kan du administrere dit studielån Se om du har styr på pensionen På min side har du adgang til dine data når du vil og hvor du vil

5 Hvilke Økonomiske muligheder har jeg?
Peter er 33 år og bor på Frederiksberg i en lejlighed sammen med sin kone Anne. Hvilke Økonomiske muligheder har jeg? Hvor får jeg overblik? Anne er på barsel med deres datter Alba Borger.dk bygget med borgeren i centrum. Og mange borgere er klar og finder det helt naturligt at betjene sig selv over nettet. Peter er 33 år, cand.scient.pol. og bor på Frederiksberg i en lejlighed sammen med sin kone Anne. Anne er på barsel med deres første barn, Alba som er 11 måneder. Peter arbejder i kommunikations-afdelingen i et større medicinalfirma og har ambitioner for sin karriere. Peter deler ikke sin tid op i arbejde og fritid. Han arbejder meget, men kan fordele timerne, så han kan komme hjem til familien før Albas sengetid Det offentlige er i princippet en serviceorganisation, som skal servicere hårdtarbejdende borgere som Peter. Han forventer professionalisme og imødekommenhed overfor den enkeltes behov, og han kan ikke klare slendrian Peter er glad for selvbetjeningsløsninger som Rejseplanen og Told & Skat - han foretrækker til enhver tid at ordne tingene selv online Anne er jurist og arbejder i en offentlig virksomhed. Lige nu er hun på barsel. Under sin barsel er Anne på dagpenge, så hun har ikke det samme udbetalt hver måned, som hun plejer. Selvom der ikke er meget tid til at gå ud og spise og gå i biografen bruger de lige så mange penge som de plejer på alt det nye med at have et lille barn. Peter og Anne er blevet enige om at Peter skal prioritere karrieren, mens Anne skal være på barsel. Peter føler at han har frihed til at udvikle sig, mens Anne står lidt stille på grund af Alba. Peter vil gerne kompensere ved at betale de ekstra penge til budgettet, som Anne ikke tjener nu hvor hun er på barsel. Peter går ind på forsiden af borger.dk og klikker på ”Min Side”.

6 På Min Side kan jeg få overblik over min økonomi
Peter logger på ”Min Side” med digital signatur og giver samtykke til, at borger.dk indhenter og viser oplysninger, som kun han kan se.

7 Min Økonomi Indkomstoplysninger SU Hold styr på din SU på SU-styrelsens selvbetjeningsløsning MinSU: minSU.su.dk SU-oversigt Udbetalinger Klippekort Skattekort Årsopgørelse Under udarbejdelse i samarbejde ml SKAT og borger.dk, herunder leverandører CSC/KMD og NNIT Maj 2008: Novo Nordisk AM-bidrag A-skat kr kr kr. April 2008: Studielån Samlet på SU-lån Næste afdrag, beløb Næste afdrag, dato Du kan administrere dit SU-lån på borger.dk/su-laan Ændr størrelse eller tidspunkt for næste afdrag Betal hele dit SU-lån af Hvis du har fået udbetalt for meget SU Hvis du har et tidligere statsgaranteret lån Novo Nordisk AM-bidrag A-skat kr kr kr. Hvis jeg holder pause i tilbagebetalingen af mit studielån, mens Anne er på barsel, har vi 1000 kr. mere om måneden SKAT TastSelv Borger, skat.dk/tastselv Indberetning/beregning: Ændre forskudsopgørelse/skattekort Ændre årsopgørelse (selvangivelse) Selvbetjening af restancer Skattemappen: Personlige skatteoplysninger mv. Forskudsopgørelsen/skattekortet Årsopgørelse mv. Oplysninger om restancer Min side

8 Hvorfor en fællesoffentlig borgerportal?
Graviditet og fødsel? Ejendomshandel? Pension? Sygdom? Sammenhæng for borgeren 70% af borgerne ønsker en indgang. Borgerne kender ikke myndighedsstrukturer og interesserer sig ikke for dem Borgerne tager udgangspunkt i egen situation og eget problem Kommunen Staten Regionen Den private sektor Borgeren i centrum – naturligvis. Naturligt at betjene sig selv over nettet.

9 Sammenhæng for borgeren
Kommunen Staten Regionen Den private sektor

10 Borgerne efterspørger
En samlet indgang på internettet, hvor al information og selvbetjening er samlet Et bedre overblik over, hvor det er relevant at henvende sig på internettet En personlig side med alle ens informationer hos det offentlige samlet et sted Et mere ensartet design ”Digital kommunikation mellem det offentlige og borgerne” Videnskabsministeriet (formand), IT- og Telestyrelsen, Den Digitale Taskforce,Finansministeriet, Amtsrådsforeningen, KL og Københavns kommune - Borgeren i centrum, ikke myndighederne - Arbejde på tværs af myndighedsskel med fokus på borgeren - Der er ingen forkert indgang

11 Hvad kan kommunerne bruge?
Brugercentrisk udvikling Tekstimport Emnestruktur Opdatering af tekster Markedsføring Informationskilde (medbetjening af borgerne)

12 Personas Brugercentrisk udvikling Se www.borger.dk/personas
Ahmad, 34, Nørrebro Anna, 27 Århus Bjørn, 64, Hjørring Birgit, 60, Korsør Helle, 42, Vejle Christian, 19, Nakskov Maria, 34, Østerlars Mehtap, 21, Albertslund Henrik, 25, Sønderborg Lars, 58, Svendborg Rikke, 18, Birkerød Peter, 33, Frederiksberg Disse personer kan I princippet selv, de kan komme ud af køen på borgerservicecenteret. Se

13 Helle, 42 år Vejle Helle er 42, nyligt skilt fra Torben og mor til Martin på 16 og Mathias på 9. Hun er sygeplejerske på Vejle Sygehus og bor i en 2-plans villa på Kløvervej. Helle har nok at se til med to børn, et job med varierende arbejdstider og ikke mindst en hård skilsmisse, der stadig plager hende lidt. Det bedste for Helle er at være sammen med drengene, men også den time, hun en gang i mellem har alene om aftenen.

14 Tekstimport

15 Markedsføring Borger.dk er endnu en reklamesøjle for kommunens løsninger Hver gang nogen trækker borgere ind på borger.dk er de også potentielle brugere af jeres løsninger Fælles markedsføringsstrategier har mere effekt

16 Hvad betyder det for borgerservicecentrene?
Borgere der henvender sig i borgerservicecenteret via borger.dk henvender sig det rigtige sted - borger.dk giver kontaktoplysninger til den rette myndighed har en større forståelse af sin egen situation - borger.dk giver brugerne et billede af relaterede problemer – fx skal du skilles, skal du måske også flytte, søge boligstøtte eller børnene skal skifte skole kan tilskyndes til at bruge flere løsninger på borger.dk bruger et værktøj som borgerservicemedarbejderne også kan bruge til at hjælpe andre borgere med at benytte. En borger, der ligner en persona kan i princippet bruge borger.dk


Download ppt "Borger.dk version 1.0 Den første bil Den første borgerportal"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google